Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on vahva aavistus siitä, mikä minua vaivaa, mutta suuttuuko lääkäri "Google-diagnoosista"?

Vierailija
23.02.2011 |

Siinä se kysymys olikin. Olen löytänyt oireideni perusteella hyvin todennäköisen syyn vuosia jatkuneisiin vatsavaivoihini. Googlaamalla löytyi satoja ketjuja, joissa ihmiset kuvailivat täsmälleen samanlaiset oireet. Tarkistin tiedot myös tieteellisistä lähteistä.

Mutta mitenköhän lääkäri suhtautuu, jos menen vastaanotolle ja sanon, että luulisin, että minulla on sairaus x. Aiheuttaako se närää, kun maallikkona esitän arvioni? Pitäisikö vaan olla sanomatta omaa arviotani ja kertoa vain oireet? Olen kuullut, että lääkärit hermostuvat "Google-diagnooseista".

Olen itsekin "alan ihmisiä", vaikka en lääkäri olekaan, joten ihan ummikkona en tätä ole lähtenyt selvittämään.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

googleta gastroenterologi kaupungistasi ja varaa yksityisesti tälle aika. Hän tietää jo huomattavasti enemmän kun tk-lääkäri mun mahdollisesta sairaudesta ja varmasti ei naura pihalle google-tietojasi.

Vierailija
42/49 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei kukaan yksityinen lääkäri anna lähetettä (yksityiseen) tähystykseen?

kyllä voi. menin yksityiselle yleislääkärille ja pyysin lähetettä yksityiseen sydänultraan. Olisin maksanu itse sen ja sanoinkin sen. Lääkäri ei suostunut. Toinen lääkäri suostui ja löytyi sydänvika sitten.

Eli kyllä tästä maasta täytyy löytyä yksityinen lääkäri joka antaa lähetteen omalla rahalla tehtävään tähystykseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tullaan diagnoosin kanssa vastaanotolle. Heidän koulutukseensa ei kuulu sellainen tosiseikka, että ihmiset ovat nykyään valveutuneita ja kiinnostuneita omasta terveydestään ja ottavat selvää sairauksista, terveydestä ja hyvinvoinnista jo ennen vastaanotolle tuloa. Internet tarjoaa tähän erinomaisen työkalun, etenkin asiallista tietoa sisältävät sivut.

Ja silti itse tollottavat ensin googlesta. Esim. pienessä kaupungissa lääkäri sanoo lähes aina että hän katsoo googlesta jos on vähänkään "vieraampi" asia/vaiva. Mm. raskausmyrkytys oli sellainen... samoin munuaiskivet. Ja siinä ihan nokan alla katsoi tosiaan googlesta!

Vierailija
44/49 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

isäni on lääkäri ja hän sanoi, että yleensä potilaalla on itsellään paras kuva siitä mikä häntä vaivaa. Jo ennen nettiä valveutuneemmat potilaat osasivat diagnosoida itsensä. Hän kuulemma kuunteli aina ensin myös potilaan oman arvion sairaudesta.

Vierailija
45/49 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lääkäri enkä hermostu potilaan ehdotuksista mutta mekin olemme erilaisia. Yleensä kysyn suoraan potilaan omaakin arviota. Tässä on kaksi puolta. Joskus veikkaus on oikea ja joskus voin sanoa selvästi, että se on täysin väärä, jolloin esim turha pahanlaatuisen sairauden pelko ainakin (toivottavasti) vähenee.

Vierailija
46/49 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

i] Ja silti itse tollottavat ensin googlesta. Esim. pienessä kaupungissa lääkäri sanoo lähes aina että hän katsoo googlesta jos on vähänkään "vieraampi" asia/vaiva. Mm. raskausmyrkytys oli sellainen... samoin munuaiskivet. Ja siinä ihan nokan alla katsoi tosiaan googlesta!

[/quote]

Pystyvät arvioimaan mitkä on luotettavia sivustoja yms. ja yhdistelemään tietoa ihan eri tavalla.

Vierailija
47/49 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että asiakas joutuu pohtimaan, että suuttuuko asiakaspalvelija (tässä tapauksessa lääkäri) siitä, että on itsellään ehdottaa sairaus, johon omat oireet sopivat. Haloo! Jos todellakin suuttuu, niin voi voi, toivottavasti osaa sen verran käytöstapoja, että osaa pitää sen omana tietonaan. Meidän verorahoillahan julkinen sairaanhoito toimii ja yksityinen meidän itse maksamilla palkkkioilla (+ Kela-korvauksilla). Jos asiakasta ei kuunnella vakavasti, niin jotakin on lääkärien koulutuksessa kovasti pielessä.

terv. itsekin terveydenhuollon ammattilainen

Vierailija
48/49 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

menemään yksityiselle? Itselläni nielussa ongelmia ja Diacorissa tehtiin vatsan tähystys. Muistaakseni maksoi noin 450 euroa + lähettävän lääkärin palkkio. Tuosta sai sitten kelaosuuden vielä.

Vierailija
49/49 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja löysin syyn pahanhajuiseen hengitykseeni.

Kävin sitten tk-lääkärin juttusilla, joka ei selvästi ollut kuullutkaan mistään ihmeen "propuista". NOLOA, sanon minä...