Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Rumin murre?

Vierailija
23.07.2007 |

Mun mielestä rumimmat murteet on:

TURUN, todella ärsyttävän kuuloista.

Rauma on hyvänä kakkosena.

Tampere on hyvänä kolmosena.

Savo, jos puhuu puhdasta savon murretta, niin se on vaan niin koomisen kuuloista.

Stadin slangi.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinäkin äippä sielä istut konees äärellä ja haistattelet tälläisestä asiasta, hoh hoi. Saatpa olla ittestäs ylypiä!

Vierailija
42/60 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkan, Jukkan, Mikkon ym. sanoja käyttävät naurattaa, onko noi nyt porilaisia !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ee oo oekein puhuva tuolleesti, etteikö ehta savolaenen sitä ällyisi. =))

Vierailija
44/60 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka turkulainen olen itsekin

Vierailija
45/60 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUn mielestä kaikki murteet on hauskoja. On jännä kuinka paljon merkitystä noilla murteilla on-eri murrealueilla ihmisistä korostuu eri puolia.

Ruminta on mielestäni flegmaattinen, tahdoton puhe-ilmaisu. Ja sitä riittää tänä päivänä. Rumaa on myös se, ettei vaivaudu puhumaan toisten kanssa.

Vierailija
46/60 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne käyttää L-kirjainta D- ja T-kirjainten paikalla. Ja kuusaalaiset puhuvat ärsyttävästi Miä ja Siä.

Vierailija
47/60 |
23.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuunneltavia , etenkin turun murre kun siinä saa ihan tosissaan kuunnella mitä puhutaan eli mä kyllä tykkään turkulaisten puhetyylistä . minkälainen murre on Tampereella ?aloin tuossa miettimään kun porukka haukkuu junttimasien kuuloiseksi Tampereen murretta etten mä ees tiedä miten ne puhuu sitä , Mää ja Sää tuli jo ilmi mut muuten . . .Kyllä täällä pohojois-pohojanmaallakin puhutaan mää ja sää ja karmeen kuullostahan se on kun joku tätä ratiosa puhhuu mut annetaan kaikkien kukkien kukkia ;)))

Vierailija
48/60 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanonaat UUDESSAKAUPUNGISSA ja LAITILASSA. ei siis oo turunmurretta.

Vierailija
49/60 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karseimpia esimerkkejä löytyy jopa uutissivuilta tai siitä mikäliesuomalaisenkäsityön -ns. wikipedia -sivulta, jota en muista. Järkyttävä virhe heti aloitussivulla.

Kielen eläminen on ehkä eri asia kuin sen tarkoituksellinen (tai " typeryksellinen" ) tuhoaminen tyyliin " ketä kävi" .

t: 26... kai.

Vierailija
50/60 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hesatyylisen sanojen lyhentämisen inhoamistani. Sanoja lyhennetään niin, että alkuperäinen tarkoitus kärsii.

Vierailija
51/60 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

ilikiä, rupia, kahtua, jne. yök. hei pohjois-pohjanmaalaiset haistakaa p*ska.

Mikäs sua niin ahistaa pohjois-pohjanmaalaisissa, että pitää ihan haistatella?

Vierailija
52/60 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miä ja siä, min (minun) ja sin (sinun)..... arrrgghhhh!!!!

Vierailija
53/60 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kalskahtaa korviin. mutta kun omas porukas ja kylillä tuttuja tavates ei kuulosta enää läheskään niin hurijalta. täs oon viettäny muutaman vapaapäivän ja töihin pitääs palata ihimisiä palavelemahan. iloosta naamaa pitääs taas alakaa esittämähän vaikkei niin pirusti aina huvittaaskaan. ette nuuten arvaa miten onnellinen oon,kesäloma viälä eres ja meinaan tukkia sukulaasiin sinne pääkaupunkiseurulle. siäl saan kuunnella sitä strarin kiältä. kuulostaa meikätyön korvihin niinku ois ulukomaille lähteny. ihan helevin hauskaa päivää kaikille av-palstalaasille. eletähän ja annetahan muittenki elää.

Vierailija
54/60 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli toi pohjois-pohjanmaan murre on ällöttävä.

Turun murre on hauska :D

Stadin murre on rakas <3

Muut on ihan ok.

Vierailija
55/60 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta melkein yhtä paljon ärsyttää tuo ketä sanan käyttö kuka sanan sijasta... savolaisia ja karjalaisia on hauska kuunnella, tampereen murre on koomista ja turun murre niin omituista, että se on jo mielenkiintoista...

Vierailija
56/60 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: entinen asukki sieltä suunnalta

Turun murre ehdottomasti hauskin =)

Vierailija
57/60 |
24.07.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika naurettavaa, mielestäni.

Eikö ole aivan selvää, että kunkin " oma murre" kuulostaa hyvältä omaan korvaan. Itse olen syntynyt Helsingissä ja olen jonkin verran saanut kuulla sitä alkuperäistä stadin slangia. Nykyinen puhetyylihän on ihan erilainen - joskin sekin tietysti kuulostaa ihan tavanomaiselta täällä asuvalle.

Tietysti murteita voidaan arvioida sen mukaan, miltä ne kenenkin korvaan kuulostavat. Mutta jos mukaan otetaan ennakkoluulot ja mielikuvat, muuttaa se arviointiperusteita olennaisesti.

Toki ennakkoluuloja sisältyy myös muiden murteiden arviointiin; kukahan se totesi, että savo kuulostaa " junttimaiselta" jne.

Jos mietitään puhtaasti kuuloon perustuvaa mielipidettä, niin Kainuun seudun murre särähtää pahimmin omiin korviini. Rauman murre on suorastaan ihanan kuuloista ja savonseudun murre sympaattista.

t. keski-ikäinen stadilainen, jolle " mude" ja " mutsi" ja " faija" eivät todellakaan ole haukkumasanoja

Vierailija
58/60 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rumaa murretta, uusi hesan slangi, sellainen räppimungerrus ja bitch-narina ovat rumaa, sekä ne kielioppivirheinen vääräsuomi, kusta ei tunnuta millään oppivan poisa

Vierailija
59/60 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun murretta puhuu asiantuntija, eli se joka on vauvasta saakka sitä harjoitellut, kuulostaa se siedettävältä, olipa se mitä hyvänsä

Vierailija
60/60 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sie, mie  miu-mau-mou...f***ing savokarjala.