Onko päiväruoka mielestäsi lounas vai päivällinen?
Monet ystäväni puhuvat päiväruuasta, jos puhutaan lasten ruokailuista. Olen itse ajatellut tämän päiväruuan olevan päivällinen, mutta tänään selvisi, että muut taitavatkin tarkoittaa päiväruualla lounasta. Miten teillä?
Kommentit (30)
aamupala, lounas, päivällinen, illallinen
No joo, olen siis ihan tyhmä tässä asiassa, olen tosiaan ajatellut,että päiväruoka on sanana vähän kuin päivällinen. Ja sitä paitsi minun mielestäni vielä klo 16.30-17, jolloin meillä syödään päivällinen, on vielä päivä eikä ilta. Apua..eikö iltapalaa siis voi sanoa illalliseksi, vai onko illallinen nimenomaan se ns. iltaruoka, eli päivällinen??
eli illallinen on ihan oma ateriansa, päivällisen jälkeen
No joo, olen siis ihan tyhmä tässä asiassa, olen tosiaan ajatellut,että päiväruoka on sanana vähän kuin päivällinen. Ja sitä paitsi minun mielestäni vielä klo 16.30-17, jolloin meillä syödään päivällinen, on vielä päivä eikä ilta. Apua..eikö iltapalaa siis voi sanoa illalliseksi, vai onko illallinen nimenomaan se ns. iltaruoka, eli päivällinen??
Monet ystäväni puhuvat päiväruuasta, jos puhutaan lasten ruokailuista. Olen itse ajatellut tämän päiväruuan olevan päivällinen, mutta tänään selvisi, että muut taitavatkin tarkoittaa päiväruualla lounasta. Miten teillä?
Mihin aikaan ruokailette?
Kotona syötiin keskipäivällä päiväruoka. Illalla syötiin päivällistä ruokaa jos oli ateriasta jotain jäänyt. Uskon että näin sanat ovat kehittyneet. Illallinen on sitten iltaruoan jämät ja ehtoollinen eilisen illan jämät, näin se homma etenee.
ja lounas ja päivällinen omansa. Lounas=päiväruoka ja päivällinen=iltaruoka, mutta näitä termejä ei voi sekoittaa keskenään niin, että syötäis päiväruoka ja päivällinen, koska päiväruoka/iltaruoka on normaalia puhekieltä ja lounas/päivällinen sitten sitä virallisempaa osastoa
Ja iltaruoka taas on päivällinen eli illallinen, syödään meillä noin klo 18.
Iltapala taas sitten on se ennen nukkumaanmenoa syöty leipä tai puuro.
Päiväruoka syödään n. 11-12, iltaruoka 17-18. Lisäksi sitten aamu- ja iltapala.
Päiväruoka syödään n. 11-12, iltaruoka 17-18. Lisäksi sitten aamu- ja iltapala.
lounaan jälkeen iltapäivällä (päivällinen) tai illalla (illallinen) syötävää isompaa ateriaa. Harva nyt vetää sekä päivällisen että illallisen. Suomessa syödään moniin maihin verrattuna toinen iso ateria iltapäivällä eli päivällinen. Monissa maissa sen sijaan syödään paljon myöhempään, kahdeksan maissa tai myöhempään, illallinen.
Koska Suomessa syödään päivällinen viiden kuuden maissa, illalla tarvitaan usein vielä iltapala.
Eli listasi tulisi olla "aamupala, lounas, päivällinen TAI illallinen ja mahdollinen iltapala".
[/quote]
[/quote]