Jos kerran akateemisten lapset pärjää jo alakoulussa paremmin
niin tuskin se on pelkästä asenteesta kiinni. kyllä musta on silloin enemmän kyse älynlahjoista kuin kannustuksesta
Kommentit (25)
Nro 4 kirjoitti:
Kyllä jo koulun alkaessa lapsilla on jo hyvin erilaiset taustat, eivät ekaluokkalaiset aloita nollasta, vaan heillä on erilaisia perhetaustoja ja erilaisia arvokokemuksia taustalla.
... mikä on varmaan aika oikeansuuntainen päätelmä. Lapsi saa kotoaan mallin oppimiseen ja uuden etsimiseen.
Tässäkin keskustelussa tulee toisaalta sitten esiin se, että ihmiset kertovat ei-akateemisista taustoistaan ikään kuin tutkimuksen tuloksia kritisoidakseen. Eihän missään tilastollisessa tutkimuksessa väitetä, että jos A, niin siitä väistämättä seuraa B!
On tilastollisesti todennäköisempää että akateemisen perheen lapsi pärjää paremmin jo peruskoulussa, tää oli sanottu tuossa artikkelissa, okei? Tämä ei tarkoita sitä, etteikö muutkin pärjäisi. Tai ettäkö peruskoulun kesken jättäneiden sosiaalipummien lapset voisivat olla luokkiensa priimuksia.
Ihan samoin, eivät kaikki tupakoitsijat sairastu keuhkosyöpään. Kaikki eivät saa kehitysvamaisia lapsia, vaikka vähän kännäävätkin raskausaikanaan. Mutta riski kasvaa, rulettiin on silloin pistänyt muutaman numeron itsellene lisää.
Mä olen luokanopettaja ja olen opettanut sisaruksia, jotka ovat todella huonosta perheestä, vanhemmat suhtautuvat koulunkäyntiin negatiivisesti ja ovat itse kouluttamattomia. Mutta eihän se lasten ÄLYKKYYTEEN vaikuta, kyseiset sisarukset esimerkiksi ovat todella älykkäitä, etenkin matemaattisesti ja myös kielipäätä löytyy. (Tiedän muuten että perheessä syödään lähinnä kalaa, kait se kalaöljy vaikuttaa aivoihin)
Mutta koulumenestys onkin taas eri juttu, ja ne asenteet todellakin luodaan jo reilusti alle kouluiän. Lapselle PITÄÄ lukea paljon, ja sitä ruutuaikaa päivässä max. tunti. Kotoa ne mallit tulee kuitenkin.
me vanhemmat olemme akateemisia. Ja molempien lasten opettajat ovat jo ekalta luokalta lähtien ihmetelleet lastemme keskustelutaitoa. He ovat ihmetelleet, kun lapsillamme on kykyä tehdä johtopäätöksiä ja päätelmiä.Eihän nämä asiat geeneissä kasva, vaan se on sitä, mitä me olemme lapsillemme puhuneet.
Kun hommasin pojalle fiksun äidin. Nyt voi sitten ottaa lungimmin. Kiva kiva.
Akateemiset ovat ehkä todennäköisemmin antaneet lukemisen mallia ja lukeneet lapsille jo ennen lasten kouluikää. Akateemiset ehkä todennäköisemmin osaavat ohjata oikeisiin opiskelutapoihin ja vaativat myös opiskelemaan esim. kielten sanoja. Jne.
Harvemman älynlahjat ovat niin vähäiset, ettei niillä ala-astetta selvitettäisi. Kotoa saadaan malli joko opiskeluun tai siihen, että muut asiat ovat tärkeämpiä.