Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietääkö teistä joku jotain perhepäivähoitajan tutkinnosta/pph:n ammatista?

Vierailija
26.02.2011 |

Asun sellaisella paikkakunnalla, että täällä ei juurikaan ole töitä tarjolla omalla alallani (olen merkonomi).

Olen ajatellut, että kouluttautuisin joko lähihoitajaksi, tai sitten perhepäivähoitajaksi ja ryhtyisin hoitamaan lapsia kotonani. Käsittääkseni perhepäivähoitajaksikaan ei voi enää ryhtyä ilman koulutusta? Perhepäivähoitajan tutkinto on käsittääkseni oleellisesti lyhyempi, kuin lähihoitajan, vai?

Tiedän, että pph:n palkka ei ole kummoinen, mutta sillä ei ole minulle suurtakaan merkitystä, kunhan olisi työtä, jota jaksaa tehdä.

Minulla on kaksi omaa lasta, toinen jo koululainen ja toinen 3 v.

Olisikohan asuntomme soveltuva hoitopaikaksi, asumme 3. kerroksessa 4 h+k, EI hissiä (voi olla hankalaa, muttei mahdotonta?), ei omaa pihaa, mutta alle 100 m päässä on leikkipuisto.

Onko jotain sääntöjä siitä, millainen hoitopaikan tulee olla, täytyykö olla omakotitalo ja oma piha tms?

Osaako joku sanoa tuota palkka-asiaa, paljonko tulisi kaikenkaikkiaan palkkaa? (ei sillä että sillä siis olisi paljoa merkitystä, tulen toimeen jopa työttömyysrahallakin, mutta kiinnostaisi kuitenkin tietää)

Kaikki muutkin vinkit ja kokemukset tervetulleita!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkälainen päivärytmi teillä on?

Riippuu paljon siitä, mihin aikaan ja ketkä lapsista tulevat hoitoon. Pyrin ennemminkin joustavaan, lapsikohtaiseen rytmiin kuin tarkkaan ryhmäkuriin ;) Eli pienin esim. nukkuu päiväunet klo 9-11 ja 14-16. Aamupalan laitan joustavasti myös, jos joku tulee seittemäksi, annan aamupalan jo 7.20 ja joku toinen voi syödä ysiltä. Oikeastaan ainoa pysyvä juttu on lounas klo 11.30.

- onko totta, että ruokaa ei saa tehdä edellisenä päivänä vaan se pitää olla sinä päivänä tehty, jona sitä lapsille antaa.. ja jos näin, miten käytännössä ruoanlaitto onnistuu samalla kun vahtii lapsia? Onko jotain hyviä niksejä tähän?

En tee koskaan edellisenä päivänä. Suosin laatikkoruokia, jotka kypsyvät uunissa ilman vaivaa. Lapset kyllä viihtyvät hyvin leikeissä ja touhuissa ruuan laiton ajan, esim. pienimmät laittaa leikkikeittiössä ruokaa jne. Välipalan valmistan yleensä päiväunien aikaan tai jos on vaikka marjapuuroa tai soppaa, saatan tehdä heti aamulla, kun herään. PAljon myös leivotaan lasten kanssa, pienetkin tarpostaa mielellään taikinan kanssa ;)

- minkälaista ruokaa ja salaatteja yleensä laitat?

En noudata koulun ja päiväkodin listaa, koska en itse pidä siitä. Meillä syödään yleensä maanantaina kalaa, koska viikonloppuisin kalastamme. Tiistaina on keittopäivä, keskiviikkona kalaa, torstaina kasvisruoka ja perjantaina "parempi" ruoka, jolloin myös pöytä katetaan nätisti. Ti ja pe on myös jälkiruoka. Välipalaksi on leipää, muroja, viiliä, rahkaa, pasteijaa, lettuja, hedelmiä, vihannestikkuja...

- kauanko ulkoilette päivisin, montako kertaa?

Vaihtelee todella paljon! Mutta 1-3 tuntia. Joskus pidetään sisäpäivä, tätä jotkut kauhistelee, mutta yksikään vanhemmista ei ole koskaan valitannut. Sisäpäivinä yleensä leivotaan ja askarrellaan.

- askarteletko lasten kanssa, laulatteko, teettekö jotakin "kehittävää", opetatko heille erilaisia taitoja?

Lauletaan, leivotaan, hoidetaan eläimiä (meillä on useampi lemmikki ja pienetkin osaavat esim. syöttää marsuille porkkanaa, tämä on tosi kivaa lasten mielestä), ihmetellään luontoa, tehdään pieniä retkiä. Askartelen hyvin vähän ja mitään varsinaisia opetustuokioita en pidä.

- miten järjestät nukkumisen?

Pienin nukkuu vaunuissa pihalla, kaksi muuta + oma lapseni meidän parivuoteella. Olisin saanut kunnalta matkasängyt, mutta sekä minun että lasten mielestä on kivempaa nukkua vierekkäin pehmeällä sängyllä ja minusta on myös helpompaa nukuttaa pienet siihen, kun saa reilusti ottaa kainaloon.

Vierailija
2/8 |
27.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten sellainen kysymys, mitä välillä olen pohtinut, että miten pärjäätte tai mitä keinoja teillä on, jos ryhmäänne sattuukin vaikkapa monta (kaikki) tosi vilkkaita tai omapäisiä lapsia?

Miten kädet riittää?

Tarkoitan esim. tilannetta, että ulkoilette ja pitäisi lähteä sisälle, mutta lapset eivät halua, ja sitten kukin pinkaisee eri suuntaan huutaen karkuun ja kun ottaa yhden syliin, hän alkaa taipua kaarelle ja venkoilee ja ehkä vielä toisenkin saa siinä syliin, mutta mitenkäs loput?

Vai onko hoitajan auktoriteetti parempi kuin oman äidin auktoriteetti :)

Joskus olen nimittäin ollut omien lasten kanssa tuossakin tilanteessa, ettei meinaa kädet piisata edes kahden kanssa, saati sitten että olisi pari lisää..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet vielä paikalla, viitsitkö vastata vielä muutamiin kysymyksiini:

- minkälainen päivärytmi teillä on?

- onko totta, että ruokaa ei saa tehdä edellisenä päivänä vaan se pitää olla sinä päivänä tehty, jona sitä lapsille antaa.. ja jos näin, miten käytännössä ruoanlaitto onnistuu samalla kun vahtii lapsia? Onko jotain hyviä niksejä tähän?

- minkälaista ruokaa ja salaatteja yleensä laitat?

- kauanko ulkoilette päivisin, montako kertaa?

- askarteletko lasten kanssa, laulatteko, teettekö jotakin "kehittävää", opetatko heille erilaisia taitoja?

- miten järjestät nukkumisen?

Iso kiitos jos vastaat, muutakin saa kertoa, jos vielä jotain tulee mieleen :)

ap

Vierailija
4/8 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-päivärytmi aamupala n. klo 8, leikkiä + ulkoilua, lounas n. klo 11. Päiväunet/hiljaisuus 12-14, sitten välipala, leikkiä ja ulos.

-ruokaa saa täällä laittaa edellisenä päivänä. Laitan ruuan aika paljon kunnan päiväkodin listan mukaan, vähän sovellan koska oma perhe syö samaa ruokaa ja ihan kaikki ei käy. Ihan perusruokaa. Salaatit uppoaa aika huonosti, kasvikset paremmin.

-ulkoilua 2xpäivä jos säät sallii. Talvella kun on pieniä ryhmässä niin ulkoillaan 1-1,5 tuntia, kesäisiin hyvällä säällä ei tulla sisälle kuin syömään ja nukkumaan.

-askarrellaan kausittain, aina saa piirtää, maalata ja muovailla lapset jos haluavat. Lauletaan viikoittain, ei kuitenkaan missään piirissä kuten päiväkodeissa.

-hoitolapset nukkuu leikkihuoneessa sängyissä, omat lapset omissaan.

Vierailija
5/8 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta nukkumisesta tuli mieleen, mahtaisiko "mennä läpi" jos hankkisin hoitolapsia varten lasten patjat, jotka levitettäisiin leikkihuoneen lattialle nukkumista varten päiväunien aikaan? Vai pitääkö olla ihan sängyt..?

Leikkihuoneessa ei olisi tilaa sängyille :/ Ehkä yhdelle pinnasängylle, muttei useammalle/isommalle.

Vierailija
6/8 |
07.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta nukkumisesta tuli mieleen, mahtaisiko "mennä läpi" jos hankkisin hoitolapsia varten lasten patjat, jotka levitettäisiin leikkihuoneen lattialle nukkumista varten päiväunien aikaan? Vai pitääkö olla ihan sängyt..? Leikkihuoneessa ei olisi tilaa sängyille :/ Ehkä yhdelle pinnasängylle, muttei useammalle/isommalle.

Vierailija
7/8 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koulutus ei pakollinen siitä saat vain lisän lasta kohden. Ja kokemustahan sulla on omista lapsista. Eli omasi 3v:n lisäksi voit ottaa 3 lasta yhteensä siis 4.

Oma piha ei pakollinen ja raput ei ongelma jos ainakin lapsista kaksi osaa mennä rappuset, helpottaa itseäsi =) Omakotitalo ei todellakaan pakollinen eivätkä hoitolapset tarvitse omaa huonetta, kunhan on nukumatila ja leikkitilaa. Täällä uudellamaalla muistelisin et alle 3v ois saanut 530€/kk ja yli 3v 500€/kk, siinä vähän suuntaa siitä palkasta.

Ja eipä siinä muuta kuin iloista mieltä, aikas yksinäistä tietenkin ja kaiken hoidat itse. Toki puistossa saat hieman aikuista seuraa.

Vierailija
8/8 |
26.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin aikanaan lähihoitajakoulutuksesta ensimmäisen tutkinnon osan (kasvun tukeminen) ja sillä sai meidän kunnassa pph:n pätevyyden.

Minulla on tällä hetkellä hoitolapsia 3, kaikki hyvin pieniä (vanhin 1v 8kk). Omia lapsia on 4, joista kaksi koulussa, yks eskarissa ja nuorin 5v.

Meillä on omakotitalo, jossa aidattu, turvallinen piha. Mutta kun talomme oli remontissa, toimin 4kk ajan kaupungin vuokrakolmiossa ja se kelpasi hyvn tilaksi, vaikka oli hissittömän talon toisessa kerroksessa.

Palkkaa saan kolmesta hoitolapsesta 1047€ + kulukorvaus (nettona). Minulla työpäivän pituus vaihtelee, pisimmillään se on 6.40-17.30, lyhimmillään 9.00-16.20. Sitten tietenkin on sairaspäiviä ym jolloin saattaa olla vain yksi hoitolapsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi