Äidit, jotka vihaavat lasten kavereita:
oletteko ajatelleet, että lapsellanne ei ehkä kohta ole kavereita?
Täällä on koko ajan juttuja siitä, miten ärsyttäviä lasten kaverit ovat ja miten ette halua heitä teille tai kaverit eivät kelpaa älykkäiden lastenne seuraan.
Oletteko tulleet ajatelleeksi, että lapsellanne ei ehkä kohta ole kavereita, jos äiti on aina naama norsunvitulla, kun lapsi tuo kaverin kotiin?
Mulla oli lapsena ihana äiti, joka piti huolta niin omista kuin naapurin lapsistakin. Kavereita otettiin mukaan retkille, mökille, matkoille. Meille sai tulla leikkimään tai yökylään.
Toki äitini vaati sekä meiltä että kavereiltamme hyviä käytöstapoja. Joskus hän myös sanoi (perustellen), että tänään ei ole sopiva hetki vierailulle tai nyt haluamme mennä mökille perheen kesken.
Ja yllätys yllätys: minulla ja sisaruksillani oli paljon kavereita. Sen sijaan muistan, että ne, joiden vanhemmat suhtautuivat nuivasti lapsen kavereihin, jäivät lopulta yksin. Kukaan ei jaksanut leikkiä sellaisen kanssa, jonka äiti sai ennalta arvaamattomia raivokohtauksia, haukkui lapsen kavereita tai vittuili jos kaveri sattui soittamaan ovikelloa heidän päivällisaikanaan.
Kommentit (5)
mutta ei pelkoa, en näytä sitä kenellekään, etten liikoja näistä mukeloista välitä, joita täällä siis pyörii.
Kaikista ei tarvitse pitää, mutta voi käyttäytyä silti.
ap
niin kyllä meillä päiväsaikaan saa ihan vapaasti olla, ollaan otettu kavereita mukaan uimaan, keilamaan jne, mutta tuo vapaapäivinä pitkään nukuminen on mulle vaan niin tärkeetä.
Enkä nytkään ole naama norsunvitulla vaikka kirjoitukseni siltä saattaa vaikuttaakin
niin kyllä meillä päiväsaikaan saa ihan vapaasti olla, ollaan otettu kavereita mukaan uimaan, keilamaan jne, mutta tuo vapaapäivinä pitkään nukuminen on mulle vaan niin tärkeetä. Enkä nytkään ole naama norsunvitulla vaikka kirjoitukseni siltä saattaa vaikuttaakin
ehkä kannattais jättää nää yökyläilyt väliin puoleksi vuoteen? Tai vaikka pidemmäksikin aikaa... ei sun lapsetkaan voi nauttia, kun tietävät, että taas tulee äidiltä noottia.
niin kyllä meillä päiväsaikaan saa ihan vapaasti olla, ollaan otettu kavereita mukaan uimaan, keilamaan jne, mutta tuo vapaapäivinä pitkään nukuminen on mulle vaan niin tärkeetä.
Enkä nytkään ole naama norsunvitulla vaikka kirjoitukseni siltä saattaa vaikuttaakin
Olen jo pidempään ihmetellyt, kun täällä on päivittäin avauksia siitä, miten rasittavia lasten kaverit ovat. Ja asenne on sellainen, että menkää pois, häiritsette meidän rauhaa ja syötte meidän ruoat.
Luin myös aloituksesi, ja mielestäni on oikein ymmärrettävää, että haluat nukkua aamulla. Minusta on ihan ok, jos sanot lapsille asiallisesti, että teillä on tapana olla aamulla hiljaa, jotta muut saavat nukkua.
Täällä on vaan yleisenä asenteena, että kielletään yökyläily, vierailut ja kavereiden osallistuminen perheen arkeen millään tavalla. Se on mielestäni tosi huono juttu, koska sellaiset asiat ovat osa lapsen itsenäistymistä ja avartavat myös maailmankuvaa: kaikilla ei olekaan samanlaista kuin meillä.
ap
mutta ei pelkoa, en näytä sitä kenellekään, etten liikoja näistä mukeloista välitä, joita täällä siis pyörii.