Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

voiko yksityinen lääkäri kirjoittaa julkiselle puolelle lähetettä?

Vierailija
23.02.2011 |

kun en terveyskeskuksesta saanut lähetettä tutkimuksiin, eikä taida olla varaa maksaa yksityisellä puolella.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maksanut pelkät poliklinikkamaksut. Tuleva leikkaus ja siihen liittyvä hoitokaan ei tule maksamaan minulle yhtään enempää kuin mitä mitä potilaalle, joka tulee julkisen sektorin lähetteellä.

Vierailija
22/51 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut useaan kertaan yksityiseltä erikoislääkäriltä lähetteen sairaalan poliklinikalle, kun perussairauteni on pahentunut niin että tarvitaan tarkempia tutkimuksia. Tällöin olen jossain vaiheessa saanut kutsun poliklinikalle lääkärin vastaanotolle, jossa lääkäri päättää mahdollisista kokeista yms.

Tämä on ihan järkevää. Jos olisin ihan vain poliklinikan lääkärin varassa, pääsisin vastaanotolle pari kertaa vuodessa, vaikka tilanteeni olisi mikä. Lisäksi erikoissairaanhoidossa on töissä paljon erikoistuvia lääkäreitä, eli joka käyntikerralla saattaa olla eri lääkäri. Parhaan hoidon saamiseksi maksan siitä, että yksi ja sama hyvä lääkäri hoitaa, pääsen vastaanotolle tarvittaessa jopa samana päivänä. Kallista on, mutta kannattaa. Verikokeita jne. käyn kyllä jonkun verran yksityisestikin, en kerta kaikkiaan kehtaa pyytää yksityislääkärin lähetteellä päästä vaikka terveyskeskuksen labraan tulehdusarvojen mittaukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä pk seudulla ei tklääkäri kirjoittanut lähettettä testeihin. kyse vauvasta. neuvola ja yleisairaala heittelivät puolelta toiselle, kukaan ei ottanut vastuuta, nyt odotamme lähteekö yksityiselle näyttään.

Vierailija
24/51 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi, mutta siitä tulee nurinaa. Kävin yksityisellä esim kaikki raskausseurannat, ja yksityinen lääkäri laittoi lähetteen sokerirasitukseen kunnalliselle asemalleni. Hyvä ettei hoitsu nauranut mua pihalle saatesanoille "ei yksityiseltä voi pistää lähetettä kunnalliselle, ei se niin mene". Suu mutrussa otti kuitenkin minut testeihin.

mutta voi tehdä lähetteen poliklinikalle. Siellä sitten päätetään, mitä asiakkaalle pitää tehdä eli ei se lähete vielä takaa hoitoa.

Hoitaja toimi väärin, sinua ei olisi pitänyt ottaa sinne asiakkaaksi.

Vierailija
25/51 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksityiselle terveysasemalle todeten, että ei he voi tehdä vammoille (esim. haava) mitään, mene yksityiselle.

Vierailija
26/51 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö se ole vain hyvä, että jotkut hyödyntävät työterveyshuoltoa suurimmassa osassa terveyttä koskevissa jutuissa eivätkä kuormita julkista puolta jos ei ole pakko? Älkää aina jaksako niitä "kyykyttäkää vaan köyhiä" -juttujanne.

Meillä ainakin työterveyspuolelle kuuluu osa jutuista mutta mitkään magneettikuvat ei kuulu. Jos sellaista tarvitsen, en tosiaankaan ala sitä omasta pussista pulittamaan, mutta en viitsi mennä terveysasemallekaan kuormittamaan, kun saan ne alkututkimukset työterveyshuollon kautta.

Vierailija
27/51 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähetteen pariin leikkaukseen. Olisin varmasti saanut samat lähetteet myös kunnalliselta puolelta, mutta halusin säästää aikaa ja uskokaa tai älkää, myös kunnallisen puolen kustannuksia. Maksoin siis molemmissa tapauksissa röntgen- ja ultraäänikuvat aivan omasta pussistani, vaikka en mikään rikas olekaan. Toista leikkausta ei olisi yksityispuolella voitu tehdä ja toinen (sappi) olisi ollut yksityispuolella niin kallis, että oksat pois.

Vierailija
28/51 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten muiden yksityislääkärikäynnit olisivat kunnalliselta puolelta pois. Sehän on vain hyvä, että osa potilaista maksaa kykyjensä mukaan osan tutkimuksistaan itse.

Vierailija
29/51 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähetteen pariin leikkaukseen. Olisin varmasti saanut samat lähetteet myös kunnalliselta puolelta, mutta halusin säästää aikaa ja uskokaa tai älkää, myös kunnallisen puolen kustannuksia. Maksoin siis molemmissa tapauksissa röntgen- ja ultraäänikuvat aivan omasta pussistani, vaikka en mikään rikas olekaan. Toista leikkausta ei olisi yksityispuolella voitu tehdä ja toinen (sappi) olisi ollut yksityispuolella niin kallis, että oksat pois.

Työterveyden piikkiin hoidettiin kaikki mitä pystyttiin mikä tarkoitti nopeampia tutkimuksia ja ultraan pääsyä yms, sitten lähete leikkaukseen eli ensin polin lääkärin vastaanotolle ja siitä leikkaukseen, ja tokihan siinä se 6kk meni polikäynnistä leikkaukseen, mutta ei tarvinnut julkisella puolella rukoilla testejä ja ultria kuukausikaupalla ennen sitä.

Vierailija
30/51 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistunut.

Kävin yksityisellä gynekologilla. Sain lähetteen mammografiaan. Eivät hyväksyneet julkisella puolella sitä lähetettä.

Vierailija
31/51 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn aina hakemassa yksityiseltä lähetteen. Kunnallisella on hankala saada edes lääkäriaikaa, jos ei ole ns. akuuttia ja siihen päälle lähete yhtään minnekään on vielä vaikeampi saada.

Yksityiselle saa ajan samantien ja sitten vaan pyytää lähetteen minne sitten haluaakin.

Aina on toiminut, ihan jo gyne-lähetteestä lähtien.

Vierailija
32/51 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Siellä on taas joku pässihoitaja naureskellut.

Vierailija
33/51 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain yksityiseltä lähetteen sairaalaan, koska ultrassa todettiin keskeytynyt keskenmeno. Jouduin faxaamaan lähetteen sairaalaan, mutta ottivat kyllä vastaan ja lääkärin vastaanotolle (ja lopulta kaavintaan).

Vierailija
34/51 |
31.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.07.2013 klo 09:07"]

Mä käyn aina hakemassa yksityiseltä lähetteen. Kunnallisella on hankala saada edes lääkäriaikaa, jos ei ole ns. akuuttia ja siihen päälle lähete yhtään minnekään on vielä vaikeampi saada.

No huh, kuullostaa hyvältä. Jos asiat toimisivat täälläkin noin, niin helpottaisi kummasti elämää.

Yksityiselle saa ajan samantien ja sitten vaan pyytää lähetteen minne sitten haluaakin.

Aina on toiminut, ihan jo gyne-lähetteestä lähtien.

[/quote]

Vierailija
35/51 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen ja viimeinen kokemus tämän ketjun kannustamana:

Menin julkisella puolella työskentelevän erikoislääkärin vastaanotolle. Ei paljon puhunut muuta kuin että pitää ottaa kuva. Kerroin että ei ole taloudellisesti mahdollista ja kirjoitti lähetteen röntgenkuvaan _terveyskeskukseen_. Terveyskeskuksessa olin jo käynyt ilman mitään tutkimuksia. Terveyskeskuksessa hieman nikolteltiin että kyllä ne pitäis hoitaa yksityisellä loppuun. Kuva kuitenkin otettiin jossa ei näkynyt mitään ja lääkäri nosti kädet pystyyn vaivani kanssa vaikka kipu jatkuu. Sitten kävin terveyskeskuksessa vielä kolmannen kerran ja sain lähetteen sairaalaan. Aika on tulossa noin kolmen kuukauden päästä.

Summa summarum: Olen 100 euroa köyhempi ja vaivani hoito ei edistynyt tai nopeutunut mitenkään. Kyllähän minä siihen röntgeniin olisin päässyt ilman erikoislääkäreitäkin.

Vierailija
36/51 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2011 klo 19:46"]

No ei se nopeuta kuin sen tk:hon pääsyn

erikoissairaanhoitoon. Ja kappas..sama lääkäri hoitaa erikoissairaanhoidon jonoa...

juuri näin meilläkin on toiminut.

Vierailija
37/51 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2011 klo 19:46"]

No ei se nopeuta kuin sen tk:hon pääsyn

erikoissairaanhoitoon. Ja kappas..sama lääkäri hoitaa erikoissairaanhoidon jonoa...

juuri näin meilläkin on toiminut.

Vierailija
38/51 |
24.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin on parikin eri kertaa yksityisellä asemalla ollut lääkäri laittanut lähetteen kunnalliselle. Tosin ainakin toisessa näistä tapauksista se kyseinen lääkäri työskenteli myös siellä julkisella. Lisätulojen takia teki muutaman tunnin viikossa yksityisasemalla.

Vierailija
39/51 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu, on toiminut on.

Voi vittu mikä palsta

Vierailija
40/51 |
27.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2011 klo 19:19"]

kokonaan?

[/quote]

Koska ei ole rahaa. Julkinen terveydenhoito ei toimi. Ne eivät ikinä anna lähetteitä jatkotutkimuksiin. Vaikka pitäisi. Ihmistä pitää tutkia niin kauan kuin hänen vaivansa syy löydetään ja se voidaan korjata