aaargh, pakkanen pilaa vauvan unirytmin
Voih, vasta kaksi päivää kovaa pakkasta takana ja olen jo niiiiiin väsynyt. Ennen 4kk-ikäinen vauvani nukkui yöllä noin 7h, päiväunet parvekkeella 5-6h ja vielä illalla yhdet reilun tunnin nokoset. Nyt kun on ollut liian kylmä laittaa ulos nukkumaan, nukkui sisällä vain 1-2h kerrallaan ja sitten aina herää virkeänä leikkimään muutamaksi tunniksi. Ja nukahtaa taas pikkunokosille. Sama meno yötä-päivää. Itse en siis saa ikinä kunnolla nukkua..
Uskon, että helpottaa heti kun päästään taas ulos päivällä. Olen päättänyt pitää -15 astetta pakkasrajana, kyllä hyvälle unellekin pitää antaa arvonsa. -10 taitaa olla oikea pakkassuositus, vai?
Aaargh.. miten te muut saatte vauvan nukkumaan sisällä päiväunia? Kun on koko päivän torkahdellut pikkunokosille niin eipä kai se uni sitten yölläkään tule =(. Nyt vasta herää sympatiat kunnolla haastavampien vauvojen vanhemmille. pitääkö vaan kärvistellä tämä pari viikkoa vielä, vai löytyykö kikkoja?
Kommentit (17)
en mäkään ymmärrä tota ulos runnomista, meillä 1v on nukkunu ainaki omas sängyssään unet, ulkona on viimeks ollu varmaan pari viikkoo sitte!!!
mutta tää kyllä saa kielenkannat kirpoomaan tuolle huudolle. Provoooo!
Onko oikeesti sun mielestä 1-2 tuntia pikkkunokosset? Hemmetti jos meidän vauva edes joskus nukkuisi tuommoiset unet päivällä. Ennätys taitaa olla 35minuuttia. Ja tuollaisia päikkyjä sitten ehkä 4-6 kertaa päivässä. Kyllä riittää puuhaa. Että ihan rennosti sulla menee nytkin.
En raaskisi millään laittaa 5kk vauvaani nukkumaan yksin ulos kylmään. On meillä kaikki itkuhälyyttimet yms, mutta ei kiitos. Ja kyse on kolmannesta lapsestani.
Meillä on nukutettu ja nukutetaan edelleen. Ihan siitä syystä, että parhaiten lapsi nukkuu päikkäreitä ulkona.
Paljon teillä on ap pakkasta? Minä olen 3-kuista nukuttanut huoletta ulkona. Laitan vaunut auringon paisteeseen ja mittarin mukaan siellä on joka kerta ollut lämmintä 3-5 astetta. Siis vaunuissa sisällä. Ja vaunujen pohjalla lampaantalja, kunnolla vaatetta päälle, lämpöpussiin ja harso vaunujen suuaukolle. Sen lisäksi olen vielä kääräissyt villapeiton vaunujen päälle. Ja täällä pakkasta 20 tienoilla ollut koko viikon.
Ja kauhistelijoille tosiaan korostan, että vaunujen sisällä on LÄMPÖASTEITA 3-5.
kolmekuisesta lähtien vain kahdet puolen tunnin päiväunet päivässä. Yöllä herää 3-5 kertaa. Aamulla nousee seitsemältä ja illalla menee nukkumaan yhdeksältä. Muutaman kerran on nukkunut tunnin putkeen päiväsaikaan. Ihan sama nukkuuko ulkona vain sisällä, ollaanko autossa tai vaunut liikkellä. Vauva ei nuku, hereillä on vain hyväntuulinen. Olen väsynyt. Jossain vaiheessa olin niin väsynyt, että toivoin, että liukastuisin ulkona ja katkaisisin jalkani, että pääsisin sairaalaan nukkumaan viikkokaupaksi...Tuo väsymys on onneksi helpottanut.
Me ollaan ulkoiltu näilläkin pakkasilla ja tänäänkin ulos mennään, vaikka pakkasta on -22 astetta. Esikoinen on haettava jalkaisin koulusta. Riittävästi topattuna ja vaunun suuaukko peitettynä, vauvan posket eivät edes ole olleet viileät sisälle tullessa, kun on nukkunut villa-ja toppavaatteissa toppapussinsa sisällä.
5-6h päiväunet on jo todella hyvin meidän yö unet on samanmittaiset ja kolmessa pätkässä. Ja tosiaan niin kuin joku edellä sanoi 1-2h unet ei ole pikkupätkä meidän päikkärit on 5-15min.
ei ole kyllä mikään provo. Olen esikoisen äiti ja kokemusta on vain omasta vauvastani, joka on ollut ilmeisen hyvinnukkuvaa sorttia. Tässä hän ei ole tullut äitiinsä. En minä millään ehdi nukkua kunnolla, kun vauva herättää juuri kun olen vaipumassa syvään uneen. Olen tähän asti pystynyt nukkumaan yli 6 tuntia yöllä ja päivälläkin päikkärit, nyt yritän tässä vähän syödä aamupalaa ja hoidella asioita ennen kun käyn taas "nukkumaan".
Olen laittanut vauvan nukkumaan ulos, koska hän nukkuu siellä hyvin. Meillä on lasitettu parveke lounaaseen, joten aurinkoisella säällä alkuviikosta lämpötila on noussut kyllä jopa noin -5 asteeseen. Viime päivinä vain on pakkasta selkeästi ollut lähemmäs -20 astetta parvekkeella ja ulkona enemmänkin. Olen peittänyt vaunun suuaukon harsolla, mutta nämä pakkaset tuntuvat kyllä turhan kylmille.
Todella jaksamista 35min kerrallaan nukkuvien vauvojen äideille! Minusta vauvani on tähän asti tuntunut "ihan normaalilta" mutta eipähän ole vertailukohtaa. Ehkäpä tähän valvomiseen tottuu tai oppii nukahtamaan nopeasti, heti kun se on mahdollista.
niin siis aiemmin vauva on nukkunut hyvin, kun on saanut olla ulkona. Nyt ei nuku kuin korkeintaan 2 tuntia kerrallaan, joskus vain 1h. Myös yöllä. Nukkuu siis esim. 2h, on hereillä 2h, nukkuu 1h, on hereillä 2h, nukkuu 1½h, hereillä 2½h... tällainen on siis tämänhetkinen rytmi yötä-päivää
Täällä ollaan oltu jo viikko sisällä!!!! 25-30 kokoajan
aurinko koko päivän lasitetulle parvekkeelle niin ei oo siellä mikään huima pakkanen :) Joten ei oo tarvinnu sisällä yrittää nukuttaa vauvaa. Ei siitä mitään tulisikaan, pari kertaa on jouduttu kokeilla. Ulkona nukkuu 4h ja sisällä max 30min.
vai mikä se oli nimeltään. Kun vauvan aivot kehittyy hurjaa tahtia ja tapahtuu kaikenlaista. Usein vauvojen unirytmi menee silloin jotenkin sekaisin. Toisilla väliaikaisesti, toisilla vähän pysyvämmin.
Unirytmi on muuten siitä hauska, että juuri kun opit lapsen rytmiin, se muuttuukin ;)
Mutta kuten moni jo on sanonut, niin sun vauvalla on ollut ihan todella luksushyvät unenlahjat, joten iloitse siitä, että olet tähän asti päässyt ihan älyttömän superhelpolla.
Joten kyllä sä nyt pari viikkoa pärjäät vähän huonommillakin unilla. Nää pakkaset kuitenkin väistyy taas, jolloin pääset varmasti taas entiseen unirytmiin vauvan kanssa.
Nyt otat vain rennosti, unohdat kaikki muut kotityöt ja yrität vain sinnitellä parhaasi mukaan pakkasjakson yli. Sanot kuitenkin vauvasi olevan tyytyväinen, kun hän herää päiväunilta. Eli asiat voisivat olla vielä paljon huonomminkin, jolloin vauva parkuisi herättyään puoli tuntia, mutta ei nukahtaisi millään takaisin kuitenkaan. Silloin sulla ei olisi mahdollisuutta edes yrittää rennosti sinnitellä, vaan vähien unien lisäksi kanniskelisit vauvaa sylissä ympäri kämppää ja kiroaisit pakkasia vielä paljon nykyistä kovemmalla äänellä.
Mitä ap sille voi, jos teidän vauvat nukkuu huonosti?! Puolen tunnin pätkissä, sehän kertoo vain että vauvalla ei ole kykyä vaipua uudelleen syvään uneen kun kevyen unen vaihe alkaa. Lapset on erilaisia.
Ymmärrän ap harmituksesi, meillä vähän saman kaltainen tilanne. Meillä vauva tulee kohta 3kk, ja hänellä oli jo kuukauden ajan tietty rytmi. Eli heräsi aamulla klo 9, nukahti aamupäiväunille klo 10 kun lähdin esikoisen kanssa ulos. Noilta unilta heräsi klo 13, eli nukkui pihalla vaunuissa hyvin tuon 3h. Sitten seurusteli ja söi rintaa n. klo 15 saakka, otti sylissä ehkä vartin torkut. Sitten taas klo 17 kävi ulos vaunuihin unille, heräili klo 20 pintaan. Yöunille kävi klo 23.
Nyt kun on pakkaset sekoittaneet rytmiä, torkkuu sisällä (vaunuissa kylläkin) lyhyitä pätkiä ihan miten sattuu. Eilen nukkui tosi vähän, ja yöllä nukahti vasta klo 2. Nyt on sitten nukkunut koko aamun, ei aavistusta miten päivä tulee menemään... Itse olen tosiaan pyrkinyt pitämään aina päivärytmistä kiinni, helpottaa elämää tosi paljon. Sitten kun se menee sekaisin, harmittaahan se.
Varsinkin tuo, että teillä vauva on mennyt jo niin sekaisin, että herää yölläkin seurustelemaan, on tosi kurjaa. Mutta uskon kyllä että kunhan pääsette taas normaalisti ulos ja tavalliseen rytmiin, nukkuminen luonnistuu taas öisin.
Minulta liikenee pari vinkkiä jotka meillä toimineet (edes jotenkin):
- laita lapselle kypärämyssy päähän ja tumput käteen
- makuupussiin tai kapaloon (että on sellainen samanlainen turvallinen ja pesämäinen olo mikä toppavaatteisiin tällättynä) tiukasti ja vaunuun.
- pimennä ja viilennä huone.
Nämä meillä ehkä vähän auttaneet.
Tsemppiä teille ap :)
Ajattele kuinka tämä kokemus tosiaan tekee sinut paljon viisaammaksi siitä, mitä jotkut joutuvat vauvansa kanssa kokemaan vielä paljon enemmän. Saat tästä paljon aineksia empatiaan ja hyvän maistiaisen siitä, millaista monella muulla on.
Meillä oli tuollaista koko vauvavuoden kummankin kanssa. Toisen kanssa aika tarkalleen tuota, että tunti unta ja sitten hereille yötä päivää. Mutta lapsi oli muuten tyytyväinen.
Toisen kanssa sitten uni oli vielä vähäisempää ja lisäksi lapsi oli aina parkuvainen ja tyytymätön. Sitä elämää tuskin vielä tuollakaan kokemuksellasi pystyt kuvittelemaan, mutta jos oikein yrität, niin voit ehkä vähän aavistaa, että se oli kammottava vuosi meidän elämässämme.
harva vauva varmaan mitään 5-6 tunnin päiväuniä vetää, sisällä tai ulkona... Itse olen niin tyytyväinen siihen, etten ole mihinkään ulkonukutukseen lähtenyt, päiväunet nukkuu aina sisällä/autossa/kylässä ihan missä siihen aikaan sattuu olemaankin...
Olen tähän asti pystynyt nukkumaan yli 6 tuntia yöllä ja päivälläkin päikkärit, nyt yritän tässä vähän syödä aamupalaa ja hoidella asioita ennen kun käyn taas "nukkumaan".
Mitähän jos sinulle olisi tullut vähän normaalia vaativampi (=normaali) vauva, olisit varmaan ihan piipussa, jos et nytkään meinaa selvitä YLI 6 tunnin yöunilla. Nehän on jo ihan normaalin pituiset koko vuorokauden uniksi (varsinkin lapsiperheessä)...
Taitaa olla melko suomalainen perinne. En vaan ymmärrä sitä. En minäkään haluaisi nukkua parvekkeella makuupussissa. Johan siinä häiritsee kaikki melu en saisi unta. Paljon mielummin makkarissa.
Sen ymmärrän että vauva nukkuu vaunuissa kun ollaan vaikka kävelyretkellä. Mutta että yksin pihalla tai partsulla?
Ja tämä on vain minun mielipiteeni ei sen enempää.