Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alle 1vuotiaan "oikea" ruokavalio?? :kysely!!

Vierailija
19.02.2011 |

Eli, kuinka paljon (noin) sinun alle vuoden ikäinen lapsesi juo äidinmaitoa/korviketta vuorokaudessa ja kuinka paljon menee kiinteitä. Itse mietin tätä, koska minulla on 8kk tyttö ja mietin että onko kiinteä ja maito suhteessa toisiinsa oikein!

VASTAILKAA KAIKKI :)

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolan suositus on että 1- vuotias syö samaa ruokaa kuin muukin perhe!

Jos lapsella on hampaita ja niitä osaa käyttää eikä olla muussattu liian pitkään kaikkea ruokaa niin juustoa voi antaa. :)

Ainoastaan liika maustaminen ja tulisuus on maalaisjärjen mukaan suositeltavaa (ei siis kababbia) mutta meillä lapset syö juustohampparin 1- vuotiaana jos muutkin semmosen syö. :))

Vierailija
22/31 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisessä itsessään on se joku joka saa allergian puhkeamaan!

Vaikka saisi 5- vuotiaana kalaa ekan kerran niin ihan yhtälailla sille on allerginen.

Lapsille on tavallista olla allergisia vaua/taaperoaikaan jollekin raaka-aineelle mutta siitä "kasvaa ulos".

Noin 10 kk ikäsestä aletaan antamaan hapanmaitotuotteita: jogurtti, piimä, rahka ja jos iho/suolisto sietää niin lapselle voi parin viikon jälkeen antaa tavallista maitoa pikkuhiljaa.

Koska RASVA kuuluu ihmisen ravintoon (ihan tavallisessa ruokaympyrässäkin) niin jos antaa rasvatonta, pitää lorauttaa esim. puuroon rypsiöljyä tilkka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut miettikää nyt itse omaa lapsuuttanne.Onko nyky vauvat tosiaan niin hauraita ettei kestä samaa kotiruokaa mitä suurin osa teistäkin äideistä on itse saanut.Minä olen kasvanut perunamuussilla ja lihapullilla jälkkärinä korvapuusti.Oliko tollasta valmispurkkiruoka arsenaalia esim.70-luvulla.Mun äiti sanoi ettei ole ikinä antanut sellaisia.Antoi mulle kuulemma alle vuoden vanhana jopa niitä pirunkätyreitä eli nakkeja.

Vierailija
24/31 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

numerolta 22.

Ja nro 20. MInulle on ainakin neuvola suositellut että 6 kk ikäsen vauvan tarve on 5 kertaa päivässä kiinteitä (siis normaalit ruokarytmit) jos lapsi on kiinteitä syönyt jo hetken.

Tämä asia vaihtelee täysin lapsen mukaan, miten paljon on syönyt kiinteitä. Onhan se eri lapsilla jos toinen syö rintaa ja maistelee vasta ekoja lusikallisia ja lapsen kanssa joka on syönyt kiinteitä esim. 3 kk ikäsestä.

22

Vierailija
25/31 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä joku kertoi et vauva syö 5 kertaa päivässä ja siihen lisäksi maidot eri kerroilla.Miten teidän päivä riittää tohon??? Mä laskin et mun pitäis herättää vauva pari tuntia ennen sen luonnollista heräämistä ja laittaa pari tunti myöhemmin nukkuun illalla et ehdittäis syömään vaikka sit edes sen yhen lusikallisen per kerta.

Meillä esikoinen tosiaan söi 8 kk ikäisen tuon viisi kertaa päivässä, lisäksi imetin viitisen kertaa. Meillä vaikutti ainakin se, että lapselle oli aloitettu kiinteät jo 4 kk ikäisenä (maitoallergian aiheuttaman hitaan painon nousun vuoksi). Oli siis jo 4 kk ehditty totutella syömistä. Kuopus, joka on nyt 6,5 kk ja jolle on soseita mennyt nyt parisen viikkoa, tuskin mitenkään pääsee reilussa kuukaudessa tuohon tahtiin.

Meillä vaikutti myös se, että vauva oli tosi "helppo" syöjä. Söi siis tosi mielellään ja hyvällä ruokahalulla lähes kaikkea. Kuopus on parin viikon kokemuksella aika päinvastainen tapaus, vielä ei uppoa juurikaan mikään. Hänen kanssaan olen ajatellut edetä vauvan tahdissa, en siis aio väkisin pakottaa tuohon 5 krt päivässä tahtiin. Voisi meilläkin loppua vuorokaudesta tunnit kesken...

Sovellettua kotiruokaa meillä esikoinen söi mahdollisimman varhain. Tein ruokaa (esim. keittoja) lapselle sopivista aineista ja otin hänen annoksensa erikseen ennen suolan lisäämistä. Noin 10 kk ikäisestä mentiin jo täysin normaalilla kotiruualla (ilman suolaa).

Allergiariskin vuoksi turhaa välttämistä ei enää nykyään suositella. Allergialääkärin ja ravitsemusterapeutin ohje on ollut, että rajusti maitoallergiselle vauvalle sai alkaa antaa kiinteitä ihan normaaliin tapaan (uutta makua parin päivän välein). Meillä oli käytössä lista vähiten allergisoivista aineista, joista aloitettiin, mutta mitään ei turhaan vältetty tai jätetty syömästä. Poskien punoitus tms. ei heti ole allergian merkki, vaan alkuun normaalia, ja tottumisen myötä tasoittuu.

17

Vierailija
26/31 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvallani kiinteät vasta parisen viikkoa sitten, mutta koska vauvalla on niin hyvä ruokahalu (ehkä johtuen siitä että on jo monta viikkoa ryöminyt pitkin asuntoa), olen antanut ruokaa ehkä vähän tavanomaista nopeammalla tahdilla. Neuvolassa suosittelivat, että lisättäisiin yksi ateriakerta viikossa. Toisaalta se määrä, minkä vauvani syö kerralla, on aika pieni. Lounas on tällä hetkellä tukevin ateria, kuten tuosta listasta näkee.

t. 12

Vierailija
27/31 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalalla hedelmäsoseen jogurtin kanssa. Sitten maitopullo ja päikkärit. Sitten välipalaksi hedelmäsose. Lounaaksi liharuoka. Välipalaksi hedelmäsose. Päivälliseksi liharuoka ja iltapalaksi puuro. Niin ja välillä ennen toisia päikkäreitä maito ja illalla ennen nukkumaan menoa myös maito.

Onneksi en jaksa pingottaa kaikkien hittojen suositusten ja lippulappujen mukaan. Yksi vuotiaana kaikki lapset ovat syöneet samaa ruokaa kuin muukin perhe. Joo ihan sitä suolalla maustettua, mutta meillä ei aikuisetkaan syö mitään tönkkösuolattau ruokaa. Kohta puolin siis alan totuttamaan ihan normiruokiin.

Ja sille joka ihmetteli, miten riittää aikaa, niin pakko on vaan riittää. Ei kait sitä voi lasta nälissään pitää. Ja maustamattomia hapanmaitotuotteita voi antaa jo kun lapsi on 10 kk. Ei minusta vuoden ikäinen ole enää VAUVA vaan alkaa kyllä mennä jo ihan lapsesta. Tietenkin, jos on vain yksi huollettavana niin ehkä sitä vauva-aikaa voi venyttää loputtomiin.

Vierailija
28/31 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

7.30 (aika liki tasan joka aamu)

tissimaitoa, siitä siirrytään aamupuurolle tai -vellille.

11-12 (riippuen päiväunien pituudesta)

liha-kasvissose (kala, broileri, sika tai nauta)

maitoa nokkamukista n 1dl

omin sormin nyppii kiposta kukkakaalinpaloja tai porkkanaraastetta.

14-15 suurin piirtein

hedelmä, velliä pullosta noin 1-2dl

(tissimaitoa) ja päikkäreille

n 17.30 kasvissose (johon joskus lisään puolikkaan kananmunan murusina), porkkanaraastetta tai höyrytettyjä kasviksia.

maitoa pullosta n 1dl.

20.00 iltapuuro jossa korviketta ja hedelmä- tai marjasosetta.

tissimaitoa ja nukkumaan.

Korviketta alettu käyttämään aterioilla, koska vauva alkanut lakkoilemaan rinnalla. Ennen aterioilla oli vettä juomana, mutta nyt korviketta kun alkoi huolestuttamaan tuo lakkoilu.

Vierailija
29/31 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun esikoinen oli n. 8 kk, söi hän tähän tapaan.

1. aamupuuro + hedelmäsosetta

2. lounas (liha/kalassose)

3. välipala (hedelmäsose)

4. päivällinen (kasvissose)

5. iltapuuro + hedelmäsosetta

Ruuan kanssa oli vettä nokkamukissa rekvisiittana, muutaman hörpyn saattoi ottaa.

Joi äidinmaitoa n. 5 kertaa vuorokaudessa. Heti herättyään, aamupäivällä ennen päiväunia, niiden jälkeen, ennen toisia päiväunia ja ennen yöunia.

Kuopus on 6,5 kk, kiinteät on aloitettu pari viikkoa sitten. Niitä menee yhteensä alle desi päivässä (hedelmää ja kasvissosetta). Käytännössä mennään siis lähes täysin äidinmaidolla vielä.

Äidinmaidon tai korvikkeen tosiaan pitäisi olla pääasiallinen ravinnon lähde 1-vuotiaaksi saakka, mutta jos lapsi mielellään syö kiinteitä, alkaahan maidon määrä eittämättä vähenemään. Vähintään puoli litraa maitoa joka tapauksessa pitäisi vuorokaudessa mennä. Jos maidon saannin riittävyyttä epäilee, kannattaa tosiaan aamu- ja iltapuuro tehdä maitoon (korvike tai äm), antaa vauvajogurttia jne. Hapanmaitotuotteitakin voi alkaa maistattamaan 8 kk ikäisestä.

samalla tavalla, siis noita kiinteitä (ja nuo purkit ovat siis niitä isoja). Jokaisen ruuan yhteydessä lapsi juo myös maitoa (korviketta) noin 150milliä.

Ja vauvalla siis ikää tuo 8kk.

Vierailija
30/31 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

iso poika 7kk ja syö seuraavasti:

aamulla: puuroa (ihan oikea kaurapuuro)+jotain marjasosetta/marjoja/banaania puolikas + maitoa 2dl

lounas: lihasosetta purkki + maitoa 1,5dl

välipala: hedelmäsosetta tms vajaa purkki + maitoa 2dl noin

päivällinen: kala/kasvissosetta purkki + maitoa 1dl

iltapala: puuroa + marjoja tai hedelmiä + 2dl unimaito

ja yöllä sitten menee vielä 2-4dl maitoa.... iso poika on ja neuvolassa sanottiin, että näin ookoo :)

Eli maitoa menee yli litra päivässä... 1,2litraa on aika lähellä totuutta :)

Vierailija
31/31 |
19.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on 7kk, mutta todella huono syömään ja neuvolassa painotarkkailussa.

aamulla 2lusikallista-1dl velliä tai puuroa, maitoa 0-60ml

lounas 2lusikallista-1dl kiinteitä, maitoa n. 60 ml

välipala n. 0,5dl hedelmäsosetta

päivällinen 2lusikallista-1dl kiinteitä/velliä, maitoa n. 60 ml

iltapala 2lusikallista-1dl velliä tai puuroa, maitoa 0-60ml

satunnaisesti saattaa juoda 100-140ml maitoa kiinteiden jälkeen ennen päiväunille nukahtamista.

Yön aika juo n. 200-300ml maitoa.

Korostan vielä, että poikamme on tosiaan todella huono syömään. Eli normaalisti lapsi söisi isompia annoksia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä