Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva heräilee vartin välein, ei refluksia ym, ihan poikki...

Vierailija
22.02.2011 |

Nuorin lapseni on nyt vasta 3kk ikäinen. Koko tänä aikana vauva ei ole nukkunut yhtäkään yötä putkeen vaan on heräillyt vartin välein ja omat voimat on todellakin ollut koetuksella. Ei ole miestä tukena vaan olen yh, onnekseni lähipiiri sentään auttaa mahdollisuuksiensa mukaan.

Tyttö siis nukahtaa esim. kantoliinaan tai syliin, mutta kun siirrät omaan sänkyyn niin herää muutaman minuutin päästä. Pystyasennossa nukkuu aavistuksen paremmin, muttei kauhean pitkään sillonkaan.

Refluksia tytöllä epäiltiin, mutta kokeiden jälkeen sitä ei tytöllä ole, siis lääkärien mukaan. Saimme kokeiltavaksi myös refluksilääkkeen eikä siitäkään ollut apua.

Allergioita on myös epäilty ja testeissä käyty. Testit ei näyttänyt mitään allergioita, tosin olen kuullut, ettei ne testit muutenkaan olisi niin luotettavia ja tuon lisäksi olenkin ollut todella tiukalla imetysdieetillä, mutta silti sama vähän väliä heräily on jatkunut. Erityiskorvikkeista olen kokeillut lääkärin suosituksesta ensin almiron peptiä ja sitten neocatea. Almironin tyttö oksenti kaaressa ja nyt kun olen antanut neocatea niin tytön iho on täynnä läiskiä.

En enää tiedä mitä tehdä. Lääkärit ovat sitä mieltä, ettei tytöllä ole refluksia ja että ei välttämättä allergioitakaan. Omasta mielestäni toisaalta allergiaa saattaisi olla, koska reagoi noihin erityiskorvikkeisiin, mutta mistäpä sen sitten tietää, että mille voisi olla allerginen kun eikös periaatteessa kaikelle voi olla allerginen?

Tällä hetkellä olo on sellainen, että antaisin mitä tahansa siitä, että tyttö nukkuisi edes muutamana yönä edes muutaman tunnin putkeen kun nyt heräilee vartin välein tai vähän useammin. Ja monesti yöllä tyttöä joutuu kantamaan osan yöstä kun ei muuten rauhotu ja kävely rauhottaa niin, ettei itke. Lopulta sitten nukahtaa syliin, mutta jos erehtyy laittamaan sänkyynsä niin herää viimeistään vartin päästä.

Onkohan mitään muita syitä, mistä tuo tiheä herääminen voisi johtua?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan sama tarina, erona vaan se, että vauva on nyt pian 2-vuotias taapero joka vieläkin heräilee tosi usein joka yö.

Ja meillä oli ihan sama juttu; piti olla sylissä, liikkeessä, ei kelvannut lattia (ennenkuin oppi konttaamaan ja kävelemään) eikä sitteri. Valitettavasti kyseessä on joskus tosiaan vaan pienen ihmisen temperamentti.

Koeta jaksaa. TIEDÄN, että se on todella raskasta.

Hali.

Vierailija
2/41 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä erotuksella, että nukahtaa iltaisin hyvin omaan sänkyynsä, mutta viimeistään puolilta öin alkaa vartin välein heräilyt.

Meillä tyttö on 5 kk ikäinen ja heräilyt alkoivat n. 2,5 kk sitten. Siihen asti nukkui hyvin. Olen ajatellut unien häiriintyneen milloin hampaiden puhkeamisesta, milloin nuhasta, milloin uusien asioiden oppimisesta tms.

Raskasta aikaa ja sinulla vieläpä yksinhuoltajana, kun ei ole miestä edes auttamassa. Itse olen ajtellut, ettei tähän taida auttaa kuin aika. Kiinteät tai iltavellit eivät ole ainakaan heräilyyn auttaneet... Meillä tyttö imetyksellä vielä ja kerran yössä annan rintaa. Muuten yritän hyssytellä, antaa tuttia, silitellä. Nyt olen aikeissa hommata unipussin, kun olen kuullut sen tuoneen joillekin apua. Lämmittää (meillä kun tyttö on kova potkimaan ja peitto aina pois päältä) ja samalla luo turvallisuuden tunnetta. Oletko itse kokeillut sellaista? Kapalot ainakin meillä aina tahtovat aueta, nyt ainakin kun vauva jo potkuttelee ja kääntyilee ahkeraan.

Tsemppiä ap:lle!

ihan samanlainen tilanne, eli yöheräilyt alkoi melko yhtäkkiä ja ensin ne meni ripulin piikkiin, sitten hampaiden tuloon (molemmat alahampaat tulikin), sen jälkeen flunssan, jonka jälkeen tuli rokotuksesta kuume, jonka jälkeen yöheräilyt vaan silti jatkui. Yks kaunis aamu minä vaan päätin, että nyt mennään ainakin varmistamaan lastenlääkärille, ettei olis mitään hoidettavaa. Lapsi siis samalla tavalla nukku alkuyön ja sen jälkeen heräili n. puolen tunnin välein. Syy sieltä löytykin, raukalla oli molemmat korvat tulehtunu ja olleet siis oikeesti jo monta viikkoa!

Tämä ei varmasti ap:ta auta, koska teillä ei tästä ole kysymys, mutta tälle toiselle vastaajalle ajattelin vaan kertoa meidän tapauksen, koska kuulostaa tuo nukkumishomma niin kovin samanlaiselta.

Hirmusesti voimia ap ja ilmeisesti joudut selviämään tästä rankasta vaiheesta myös aika ison surun keskellä. Toivottavasti saat ympäriltä paljon tukea!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samanlainen vauva aikanaa ja heräilyihin ei todellakaan auttanut muu kuin aika. Vajaa 2-vuotiaana heräilyt alkoivat radikaalisti vähetä ja nyt 5-vuotiaana nukkuu yöt hyvin.

Tilanteesi on hankala, kun olet yh. Toivottavasti saat kaiken mahdollisen avun tukiverkoltasi. Itse olin ihan rikki, vaikka mies jakoi kanssani yöheräilyt.

Koita jaksaa!

Vierailija
4/41 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hyvä idea, eli vauva sivuvaunuun, niin ei ehkä tarvi joka kerta nousta jalkeille.

Vierailija
5/41 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä refluksilääkkeen sait? Meillä oli kaksi yhtäaikaa, Zantac ja Gaviscon.

Tuosta pystyasennosta tulee mieleen heti vaan kuitenkin refluksi (tai korvatulehdus... tai hampaat).

En lukenut kaikkia viestejä kunnolla, oletko kokeillut antaa ihan kunnolla kipulääkettä?

Vierailija
6/41 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ksityisissäkin lääkäreissä eroja ja meillä apu löytyi vasta toiselta allergialääkäriltä.

Ensimmäinen sanoi, ettei missään nimessä viitettä ruoka-aine allergiaan.

Luotin kuitenkin omaan vaistoon, vaihdettiin lääkäriä ja niin sitten lapselta löytyi maito allergia.

Lisäksi nyt sitten löytyneet myöhemmin muna ja liuta muitakin yliherkkyyksiä.

Nuo maitopohjaiset erikoiskorvikkeet eivät sovi nekään kaikille. Joten suosittelen hakeutumaan uudelleen lääkäriin.

Valitettavan usein vauvojen itkut laitetaan koliikin piikkiin, kun eivät muutakaan keksi :/

Vierailija
7/41 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä ei siis myöskään näkynyt maitoallergia prick testeissä, eikä verikokeissa vaan altistuksessa.

Vierailija
8/41 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koet että väsähdät kokonaan niin isommilla paikkakunnilla on ainakin ollut mahdollista päästä sairaalaan unikouluun. Kysypä neuvolasta olisiko se mahdollista teille? Saisit nukuttua edes muutaman yön kunnolla. Meillä myös kaksi allergista lasta ja yöt on ollu välillä mitä on. Onneksi iän myötä on vaivat helpottaneet. Ja voihan se olla myös koliikkia, se yleensä kuitenkin helpottaa siinä 3 kk jälkeen eli jospa se siitä kohta..

Vierailija
9/41 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikaan ei auttanut ja lääkärin mielestä ei ole kyse refluksista. Itse en nyt tiedä luottaako tuohon, koska tietyt oireet viittaisivat refluksiin.

Korvatulehdus on tutkittu useampaankin kertaan ja sitä ei vauvalla ole.

En ole antanut kipulääkettä eikä sitä kukaan lääkärikään ole suositellut/ehdottanut.

ap

Minkä refluksilääkkeen sait? Meillä oli kaksi yhtäaikaa, Zantac ja Gaviscon.

Tuosta pystyasennosta tulee mieleen heti vaan kuitenkin refluksi (tai korvatulehdus... tai hampaat).

En lukenut kaikkia viestejä kunnolla, oletko kokeillut antaa ihan kunnolla kipulääkettä?

Vierailija
10/41 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelin vielä soittaa yhdelle tutulle, joka tuntee/tietää yhden hyvän yksityisen lääkärin, joka sai ainakin tämän tuttuni lapselta itkut loppumaan ja ihon hyvään kuntoon. Tuo lääkäri vaan on sen verran kaukana täältä, että ajattelin ensin kokeilla tässä lähellä olevia, joita muut ovat kehuneet.

Apua ei noilta kahdelta lääkäriltä kuitenkaan ole tullut ja tuntuu todella pahalta vain katsoa vierestä kun pieni itkee eikä voi auttaa mitenkään.

ap

ksityisissäkin lääkäreissä eroja ja meillä apu löytyi vasta toiselta allergialääkäriltä.

Ensimmäinen sanoi, ettei missään nimessä viitettä ruoka-aine allergiaan.

Luotin kuitenkin omaan vaistoon, vaihdettiin lääkäriä ja niin sitten lapselta löytyi maito allergia.

Lisäksi nyt sitten löytyneet myöhemmin muna ja liuta muitakin yliherkkyyksiä.

Nuo maitopohjaiset erikoiskorvikkeet eivät sovi nekään kaikille. Joten suosittelen hakeutumaan uudelleen lääkäriin.

Valitettavan usein vauvojen itkut laitetaan koliikin piikkiin, kun eivät muutakaan keksi :/

Vierailija
11/41 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allerginen tosiaan voi olla vaikka mille ja kyllä tuo omasta kokemukseen perustuen kuulostaa ihan allergialle.

Vierailija
12/41 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva tuskin itkee ns. huvikseen vaan uskon yhä, että jokin voi olla vialla, josta itkut johtuvat. Olen kyllä varautunut siihenkin, ettei vaivaa löydy vaan kyse on temperamentista ym.

Ja kuten jo aloituksessa kirjoitin, että lähipiiri kyllä auttaa ja vauva sekä isommat lapset ovat heidän hoidossaan säännöllisesti, koska en ole vielä päässyt yli mieheni kuolemasta ja väsymys vaan lisää sitä surua ja pahaa oloa ja tunnetta, etten jaksa enää yhtään päivää.

ap

koet että väsähdät kokonaan niin isommilla paikkakunnilla on ainakin ollut mahdollista päästä sairaalaan unikouluun. Kysypä neuvolasta olisiko se mahdollista teille? Saisit nukuttua edes muutaman yön kunnolla. Meillä myös kaksi allergista lasta ja yöt on ollu välillä mitä on. Onneksi iän myötä on vaivat helpottaneet. Ja voihan se olla myös koliikkia, se yleensä kuitenkin helpottaa siinä 3 kk jälkeen eli jospa se siitä kohta..

Vierailija
13/41 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap luet tätä ketjua yhä, niin kyselisin, miten teillä menee nyt? Löytyikö apuja taikka jatkuuko itkut?

Me kokeiltiin panadolia itkuisuuteen ja kas, se auttoi, tai no toisinaan auttaa joskus ei. Lääkäri totesi että vatsanväänteiden aiheuttamaa kipua voi lieventää Panadolilla ja se on niin mieto lääke, että sitä voit ihan huoletta kokeilla. Kannattaa muuten ennemmin käyttää sitä mikstuuraa kuin suppoja. Ei ole ainakaan sitä vaaraa, että heti tulisi kakan mukana ulos :)

Missä teille tehtiin tutkimus refluksista? Oletan teidän käyneen siis ph-mittauksessa...? Meidän kotisairaalassa käytetään laitetta, joka mittaa ainoastaan happamat nousut, ei siis "tuoreen" maidon nousua. Joten tällä laitteella ei voi saada luotettavaa tulosta. Vauvalla, jonka ruokavalio on vielä maitoa, joka neutralisoi happoja, voi tuo nouseva tavara olla niin neutraalia ettei se näy tässä testissä. Tampereen yliopistollisessa sairaalassa käytetään ph-mittaukseen laitetta joka mittaa kaikki nousut, siis myös neutraalit "puhtaan" maidon nousut.

Jos taas ette ole päässeet ph-mittaukseen ja lääkäri on todennut pelkkien oireiden perusteella ettei ole refluksia, niin kyllä vahvasti epäilisin sitä. Refluksia on silent-mallista, johon ei kuulu varsinaiset oksennukset tai pulautukset. Maito nousee vaan kurkkuun ja ärsyttää vauvaa. Meillä ainakin tämä on vauvan yöheräilyn ja levottomuuden syy.

Voimia!! :)

Vierailija
14/41 |
28.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohoasento ja helppo keikutella.

Voimia

Vierailija
15/41 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon ja usein pikkuneiti syö päivän aikana?

Vierailija
16/41 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuuko hän vieressä hyvin? Jos nukkuu, niin nukkukaa vierekkäin. Vauva voi olla stressaantunut, eikä koe nukkumista enää turvalliseksi.

Itsellä jos olisi tuo tilanne, niin nukkuisimme vierekkäin ja jos tilanne rauhoittuisi kahdessa viikossa, tietäisin, että kyse on eroahdistuksesta. Tuon ikäinen lapsi kokee olevansa osa äitiä ja lakkaa olemasta ilman äidin läsnäoloa ja turvaa. Mutta tämä on vain minun mielipide ja siitä huolimatta, jotkut vauvat nukkuvat ihan hienosti omassakin sängyssä.

Vierailija
17/41 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaistoaa, että et ole siinä. Vierekkäin nukkumista kokeilisin pidempään, koska tarkistaminen saattaa olla jo tapa. Nuku ilman paitaa tai imetysvaatteissa, mistä saat rinnan helposti esille. Syöminen käy yölläkin vaivattomasti ilman turhaa ylösnousemista. Vauva saattaa syödä jopa unissaan.

Vierailija
18/41 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja syö 2-4tunnin välein päivällä, yöllä syö noin 4tunnin välein. Kasvanut on siis kyllä hyvin eli en kyllä ihan ensimmäisenä ainakaan usko tytön nälkäinen olevan.

ap

Kuinka paljon ja usein pikkuneiti syö päivän aikana?

Vierailija
19/41 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko mitään ihottumia muuten muualla? Millainen kakka?

Meidän esikoinen nukkui noin ja oli tosi monelle allerginen. Neljäs lapsi on maidolle allerginen eikä sietänyt mitään noita erikoiskorvikkeita, ne suorastaan poltti ihon vesirakkuloille. Soijakorvike sopi, ehkä pieretti tms pientä, mutta oli kuitenkin se sopivin. Kävitkö ihan allergialääkärillä? Jos et, mene ihmeessä. Kyselemällä saat selville päteviä omalla alueellasi, niissäkin on eroja tosi paljon.

Vierailija
20/41 |
22.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis kyllä kokeillut nukuttaa myös vieressäni, mutta heräilee sillonkin yhtä tiheään ja muutaman tunnin itkee yöllä riippumatta siitä missä nukkuu.

Itse en vaan oikeen osaa nukkua kunnolla sillon kun vauva on vieressä ja siksi mieluummin laitan sänkyynsä. Tosin nyt kompromissina olen siirtänyt vauvan sängyn ihan oman sänkyni viereen ja toinen laita on alhaalla niin ihan aina ei tarvitse nousta kun vauva herää, paitsi sitten kun pelkkä silittely ym. rauhottelu ei riitä niin sit täytyy kävellä vauvan kanssa.

ap

Nukkuuko hän vieressä hyvin? Jos nukkuu, niin nukkukaa vierekkäin. Vauva voi olla stressaantunut, eikä koe nukkumista enää turvalliseksi.

Itsellä jos olisi tuo tilanne, niin nukkuisimme vierekkäin ja jos tilanne rauhoittuisi kahdessa viikossa, tietäisin, että kyse on eroahdistuksesta. Tuon ikäinen lapsi kokee olevansa osa äitiä ja lakkaa olemasta ilman äidin läsnäoloa ja turvaa. Mutta tämä on vain minun mielipide ja siitä huolimatta, jotkut vauvat nukkuvat ihan hienosti omassakin sängyssä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi