Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada vauvan syömisväli pitenemään YÖLLÄ??

Vierailija
26.02.2011 |

Eli vauvani (viikon ikäinen) syö rintaa yöllä noin 7-8 kertaa eli tunnin välein herää syömään. Päivällä saattaa olla pari tuntia, korkeintaan kolme syömisten välissä.

Mikähän tähän auttais?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

monella on auttanut se ettei tissiä anneta vauvalle kokoajan vaan n. 3-4 tunnin välein päivällä, vaikka nykyään onkin lapsentahtisuus muodissa ja niin meillä koliikkivauvan vanhemmille neuvolassa sanottiin että liian usein imettäminen saa vielä kipeämmäksi sen mahan ja tuhoaa sen vähäisemmäkin rytmin. monet vauvat muuten imevät tissiä iltaisin-alkuyöllä tiheiten, koska se aktivoi maidon eritystä eniten..biologiaa

Vierailija
22/33 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin nukutan vauvan vieressä ja suosittelen sitä. Vauva nukkuu miehen ja minun välissä, alkaa hamuilla ja liikuskella levottomasti jo unissaan ollessaan nälkäinen. OTan sitten lähemmäs viereen ja syötän, itse puoliunessa. Ei siis niin etten kokisi herääväni, mutta en yhtä paljon herää kuin jos nousen ihan ylös.

Maidon ruiskuamisesta olen myös kärsinyt, peitto kastuu aina välillä. Liivinsuojia ja liivejä en käytä öisin, mutta sängyssä on harsoja joita pidän syöttöhetkellä käsillä ja toisen rinnan päällä suojaamassa sänkyä. Lapsi myös välillä puklaa syötyään, ja herään itse lammikosta. Laitan siihen päälle kuivan harson ja jatkan nukkumista. Joskus käännän peiton jalkopääty itseen päin, jos oikein kastuu.

Rinnat minulla on suhteellisen suuret ja aika löysät. Alkuun imettäminen oli vaikeampaa, kun tissit oli kovemmat maidosta ja täyttyivät nopeammin, nyt on helpompi kun ovat jo niin lerpahtaneet.

Ap, anna vauvallesi aikaa. Älä ala pullotouhuihin jos haluat imettää pidempään, koska se niin helposti sotkee imetyksen. Jos et jaksa valvoa, niin kokeile sitten auttaako korvike. Vauvallasi on kuitenkin vielä maidonostatus kesken, hän tilailee lisää maitoa ja siksi imee tiheään. Se kyllä helpottaa ajan kanssa! Voimia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko kysyä: millaiset rinnat teillä on?

Normaalisti 75B, nyt imettäessä C. Ei ei mitkään hirmuiset hinkit :)

Yöllä imettäessä suurin ongelma on kyljellä pysyminen mukavasti. Eli se, että ei kellahda vauvan päälle, mutta toisaalta ei selälleenkään. Toisaalta lihaksia kipeyttää myös se, että toinen käsi on koko ajan ikävässä asennossa vauvan pään yläpuolella. Heti, jos herään ja huomaan vauvan irrottaneen otteensa, hivuttaudun kyllä kauemmas parempaan asentoon nukkumaan. Nukkuminen ei siis tosiaankaan ole mitään hirmumukavaa, mutta on tuon muutaman kuukauden onnistunut. Oman lisänsä on tuonut ne muutamat kerrat, kun vauva on tissiä hamutessaan osunut harhaan ja herään siihen, kun hän imee fritsua rintaan...

Alkuaikojen maitotulvasta olen selvinnyt siten, että käytän jotain tiukkaa mutta venyvää t-paitaa (hihattomalla topilla tulee liian kylmä), jonka alle tungen kokonaisen harson rintojen päälle. Imettäessä nostan paitaa helmasta, ja harso jää toisen rinnan päälle. Sängyssä on mukana varaharsoja, jos/kun eka harso kastuu liian märäksi.

15

Vierailija
24/33 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tarjoat päälle vielä kolmannet huikat siitä ekasta rinnasta? Näin ainakin oman lapseni syöttövälit olivat sitä 3-5tunnin luokkaa. Eli syöttää vauvan ihan piripintaan:). Välillä on noita tiheän imun kausia, mutta tasoittuvat yleensä parin päivän päästä. Vauva nostattaa maitoa ekoina viikkoina. Tsemppiä!!! Onneksi tiedät entuudestaan että on ohimenevä vaihe:). Jos tuntuu ettet millään jaksa niin voithan tarjota välillä korviketta..

Vierailija
25/33 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perhepeti. Ja selälleen kellahtamisongelman olen ratkaissut useilla tyynyillä, joita asettelen mukavasti ympärilleni.

En tosiaankaan kunnolla herää imetykseen, ja 'hinkit' on ihan tavalliset 70B:t, imettäessä C.

Imetyksen alussa maitoa valuu jok tap sänky märäksi, mulla on patjansuoja lakanan alla. Nyt 8 kk vauvan kanssa käytän enää harsoa, jota vähän ohjailen rinnan suuntaan. Välillä on pusero kostea.

AP, rytmi varmasti helpottaa ihan pian!

Vierailija
26/33 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vain onnistu minulta. Ja kaksi on jo imetetty perhepedissä. En myöskään ikinä pysty nukahtamaan kun vauva on rinnalla. Olen aina sen verran skarppina ettei uni tule vaikka haluaisinkin.

Mutta ap:lle sanoisin niin kuin moni muukin täällä. Vauva on vielä ihan pieni. Rytmi ja syöttöväli harvenee varmasti ajan kanssa.

Vierailija
27/33 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se olla , että rintamaitoa ei yksinkertaisesti tule tarpeeksi. Sitä voi testailla sillä tavalla ,että punnitsee jotenkin lapsen viikon välein , että tuleeko piano tarpeeksi . Minulla ei tullut maitoa 3 viikon jälkeen tarpeeksi kenenkään lapsen syntymän jälkeen . Tuli aina rintatulehdus (syntyneet talvella) eikä ollut tarpeeksi maitorauhasia josta olisi kehittynyt tarpeeksi maitoa. Syynä voi olla tälläinenkin seikka. Turha sitä on ketään arvostella ja syytellä ja hävetyttää. Jokaisella on yksilölliset tavat lapsensa syöttämiseen. Yöllä vaan korvikemaitoa tai lypsettyä maitoa pipetillä jos haluaa kuitenkin rintaa antaa , jos se siitä auttaisi hidastahan se on mutta, sitten vaan tuttipulloa, jos muuten ei jaksa. Mieskin voi syöttää yöllä tuttipullosta, jos sinä haluat nukkua. Tai jos mies on kotona myös isyyslomalla niin päivälläkin voi antaa lypsettyä maitoa pullosta ,että saat levättyä. Tai jos olet yksin lastesi kanssa pyydä kodinhoitoapua , kodinhoitotoimista. Toivottavasti näistä oli apua sinulle. Ei ole häpeä pyytää apua läheisiltään ja ulkopuoleltakin . Tämä pitäisi muittenkin muistaa.

Jos äiti väsyy hoitamaan lapsiaan ja perhettään on se suurempi paha kuin avun pyytäminen.

Vierailija
28/33 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nikita kirjoitti:

Voihan se olla , että rintamaitoa ei yksinkertaisesti tule tarpeeksi. Sitä voi testailla sillä tavalla ,että punnitsee jotenkin lapsen viikon välein , että tuleeko piano tarpeeksi . Minulla ei tullut maitoa 3 viikon jälkeen tarpeeksi kenenkään lapsen syntymän jälkeen . Tuli aina rintatulehdus (syntyneet talvella) eikä ollut tarpeeksi maitorauhasia josta olisi kehittynyt tarpeeksi maitoa. Syynä voi olla tälläinenkin seikka. Turha sitä on ketään arvostella ja syytellä ja hävetyttää. Jokaisella on yksilölliset tavat lapsensa syöttämiseen. Yöllä vaan korvikemaitoa tai lypsettyä maitoa pipetillä jos haluaa kuitenkin rintaa antaa , jos se siitä auttaisi hidastahan se on mutta, sitten vaan tuttipulloa, jos muuten ei jaksa. Mieskin voi syöttää yöllä tuttipullosta, jos sinä haluat nukkua. Tai jos mies on kotona myös isyyslomalla niin päivälläkin voi antaa lypsettyä maitoa pullosta ,että saat levättyä. Tai jos olet yksin lastesi kanssa pyydä kodinhoitoapua , kodinhoitotoimista. Toivottavasti näistä oli apua sinulle. Ei ole häpeä pyytää apua läheisiltään ja ulkopuoleltakin . Tämä pitäisi muittenkin muistaa.

Jos äiti väsyy hoitamaan lapsiaan ja perhettään on se suurempi paha kuin avun pyytäminen.

Aloittajan lapsi on tällä hetkellä 5v et en usko että tarvii sun neuvoja enää :D mut sen sanon ite et jos imetys onnistuu niin kannattaa imettää eikä sählään millään korvikkeella. Mä antaisin mitä vaan et olisin saanu imettää.Vastasyntynyt roikkuu tissillä ja sillä selvä. Sit on tietty tiheän imun kaudet.

Vierailija
29/33 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap et koe jaksavasi tilannetta, antaisin mieluummin omaa pumpattua maitoa iltaisin (jos vain saat pumpattua). Korvike on kuitenkin varsinkin vastasyntyneelle vasta se toissijainen vaihtoehto.

Vanha ketju, mutta pakko kommentoida: korvikkeitakin on montaa sorttia, eikä nykyisin enää rintamaidon ja korvikkeen ero ole mitenkään merkittävä. Korvikkeeksi voi valita saman mitä synnärillä annetaan, sitä saa ihan marketin hyllyltä (Nutrilon Pepti meidän sairaalassa) - sopii myös maitoallergiselle ja tuota suositellaan alle 3kk vauvan täydentävänä ravintona.

Ketään ei tarvitse totuttaa nukkumaan tissi suussa, ruokaa voi silti tarjota lapselle reippaasti, myös pullosta.

t: terkka

Vierailija
30/33 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko vauva pieni painoinen?

Omani nyt pian 5kk ja alkuun heräili yöllä yleensä 1,5h välein syömään vaikka sai korviketta.

Saako vauva rinnasta tarpeeksi maitoa, siis jos ihmettä, olisiko hyvä antaa vähän pullosta päälle? Jos vauvalla on kaksi lähivanhempaa niin isällä on sama vastuu herätä yöllä ja antaa pullosta maitoa.

Fakta on että alkuun se on vaan sitä että kaksi tuntiakin unta on ihan hyvä, vastasyntynyt herää usein. Tiedän kuinka väsynyt sitä voi olla mutta lohdutan että aika nopeasti se unimäärä kasvaa. Omani alkoi alle kolmekuisena nukkumaan 20-07/08 väliä.

Neljä kk kun täytti niin öihin tuli taas vähän levottomuutta, mutta kuuluu kuulemma kehitysvaiheeseen.

Vierailija
31/33 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun viikon ikäisen vauvan vatsa on n desin kokoinen ja äidinmaito sulaa jopa 20min kuluessa. tietysti voisit alkaa päivällä syöttämään vaikka tunnin välein (tai tarjota), ja katsoa vaikuttaako se yöhön

mä annoin paristi korviketta, mutta silti vauva heräsi tunnin päästä tissille, ei se kaikki varmaan oli nälkää.. kunhan tarkistaa että äiti on lähellä

Vierailija
32/33 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse laitoin illalla 3-4 pyyhettä sänkyyn (ja patjansuoja lakanan alle tietty, vauvankin vaippa välillä falskaa ja se puklas)  ja nukuttiin vauvan kanssa niiden päällä. jos alkoi yöllä harsosta huolimatta tuntua märältä niin märkä pyyhe pois lattialle ja unta palloon. pääsi vähemmällä kun pyykkäsi vaan niitä kylpypyyhkeitä sen lakanan, peiton ja petarin sijan.. 

Vierailija
33/33 |
19.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyyhän se vauva yölläkin röyhtäyttää, eli joutuu joka tapauksessa siirtämään vauvaa. Vai jätättekö röyhyt välistä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän