***LOKAVAUVAT 2011*** maaliskuussa
Kommentit (95)
Unohdin laittaa ikani tuohon ensimmaiseen viestiin. Olen siis 33-vuotias ja esikoista "vasta" odottamassa. :) Asun ulkomailla ja äät ja ööt puuttuu!
Taallakin aika oireeton raskaus, mutta aika alussa viela ollaan muutenkin. Eilen iski ensimmainen "ruokahimo". Menin kauppaan ostamaan ruokaa ja tulin takaisin pelkastaan ison kiivi-laatikon kanssa! Aloin sita miettimaan, etta miksi niita teki niin erityisesti mieli. Sitten netista katoin, etta kiivissa on paljon foolihappoa. En kylla tiennyt sita aikaisemmin!
Foolihapostahan ei ainkaan saisi olla puutetta nain alkuraskaudessa. Syon raskausajan viitamiinilisaa, johon on kylla sita jo lisatty, etta vajetta ei pitais olla. Ihan jannaa!
Viela aika alkumetreilla taalla ollaan!
Hanna 5+1
eilen oli eka neuvola. painoa ei ollut tullut,mutta paineet olivat jo ihmeen korkeat?? niskapoimu ultra on ensiviikon perjantaina,voi että kun odotan nähdä masuasukin. yöllä näin unta että odotan kaksosia... äklö olo vieläkin aamuisin, samat housut mahtuvat jalkaan... tänään rv 9+1 terveisin ollikolli
Onpas kyllä hiljaista ollut!?
Mitäs tässä nyt onkaan ollut...
Nälkä on löytänyt luokseni, mutta mitään ei tee mieli! :/ Onneksi ei ole kuitenkaan aiheuttanut sen kummempia pahoinvointeja! Farkut on poissuljettu vaatekappale, onneksi kaapista löytyy monia legginssejä sekä tunikamallisia paitoja, ettei ihan vielä tarvii mammavaatekaupoille lähteä! Mutta turvotuksen piikkinhän tuo vielä menee, ja toivottavasti rauhoittuu vielä ennen oikeaa vauvamasua :) Samoin jouduin laittamaan sivuun pari takkiakin, kun napit silleen irvisti mahan kohdalta :D
Eilen kun kävelin 10 min matkan kotiin, niin pisteli ja viilteli aivan kaameasti mahaa, kotiin päästyäni oli aivan kaamea olo, meinasi jopa oksennus tulla. Hetken lepäilyn jälkeen kivut rauhoittui sekä pahaolo meni pois. Lähdimme kuitenkin vielä liikenteeseen, jossa kivut tulivat takasin ja olivat vaivana loppuillan! :( Nukuin todella huonosti yön kun vaan kuulostelin vatsaoireita, mutta onneksi nyt näin aamulla kivut on poissa!
Kerään vielä tämän viikon rohkeutta varata sitä Neuvola aikaa, ensi viikolla ollaankin päästy marraskuisen keskenmenon päivien ohi! Niin voin alkaa olemaan edes hippasen luottavaisempi!
Miina ja Möntti 6+3
Mukava kuulla toisten kuulumisia!
Todella odotan ensi maanantain varhaisultraa kun jotenkin ihan erilainen olo kuin edellisissä raskauksissa.
Nälkä on jatkuvasti.. olen muutamassa viikossa saanut kolmisen kiloa lisää painoa. Turvotus on mahan seudulla ihan kauhea. Normi housuja on turha yrittää päälle kun kaikki ahdistaa. Työpaikalla saan pitkiä katseita mahan seutuville joita vielä lisää se, että lopetin samalla tupakanpolton... niin osaavat epäillä varmaan senkin takia.
Ensi maanantaina olisi varhaisultra... sen jälkeen uskaltaa hieman henkäistä.. jotenkin niin erilainen alkuraskaus kuin edellisistä on ollut. Toisaalta välillä etoo, väsyttää, turvottaa, nälkä, rinnat kipeät ja turvonneet ja muuta vastaavaa kuten "hormoni"näppyjä naamassa joita poikia odotellessa ei ole ollut, mutta jotenkin kuitenkin liian "normaali"olo.
Voi että kiva kun olette päässeet jo ultrailee! Meillä on ylihuomenna eka neuvola, jospa siellä jostain syystä nopeesti vilkaistais masuun, ei malteta odottaa enää!
Täällä pahoinvointi alkoi aika tarkalleen 6.-7.vko taitteessa ja ollut ihan hirvittävää!! Varsinaisesti ei ole oksennusta mutta 24/7 kuvotus vie voimat täysin! Olisi ihana nauttia ja elää tätä raskausarkea, mutta mikään muu kuin sohva ei houkuta.. Tänään en kyennyt edes töihin. Onneksi olen kertonut jo tästä ihanasta uutisesta niin helpompi jättäytyä pois. Meillä ei ole vielä työlääkäriä yrityksen tuoreuden takia ja TK oli aivan tukossa. Ei auttanut kuin mennä yhteispäivystykseen, jossa sitten pahoinvointeineni odotin 4,5h kun kaikki juopotkin pääsivät aiemmin. Kävi kyllä mielessä että missä vaiheessa niitä vakuutuksia täytyy alkaa sitten hankkia, jottei tarvii tuolla ainakaan vauvan kanssa odotella...! Ja siis syy miksi hoitaja ei voinut sairaslomatodistusta kirjoittaa, on se, että pahoinvoinnin ilmaantuessa raskaudesta ollaan ikään kuin huolissaan... arg! Näillä hormoniryöpyillä meinasi pinna palaa! Nyt kuitenkin hyvä saikku ja ihana pitkä viikonloppu lepoa ja paremman olon odottelua. Lääkäri lohdutti että 9.vko on istukkahormonin taso korkeimmillaan, joten jospa se tästä helpottaisi.
Nyt unille, joita on tässä viime aikoina tullut vedettyäkin aikamoiseen mittaan;)
Heliaa 8+1
Täällä uusi odottaja ilmoittautuu. LA ilmeisesti 11.10 ja ensimmäistä odotan, ikää 28.v. Olen aivan onnesta sekaisin ja malttamattomasti odotan ajan kuluvan. Takaraivossa kuitekin kova pelko onko kaikki kunnossa ja pysyykö tulokas matkassa.
Saha1 7+6
Täällä myös voidaan pahoin..ympäri vuorokauden.Painoa on tippunut 6kg, onneksi en mikään kukkakeppi ole joten en silleen ole huolissani, vaikka kyllä tämä kakominen ja syömättömyys alkaa voimissa tuntua. Tuota 15kk ikäistä kuopusta kun kantaa kolmanteen kerrokseen kauppakassien kanssa niin kyllä saa pitkän tovin istua täysissä pukeissa penkillä eteisessä että ei pyörry siihen. Väsymys on myös jotain aivan hirveää, nukkua voisin ihan milloin hyvänsä! Odottelen että viikko kuluisi nopeasti, ensi viikon torstaina eka ultra, saa vihdoin tietoa mitä kohdussa tapahtuu, edelleen kovia pelkotiloja sekä tuulimunasta että toisaalta useammasta asukistakin. Viikon päästä siis tietäväisempi! Mietityttää onko se 2vko sitten sairastettu hurja kuumetauti tehnyt vahinkoa masukille, kuume kuitenkin oli raju, lähes 40 astetta nelisen päivää..Mutta sitä on mitä on sitten, harmittaa kyllä kun ei pääse aikaisemmin ultraan, tänä aamuna vielä soittelin yksityiselle ja kyselin onko peruutusaikoja eikä ollut:( No, odottelua nyt vaan maltillisesti.
Helene 8+3
Olen 36-vuotias ja ennestään on 3v poika. Laskujen mukaan mennään viikolla 6+4. Nyt on alkanut etova olo, mitään ei huvita syödä, vaikka on nälkä. Lisäksi vatsan turvotus on jotain ihan kaameaa! Turha kuvitellakaan laittavansa farkkuja jalkaan.
törkeä väsy. Meinasin nukahtaa tänään luennolle. Onneks mies olikin illan kotona, kun yleensä on aina illat töissä niin sain vähän luistaa lasten ja koirien hoidosta. Mäkkiruokaa oon hakenu muutaman kertaa ja sama homma kuin edellisissäki raskauksissa: ei mee karkin karkkia alas. Mulla edelleen pillifarkut,ei vielä kiristä. Edellisistä raskauksissa maha alkoi näkyä noin viiden kuukauden kohdalla ja silloin vasta ihmiset huomas, että odotan, vaikka olen mallia hoikka ja raskauskiloja on tullut kummastakin 8kg. vaikka edellinen vauva yli 4kg. mutta katotaampa mitä tällä kertaa tapahtuu. Toivon kyllä yhtä helppoja raskauksia kuin edelliset, koska olen voinut olla töissä ihan loppuun asti, pari päivää ennen LA oon jääny äippälomalle, mutta en oo niillä kauaa viihtyny, noin 2kk. kun olen palannut töihin ja ollaan miehen kanssa tehty sitten eri vuoroa. Tällä hetkellä opiskelen ja olis tarkotus jatkaa opintoja entiseen malliin vauva kanssa, saa nähdä miten se käytännössä onnistuu. Synnytys vois olla vähän lyhyempi ja vähemmän repeämiä, mutta kaikestahan sitä saa haaveilla:D. Soitin tänään neuvolaan, ajan sain tutulle terkkarille kolmen viikon päähän ja nyt on rv 7. Noni, mä oon nyt avautunu tänne, muiden vuoro:))
Jos jaksais vähän kirjoitella.
Torstaina kävin yksityisellä ultrassa ja kaikki hyvin ravulla, sydän sykki ja liikutteli päätä. Mutta kohdun lähellä oli verenpurkauma, jäi vaan sellanen outo-olo siitä kun ei tarkemmin kertonut missä kohtaa se oli, itse näin sen mutta näytti tosiaan olevan kohdun lähellä ei onneksi kohdussa, sanoi että suurempi keskenmeno risko on kuitenkin.
Eilen oli neuvolassa ja siellä vierähtikin aikaa liki 2 tuntia. Ja laitettiin lähete Hyvinkäälle riskiraskautena kiun minulla on 2 edellistä raskautta ollut vaikeita, kummastakin olen ollut lepohoidossa. Nyt sitten terkkari meinas että jään saikulle jo 20+ viikoilla.
Niin ja siellä ultrassa mulla viikkoja tuli enemmän, kuukautisten mukaan olis nut viikkoja 8+6 ja ultran mukaan 9+3 ja ultran mukaan mennään. Sitten niskapoimu-ultra on 18.3, siellä sitten selviää miten edetään.
No nyt mennään päivä kerrallaan.
Miehelle olen suuttunut kun hän vaan sano että menis sitten nyt kesken jos on mennäkseen että hän ei ala mitään keskosta hoitamaan! Kyllä mulle tuli paha mieli.
Nyt en ole eilisestä asti hänelle mitään puhunut.
Mutta mukavaa päivää kaikille.
Mammuska rv 9+3
Mammuska: Voi kurjuus, mitä miehesi on mennyt sanomaan!! Ihan sain täällä itsellänikin tipan linssin :( Voimia tulevaan ja toivottavasti saatte miehen kanssa ajatukset samalle viivalle! Todella kurja! Mistä päin muuten olet, kun Hyvinkäälle sait lähetteen?
Pahaolo, pyöryttää, väsyttää, närästää, turvottaa, vatsaa vihloo.... Ah tätä ihanaa alkuraskauden aikaa, niin on nainen hehkeimmillään! ;) Lupasin, etten valita, kunhan vaan raskaus etenee normaalisti ja kaikki menee hyvin, mutta nyt on alkanu olemaan ongelmia lupauksen kanssa! :D Olen huomannut, ett jos saan levättyä ja maattua päivän, niin huomattavastion parempi olo koko ajan.... mutta jos liikku ja on töissä, tai varsinkin jos kävelee edes muutaman kilometrin niin iskee todella pahaolo sekä vatsaa repii todella kipeästi!? :O
Onneksi meillä isäntä on niin ihana, että on oikein siivous intoilija, eli minulle ei jää kuin ruoka- ja pyykkihuolto, en tiedä miten jaksaisin jos siivouskin jäisi itselle!
Miina ja Möntti 6+6
ja edelleen Neuvola tilaamatta, josko ens viikolla vihdoin uskaltautuisi sen tilaamaan!?
Voisko joku lisätä mutkin listalle? :) 21 v. ja esikoista odottelen, laskettu aika 1.10.
Tervetuloa Hilla89 mukaan!
Voi Mammuska sun miehesi kommenttia :( Toivottavasti saitte juteltua asian läpi ja olet paremmalla mielellä. Toivotaan, että kaikki menee hyvin!
Omaan napaan ei ihmeempiä. Ultra-ajan sain 21.3, sinne on vielä piiiitkä aika. Vatsan turvottelu on helpottanut ja nyt masusta ei enää näy mitään :( Tietysti pessimistinä ajattelen että näinköhän tää odotus on taas tuhoon tuomittu... Etomista edelleen varsinkin iltaa kohti ja rinnat on kasvaneet 2 kuppikokoa isommiksi :D Seuraava neuvola vasta huhtikuun lopussa, ei ne näköjään uudelleensynnyttäjiä usein siellä juoksuta. Töissä olen jo kertonut ja ihanasti suhtautui niin kollegat kuin pomokin :)
Posittivista mieltä kaikille lokakuun äiskille ja jaksetaan yhdessä ilojen ja surujen kanssa!
Rupikonna 9+4
Tulisin mukaan vaikka tuntuukin vielä jotenkin epävarmalta... Olen 31-vuotias, ennestään on reilu parivuotias vilkas tytär. Viikkoja kk:n mukaan nyt 8+4 ja LA 12.10., mutta alkuraskauden ultrassa alkio arvioitiin tuota muutamaa päivää pienemmäksi.
Siksi onkin niin epävarma olo; ennen tyttären syntymää sain yhden keskenmenon, ja jotenkin tuo muutaman viikon takainen alkuraskauden ultran minitulos (1,5mm:n alkio, ei vielä sykettä) ei tunnu siltä että olisin "oikeasti" raskaana. No, 14.3. pääsen uuteen ajoitusultraan ja sitten sykkeen olisi "pakko" jo näkyä. Selvennykseksi siis, että asun Ranskassa, täällä raskauden seuranta aika erilaista kuin Suomessa, ja ultraan pääsee herkästi, kun vaan pyytää.
Olo on heikompi kuin viime raskaudessa, koko ajan sieraimissa lemuaa kuvitteellinen bensa, ja kuvotus vaan pahenee jos yhtään tulee nälkä. toissapäivänä tuli ihan oksu. Olin tässä 10 päivää tytön kanssa kahdestaan Suomessa lomalla; ja täytyy sanoa että reissu veti äidin kyllä ihan rättiuupuneeksi.
Onneksi eilen päästiin takaisin kotiin ja neiti on papa:n kanssa anoppilassa käymässä tänään, mua hemmotellaan rokulipäivällä! En aio liikahtaakaan mihinkään akselilta netti - sänky - lukutuoli. Väsyttää niin paljon, etten jaksa edes harrastaa uutta intohimoani kutomista. Huomenna töihin, toivottavasti lepo helpottaa...
Hyviä vointeja kaikille!
Miehet kun ei osaa ajatella.
Minut jätettiin kun kerroin raskaudesta (yhdessä oltiin n. 4 vuotta, tosin pariin otteeseen erottu) ja sanottiin vielä niin kauniisti että "rukoilen sulle joka ilta keskenmenoa". :(((
Nyt sitte säikähän pienintäki nipistystä mahassa ja itkettää paljon...töissäkään ei oikeen huvittaisi käydä kun olen niin itkuinen...
Ja olisihan se ihana kun voisi lapsen isälle kertoa kaikki mitä tapahtuu ja tuntee ym.
Mutta voimia mammuskalle ja kaikille muillekin odottajille :)
Ikävä kuulla kuinka ajattelemattomia jotkut ihmiset voivat olla. Voimia oikein paljon sinulle Noora. Toivottavasti sinulla on kuitenkin läheisiä ystäviä, joiden kanssa voit jakaa ajatuksia ja joilta saat apua. Tämäkin palsta on hyvä paikka purkaa tuntemuksia kun siltä tuntuu.
Uskon, että raskautesi muuttuu kuitenkin iloksi ja sinun on parempi ilman tuollaista miestä, vaikkei se siltä nyt tuntuisikaan.
Omasta navasta:
Minulla oli viime viikolla eka ultra ja aikamoista byrokratiaahan se vaan oli. Nyt sitten odotellaan kutsua ultraan, toivottavasti se olisi pian, jotta saisi varmuuden, että kaikki on hyvin. Seuraavan kerran minulla on neuvola vasta kesäkuussa, mikä tuntuu hyvin oudolta varsinkin kun odotan esikoista. Ilmeisesti Helsingissä tämä on tapana, nyt toivonkin, että asuisin pienemmällä paikkakunnalla niin saisi varmaankin tarkempaa seurantaa raskaudelle eikä tarvitsisi epävarmuuden kanssa olla koko alkuraskautta.
S1N1
Olen 39v. ja odotan neljättä lastani.Ennestään minulla on 10,12 ja 13v.ikäiset tytöt.Viime perjantaina oli ensimmäinen neuvola ja huomenna olisi ensimmäinen lääkärintarkastus.Eka neuvolakäynti kesti n.parisen tuntia.Verenpaine oli vähän koholla,huomenna nähdään joudunko aloittamaan lääkityksen..Vauvan sydämenääniä ei vielä perjantaina kuulunut,toivottavasti huomenna kuuluu..Huomenna olisi 10vk.täynnä.Käsittääkseni,jos on jo valmiiksi "pyöreähkö" kuten minä olen,on sikiön sydänmenääniä vaikeampi saada kuuluviin?Laskettu aika olisi n.2.10
Tervetuloa kaikki uudet!
Mulla oli tänään eka neuvola ja labrassa se seerumiseula. Kaikki hyvin, lääkäri katsoi ultralla ja siellähän se pikkuinen oli. Vastasi viikkoja, rauhallisesti liikkui. Pituutta päästä peppuun oli reilut 3 cm, en muista tarkkaa mittaa.
Seuraava neuvola on vasta ensi kuun puolella ja np-ultra on 28.3.
Ja eilen kuului ihanaakin ihanampi ääni, kun kuultiin kotidopplerilla vauvan syke, oli n. 158 :). Oli pakko yrittää taas kuunnella, että voi rauhallisemmin mielin mennä lääkäriin. Ekaa kertaa kuului siis eilen.
Väsymys on hurjaa, maha on kasvanut vähän ja iltaa kohti turvottaa kamalasti. Lisäksi välillä on tuntunut harjoitussupistuksia, lähinnä iltapäivisin/iltaisin, jos on tosi väsynyt ja töissä ollut kiirettä. Viimeksi aloin tuntea supistuksia rv 13-14 paikkeilla, nyt siis paljon aikaisemmin jo. Kovasti odottelen liikkeitä, ekasta tunsin rv 17 paikkeilla, tokasta rv 14 (näkyi vatsan päältä rv 17). Olen siis tosi hoikka, joten näkyy ja tuntuu helpommin.
Hyviä vointeja kaikille!
Saara rv 10+3 (noudatan nyt siis neuvolan laskemia viikkoja, menkoista olisi 10+2)
Paljon on tullut taas lokakuisia lisää. :)
Kylläpä täällä on kerrottu kipeitä asioita, kamalaa kuinka jotain tuollaista voi edes sanoa toiselle. :/ Voimia nooralle ja mammuskalle! Toivotaan että raskaudet jatkuvat normaalisti ja kaikki menee kaikinpuolin hyvin.
Aika oireetonta menoa edelleen, välillä vähän iltaisin palelluttaa ja äkkinäisissä liikkeissä tulee vihlaisuja. Syödä täytyy muistaa ettei ala etomaan.
Tekisi niin mieli lähteä vähän shoppailemaan kevätverhoja keittiöön ja muuta sellaista pientä kotia ehostavaa. :) Ehkäpä täytyy "vaivautua" lähtemään kun tyttö herää päikkäreiltä. :)
Ensi viikon perjantaina on ultra. Sitä odotellessa. Toivottavasti pienellä kaikki hyvin.
Neuvolakäyntien harventumisesta puhuttiin. Uudelleensynnyttäjillä niitä onkin harvoin, minullakin vasta kesäkuun alussa. Mutta että ensisynnyttäjilläkin niin harvoin olisi, se kuulostaa hurjalta! Muistan itsekin kun ensimmäistä odottaessa halusi kysyä paljon asioita raskauteen liittyen jne. Kyllä kaikesta nyt sitten täytyy säästää!
Vaniliini 9+6
Täälläpä on hiljaista. Kertokaa muutkin kuulumisianne, niitä on kiva lueskella. :)
Eipä täällä kummempia, aika oireeton raskaus kyseessä. :D
Laskettiin just tytön pinnasänkyä vähän ettei vaan pääse putoamaan, kun alkaa jo vetää itseään ylöspäin.
Nyt iltapalalle, nälkää pukkaa. Ja ihanaa kun saa syödä iltapalan ihan rauhassa, tyttö nimittäin yöunilla. :)
Vaniliini 9+0