Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

8 v poika diagnoositta/ tukitoimitta, nyt tuli epäilyjä adhd:sta, assista ja touretesta!

Vierailija
23.02.2011 |

Voiko pakko-oireinen älämölö olla pelkästä adhd:sta johtuvaa, vai onko siinä taustalla aina asperger/ tourette? Poika toistelee kaikkia kivoja sanoja ja äännähdyksiä niin että tuntuu että se on pakko-oireista... Ylivilkkaus ja keskittymishäiriö ovat selkeästi adhd:n viittaavia, mutta entä tuo koulussa häiritsevä älämölö?

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

adhd oireisiin.Adhd lapsella on usein myös oireita esim. assista..Aivojen aineet on saatava liikkeelle,joko juoksentelulla,älämölöllä tai millä tahansa.. Diagnosointi helpottaa tukitoimien saamista huomattavasti.. mutta tarkkana siinä täytyy olla..liikaa ei diagnoosin taakse voi jäädä. Adhdlla on myös samanlainen täysi oikeus selvitä elämästä kuin ns norm lapsella.

Vierailija
2/59 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman että vanhemmalla soi mitkään hälytyskellot?

Oma lapseni on tokalla ja siellä on nyt näitä "yllättyneitä" vanhempia...

Heidän lapsensa häiriköivät tuntia, opettajan mielestä tarvittaisiin tarkempaa tutkimusta jne.

Vanhemmat ovat kamalan "yllättyneitä". Me muiden lasten vanhemmat ei olla. Kyseiset lapset ovat häiriköineet jo 3,5 vuotta. Kaikki muut tajuavat tilanteen, mutta näiden lasten vanhemmille se ei mene jakeluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta poika on aina ollut vilkas, ja olen pitänyt näitä piirteitä vain luonteenpiirteinä. Olenhan minä itsekin haaveilija ja huono keskittymään. Eskarista ja koulusta on tullut aina ikävää palautetta, mutta en ole syyttänyt siitä diagnooseja kun ei niitä kukaan muukaan ole ehdottanut. Mistäpä minä näistä tiedän, olen pitänyt poikaa hieman erilaisena mutten kuitenkaan "erityisenä". Nyt nämä epäilyt minulle vasta minulle lyötiin nokan eteen oppilashuoltotyöryhmän toimesta, vaikka adhd:sta on vihjailtu kyllä aiemminkin, nyt tokalla luokalla.

Vierailija
4/59 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta poika on aina ollut vilkas, ja olen pitänyt näitä piirteitä vain luonteenpiirteinä. Olenhan minä itsekin haaveilija ja huono keskittymään. Eskarista ja koulusta on tullut aina ikävää palautetta, mutta en ole syyttänyt siitä diagnooseja kun ei niitä kukaan muukaan ole ehdottanut. Mistäpä minä näistä tiedän, olen pitänyt poikaa hieman erilaisena mutten kuitenkaan "erityisenä". Nyt nämä epäilyt minulle vasta minulle lyötiin nokan eteen oppilashuoltotyöryhmän toimesta, vaikka adhd:sta on vihjailtu kyllä aiemminkin, nyt tokalla luokalla.

Vierailija
5/59 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt on meillekin ehdotettu, että saattaisko lapsella olla vaikkapa adhd... eli vasta nyt.

Vierailija
6/59 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun kanssa pitää tehdä yhteistyötä ja kuunnella mitä heillä on sanottavaa.. He ei (usein) pienestä valita.. Adhd diagnoosi auttaa kyllä lasta ja vanhempiakin,muttei aina ole edellytys vaikka adhdsta olisikin kyse..perusraamit tulee olla kunnossa.

Vierailija
7/59 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te seuraa, miten lapsenne käyttäytyy, kehittyy jne.?

Vierailija
8/59 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt on meillekin ehdotettu, että saattaisko lapsella olla vaikkapa adhd... eli vasta nyt.

..ns. lapsenomaiset piirteet täytyisi jäädä takaalalle ja lapsesta täytyisi viimeistään nousta oma ahkera itsensä..Ei siis mikään ihme jos nyt vasta heräillään mahd. adhdseen..Lapsen on annettu olla lapsi.

Vierailija
9/59 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poika ei ole koskaan agressiivinen, pojalla on hyviä kavereita, harrastuksia (ei tosin ohjattua, skeittaus, hiihto, laskettelu, luistelu, crossipyöräily) ei vaikeuksia missään kouluaineessa, kokeet pääosin kiitettäviä, poika on kiltti ja tottelevainen ja iloinen,, joskin hajamielinen ja unohtaa ohjeet, eikä pysy paikoillaan, niin miksi minä veisin lapsen tutkimuksiin, ellei sitä opetkaan ehdota? Paitsi nyt. Ja nyt sulattelen hetken asiaa ennen kuin mitään teen.

ap

Vierailija
10/59 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä seuraan, vaan en ole ikinä huomannut, että olisi adhd-tyyppinen... Kotona ei ole ongelmia, tarhassa ei ollut ongelmia, koulussakaan ei alkuun ollut ongelmia, nyt kolmannella sitten tuntuu olevan, joten eipä ole heti tullut mieleen, että lapseni olisi mahdollisesti adhd.

Vierailija
11/59 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etteivät "huomaa" kaikkia piirteitä..tai ovat "tottuneet" niihin ja pitävät niitä luonteenpiirteinä..varsin usein näin jos esim. esikoisesta kyse. juuri siksi opettajia,päiväkotia taytyy kuunnella jos heillä on jotain sanottavaa lapsesta.

Vierailija
12/59 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei ole normaalia, ettei ekaluokkalainen - saati tokaluokkalainen - pysy paikoillaan, pitää ainaista älämölöä ja unohtaa ja laiminlyö ohjeet.

Se on sinun lapsesi, eikä opettajan lapsi.

Vierailija
13/59 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäs tällainen arvostelu on?

Vierailija
14/59 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai 15/16, tajuat varmaan.. ;)

ap

Vierailija
15/59 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
16/59 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä seuraan, vaan en ole ikinä huomannut, että olisi adhd-tyyppinen... Kotona ei ole ongelmia, tarhassa ei ollut ongelmia, koulussakaan ei alkuun ollut ongelmia, nyt kolmannella sitten tuntuu olevan, joten eipä ole heti tullut mieleen, että lapseni olisi mahdollisesti adhd.

..mutta jos tilanne on tullut vasta nyt,tutkisin minä että onko koulussa jotain vikana.. esim jännitystä,kiusaamista.Tai kotona.. sairatumista tms. joka on hajamielisyyden takana. Ja sitten täytyy muistaa että kolmannella luokalla sitä varsinaisesti vasta" aletaan koulua käymään",se on vaikea luokka.Ja usein ongelmat tulee vastaan sillon..

Vierailija
17/59 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän, että tänä vuonna on ollut kiusaamista ihan liikaa... se on varmasti yksi iso tekijä, mutta toki voi olla muutakin, seuraillaan nyt hetki tilannetta, että tasaantuuko elo siellä koulummailmassa.

Vierailija
18/59 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos jo tokalla selviä havaintoja opella niin ei kyllä sitä jäädä enää kolmannelle katsomaan.

Meillä on tosiaan lapsen luokalla muutama tällainen tapaus, josta palautetta on koteihin mennyt jo 3,5 vuotta, mutta vanhemmat eivät usko. Eivät opettajia, eivät rehtoria, eivät terkkaa, lääkäriä, eivätkä kuraattoria.

Koko luokka marssii sitten näiden poikien ehdoilla. Älämölö on tauoton, luokka rauhaton, oppimismahdollisuudet nollassa ja opettaja uupunut.

Mutta ei.

Nämä vanhemmat vain selittävät, että "heidän poika sitä ja heidän poika tätä".

Ja nyt sitten vissiin taas odotetaan, että tämä 3,5 vuotta jatkunut "luonteenpiirre" menee ohi.

Vierailija
19/59 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos jo tokalla selviä havaintoja opella niin ei kyllä sitä jäädä enää kolmannelle katsomaan.

Meillä on tosiaan lapsen luokalla muutama tällainen tapaus, josta palautetta on koteihin mennyt jo 3,5 vuotta, mutta vanhemmat eivät usko. Eivät opettajia, eivät rehtoria, eivät terkkaa, lääkäriä, eivätkä kuraattoria.

Koko luokka marssii sitten näiden poikien ehdoilla. Älämölö on tauoton, luokka rauhaton, oppimismahdollisuudet nollassa ja opettaja uupunut.

Mutta ei.

Nämä vanhemmat vain selittävät, että "heidän poika sitä ja heidän poika tätä".

Ja nyt sitten vissiin taas odotetaan, että tämä 3,5 vuotta jatkunut "luonteenpiirre" menee ohi.

...Aika saamaton..jos tyytyy tuollaiseen.. Luokassa ei pidä hyväksyä häiriköintiä ym..kyllä heillä omat keinonsa näihin PITÄISI olla.

Vierailija
20/59 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vuosi käydään sama kaava, kun uusi ope keksii pyörän uudelleen. Katselee tilannetta ja helmikuussa on sitten kriisikokous. Ja nämä vanhemmat ovat joka vuosi yhtä yllätyneitä...

Yhden häirikön isä on iso kiho ja toisen äiti on koulutoimen johtaja...