Mieheni peri äitinsä ja tuntuu niin oudolta
koko 15v olemme kituuttaneet, anoppi oli pihi.
Nyt sitten saimme rahaa ja asuntoja 2kpl.
Outo fiilis
Kommentit (84)
mut sjos esim apn mies päättää laittaa perinnön rahaksi ja ostaa vaikka vaimon kanssa yhteisiin nimiin uuden lukaalin niin siinä vaiheessa on omaisuus muuttunut yhteiseksi.
Jos ero tulee, voi mies kätevästi osoittaa, että hän oli se maksaja.
vaatia äidiltään takaisin isän hänelle antamia perintöjä :D eiköhän homma mene niin että perintö laitetaan usein rahaksi ja sillä hommataan yhteistä omaisuutta!
jos minä haluan että perintöni käytetään yhteiseen hyvään eikä vaan mun tai lasten hyväksi?joo ja meillä perintö jaetaan tavalla tai toisella ja silti se menee koko perheen juttuihin myös miehen :)
mutta me miljoonia perivät joudumme ajattelemaan asioita hieman toisin. Tätä rahaa kun ei "miehen juttuihin" laita kuin hieman yksinkertainen perijä. Ja sitten sitä rahaa ei enää olisi.
enää mitään väliä sillä kumpi maksanut! Pätee esim asuntokaupoissa! Jos olet asunnon ostanut yhteisiin nimiin on aika hemmetin vaikeaa alkaa enää jälkikäteen inttää siitä kumman rahoilla maksettu...mulla on käytännön kokemusta tästä.
vaatia äidiltään takaisin isän hänelle antamia perintöjä :D eiköhän homma mene niin että perintö laitetaan usein rahaksi ja sillä hommataan yhteistä omaisuutta!
kun se perintö ei muutu sen yhteisemmäksi, vaikka sen muuttaisi rahaksi ja ostaisi tilalle jotain uutta.
ja todella sen aion käyttää perheen yhteiseen hyvään luki sit testamentissa mitä vaan :D että ihan ei nappikaupasta kuitenkaan puhuta nyt.
enää mitään väliä sillä kumpi maksanut! Pätee esim asuntokaupoissa! Jos olet asunnon ostanut yhteisiin nimiin on aika hemmetin vaikeaa alkaa enää jälkikäteen inttää siitä kumman rahoilla maksettu...mulla on käytännön kokemusta tästä.
ja erossa katsoa, kenen se oikeasti on! Kyllä se testamentti vaikuttaa hyvin pitkälle, vaikka sitä ei haluta tunnustaa.
että lapset alkaisivat penätä äidiltään jotain kauan sitten rahaksi muutettua isän perintöä :D että tuskin on kovinkaan yleistä...
jos mies haluaa antaa puolet puolisolleen tai esim on täysin yhteinen omaisuus käytännössä muuten niin siinä ei paljon mammojen testamentit auta :D esim mun isäni on aina inhonnut miestäni ja kun isästäni aika jättää tulee mieheni takuulla saamaan osansa perinnöstä sillä meillä kaikki on yhteistä!
Mutta tietääkö joku miten tää menee perintökaaren mukaan? Jos siis vainaja on testamentillä määrännyt aviopuolisot perinnön ulkopuolelle ja perijällä on rintaperillisiä? Siis kun sitten tämä perijä kuolee ja isoisän jättämä omaisuus on annettu sille puolisolle?
No ei kai tota voi mitenkään lailla rajoittaa kun tarkemmin mietin...
Tuli vaan mieleenkun juuri isäni perunkirjoitusta jouduimme hoitamaan ja siinä kyllä kaivettiin isovanhempienkin perukirjat ja testamentit esiin ja molemman puolison omaisuus listattiin veneen perämoottoria myöten perukirjaan jonka mukaan sitten puoliso sai tasinkoa ja me lapset perimme loput.
tulee erimielisyyttä puolisoiden välille...muuten sillä vpi pyyhkiä takapuolensa,
ja aivan sama mitä testamentissa lukee sillä rahalla maksamme yhteisen asuntovelkamme pois :) eli yhteiseen hyvään menee ihan käytännössä vaikka miten palsta mammat nyt inttää...ai niin toki teemme muutaman ihanan ulkomaan matkan myös jos terveyttä piisaa.
Siskoni oli perinyt isältämme testamentilla mukavan summan rahaa ja testamentin mukaan puolison avio-oikeus oli suljettu pois. Rahaa käytettiin yhteisen talon ostamiseen. Siskoni kuoli ja mies löysi uuden puolison. Heille oli talonmyyntiaikeissa todellinen yllätys, että vaikka se oli nimellisesti kuolinpesän, oli se käytännössä lähes kokonaan siskoni lasten omaisuutta, kiitos isämme muinaisen testamentin. Ei ollut merkitystä sillä, oliko se ostettu yhteiseksi vai ei vaan se merkitsi, millä rahalla se oli maksettu.
miten tuollaiset testamentatut rahat käytetään hyväksi.
ja aivan sama mitä testamentissa lukee sillä rahalla maksamme yhteisen asuntovelkamme pois :) eli yhteiseen hyvään menee ihan käytännössä vaikka miten palsta mammat nyt inttää...ai niin toki teemme muutaman ihanan ulkomaan matkan myös jos terveyttä piisaa.
ja tehdä ulkomaanmatkat jonkun toisen kanssa. Ja sinä maksat ne :-)
ja menee edelleen paremmin kuin koskaan joten mulla tai miehelläni ei ole mitään tarvetta alkaa laskelmoida jollain perinnöillä (surullista jos jonkun täytyy) eli yhteiseen hyvään menee kaikki :D oli se sit matkoja, omaisuutta mitä vaan.
Siskoni oli perinyt isältämme testamentilla mukavan summan rahaa ja testamentin mukaan puolison avio-oikeus oli suljettu pois. Rahaa käytettiin yhteisen talon ostamiseen. Siskoni kuoli ja mies löysi uuden puolison. Heille oli talonmyyntiaikeissa todellinen yllätys, että vaikka se oli nimellisesti kuolinpesän, oli se käytännössä lähes kokonaan siskoni lasten omaisuutta, kiitos isämme muinaisen testamentin. Ei ollut merkitystä sillä, oliko se ostettu yhteiseksi vai ei vaan se merkitsi, millä rahalla se oli maksettu.
siitä talosta kuuluisi jokatapauksessa siskosi lapsille jos se siis oli puolisoiden yhteinen. Ei se mies sitä olisi voinut myydä vaikka mitään isoisän testamenttia ei olisi ollutkaan.
ja tehdä summalla ihan mitä lystää. Mies voi ostaa vaimolleen vaikka teksotissit, kasvojen kohotuksen, oman hevosen ja vaikkapa uima-allaspojan eikä sitä anoppi haudan takaa pääse enää päättämään. Elämä on!
ja aivan sama mitä testamentissa puolisoista sanotaan ihan yhteiseen käyttöön menee kaikki rahat! Ja meilläkään ei laskelmoida tulevaisuutta ei mietitä mahdollisia eroja tai muuta. Hoidamme ja kasvatamme lapset myös niin ettei heidän tarvi alkaa riidellä elossa olevan vanhemman kanssa perinnöistä! Meillä on sen verran läheiset välit tässä perheessä!
että tekisivät testamentin, jossa perintö tulee vain minulle ja veljelleni, ei meidän aviopuolisoille.
Siihen vanhempani sanoivat että eivät tee niin, koska jos minä kuolen, niin veljeni saa kaiken ja mieheni ei saa mitään. Ja haluavat että lapsemme saavat kuitenkin osansa.
En tiedä onko tuossa jotain järkeä? Ilmeisesti.
koska on ollut se vanha testamentti, jossa on perintöoikeusrajaus, ja perukirjoitus, josta näkee paljonko puoliso on saanut perintöä, niin erotapauksessa pystytään kyllä laskemaan, mikä on perinnön osuus siitä uudesta lukaalista.