Hei! Miltäs kuulostaa mun hiihtolomasuunnitelmat?
Lapset 7 ja 10v, asutaan Helsingissä. Rahat tosi tiukilla ja aiemmin ollaan hiihtolomalla käyty aina jossain reissussa etelässä tai kotimaassa, mutta ei nyt tosiaan ole varaa. Olen suunnitellut tällaista. Ma: bussilla Huimalaan, mahd. omat eväät mukaan. Ti:Leffaan kattomaan kaksin karkuteillä. Ke:Uimahalliin To:pulkkamäkeen ja tehdään kotona hampurilaisia Pe: Reaktoriin kaapelitehtaalla (ilmainen) La: teatteriin elannon näyttömöllä Herra Huu (liput 8€). Jokapäivälle ois jotain pientä kivaa ja muu aika voidaan vaan olla kotona tai ulkoilla sään salliessa. Miltäs kuulostaa? Meneeköhän lapsille läpi? Oisko muita edullisia vinkkejä mitä tehdä, otan mielelläni vastaan. Mitäs muut teette?
Kommentit (11)
Korkeintaan toi pulkkamäki. Sitten vaan pelailette lautapelejä, teette ruokaa yhdessä, keskustelette. Näin olettekin sitten virkeitä koulun alkaessa, ettekä täynnä kulttuuriähkyä.
ei olla tehty oikein mitään, siis käyty leffassa, syömässä, uimassa jne. Rahat ollut tosi tiukalla ja olen tavallaan säästänyt kivaa tekemistä hiihtolomalle. Mun suunnitelma on sen verran väljä, että voidaan poiketa siitä ihan hyvin, jos ei huvita niin ei tarvitse lähteä, mutta haluasin että jokapäivälle olisi jotakin kivaa tarjolla. Ja kun matkoihin ei mene aikaa paljon, niin ehditään viettää kiireetöntä aikaakin päivässä paljon. ap
Minusta on aika outoa, jos lapset on opetettu siihen, että aina pitää lomilla olla tauotonta ohjelmaa ja aina matkustetaan johonkin. - Eikä sen pitäisi olla rahakysymys. Meillä ainakin olisi periaatteessa varaa matkustaa vaikka joka loma, mutta usein ollaan kotona. Enkä todellakaan joka päivä keksi lapselle (10v.) jotain ohjelmaa.
Lautapelien pelaaminen, rauhallinen leikkiminen/askartelu kotona, vuokraleffan katselu vieretysten sohvalla, ulkoilu ihan omassa pihassa ja lähimaastossa jne. ovat mielestäni erittäin tärkeitä koululaisen palautumisen ja lapsi-vanhempi-suhteen kannalta. Kun arki on yleensä kouluikäisillä ohjelmoitua ja suorituskeskeistä, minusta väliin täytyy jäädä rauhallisia päiviä kotona.
Miksi ihmeessä teidän pitää joka päivä puuhata jotain erityistä (varsinkin, jos rahat ovat tiukassa)? Eikö pari ohjelmanumeroa riitä hiihtolomaviikolle?
Ei siis niin, että "minne haluatte hiihtolomalla", vaan: "mikä on sellainen tekeminen, joka on teidän mielestä tosi tosi kivaa"?
Tosin voi olla, että jos olette opettaneet lapset tohon, niin ne ei edes osaa pysähtyä.
Varmasti teille tulee huippukiva loma :-) Meillä peruuntui hiihtolomamatka kuopuksen sairastumiseen ja olen noilta isoilta kysellyt mitä haluaisivat tehdä lomalla. Poika haluaa laskettelemaan joka päivä, olen luvannut viedä. Tyttö taas ei keksi mitään. Olen sanonut, että kuopus voidaan viedä isovanhemmille (on vasta vauva, isot yli 10-v vanhempia) ja voidaan tehdä jotain yhdessä isojen kanssa, mutta eivät halua mitään!! Jotain kyllä pakotan tytön tekemään, muuten lojuu tossa sohvan nurkassa koko loman... Ei edes innostunt, kun ehdotin shoppailemaan lähtöä!
pari oikaisua. 1. Meidän lapset ei ole tottuneet että koko ajan on jotain keksittyä tekemistä.
2. Meidän lasten arki ei tosiaan ole ohjelmoitua, käyvät koulussa ja sen jälkeen ihan vapaasti kotona ja kavereiden sekä perheen kanssa. Ovat vaan kovasti odottaneet lomaa ja että äitikin on lomalla. Ja jos kysyisin minne haluatte hiihtolomalla, vastaus oisi hotelliin/kylpylään ja kun siihen ole varaa niin olen vaan miettinyt ja yrittänyt etsiä kaikkea mitä voisi tehdä edullisesti. Ja tosiaan kaikkea tuota ei tarvitse tehdä, mutta jos nää pakkaset jatkuu niin ei varmaan ihan kotonakaan ole kiva viikkoa olla. ap
jos noinkin paljon saatte tehtyä... Mutta siis paljolta kuulostaa tuo tekeminen minunkin mielestä. Eikö löapset halua ihan vaan olla kavereiden kanssa ja touhuilla omiaan kun on siihen kerrankin aikaa?
kallein on huimala 17€/lapsi ja akuinen ilmaiseksi, uimahlli ei paljon maksa ja teatterinkin löysin halvimmasta päästä. Ja tosiaan ei olla kolmeen kuukauteen tehty yhtään mitään. Kun on "säästetty" lomaa varten nää tekemiset. Lasten kaverit on reissussa ja arkisin näkevät kavereitaan lähes jokapäivä koulun jälkeen. ap
mun mielestä kelpais meidänki lapsille tollanen viikko.