Vauva heräilee vartin välein, ei refluksia ym, ihan poikki...
Nuorin lapseni on nyt vasta 3kk ikäinen. Koko tänä aikana vauva ei ole nukkunut yhtäkään yötä putkeen vaan on heräillyt vartin välein ja omat voimat on todellakin ollut koetuksella. Ei ole miestä tukena vaan olen yh, onnekseni lähipiiri sentään auttaa mahdollisuuksiensa mukaan.
Tyttö siis nukahtaa esim. kantoliinaan tai syliin, mutta kun siirrät omaan sänkyyn niin herää muutaman minuutin päästä. Pystyasennossa nukkuu aavistuksen paremmin, muttei kauhean pitkään sillonkaan.
Refluksia tytöllä epäiltiin, mutta kokeiden jälkeen sitä ei tytöllä ole, siis lääkärien mukaan. Saimme kokeiltavaksi myös refluksilääkkeen eikä siitäkään ollut apua.
Allergioita on myös epäilty ja testeissä käyty. Testit ei näyttänyt mitään allergioita, tosin olen kuullut, ettei ne testit muutenkaan olisi niin luotettavia ja tuon lisäksi olenkin ollut todella tiukalla imetysdieetillä, mutta silti sama vähän väliä heräily on jatkunut. Erityiskorvikkeista olen kokeillut lääkärin suosituksesta ensin almiron peptiä ja sitten neocatea. Almironin tyttö oksenti kaaressa ja nyt kun olen antanut neocatea niin tytön iho on täynnä läiskiä.
En enää tiedä mitä tehdä. Lääkärit ovat sitä mieltä, ettei tytöllä ole refluksia ja että ei välttämättä allergioitakaan. Omasta mielestäni toisaalta allergiaa saattaisi olla, koska reagoi noihin erityiskorvikkeisiin, mutta mistäpä sen sitten tietää, että mille voisi olla allerginen kun eikös periaatteessa kaikelle voi olla allerginen?
Tällä hetkellä olo on sellainen, että antaisin mitä tahansa siitä, että tyttö nukkuisi edes muutamana yönä edes muutaman tunnin putkeen kun nyt heräilee vartin välein tai vähän useammin. Ja monesti yöllä tyttöä joutuu kantamaan osan yöstä kun ei muuten rauhotu ja kävely rauhottaa niin, ettei itke. Lopulta sitten nukahtaa syliin, mutta jos erehtyy laittamaan sänkyynsä niin herää viimeistään vartin päästä.
Onkohan mitään muita syitä, mistä tuo tiheä herääminen voisi johtua?
Kommentit (41)
että vauva on herkkäuninenn tai että sillä on sellainen temperamentti, että havahtuu herkästi.
Eli ei noille heräilyille oikeasti ainna ole mitään sellaista syytä, mikä olisi jotenkinn hoidettavissa. Vauvat vaan ovat erilaisia.
Vauvalla saattaa olla myös herkät aistit. Voit siis kokeilla onko siitä apua, jos saat äänimaailman mahdollisimman tasaiseksi tai tuntoaistin ärsykkeet mahdollisimman pieniksi. Jos aistiärsykkeet herättävät vauvan, niin sille asialle ehkä voi tehdäkin jotain.
Ompa ikävä lukea tollasta,että vauva heräilee nuin usein. Onko vauva minkälainen päivisin? Kannattaisi kokeilla vielä esim. profylac maito. Meillä vauvalla käytössä neocate LCP. Kyllä kuitenki viittaa selkeesti maitoallergiaan.
allergioista, mutta oletko kokeillut unipussia tai vauvan kapaloimista. Meillä lapset ovat tykänneet nukkua "pesässä", kapaloin heidät vauvoina peiton sisään...
Erään tuttuni vauva oli erittäin allerginen vauva, vain 3-5 ruoka-ainetta kävi ja äidin piti lopettaa imetys, koska riutui omalla ruokavaliollaan. Tuo lapsi ei ollut tyytyväinen kuin sylissä/pystyssä, vasta yli 4kk iässä makoili ensimmäistä kertaa lattialla vaakatasossa, kun löytyi sopiva korvike eikä lapsi altistunut väärille ruoka-aineille. Hänellä tosin oli kai refluksikin...
Jaksuja ihan hirvesti! Toivottavasti saat apuja lähimmiltäsi!
Lattialla ei juurikaan viihdy vaan sylissä on eniten päivällä ja aika ajoin viihtyy myös sitterissä jonkin aikaa ennen kun kyllästyy.
Miten tuo profylac maito eroaa almiron peptistä tai neocatesta?
Olen käynyt tytön kanssa ihan yksityisellä lääkärillä kun kunnallisella puolella kaikki kestää ja olivat sitä mieltä, että tytön itkut on vaan koliikkia.
ap
Ompa ikävä lukea tollasta,että vauva heräilee nuin usein. Onko vauva minkälainen päivisin? Kannattaisi kokeilla vielä esim. profylac maito. Meillä vauvalla käytössä neocate LCP. Kyllä kuitenki viittaa selkeesti maitoallergiaan.
Meidän esikoisella oli atooppinen iho (tai on siis vieläkin) ja heräili 15 min välein.
eikä näistäkään ole apua ollut.
Olin tosiaan itse sellaisella ruokavaliolla, että söin vain 6eri ruoka-ainetta.
ap
allergioista, mutta oletko kokeillut unipussia tai vauvan kapaloimista. Meillä lapset ovat tykänneet nukkua "pesässä", kapaloin heidät vauvoina peiton sisään...
Erään tuttuni vauva oli erittäin allerginen vauva, vain 3-5 ruoka-ainetta kävi ja äidin piti lopettaa imetys, koska riutui omalla ruokavaliollaan. Tuo lapsi ei ollut tyytyväinen kuin sylissä/pystyssä, vasta yli 4kk iässä makoili ensimmäistä kertaa lattialla vaakatasossa, kun löytyi sopiva korvike eikä lapsi altistunut väärille ruoka-aineille. Hänellä tosin oli kai refluksikin...
Jaksuja ihan hirvesti! Toivottavasti saat apuja lähimmiltäsi!
sekään ei ole apua tuonut. Olen näitä vinkkejä saanut tutuilta, ovat kertoneet mikä heillä on tepsinyt tai jollain tutullaan auttanut ja kaikkia on sitten tullut testattua, mutta huonolla menestyksellä.
ap
Se auttaa mahavaivoihin.
Muistathan pitää itsestäsi huolta? Jos olet yksinhuoltaja, hanki joku lastenhoitaja hoitamaan vaikka kotiin lastasi, jotta saat nukkua edes päivällä (vaikka korvatulpat korvissa jos muuten kuuntelet vain pienen ääniä)! Pitkään jatkuva kuvailemasi heräily altistaa mielialaongelmille, mikä ei ole vauvalle hyväksi.
Valitettavasti en osaa antaa tuohon vaivaan apua.
mutta ei onnekseni noin herkkä, voimia sinulle.
Itse laitoin vauvan kantoliinaan ja aloin nukkumaan sohvalle puoli-istuvassa asennossa, tuolloin kun nukahti melkeen asentoon kun asentoon itse...
Ja näi saimme ainakin jokusen tunnin nukuttua putkeen kumpikin. Kuumahan siinä tuli, mutta mahdollisimman vähän vaatetta vaan päälle.
Ja niinkuin jo muutkin sanoneet, niin yritä pitää huolta myös itsestäsi.
Tämä nyt ei ratkaise varsinaista ongelmaa, mutta sinä saisit levättyä ja jaksaisit sitten taas paremmin.
Meillä oli vain yksi lapsi, joka valvotti ja muistan miten rankkaa se oli ja lopulta oltiin siinä pisteessä kun ei ollut pahemmin tukijoukkoja, että minä jouduin sairaalaan univelan aiheuttamien sivuvaikutusten takia.
ei muut paitsi altistuttestit näytä yleensä mitään. Ja altistuksia ei siis saa tehdä muualla kuin lääkärissä ettei lähde vauvalta henkikulta.
Tämä nyt ei ratkaise varsinaista ongelmaa, mutta sinä saisit levättyä ja jaksaisit sitten taas paremmin.
Meillä oli vain yksi lapsi, joka valvotti ja muistan miten rankkaa se oli ja lopulta oltiin siinä pisteessä kun ei ollut pahemmin tukijoukkoja, että minä jouduin sairaalaan univelan aiheuttamien sivuvaikutusten takia.
Meillä maito- ja ruoka-allerginen vauva, joten kokemusta sillä saralla. Maitoallergia aiheutti vauvalle punaista, kuivaa ihoa, joka kutisi ja valvotti vauvaa. Uusi korvike voi aluksi aiheuttaa vatsanväänteitä ja lisäksi allergeenien poistuminen voi viedä jopa 2 viikkoa. Eli jos epäilette lapsenne olevan allerginen maidolle, niin Neocatea kannattaa syöttää pari viikkoa ennen johtopäätösten tekemistä. Meillä Neocatea syödessä tuli vielä ekojen parin viikon ajan punaista länttiä, kasvojen lehahtelua ja huutoa, mutta sitten alkoi vähitellen helpottaa. Sibicortilla kannattaa rasvata kuuriluontoisesti ja jos iho tosiaan kutisee, lekurilta voi pyytä Ataraxia, joka voi hyvinkin helpottaa nukkumista. Lääkettä ei kannata pelätä ja onhan vauvallakin oikeus hyviin uniin. :) Meistä ristisilmäisistä vanhemmista puhumattakaan...
Meillä Neocate(kaan) ei sovi ihan täysin, eli kun vauvalle kokeillaan sellaista kiinteätä joka aiheuttaakin oireita, niin Neocatea syötettäessä vauvan kasvot lehahtelevat punaisiksi. Esim. maanantaina kokeiltiin uutta viljaa aamulla, iltapäivällä oli iho vaippa-alueelta ihan punainen ja kutiseva, illalla alkoi Neocate aiheuttaa lehahtelua jne. Vielä tänään keskiviikkona vauvaa kutittaa ja Neocate aiheuttaa lievää lehahtelua, eli ihan saa pitkällä pinnalla mennä päivä kerrallaan.
että tälle vauvalle tehtiin maitoaltistus ja prick-ihotestit noin kolmikuisena. Prick-testeissä ei näkynyt yhtään mitään ja ovat todella epäluotettavia näin pienillä, mutta ne oli pakko tehdä jos mieli Kelalta saada korvauksen korvikkeiden hinnasta. Sen sijaan maitoaltistuksessa näkyi selvä reagointi muutaman kymmenen millilitran jälkeen ja altistus lopetettiin lyhyeen.
Veikkaan kanssa, että kyseessä on herkkäuninen lapsi, jolla on sellainen temperamentti, että ei osaa tyynnyttää itse itseään takaisin uneen havahduttuaan, mitä pikkuvauvat tekevät tiheään. Eli valitettavasti aina vauvasta ei löydy kätevää fyysistä syytä, jonka kuntoon hoitamalla yöt helpottuisivat, mitä nykyäidit odottavat. Voithan kokeilla kaikki kuulemasi keinot, mutta älä odota välttämättä ihmeratkaisua. Tarkoitukseni ei siis ole masentaa, vaan itselläni ainakin oma olo helpottui, kun tajusin vain hyväksyä, että tätä tämä on eikä muuksi tule muuttumaan, niin kamalaa kuin se onkin.
Sulla on varmasti raskasta, mutta koita jaksaa hammasta purren ja ajatella, että kyllä se vauva joskus vielä nukkuu, vaikkei se juuri tähän akuuttiin tilanteeseen auta. Yritä saada itsellesi mitä tahansa ulkopuolista apua, tämä on tärkeää! Vauva voi myös vaistota kuinka uupunut olet ja stressaantua siitä entisestään, jolloin myös unihäiriöt valitettavasti pahenevat, niin epäreilulta kuin se tuntuukin.
Kovasti voimia!!
Sillä erotuksella, että nukahtaa iltaisin hyvin omaan sänkyynsä, mutta viimeistään puolilta öin alkaa vartin välein heräilyt.
Meillä tyttö on 5 kk ikäinen ja heräilyt alkoivat n. 2,5 kk sitten. Siihen asti nukkui hyvin. Olen ajatellut unien häiriintyneen milloin hampaiden puhkeamisesta, milloin nuhasta, milloin uusien asioiden oppimisesta tms.
Raskasta aikaa ja sinulla vieläpä yksinhuoltajana, kun ei ole miestä edes auttamassa. Itse olen ajtellut, ettei tähän taida auttaa kuin aika. Kiinteät tai iltavellit eivät ole ainakaan heräilyyn auttaneet... Meillä tyttö imetyksellä vielä ja kerran yössä annan rintaa. Muuten yritän hyssytellä, antaa tuttia, silitellä. Nyt olen aikeissa hommata unipussin, kun olen kuullut sen tuoneen joillekin apua. Lämmittää (meillä kun tyttö on kova potkimaan ja peitto aina pois päältä) ja samalla luo turvallisuuden tunnetta. Oletko itse kokeillut sellaista? Kapalot ainakin meillä aina tahtovat aueta, nyt ainakin kun vauva jo potkuttelee ja kääntyilee ahkeraan.
Tsemppiä ap:lle!
Meillä maito- ja ruoka-allerginen vauva, joten kokemusta sillä saralla. Maitoallergia aiheutti vauvalle punaista, kuivaa ihoa, joka kutisi ja valvotti vauvaa. Uusi korvike voi aluksi aiheuttaa vatsanväänteitä ja lisäksi allergeenien poistuminen voi viedä jopa 2 viikkoa. Eli jos epäilette lapsenne olevan allerginen maidolle, niin Neocatea kannattaa syöttää pari viikkoa ennen johtopäätösten tekemistä. Meillä Neocatea syödessä tuli vielä ekojen parin viikon ajan punaista länttiä, kasvojen lehahtelua ja huutoa, mutta sitten alkoi vähitellen helpottaa. Sibicortilla kannattaa rasvata kuuriluontoisesti ja jos iho tosiaan kutisee, lekurilta voi pyytä Ataraxia, joka voi hyvinkin helpottaa nukkumista. Lääkettä ei kannata pelätä ja onhan vauvallakin oikeus hyviin uniin. :) Meistä ristisilmäisistä vanhemmista puhumattakaan...
Meillä Neocate(kaan) ei sovi ihan täysin, eli kun vauvalle kokeillaan sellaista kiinteätä joka aiheuttaakin oireita, niin Neocatea syötettäessä vauvan kasvot lehahtelevat punaisiksi. Esim. maanantaina kokeiltiin uutta viljaa aamulla, iltapäivällä oli iho vaippa-alueelta ihan punainen ja kutiseva, illalla alkoi Neocate aiheuttaa lehahtelua jne. Vielä tänään keskiviikkona vauvaa kutittaa ja Neocate aiheuttaa lievää lehahtelua, eli ihan saa pitkällä pinnalla mennä päivä kerrallaan.
vanha 'kiinalainen' sanonta joka mulle sanottiin synnarilla kun poika syntyi hong kongissa. sulla tulee tuo pian tayteen ni toivottavasti vauva rauhoittuu..