VOisko joku tiivistää mulle Kalevalan "juonen"
muutamiin lauseisiin? Siis maailma syntyy ja väinämöinen jostain sotkan munista ja ilmattarestakohan se oli? sitten tulee jotain kilpalaulantaa ja kilpakosintaa ja mitä lie? sammon taontaa ja sammon ryöstöä...
Kommentit (26)
muutamiin lauseisiin? Siis maailma syntyy ja väinämöinen jostain sotkan munista ja ilmattarestakohan se oli? sitten tulee jotain kilpalaulantaa ja kilpakosintaa ja mitä lie? sammon taontaa ja sammon ryöstöä...
..kuvittele, että teen sulle äikän tehtävän valmiiks ;)
äikän ope
ota se kansalliseepos nyt vaan kouraasi ja lukaise pois. Aamuun mennessä pystyt tiivistämään olennaisimman.
http://modersmal.skolutveckling.se/finska/ullahoo/juoni.htm:
1. runo: Aloitusruno. Maailma syntyy sotkan munista. Väinämöinen syntyy.
2. runo: Väinämöinen nousee maalle. Kasvit ja eläimet peittävät maan. Väinämöinen kylvää ohraa.
3. runo: Väinämöinen laulaa Joukahaisen suohon. Joukahainen lupaa sisarensa Väinämöiselle.
4. runo: Joukahaisen sisar hukkuu mereen.
5. runo: Väinämöinen onkii Joukahaisen kalaksi muuttuneen sisaren, mutta kala karkaa. Väinämöisen äiti-vainaja neuvoo kosimaan Pohjan tytärtä.
6. runo: Joukahainen ampuu Väinämöistä. Joukahainen iloitsee, koska hän uskoo Väinämöisen kuolleen.
7. Runo: Väinämöinen ui meressä useita päiviä, ja kotka pelastaa hänet Pohjolan rannalle.
8. runo: Väinämöinen näkee Pohjan neidon ja pyytää puolisokseen. Neito lupaa suostua, jos Väinämöinen veistäisi kehrävarren palasista veneen ja saattaisi sen vesille koskematta siihen. Väinämöinen lyö korveellä polveensa ja lähtee etsimään verentukinnan tietäjää.
9.runo: Väinämöinen kertoo tietäjälle raudan synnyn. Tietäjä herjaa raudan ja lopettaa verenvuodon. Väinämöinen paranee ja kiittää jumalaa.
tai vähän pitemmät selitykset täällä:
http://www.finlit.fi/kalevala/index.php?m=1
Hyvä nainen alistuu miehen vallan alle. Voimakas nainen on karmea akka.
Juoni on polveileva mutta ydinviesti on tämä:
ole juonta. Kalevala on koottu kerätyistä kansanrunoista, joista osa kertoo tarinaa, osa esittelee rituaali- ja tarverunostoa, osa on lyyrisempää kamaa. Ne Lönnrot on sitten pannut yksiin kansiin ja tehnyt niistä Kalevalan, jota tavallaan voidaan myös kokonaisuudeksi kutsua.
Tiedän kyllä että juonta ei ole. Sallithan pienen karrikoinnin. - edellinen
Hei, älä nipota Tiedän kyllä että juonta ei ole. Sallithan pienen karrikoinnin. - edellinen
että juoni on polveileva, vaan sano, ettei juonta ole. Ei se ole nipotusta jos oikaisee toisen väärän tiedon.
että juoni on polveileva, vaan sano, ettei juonta ole. Ei se ole nipotusta jos oikaisee toisen väärän tiedon.
sellaista titteliä kuin "fil. yo" ei ole olemassakaan, minkä tietäisit, jos olisit joskus yliopiston ovista kulkenut.
Ja mun mielestä olet väärässä myös pointtisi kanssa. Mietipä Kalevalan vahvimpia naishahmoja. Pohjan akka oli kokonaisen heimon johtajatar, siis oikea matriarkka. Ainolle taas kävi huonosti, mutta juuri siksi, että hän piti oman päänsä eikä alistunut suvun tahtoon. Ei hassumpia esimerkkejä.
että juoni on polveileva, vaan sano, ettei juonta ole. Ei se ole nipotusta jos oikaisee toisen väärän tiedon.Nyt joku fil. yo veti herneen nenään :)
jotka ei ole susta oleellisia, ei kannata korjata?
Eiköhän herneen nenään vetänyt se, joka korjauksesta suuttui.
sellaista titteliä kuin "fil. yo" ei ole olemassakaan, minkä tietäisit, jos olisit joskus yliopiston ovista kulkenut.
Terv. fil. yo
olen kulkenut ja tiedän, että fil. yo on ihan käypä titteli tosi monella luuserilla, jotka ei koskaan valmistuneet maistereiksi
Portsun ovista sisään ja ulos olen kulkenut ja tiedän, että fil. yo on ihan käypä titteli tosi monella luuserilla, jotka ei koskaan valmistuneet maistereiksi
humanistisessa tiedekunnassa ennen kandiksi valmistumista.
Kalevala on koottu kerätyistä kansanrunoista, joista osa kertoo tarinaa, osa esittelee rituaali- ja tarverunostoa, osa on lyyrisempää kamaa.
Mihin kategoriaan ne kuuluu, onko ne rituaali- ja tarverunostoa (kumpaa?) vai lyyrisempää kamaa?
Juu, voin tarvittaessa antaa sitaatin ja sivunumerot, yksi painos tuossa käden ulottuvilla.
Kalevala on koottu kerätyistä kansanrunoista, joista osa kertoo tarinaa, osa esittelee rituaali- ja tarverunostoa, osa on lyyrisempää kamaa.
Mihin kategoriaan ne kuuluu, onko ne rituaali- ja tarverunostoa (kumpaa?) vai lyyrisempää kamaa?
Juu, voin tarvittaessa antaa sitaatin ja sivunumerot, yksi painos tuossa käden ulottuvilla.
Tämä rupesi kiinnostamaan. Sitaatit, kiitos.
Kalevala on koottu kerätyistä kansanrunoista, joista osa kertoo tarinaa, osa esittelee rituaali- ja tarverunostoa, osa on lyyrisempää kamaa.
Voisko joku kirjallisuuden opiskelija kertoa, mitä on ne kohdat joissa opetetaan hakkaamaan naista? Mihin kategoriaan ne kuuluu, onko ne rituaali- ja tarverunostoa (kumpaa?) vai lyyrisempää kamaa?
Juu, voin tarvittaessa antaa sitaatin ja sivunumerot, yksi painos tuossa käden ulottuvilla.
niin todennäköisesti on sitä rituaali- ja tarverunoutta.
Sivunumeroja on turha antaa, kun Kalevalasta on niin monia eri painoksia. Sitaatin voit kyllä antaa.
(Jos siis joku muukin kuin kirjallisuuden opiskelija saa vastata.)
Kalevala on koottu kerätyistä kansanrunoista, joista osa kertoo tarinaa, osa esittelee rituaali- ja tarverunostoa, osa on lyyrisempää kamaa.
Voisko joku kirjallisuuden opiskelija kertoa, mitä on ne kohdat joissa opetetaan hakkaamaan naista? Mihin kategoriaan ne kuuluu, onko ne rituaali- ja tarverunostoa (kumpaa?) vai lyyrisempää kamaa?
Juu, voin tarvittaessa antaa sitaatin ja sivunumerot, yksi painos tuossa käden ulottuvilla.
niin todennäköisesti on sitä rituaali- ja tarverunoutta.Sivunumeroja on turha antaa, kun Kalevalasta on niin monia eri painoksia. Sitaatin voit kyllä antaa.
(Jos siis joku muukin kuin kirjallisuuden opiskelija saa vastata.)
oli kirjoittaa, että todennäköisesti on häärunoutta, siis liittyy erilaisiin häämenoihin.
Vips vaan, samalla kertaa sisään ja ulos ja voilà: "Olen käynyt yliopistossa."
Ei siinä ole sellaista vain yhtä juonta, joka etenis loogisesti eteenpäin.