Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaverilla oikeus kieltää kuvan julkaiseminen fb:ssä?

Vierailija
28.02.2011 |

Meillä oli häät, joissa otettiin lukuisia yhteiskuvia. Muutamassa kuvassa, mm. sellaisessa mikä on ryhmäkuva kaikista häävieraista, näkyy myös kaverini mies. Nyt tämä mies laittoi viestiä, että haluaa ne kuvat poistettavan fb:sta missä hän näkyy!

Miksi on ylipäätänsä tullut RYHMÄkuviin jos niitä ei saa näyttää kellekään? Aika kurjaa jos joudun poistamaan senkin kuvan jossa näkyy kaikki häävieraat (80 hlöä) tämän yhden henkilön takia. Ja ne muutama muukin ovat sellaisia joissa näkyy vain pienenä/epäselvänä taustalla eikä ole mitenkään kuvan päähenkilönä.

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on niihin tekijänoikeus ja jos kuvat halutaan julkaista, tarvitaan jokaisen kuvassa olevan lupa.

uskomatonta paskaa!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
62/92 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut on hyvien tapojen mukaista kysyä/varoittaa etukäteen.

Hyvä keino on sotkea sen miehen nassu.Onnistuu ainakin Macillä niin ettei tartte erikseen poistaa kuvia.Pystyt ns.photoshoppaamaan naaman epäselväksi tai vaik laittaan sille pirun-naaman=)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

netissä julkaista. Syyllistyt rikokseen tai sivujen käyttöehtojen rikkomiseen. Miehellä täysi oikeus pyytää poistamaan kuva: Hänellä voi olla syyt siihen.

Omaan kotialbumiin voit laittaa kuvan, mutta et julkiseen levitykseen

Vierailija
64/92 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tässä on esim. julkisen sanan neuvoston näkemys asiasta:

Henkilön valokuva

Tekijänoikeus valokuvaan on kuvan ottajalla. Valokuvatulla henkilöllä ei siis ole tekijänoikeuksia kuvaan, ellei toisin sovita.

Julkisella paikalla kuvaaminen on yleensä sallittua. Vaikka valokuvaajalla onkin kiistatta tekijänoikeus/lähioikeus julkisella paikalla otettuihin valokuviinsa, kuvan kohteilla voi olla yksityisyyden suojaa koskevan lainsäädännön nojalla oikeus rajoittaa kuvien julkaisemista.

Henkilöä esittävää valokuvaa ei saa julkaista henkilön kunniaa tai yksityisyyttä loukkaavalla tavalla. Julkisellakin paikalla otettujen kuvien julkaisemisessa on otettava huomioon kuvatun henkilön yksityisyyden suoja. Kaikki mitä tapahtuu julkisella paikalla, ei välttämättä ole julkista.

Henkilön kuvaa ei saa käyttää mainostarkoituksessa ilman henkilön suostumusta.

lähde: http://www.journalistiliitto.fi/pelisaannot/tekijanoikeudet/journalisti…

Vierailija
65/92 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvaa esim. jotain turistikohdetta julkisella paikalla, patsasta tms. ja taustalla sattuu käppäilemään jotain random-tyyppejä, niin kuvan saa julkaista.

Sen sijaan jos kuvaat jotain tiettyä henkilöä, niin kuvaa ei saa julkaista ilman lupaa vaikka olisit kuvannut julkisella paikalla. Julkkisten kohdalla tehdään poikkeus, he ovat jo valmiiksi julkista riistaa ja kuvia esim. poliitikoista saa julkaista.

Vierailija
66/92 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika epäkohteliasta ja moukkamaista laittaa nettiin (edes facebookiin) kuvia, jos kuvattu ei halua. Miksi siellä häissä ei voi erikseen ottaa facebook-kuvia ja muuten vaan muistokuvia?

En itsekään haluaisi, että minusta olisi kuvia netissä esim. tapauksessa, jossa kuva on mielestäni omalta osaltani epäonnistunut. En myöskään halua lapseni kuvia minnekään facebookiin. Muutenkaan en halua, että kaikki tekemiseni ja menemiseni on sieltä ongittavissa esiin.

Nykyisin sanonkin aina itse ottaessani kuvia, että EN laita facebookiin, vaan kuvaan vain itselleni muistoksi. Ja jos haluan laittaa jotain fb:hen, sanon siitä erikseen ETUKÄTEEN ja otan useita kuvia, jolloin ihmiset voivat halutessaan valikoida pois epäonnistuneet otokset.

On korrektia kunnioittaa ja arvostaa muita ihmisiä - vaikka itselle olisi maailman tärkeintä täyttää se facebook omilla kuvillaan, niin kannattaa muistaa, että joskus niitä toisten kuvia pääsevät näkemään myös täysin ulkopuoliset. Ja kaikki eivät todellakaan halua kuviaan edes sinne facebookiin, se täytyy ymmärtää ja hyväksyä.

Voisiko niitä kuvia lähettää sähköpostin liitetiedostona kaikille mukana olijoille? Vai onko tärkeää saada myös ne ryhmäkuvat KAIKKIEN mahdollisten facebook-kavereidesi nähtäville?

Vierailija
67/92 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat julkaista.

Lainaus Fotolehden artikkelista:

"Suomessa ei ole kuvan kohteen, hen-

kilön oman kuvan käyttöä koskevaa

erityislainsäädäntöä. Lähimmin henkilön kuvan julkaisemiseen kantaa ottava lakipykälä on rikoslain 24:8, jonka mukaan rangaistavaa on yksityiselämää koskevan kuvan esittäminen joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai muuten toimittaminen ihmisten saataville siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai

kärsimystä loukatulle. Tämän ulkopuolelle jääviä, tavallisia neutraaleja henkilökuvia koskevia lakipykäliä ei ole."

Itse jättäisin laittamatta, jos kuvassa olisi vain muutama henkilö joista yksi on mies. Mutta jos kyseessä on ryhmäkuva jossa kaikki on selvinpäin ja edustuksellisia, niin ei voi sanoa muuta kuin että harmi herran kannalta.

Voithan tietenkin blurrata naaman, mutta se kyllä enemmänkin herättää huomiota - "Miks Harrin naamaa ei näy?"

Mutta moraalisesti on mielestäni kyseenalaista laittaa noin ylipäätään Facebookiin sellaisten tyyppien kuvia, jotka ei itse ole naamakirjassa.

Vierailija
68/92 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ainakin voit suostutella tätä miestä, että kuva jäisi, jos poistat hänen merkinnän kuvasta, että kuva ei linkity eteenpäin.

Muutenkin tyhmää laittaa jotain kuvia julkiseen levitykseen FB:hen. En tykkää.

Olen itse pyytänyt poistamaan jotain toisten sivuilla olevia ryhmäkuviani, koska olen eronnut enkä halua enää niiden kuvien näkyvän missään ja toivetta on noudatettu, kiitos kavereilleni.

Vierailija
69/92 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä niitä kuvia ylipäätään pitäisi julkaista juuri Facebookissa?

Netissä on paljon parempiakin kuvanjakopalveluita, joissa jokaiselle voidaan laittaa henkilökohtaisesti kuvat hyvälaatuisena imuroitavaksi eikä siellä ole koko maailma pällistelemässä.

Jokaiselle vaikka omat oikeudet eri kansioihinsa.

Vierailija
70/92 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta fiksusti teet jos kaverisovun nimissä fotoshoppaat vaikka Gaddafin naaman sen naaman päälle...

Vierailija
71/92 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä on niihin tekijänoikeus ja jos kuvat halutaan julkaista, tarvitaan jokaisen kuvassa olevan lupa.

uskomatonta paskaa!!!!!!!!!!!!!!!

mutta esim. koulukuvat netissä ovat jo poikineet muutamia rikosjuttuja, koska koulukuvaaja omistaa tekijänoikeudet, ei kuvan ostanut oppilas.

Vierailija
72/92 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen poliisi

Tytti!

Kyseeseen voisi tulla yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen tai kunnianloukkaus. Silloin kuvassa täytyisi tosin olla joko jotain arkaluontoista henkilökohtaista tietoa sinusta tai sen pitäisi luokata sinun kunniaa jollain lailla.

Kyseeseen voisi tulla myös henkilötietolain mukainen henkilörekisteririkkomus, mutta tällä nimikkeellä poliisi ei ole tutkinut näitä kuvan julkaisuja tietääkseni yhtään. Jos kuva on sinun ottamasi, voi kyseeseen tulla myös tekijänoikeuslain mukainen rikos.

Suomen lakia voidaan soveltaa palvelusta riippumatta, eli ei ole väliä kirjoittaako esim uhkauksen ulkomaalaisella palvelimella sijaitsevalla sivustolle tai kotimaiselle, niin voi syyllistyä rikokseen. Ulkomaisista palveluista poliisilla ei vaan välttämättä ole mahdollisuuksia saada tietoja. Poliisi ei voi myöskään käskeä Facebookin ylläpitoa poistamaan kuvaa, koska sen palvelimet eivät ole Suomen alueella.

Kehotan Jaria peesaten, ottamaan uudelleen yhteyttä ylläpitoon ja sitä ennen kaveriisi, että hän poistaisi kyseisen kuvan.

Tässä vielä tietoa netin yksityisyydensuojasta:

http://irc-galleria.net/user/-fobba-/blog/46993392-yksityisyydensuoja-n…

Vierailija
73/92 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi epäkohteliasta alkaa jumittaa tässä vaiheessa. Jos ei halua kuvia julkaista, pitäisi jo ryhmäkuvan ottamisvaiheessa mennä pois kuvasta. Facebookista on tullut normiaarkea monelle ja on kurjaa, jos omia häiotänsä ei halutessaan saa julkaista!

Vierailija
74/92 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole muulloin julkaissut kenenkään kuvia ilman lupaa. Mutta nyt kyllä ärsyttää. Hittoako tulee yhteiskuviin jos sitä ei saa näytellä? Oletettavaahan se on, että ainakin kaikki nämä 80 muuta häävierasta kuvan näkevät. Ja sitäpaitsi minulla on fb:ssä tuota vierasmäärääkin vähemmän kavereita, sillä olen hyväksynyt vaan sellaiset jotka ovat minulla oikeasti läheisiä. Ja nämä pari muuta kuvaa ovat tosissaan sellaisia joista tyyppiä ei edes tunnista jos ei satu tuntemaan. Taidan sutata tyypin naaman, mutten todellakaan ala poistamaan hienoa yhteiskuvaa hänen takiaan.

ap

Vierailija
75/92 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri varmisti asian poliisilta ja asianajajalta ja vastaus oli erittäin yksiselitteinen. jos kuvia ei pyydettäessä poisteta on kuvan ilman lupaa nettiin laittaja syyllistynyt rikokseen. eikö sitäpaitsi esim. facebookkin kysy onko sinulla lupa lisätä kuva JOKAISELTA kuvassa olijalta.

Vierailija
76/92 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2011 klo 17:56"]

itsestäni on ollut lehdessä kuva eikä mitään lupia ole kyselty. Voinko siis haastaa lehden oikeuteen? Ja myös yhden ammattivalokuvaajan kotisivuilla (en ole mikään ammattimalli), eikä silloinkaan ole lupaa kysytty. Ja muuten erään fb:n tapahtumankin sivuilla.

Uutiseen tulevaan kuvaan ei tarvita lupaa. Jos kuva tulee markkinointiin niin siihen tarvitaan

[/quote]

Vierailija
77/92 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2011 klo 17:52"]

kieltää julkaisemasta kuvia henkilöistä jotka eivät anna lupaa julkaisuun. Eli tarvitset jokaisen kuvassa olevan henkilön luvan jotta voit julkaista kuvan.

[/quote]

Väärin! Kuvia saa julkaista, joita ei ole otettu miehen yksityisellä alueella tai jotka eivät selkeästi loukkaa miehen kunniaa, siveellisyyttä, jne., muutta nimeä ei saa näkyä. Joten yleisötapahtumissa tai julkisella paikalla otetut kuvat saa julkaista eikä kies mahda asialle mitään. Offtopic, ketä mies luulee kiinnostavan niin paljon, että juuri hänen vuokseen kuvat on poistettava? Sano sille et hajoaa aamuihinsa ja syö hiukan ituja että viisastuu. 

Vierailija
78/92 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisessa työssä mies on? Esim. minun äitini tekee sellaista työtä, jossa saa kuulla lähes päivittäin tappouhkauksia joko itseä tai läheisiä kohtaan. Ei takuulla hyväksyisi, että hänen kuva missä ympärillä joukko läheisiä olisi FB:ssa.

Vierailija
79/92 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika veemäistä olla julkaisemassa toisten kuvia kaikkien pällisteltäväksi nettiin, jos on halunnut teidän valokuva-albumiinne muistoksi että ollut vieraana. Taitaa olla laitontakin jos yksityisissä tiloissa otettu kuva eikä julkisella paikalla. Muutenkin, vaikka voisikin räpsiä jostain katujoukosta kuvaa niin olisi kohteliasta kysyä se lupa, varsinkin niiltä jotka selkeästi kuvasta erottuvat.

Juuri oli ohjelmaa ihmisistä joita vainoavat kaikenmaailman hullut ja eksät, on se varmaan mukavaa sitten julkaista jonkun naama, jotta vainoaja ehkä saa selville lisätietoja ja voikin vainota lisää?

Mun mielestä sellainen ei ole ystävä, joka jakelee toisten kuvia ilman lupia. Ottakaa huomioon, että kaikki eivät halua kasvojaan nettiin tyyliin ikuisiksi ajoiksi saati muutenkaan julkisuuteen. Kaikilla kun ei ole tarve jakaa elämäänsä netissä, vaan pidetään yksityisyydestä kiinni. Sitä ei mielestäni kenenkään pitäisi rikkoa. Jos minun ystäväni julkaisisi minusta jonkun kuvan tietäen, että sitä en julkiseksi haluaisi, olisi entinen ystävä.

Helpointa on varmaan kun julkaisee vain omia kuvia tai sitten blurraa ne kasvot kuvasta.

Vierailija
80/92 |
12.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.02.2011 klo 19:01"]

ole muulloin julkaissut kenenkään kuvia ilman lupaa. Mutta nyt kyllä ärsyttää. Hittoako tulee yhteiskuviin jos sitä ei saa näytellä? Oletettavaahan se on, että ainakin kaikki nämä 80 muuta häävierasta kuvan näkevät. Ja sitäpaitsi minulla on fb:ssä tuota vierasmäärääkin vähemmän kavereita, sillä olen hyväksynyt vaan sellaiset jotka ovat minulla oikeasti läheisiä. Ja nämä pari muuta kuvaa ovat tosissaan sellaisia joista tyyppiä ei edes tunnista jos ei satu tuntemaan. Taidan sutata tyypin naaman, mutten todellakaan ala poistamaan hienoa yhteiskuvaa hänen takiaan.

ap

[/quote]

Teitkö selväksi että aiot niitä kuvia levitellä netissä? Ehkäpä kaikki ei tule ajatelleeksi että jotkut facebookissa elävät fanaatikot jakavat hääkuviaan sielläkin, vaan ajattelivat pääsevänsä valokuva-albumiin jota esitellään muille. Se on vähän eri asia antaa suostumuksensa tutulle näyttää valokuvia vaikka kotonaan joillekin, kun lätkäistä kuva nettiin. Minua ärsyttäisi sinunkaltainen ihminen, jota ärsyttää kunnioittaa toisten yksityisyyttä. Mua jotenkin säälittää nykyihmiset jotka jakaa kaiken itsestään netissä, no mutta varmaan siihen on sitten jokin hyvä syy;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi