Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ole kuullut suomea puhuttavan vuosikausiin.

Vierailija
23.02.2011 |

Katsoin netista matkaoppaat ja meinasin hermostua kun kaikki puhuivat niin h i t a a s t i. Puhuttiin myos sisaanhengittaessa mika kuulosti omituiselta.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellet sitten ole länsi-Suomesta kotoisin.

Itse olen aina puhunut nopeasti, mutta vain lähimpien ystävien ja ulkomaalaisten kanssa. Normaalisuomalainen puhuu hitaasti ja ajattelee vielä hitaammin. Mikä ei ole välttämättä paha asia.

Vierailija
2/12 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ei juurikaan ole tavattu muualla, edes amerikansuomalaiset eivät käytä sitä. Mua se tosin ei häiritse, kun olen tässä kulttuurissa kasvanut ja elänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo puhenopeus tuppaa kyllä olemaan enimmäkseen vaikutelma-asia. Kun puhenopeuksia on mitattu, niin eri kielten välillä ei ole havaittu merkittäviä eroja. Yleensähän vieraammat kielet kuulostavat nopeammilta: voisiko hitauden vaikutelma johtua siitä, että ymmärrät suomea helpommin kuin muita kieliä? Lisäksi asiakaspalvelutyössä ja vieraita kieliä puhuessa tulee puhuttua hitaammin.

Vierailija
4/12 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo puhenopeus tuppaa kyllä olemaan enimmäkseen vaikutelma-asia. Kun puhenopeuksia on mitattu, niin eri kielten välillä ei ole havaittu merkittäviä eroja. Yleensähän vieraammat kielet kuulostavat nopeammilta: voisiko hitauden vaikutelma johtua siitä, että ymmärrät suomea helpommin kuin muita kieliä? Lisäksi asiakaspalvelutyössä ja vieraita kieliä puhuessa tulee puhuttua hitaammin.

puhuttu oli yhta tuskaa. Olen elanyt taysin englanninkielisessa ymparistossa yli 40v.

ap

Vierailija
5/12 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut englanninkielisessä maassa ja nykyäänkin puhun paljon englantia, ja parhaat kaverini ovat samanlaisesta taustasta, joten hekin puhuvat nopeasti. Siksi on aika tuskaa kuunnella tylsistymättä palaverisuomea. Ihmettelen aina eikö näitä jaarittelijoita ja jahkaajia hävetä puhua niin hitaasti.

Vierailija
6/12 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten olenkaan voinut välttyä siltä?!

tunnistan kyllä tyylin; jouduin oikein kokeilemaan sitä äsken itsekin, mutta en saa sitä kuulostamaan "aidolta".

oliskohan tuo tyyli vähän sellasta aikuispissispuhetta?

Vierailija
7/12 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan asuttu jotain 20 v ja en kyllä ole huomannut tuollaista hitautta Suomessa käydessäni. Toki jaarittelua on, mutta itse puheen hitaus, sitä en ole huomannut. Asiaan pääseminen on kuitenkin monille vaikeaa, eli puhutaan ummet ja lammet ja sitten unohdetaankin mikä oli se aisa josta piti puhua. Se on sitten eri juttu. Toisaalta, eikös suomalaiset yleensä mene heti asiaan? ei ole sitä small talkia? Mitäs sille on tapahtunut? Jaarittelu tullut tilalle?

Vierailija
8/12 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten olenkaan voinut välttyä siltä?! tunnistan kyllä tyylin; jouduin oikein kokeilemaan sitä äsken itsekin, mutta en saa sitä kuulostamaan "aidolta". oliskohan tuo tyyli vähän sellasta aikuispissispuhetta?

vedatko samalla henkea sisaan? Tama on minusta kaikkein yleisin esimerkki.

Vierailija
9/12 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oliskohan tuo tyyli vähän sellasta aikuispissispuhetta?

Se on kuitenkin aika vanha ilmiö Suomessa. Itse yhdistän sen enemmänkin keski-ikäisiin naisiin. Aika usein vaikka puhelimessa puhuessaan naiset sanovat: "Joo..." ja hengittävät samalla sisään. Tarkkailepa ympäristöäsi, niin saatat bongailla näitä.

Vierailija
10/12 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten olenkaan voinut välttyä siltä?! tunnistan kyllä tyylin; jouduin oikein kokeilemaan sitä äsken itsekin, mutta en saa sitä kuulostamaan "aidolta". oliskohan tuo tyyli vähän sellasta aikuispissispuhetta?

mietin tuota sisäänhengityspuhetta. Siis joissakin tilanteissa olen ehkä kuullut (esim jossain aerobictunnilla tms), mutta en kyllä tunne ketään, joka käyttäisi tätä tyyliä jatkuvasti.

Vierailija
11/12 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puheen sankariksi nousi pastori Pekka. Johan oli vauhdikasta menoa!

Vierailija
12/12 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään liity suomen kielen tai suomalaisiin, tuo yksilö nyt vain sattui olemaan tuollainen hidas ja pohdiskeleva. Mutta annetaanhan kuitenkin kaikkien kukkien kukkia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi