Mieheni peri äitinsä ja tuntuu niin oudolta
koko 15v olemme kituuttaneet, anoppi oli pihi.
Nyt sitten saimme rahaa ja asuntoja 2kpl.
Outo fiilis
Kommentit (84)
koko 15v olemme kituuttaneet, anoppi oli pihi.
Nyt sitten saimme rahaa ja asuntoja 2kpl.
Outo fiilis
Miksi anopin olisi pitänyt luovuttaa omaisuuttaan teille eläessään? Teidän kannaltanne ilmeisesti ilouutinen, että menehtyi vihdoin. :/ Mulle ja miehelle on tuosta isompia perintöjä ehkä tulossa kummankin suvusta. Appivanhempiemme oma asia tietysti on, vaikka haluaisivat tuhlata joka sentin elinaikanaan. Meillä yhteenlasketut tulot ovat nyt alle 2000 e/kk, mutta omillamme pärjätään.
Avioliiton aikana osapuolet omistavat omat juttunsa ja saavat niistä tuloa (vuokrat jne). Voivat myydä ja ostaa vapaasti.
Yhteisomistus on eri asia, jos molempien nimet on kauppakirjassa jne.
Avioliitossa on elatusvelvollisuus, sen verran pitää toiselle antaa.
Sitten erossa tai luolemassa köyhempi saa tasinkoa rikkaammalta, mutta vain siitä omaisuudesta, josta ei ole avioehtoa tai testamenttimääräystä.
Käytännössä tietysti useimmissa liitoissa omaisuutta käsitellään yhteisenä, mutta tämä sis ei ole lain mukaan pakko.
testamettiini, että minun ja mieheni omaisuus kuuluu vain rintaperillisille! Silloin, vaikka lapseni olisivat naimisissa..minun ja miehen omaisuus jää sukuun eikä lasten puolisot saa siintä mitään!
ovat tehneet samanlaisen testamentin.
testamettiini, että minun ja mieheni omaisuus kuuluu vain rintaperillisille! Silloin, vaikka lapseni olisivat naimisissa..minun ja miehen omaisuus jää sukuun eikä lasten puolisot saa siintä mitään!
mutta mieheni on testamentin perusteella rajattu perityn omaisuuden ulkopuolelle, samanlainen maininta on mieheni vanhempien testamentissa. Äidilläni on hallintaoikeus.
Eli eron sattuessa meillä kummallakaan ei ole avio-oikeutta perimäämme omaisuuteen.
Käytännön elämässä omaisuus on yhteistä. Yhdessä me kesämökkiä käytämme ja mietimme rahastojen ja sijoitusten tilannetta - myös meille uusi tilanne.
toisen meistä kuollessa lapsemme perivät hänen omaisuutensa ja toiselle jää hallintaoikeus.
jos mies haluaa antaa puolet puolisolleen tai esim on täysin yhteinen omaisuus käytännössä muuten niin siinä ei paljon mammojen testamentit auta :D esim mun isäni on aina inhonnut miestäni ja kun isästäni aika jättää tulee mieheni takuulla saamaan osansa perinnöstä sillä meillä kaikki on yhteistä!
No kyllähän sitä avioliitossa mies onvelvollinen elättämään puolisonsa ja lapsensa, .
Juu näinhän se lakikirjassa sanotaan että nimenomaan mies on velvollinen... riippumatta miehen ja vaimon mahdollisista tuloeroista...:-))
jos mies haluaa antaa puolet puolisolleen tai esim on täysin yhteinen omaisuus käytännössä muuten niin siinä ei paljon mammojen testamentit auta :D esim mun isäni on aina inhonnut miestäni ja kun isästäni aika jättää tulee mieheni takuulla saamaan osansa perinnöstä sillä meillä kaikki on yhteistä!
Vaikka hän kävisi vieraissa ja olisi syyllinen eroonne? Olet aika jalo!
yhteiseen hyvään..mut en mä ole niin rahan perään että alkaisin siinä vaiheessa vaatia omiani takaisin :D t.jalo
Meillä minä ehdotin että vanhemmat testamenttaa mm. kesäpaikkansa suoraan lastenlapsille, ei ole puolisoilla tähän sanomista.
Ihan lain mukaan. Ei vaimolla ole siihen osaa eikä arpaa. Erossa sitten katsotaan mitä kukin omistaa.
Ja isänsä osuuden ja perinnön perivät lapset, ei vaimo.
Vaikkakin kun yhteisessä perheessä eletään useinhan puoliso hyötyy toisen perinnöistä mutta ei ne silti puolison omaisuutta ole.
surullista vaan, että toiset panttaavat tuota omaisuuttaa ihan kuolemaansa saakka. Itse olen ainakin sen oppinut, etten aio elää iin, että lasteni pitää, edes häveten mun kuolemaa odottaa.
vaan täytyy antaa omaisuutensa pois ja kuolla hoidotta sairauksiinsa vain siksi, että ne laiskat lapset saisivat ilmaiseksi omaisuutta?
jos mies niin haluaa ja sille ette tekään voi mitään!
yhteiseen hyvään..mut en mä ole niin rahan perään että alkaisin siinä vaiheessa vaatia omiani takaisin :D t.jalo
ja jos sillä perinnöllä on mitä tahansa hankittu, menee sekin samantien jakoon. Ja niillä maksetaan miehesi uuden naisystävän silikonit, sinun isäsi raatamalla työllä :-).
mut sjos esim apn mies päättää laittaa perinnön rahaksi ja ostaa vaikka vaimon kanssa yhteisiin nimiin uuden lukaalin niin siinä vaiheessa on omaisuus muuttunut yhteiseksi.
Niin se nyt on ihan sama mitä testamentissa lukee jos mies haluaa antaa puolet puolisolleen tai esim on täysin yhteinen omaisuus käytännössä muuten niin siinä ei paljon mammojen testamentit auta :D esim mun isäni on aina inhonnut miestäni ja kun isästäni aika jättää tulee mieheni takuulla saamaan osansa perinnöstä sillä meillä kaikki on yhteistä!
Viimeinen kosto vittumaiselle isälle, siis?
Kiva tytär...
Isä kuitenkin halusi hoitaa testamentin sinun ja mahdollisten lastesi parhaaksi.
Mun vanhemmat laittoivat testamenttiin lasten puolisot poissulkevan pykälän jo silloin, kun me lapset oltiin pieniä. Kun appeni kuuli siitä, hän veti kokonaisen hernepellon nenään kun tulkitsi sen epäluottamuslauseeksi pojalleen, vaikka eihän siitä ollut kysymys! Appi julisti sitten ison ääneen että kyllä heidänkin tarvitsee nyt varmasti tehdä sama temppu, yrittäen oikein tarkoituksella loukata.
Ei silti, kyllä minäkin olen perintörahoja laittanut esim. kesämökkiprojektiimme eli käyttänyt ns. yhteiseksi hyväksi.
Mies myy vai lahjoittaa sen vaimolle? Ainakin se täytyy tehdä virallisesti, tai miehen kuollessa lapset voivat ilmoittaa, että omaisuus tänne.
Mieheni veljet (2kpl)on jakaneet keskenään vanhempiensa perinnön ja yritti perustaa 3v. sitten perikuntaa...
Ei tässä muuten mitään, mutta heidän vanhemmat on 50v. ja terveitä, eikä omista oikeastaan mitään.
Mieheni kanssa oltiin aika kauhuissamme, kun kuulimme veljien suunnitelman. He olisivat halunneet, että maksaisimme vuosittaista maksua perikunnalle vanhempien kesämökistä (jota EMME käytä), jotta he voisivat ostaa sinne jonkin moottoriveneen yms.
Mieheni vanhemmat eivät olleet tietoisia poikiensa suunnitelmista, ennen kun miheni soitti ja kysyi, miksi meidän pitäisi maksaa jotain vuosimaksua toisille veljille mökistä jota veljet käyttää (eivät omista), eikä me edes käydä siellä.
jos minä haluan että perintöni käytetään yhteiseen hyvään eikä vaan mun tai lasten hyväksi?joo ja meillä perintö jaetaan tavalla tai toisella ja silti se menee koko perheen juttuihin myös miehen :)
Jeesus, tulee mieleen kummelin perintöä odotellessa sketsi. Vitun haaskat!