Menisitkö apen tai anopin hautajaisiiin, vaikka et olisi
ollut missään väleissä eläessä eli ei vuosiin puolin ja toisin kyläilty?
Kommentit (10)
Sillähän selitettiin sekin kun valtavat väkijoukot Neukuissa kävivät katsomassa palsamoitua Leniniä, että he halusivat varmistaa, että äijä tosiaan on kistussaan.
pikemminkin tekopyhää mennä sinne...Näin minä ainakin ajattelen asian.
Vaan kohteliasta sekä miestäni, lapsiani että miehen sukua kohtaan. Poisjääminen olisi se mikä ihmeteltäisiin, mukana olemista pidetään itsestään selvänä.
SE olisi tekopyhää että itkisin ja parkuisin kuinka paljon rakastin ja kaipaan heitä, jos oikeasti ei niin ollut.
jos miehen minut sinne mukaan tahtoisi, olettaen siis että hän menisi jokatapauksessa.
kyseessä olisi mieheni vanhemmat ja lastemme isovanhemmat. Vaikka olisikin ollut huonot välit, kuolema nollaa ne.
tueksi sinne pitäisi mennä, eikä siinä ole mitään tekopyhää. Kyllä vanhempia ja isovanhempia kohtaan on aina tunteita, oli tilanne miten vaikea tahansa.
En mennyt aikanaan apen tai siis silloin vasta poikaystäväni isän hautajaisiin. Olin tavannut hänet vain kerran ennemmin eikä miehenikään ollut ollut isänsä kanssa vuosiin tekemisissä. Mulla oli joku muu meno, eikä mies tuntunut pitävän tärkeänä, että tulen paikalle, joten jätin menemättä.
Jälkikäteen ajatellen, olisin kuitenkin mennyt. En apen vuoksi vaan mieheni. Se oli kuitenkin hänen isänsä vaikkakin etäinen ja minusta olisi ollut hyvä olla paikalla jakamassa se hetki hänen kanssaan. Isä on kuitenkin isä, vaikka kuinkakin vieras ja etäinen. Minusta tuntuu, että mieheni suri isänsä kuollessa enemmän sitä, ettei hänellä ollut koskaan ollut läheistä isää kuin isäänsä sinänsä. Oli mielestäni hyvä, että tällekin surulle oli paikkansa ja tilaisuutensa ja edes hän itse oli hautajaisissa jättämässä hyvästit sille elämänvaiheelle.
siis ei hyvissä eikä pahoissa vaan erittäin neutraaleissa. Ilman muuta vainajaa kunnioitetaan, vaikka ei olisi edes tunnettu kunnolla.
vaikka en koskaan tätä mummia tavannut ja mieskin oli viimeksi nähnyt isoäitinsä 3 vuotta aikaisemmin.
myös muuten ollut miehen isän hautajaisista viisastuneena ollut sen jälkeen kaikissa hänen sukunsa hautajaisissa. Jopa sellaisissa, joissa en ollut edes koskaan nähnyt vainajaa.
Vahingosta viisastuneena siis suosittelisin ap:lle hautajaisiin menoa, ainakin jos mies itse on menossa.
t. 10
pikemminkin tekopyhää mennä sinne...Näin minä ainakin ajattelen asian.