Mieheni peri äitinsä ja tuntuu niin oudolta
koko 15v olemme kituuttaneet, anoppi oli pihi.
Nyt sitten saimme rahaa ja asuntoja 2kpl.
Outo fiilis
Kommentit (84)
Joskus se aurinko paistaa risukasaankin ;)
Mitä tuotakin nyt pitää ihmetellä.
Mitä tuotakin nyt pitää ihmetellä.
Ei ne ole ainakaan Suomen lakien mukaan
Minkähän Suomen lakia sinä olet lukenut?
surullista vaan, että toiset panttaavat tuota omaisuuttaa ihan kuolemaansa saakka.
Itse olen ainakin sen oppinut, etten aio elää iin, että lasteni pitää, edes häveten mun kuolemaa odottaa.
Onnea vaan. Jäittekö kaipaamaan itse ihmistä lainkaan? Esim. lapset mummoa tai mies äitiään?
Todellakin on yhteistä jos puoliso perii jotain.
No on ne yhteisiä, jos ei ole avioehtoa. Mitä tuotakin nyt pitää ihmetellä.
olette eroamassa tai sinä jäisit leskeksi.
Todellakin on yhteistä jos puoliso perii jotain.
taysin kasittamaton olotila? Kun on pantu hynttyyt yhteen ja eletaan yhteista elamaa?
Testamentilla puoliso voidaan rajata pois, mutta siis jos näin ei ole tehty, niin kyllä avioliiton aikana peritty omaisuus menee avioeron tai kuoleman sattuessa puoliksi (lapset perii, puoliso saa avio-oikeuden verran eli yhteisestä omaisuudesta puolet on kuolinpesän ja puolet puolison).
ja vaimo jatkaa pullojen kuskaamista kauppaa, että saa lapsille maidot ostettua?
Onnea ap, varmaan tuntuu ihmeelliselta kohta kun voikin elaa vahan aiempaa huolettomammin.
Itse toivoisin voivani jakaa omastani lapsille joa aiemmin, silloin kun tarvitsevat (esim. opiskellessa ja nuorelle perheelle).
Ne ei ole yhteisiä välttämättä vaikka ei ole avioehtoa, jos perinnön antaja on laatinut oikeanlaisen testamentin
uusimmassa taloustaitolehdessä on testamentti asiaa, lainaan siitä kohtaa:
Matti Mallikkaan aviopuolisolla ei ole avio-oikeutta Matti Mallikkaan tällä testamentilla saamaan omaisuuteen, sen sijaan tulleeseen omaisuuteen eikä niiden tuottoon.
Minähän päivitin testametin heti uusiksi. Hoitakaahan ihmiset testamentit kuntoon. Tässä pieni esimerkki omasta tapauksesta, omistan osakkeen ja minulla on yksi tyttö, olen eronnut. Jos minulla ei olisi testamentti ja kuolisimme esim. autokolarissa niin että minä kuolisin eka ja sitten tyttöni niin osake menisi exälle! ja taas kun kuolin järjestys olisi toisinpäin niin osake menisi minun vanhemmille.
Testamentilla olen ehkäissyt että exän puolelle ei mene yhtään mitään koskaan, ellei 25 vuotiaan kun tyttöni saa omaisuuteni päätä tehdä toisin.
Ei ne todellakaan ole yhteistä!!! jokainen omistaa omansa jne sitten sitä puidaan kun erotaan tai kuolee että miten tämän henkilön omaisuutta jaetaan!!! Sinä voit avioliiton aikan ostaa vaikka kerrostalon ja puoliso ei sitä omista ja ei ole oikeutta käyttää! eikä mitään sanan valtaa koko asiaan. mutta jos tulee ero (avioliitosta) ja ei ole avioehto on puolet tämän jälkeen omistaa exä.
että kun ositusta esim. erotessa sitten tehdään, on tasinkoa maksavan oikeus päättää mitä tasinko toiselle osapuolelle on. Eli ei tarvitse antaa esim. kesämökistä puolta toiselle vaan vastaavan summan rahaa.
yhteisiä, vaikka on omat tilit ym. Mutta niin on myös velat yhteisiä.
mitenhän ne käytännössä korvamerkittäisiin tuolla yhteisellä tilillä... =DDD
velvollinen elättämään puolisonsa ja lapsensa, että eiköhän se ap:n elämää helpota, vaikka te nyt vängällä haluatte ajatella, että rahat on miehen, eikä yhteisiä.
Ehkä osan on vaikea ymmärtää, että joissain avioliitoissa jaetaan kaikki..
Se on miehesi nimessä, mutta sinä saat asua siinä.
Jos kämpässä on vuokralainen, vuokra voi tulla teidän yhteiselle tilille tai se menee miehen tilille ja hän voi maksaa siitä sinulle kaurapuurot tai koko perheen ananakset. Kustannushyöty tulee siis muillekin, mutta siitä huolimatta se kämppä on miehesi, jos omistuspapereissa on vain miehesi nimi. Muutosta siihen tulee vain jos miehesi kuolee (sinä saat tasinkoa ja lapset perivät loput 50% pesän arvosta) tai eroatte tai mies lahjoittaa sinulle osan (mistä menee lahjaveroa).
Mutta tulee tietysti vauras olo kun ajattelee, että Matin omaisuus on minunkin, koska naimisissahan tässä ollaan.
Meillä mies peri äitinsä ja nyt hänellä on rahaa ja asuntoja. Ja minusta se on ihan OK, koska minä perin aikoinaan isäni ja sain metsää sekä kesämökin. Mies ei perinyt isääni enkä minä mieheni äitiä.