Pakastevihannekset yhtä iso paha kuin einekset?
Mitä mieltä te ootte: mun mielestä pakastevihanneksia voi ihan hyvin käyttää, esim. keitoissa ja pataruoissa ne on tosi käteviä ja nopeita. Mun kaverin mielestä se on kuitenkin sama asia kuin että käyttäisi eineksiä, eli kaikki pitäisi ostaa tuoreena ja pilkkoa itse, muuten ei voi sanoa että ruoka on alusta asti tehty itse.
Mä oon eri mieltä.
t. nytkin tuossa keitto tulossa, jossa pussillinen pakastevihanneksia mukana.
Kommentit (36)
Ja varsinkin jos käy kaupassa harvoin, niin hyvä pitää pakkasessa aina varalla.
Nopeuttaa ruuanlaittoa, ja minä en laske noita eineksiksi. Eines ruoka on minusta Saarioisen mikroateriat sekä valmiit pakasteruuat. Eli kun puhutaan _valmiista_ ruuasta ei sellaisesta missä se ruoka on alkuperäisessä olomuodossaan. Vert. ostaa lohen kalatiskiltä / ostaa pakasteesta lohimurekepihvejä.
Samaan tapaan pakastevihannes pussissa on "vain vihanneksia" mitä laittaa keittoon jonka kotona tekee, vert. pakasteena myytävä valmis siskonmakkarakeitto.
Juu, nro 14 vielä jaksoi naurattaa. Sinä toistat vanhaa.
7; joka nopeuttaa elämistä (kaipaa pakastamista)! :))
Ei ole tapanani aina jokaista viestiä lukea, jos yhteen haluan vastata.
Meillä syödään niitä tosi paljon ja olenkin miettinyt onko niissä mitään ravintoarvoa.
Pakasteessa ne kasvikset on suoraan tasakokoisia, senkun heittää vaan ruokaan. Minulle on aivan sama, jos joku toinen haluaa kasvattaa ruokansa itse. En myöskään teurasta syömääni sikaa itse.
Mä syön joka päivä yhtenä ateriana 500g pussin pakastevihanneksia, paistan kookosöljyssä ja vähän suolaa ja pippuria, ei muuta! Ja hyvää on :)
[quote author="Vierailija" time="25.02.2011 klo 12:58"]
jopa terveellisempiä kuin tuoreet. Vitamiinit paremmin tallella.
[/quote]
Ootsä todellinen?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2011 klo 12:58"]
eikös ihan tunnetusti tiedettyä ole, että pakastemarjojen ja -vihannesten ravintoarvot pysyvät ennallaan tai jopa säilyvät paremmin pakastaessa...
[/quote]tämä
Me kyllä käytetään silti etupäässä tuoretta...
Ajattelin viikonloppuna tehdä vauvalle taas pakkasen täyteen soseita ja lähdin innoissani Prismaan. Kesäkurpitsa oli aivan kamalaa, porkkanat, kukkakaalit, parsakaalit samoin. Pakastealtaan kautta oli mentävä, että sain tarpeksi monipuolista kasvissosetta.
mulle oo mitenkään tärkeää voida sanoa, että ruoka on alusta asti tehty itse, mut tää mun kaveri aina painottaa sitä, miten tärkeää olis antaa lapselle "oikeaa ruokaa" eikä mitään valmista (minulla on lapsi, hänellä ei..).
Noh, kun mä sitten teen esim. jotain jauhelihakeittoa/kiusausta/pataruokaa, johon mä käytän ihan vaan ajan säästämisen takia pakastevihanneksia, niin se ei sitten hänen mielestä täytä "oikean ruoan" vaatimuksia.
Ap
"Parhaat" neuvot lastenkasvatukseen tulevat lapsettomilta.
Ite käytän pakastevihanneksia melkein koko talven läpi, siitä asti kun sesonkivihannesten hinnat alkaa nousta. Ovat suhteellisen edullisia kasviksiksi, tietty maku ei ole sama kuin suoraan kasvimaalta, mutta tulee vitamiineja ja väriä ruokaan.
Toisaalta en pidä ruuanlaitosta itse, vaan haluankin vain saada jotain perusterveellistä vähällä vaivalla.
mä olen kanssa ymmärtänyt että pakastevihannekset pakastetaan huomattavasti nopeammin kun "tuoreet" päätyvät kenenkään soppaan, eli ovat tavallaan tuoreempia... ja jos kerran marjojenkin itsepakastus on hyvä homma niin miksi vihannekset jossain muualla pakastettuna olisvat eineksiin verrattavissa...
Kaupassa seisova vihannes ei ole tuore vaan hävikki ennen ostamista on suuri.Pakastevihannekset pakastetaan tuoreena.
Vierailija kirjoitti:
Niitä on helppo lisätä ruokaan kuin ruokaan. Talvisaikaan ainakin tuntuu ettei ne tuoreetkaan kasvikset miltään maistu. Ehkä tämäkin asia on jollekin pätemisen aihe. Anoppini aina marttyyrina kuorii, pilkkoo ja keittää tuoreet kasvikset "kun eihän nuo pakasteet ole mistään kotoisin".
Ja keittäessä vitamiinihävikki on suurin,liukenevat veteen.
ei mitään ymmärrä, niin tuleehan sitä monikin väittäneeksi kaikenlaista. Tutkittua tietoakin kuitenkin löytyy ja jokainen voi itse käydä tuloksia lukemassa; vitamiinit tallessa pakastetuissa paremmin kuin aiemmin on kuviteltu. Lopputalvesta on jopa terveellisempää syödä pakastettuja kasviksia kuin tuoreita (esim. juurekset).
Harvoin kai kukaan niitä pakastekasviksia sellaisenaan syö, meillä niitä käytetään ruoanvalmistukseen ja ruokaan tulee myös mausteita, ei ole kasviksetkaan mauttomia.