voiko yksityinen lääkäri kirjoittaa julkiselle puolelle lähetettä?
kun en terveyskeskuksesta saanut lähetettä tutkimuksiin, eikä taida olla varaa maksaa yksityisellä puolella.
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 06:15"]
Koska ei ole rahaa. Julkinen terveydenhoito ei toimi. Ne eivät ikinä anna lähetteitä jatkotutkimuksiin. Vaikka pitäisi. Ihmistä pitää tutkia niin kauan kuin hänen vaivansa syy löydetään ja se voidaan korjata
[/quote]
Niin, Suomessa on maailman kuudenneksi kovin verotus ja lääkäriin ei pääse. Eikös ole mukavaa?
En sanoisi että koskaan eivät anna lähetettä, mutta useasti saa käydä valittamassa ja inttämässä että jotain tapahtuu.
Koomista luettavaa taas tämä. Se, että haluatte lähetteen tai jonkin erikoislääkärin mielipiteen jostain asiasta ei todellakaan ole mikään syy millekään lähetteelle. Kyllä Suomessa ja terveyskeskuksesta helposti lähetteen jatkoselvityksiin saavat ne, jotka sitä oikeasta tarvitsevat. Valtaosa niistä, jotka sitä kinuavat kun eivät sitä todellisuudessa tarvitse.
Lisäksi kun tässä viestiketjussa puolet ei tainnut ymmärtää alkuperäisen viestin tarkoitusta, niin väännetään vielä rautalangasta:
Mikäli yksityispuolella tekevät lähetteen lab.kokeisiin ei niitä maksamatta saa julkisesta terveydenhuollosta. Lasku tulee aina. Miksi muutenkaan käydä niitä kinuamassa yksityispuolelta, jos niille ei ole todettua tarvetta. Varsinkaan jos niistä ei ole varaa maksaa.....
"Koomista luettavaa taas tämä. Se, että haluatte lähetteen tai jonkin erikoislääkärin mielipiteen jostain asiasta ei todellakaan ole mikään syy millekään lähetteelle. Kyllä Suomessa ja terveyskeskuksesta helposti lähetteen jatkoselvityksiin saavat ne, jotka sitä oikeasta tarvitsevat. Valtaosa niistä, jotka sitä kinuavat kun eivät sitä todellisuudessa tarvitse."
"Asiantuntija" taas puhuu, eikä tiedä mistä puhuu. Pyynnöstäni huolimatta en saanut lähetettä lapselleni terveyskeskuksesta. Vein lapseni sairaalaan ilman lähetettä. Ottivat tutkimuksiin. Diagnoosi oli autismi.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2014 klo 09:29"]
"Koomista luettavaa taas tämä. Se, että haluatte lähetteen tai jonkin erikoislääkärin mielipiteen jostain asiasta ei todellakaan ole mikään syy millekään lähetteelle. Kyllä Suomessa ja terveyskeskuksesta helposti lähetteen jatkoselvityksiin saavat ne, jotka sitä oikeasta tarvitsevat. Valtaosa niistä, jotka sitä kinuavat kun eivät sitä todellisuudessa tarvitse."
"Asiantuntija" taas puhuu, eikä tiedä mistä puhuu. Pyynnöstäni huolimatta en saanut lähetettä lapselleni terveyskeskuksesta. Vein lapseni sairaalaan ilman lähetettä. Ottivat tutkimuksiin. Diagnoosi oli autismi.
[/quote]
Se oli ystävällistä heiltä ottaa sinut tutkimuksiin ja todeta sinulla autismi, mutta eikö heidän olisi enemmän siihen lapseen pitänyt keskittyä. Mitäköhän sana "valtaosa" muuten tarkoittaa?
Tässä menee nyt mun mielestä kaksi asiaa suloisesti sekaisin. Toinen on se, että käydään yksityiseltä hakemassa lähete johonkin peruslabroihin, röntgeniin tms ihan vain, jotta "pääsee nopeammin" tai jopa jonon ohi. Mä en tähän osaa sanoa mitään omakohtaista, mutta ei ehkä kuulosta kovin reilulta, ainakaan, jos yksityisellä puolella sitten kirjoitellaan "melkein tarpeellisia" lähetteitä ts. kirjoitetaan ehkä enemmän kokeita kuin mihin todellisuudessa olisi tarve ja nämä käydään hakemassa ilmaiseksi / puoli-ilmaiseksi julkiselta puolelta.
Toinen, kokonaan eri asia on sitten se, että menee aluksi yksityiselle lääkäriin tutkittavaksi ja sieltä lähetetään julkiselle puolelle saamaan lisähoitoa, leikkausjonoon tai jotain, mikä ei yksityisellä välttämättä olisi edes mahdollista. Jos sitten tällä tavoin pääsee nopeammin hoitoon julkiselle puolelle (esim. leikkaukseen), niin se ei kerro mistään muusta kuin julkisen puolen ongelmista, ei tuollaista voi kutsua "kiilaamiseksi" tai "köyhät kyykkyyn" asenteeksi. Eihän silloin voisi yksityiselle mennä oikeastaan ollenkaan, jos ei olisi sataprosenttisen varma siitä, että ei tule tarvitsemaan erikoishoitoa vaivaansa. Itse esim. aloitin oman mt-hoitoni yksityisellä eikä mulla silloin käynyt mielessäkään, miten pitkästä prosessista (julkisella puolella) mun kohdallani tulisi olemaan kyse.
Mulla siis omakohtainen mt-puolen kokemus, jossa yksityiseltä pyydettiin psykiatrian konsultaatiota julkisella puolella. Ja julkisen puolen psykiatri totesi, että hänen mielestään hoitoa tulisi jatkaa julkisella puolella. En pannut vastaan, ja hyvin on toiminut julkinen puoli siitä asti. Huonoa omatuntoa en suostu siitä tuntemaan, että näin pääsin ehkä muutaman kuukauden nopeammalla tahdilla kunnolliseen erikoishoitoon kuin mitä olisin julkisen kautta päässyt, koska en todellakaan tämän takia aloittanut yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
tuolla tavoin voi kyllä saada huonompaa kohtelua potilaana.
ja vahintaankin riippuu ihan vaivasta: itse kavin yksityisella gynekologilla kun raskauden ekassa kolmanneksessa kotona verenpaineeni nousi lukemiin 195/125 (eika kyse ollut siis yksittaismittauksesta, vaan verenpaine oli pysyvasti tuo) ja sain kiireellisen lahetteen naistenklinikalle. Tuskinpa kukaan oikeasti sairaalle ihmiselle rupeaa veetuilemaan oli lahete mista tahansa. Tietysti jos on kyse jonon ohittamisessa rutiinitutkimuksissa kuten tuossa verensokerimittausesimerkissa tai jostain todella triviaalista vaivasta (tyyliin sisaankasvanut kynsi...) niin silloin kohtelu voi olla huonompaa.
🤦 miten se raskaana oleva ohittaa jonon kun joka tapauksessa se tutkimus pitää tietyillä viikoilla tehdä ja se on IHAN SAMA kuka sen lähetteen kirjoittaa!!!
No jos lääkäri kokee, ettei oo aihetta tutkimuksiin, niin ei tee lähetettä.
Kyllä voi. Juuri odottelen että lähete menisi.
Vierailija kirjoitti:
röntgenosastolla siis julkisessa sairaalassa. Yksityinen lääkär voi kyllä kirjoittaa lähetteen polille, jossa käytyään potilas voi saada lähetteen röntgentutkimukseen, mutta siis silloin mennään sairaalan poliklinikan lähettämänä eikä suoraan yksityisen lääkärin lähettämänä. Esim. magneettitutkimuksiin on jonoa ja jos sellaisen yksityisessä magneetissa niin maksaa noin 700 eurosta ylöspäin. Kunnallista kautta eli joko oman tk-lääkärin lähetteellä tai sairaalan poliklinikan lääkärin lähetteellä se ei maksa kuin poliklinikkamaksun, ei tule erikseen veloitusa tutkimuksesta. Kunta maksaa potilaan tutkimuksen tällöin. Yksityistä kautta (jos ei jaksa jonottaa esim) potilas maksaa tutkimuksen itse.
Magneetti ei maksa mitään julkisella puolella.
Tää on alkujaan aika vanha ketju, niin saattaa olla käytännötkin muuttuneet vuosien saatossa..
Minulla tällä hetkellä se tilanne, että sain yksityiseltä puolelta erikoislääkäriltä lähetteen magneettiin kunnalliselle puolelle niin kuinka ollakkaan eivät hyväksyneet sitä suoraan vaan ensin ortopedille 1½ kk odotusajalla ja siellä sitten alkoi perus kunnallisen puolen arvonta eli kuukausi sairaslomaa ja katsotaan miten se tilanne etenee ...