Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Rumin murre?

Vierailija
23.07.2007 |

Mun mielestä rumimmat murteet on:

TURUN, todella ärsyttävän kuuloista.

Rauma on hyvänä kakkosena.

Tampere on hyvänä kolmosena.

Savo, jos puhuu puhdasta savon murretta, niin se on vaan niin koomisen kuuloista.

Stadin slangi.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siksikin kun siitä ei saa mitää tolkkua.

Vierailija
22/60 |
25.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai erityisen kauniskaan. Olen kotoisin etelä-Hämeestä, eikä täällä ole mitään korviinkäyvää murretta, ja se on aika harmittavaa. Minusta on kiva kuunnella kunnon murteella puhuvia, kieli on rikasta ja mielenkiintoista.

Suosikit ovat Pohjanmaan murteet etelästä pohjoiseen ja täällä paljon parjattu manselainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere junttia

Slangi muuten vaan ärsyttävää

Vierailija
24/60 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muut mahdolliset murteet kuullostavat kauniilta

Vierailija
25/60 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki muut on mun mielestä aika hauskoja, kiva kuunnella.

Vierailija
26/60 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Meirän murrettakin joku vihaa. Itteäni huvitti kovasti helsingin reissu, kun joku äijyli sanoi heti mulle notta ooksä eteläpohojanmaalta, kun kuuli murtehesta. Hih.

Vierailija
27/60 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä mulla muitakaan mitään vastaan ole, en vaan oikein niitä kaikkia muita ymmärrä. Kuopiossa luulin alkuperäisasukkaita ulkomaalaisiksi, kun oikeasti en tajunnut puheesta mitään.

Vierailija
28/60 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä savolaistakaan mielellään kuuntele.

Vierailija
29/60 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kakskytäkahareksan vuatias kotiäiti ja mullon kolome lasta ja miäs. Ja sitte meillon varmariauto ja omakotitaloo ja ainaki viis hehtaaria peltua......... :D Kyllä maalla on nii maharottoman mukavaa notta voi jukeli sentäs! Pellilakit pääs me täälä kuljemma.

Vierailija
30/60 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. itse en koskaan voisi kuvitella kutsuvani äitiäni mutsiksi tai mudeksi. Kamalan kuuloista ja tämä valitettavasti levinnyt pääkaupunkiseudulta jo muuallekin.

Vierailija
31/60 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

esim. itse en koskaan voisi kuvitella kutsuvani äitiäni mutsiksi tai mudeksi. Kamalan kuuloista ja tämä valitettavasti levinnyt pääkaupunkiseudulta jo muuallekin.

Vierailija
32/60 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on selvää, että muut murteet kuulostavat jossain määrin oudoilta korvaan aluksi, mutta kaikkeen tottuu. Eniten ärsyttää sellaiset ihmiset, jotka yrittävät väkisin vääntää jotain sellaista murretta, joka ei suuhun istu. Esimerkiksi mun miehen sisko puhuu aina " stadin slangia" , vaikka ei ole asunut lähelläkään pk-seutua. Hänestä se on jotenkin hienoa. Minusta ei.

Vierailija
33/60 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle oli joku soittanut ja kyselin, että ketä soitti. Mikkeliläisten mielestä piti kysyä, " kuka soitti" .

t. Alun perin etelähämäläinen, joka puhuu omasta mielestään aika yleiskieltä :)

Vierailija
34/60 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen murrekkin aika rumaa....

Vierailija
35/60 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävintä on AINA ollut stadin pölinä ja siihen liittyvä sanojen typerä " lyhentäminen" . Esimerkkeinä ankkari tms. (Aku Ankka) tai joku rintsikka :D (rintamamiestalo).

Söpöjä murteita ovat mie ja sie -tyyliset. :D

Vierailija
36/60 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen murre on musiikkia korvilleni, koska se tuo kodin mieleen. Oikeasti tosin kovin harva tamperelainen puhuu enää sitä oikeaa murreta.

Mutsit ja mudet ovat meillä vitsi. Jos lapseni kutsuu minua mutsiksi, minä en ole kuulevinani. Tämä johtuu siitä, että olen valitettavasti asunut Helsingissä 20 vuotta enkä viihtynyt niistä yhtäkään.

Vierailija
37/60 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilikiä, rupia, kahtua, jne. yök. hei pohjois-pohjanmaalaiset haistakaa p*ska.

Vierailija
38/60 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinais-Suomessa, Satakunnassa, Hämeessä ainakin puhekielessä hyvin tavallinen

Vierailija
39/60 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikkeliläisille se oli K-A-U-HISTUS

Vierailija
40/60 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamperelaiset määkivät hauskasti (mää ja sää). Serkun vaimo on Lempäälästä lähtöisin ja puhuu aika karmeaa murretta vieläkin, vaikka on asunut muualla jo viimeiset 15 vuotta.

Turku-Pori-Rauma, yök. Siinä Kadonneet ohjelmassa oli se yksi mies, joka puhui turun murretta ja täytyy sanoa, etten mä tajunnut kunnolla mitä se sanoi.

Kakkan, Jukkan, Mikkon ym. sanoja käyttävät naurattaa, onko noi nyt porilaisia vai mitä.

Savo, se nyt vaan kuulostaa niin naurettavalta :D Varsinkin nopeasti puhuttuna.