Mieheni peri äitinsä ja tuntuu niin oudolta
koko 15v olemme kituuttaneet, anoppi oli pihi.
Nyt sitten saimme rahaa ja asuntoja 2kpl.
Outo fiilis
Kommentit (84)
te voitte tehdä niillä rahoilla ihan mitä haluatte ja yhdessä päätätte! Mies voi laittaa asunnot vaikka vuokralle ja vuokratuloille teette mitä haluatte tai sit myyntiin ne kämpät!
ap:n viestistä käy selvästi ilmi, että perintöä kohdellaan kuin yhteistä, joten tuskin lakipykälillä on tässä väliä?
Onnea ap, varmaan tuntuu ihmeelliselta kohta kun voikin elaa vahan aiempaa huolettomammin.
Itse toivoisin voivani jakaa omastani lapsille joa aiemmin, silloin kun tarvitsevat (esim. opiskellessa ja nuorelle perheelle).
Sen takiahan niitä avioeroja niin paljon tuleekin, kun oikeasti ei uskota liiton kestävän kuolemaan asti. Myönnän olevani sinisilmäinen ja luottavainen (samoin puolisoni), mutta me emme tuommoisia vaihtoehtoja miettineet avioituessamme - emmekä vieläkään. Omaisuus ja velat on yhteisiä (lain mukaan tai käytännössä) riippumatta siitä kuka ne on ansainnut, perinyt tai hankkinut. Yksinkertaista ja onnellista elämää :)
on taloa, autoa ja useampia sijoitusasuntoja kesämökeistä nyt puhumattakaan. Meillä sama tilanne. Mut mukavaahan se on yhtäkkiä muuttua opiskelijakituuttajasta omakotitalon, kesämökin + Espanjan-asunnon, 4 sijoitusasunnon ja 2 auton omistajaksi.
enää mitään väliä sillä kumpi maksanut! Pätee esim asuntokaupoissa! Jos olet asunnon ostanut yhteisiin nimiin on aika hemmetin vaikeaa alkaa enää jälkikäteen inttää siitä kumman rahoilla maksettu...mulla on käytännön kokemusta tästä.
Siskoni oli perinyt isältämme testamentilla mukavan summan rahaa ja testamentin mukaan puolison avio-oikeus oli suljettu pois. Rahaa käytettiin yhteisen talon ostamiseen. Siskoni kuoli ja mies löysi uuden puolison. Heille oli talonmyyntiaikeissa todellinen yllätys, että vaikka se oli nimellisesti kuolinpesän, oli se käytännössä lähes kokonaan siskoni lasten omaisuutta, kiitos isämme muinaisen testamentin. Ei ollut merkitystä sillä, oliko se ostettu yhteiseksi vai ei vaan se merkitsi, millä rahalla se oli maksettu.
siitä talosta kuuluisi jokatapauksessa siskosi lapsille jos se siis oli puolisoiden yhteinen. Ei se mies sitä olisi voinut myydä vaikka mitään isoisän testamenttia ei olisi ollutkaan.
uuden talon. Käytännössä lapset omistivatkin 90% eli mies joutui tyytymään vuokra-asuntoon. Noinkin voi käydä, jos ei usko, että testamenteilla on yllättävä voima.
Suomen lainsäädännön mukaan avioliitto ei tuo omistusoikeutta toisen omaisuuteen.
että tekisivät testamentin, jossa perintö tulee vain minulle ja veljelleni, ei meidän aviopuolisoille.
Siihen vanhempani sanoivat että eivät tee niin, koska jos minä kuolen, niin veljeni saa kaiken ja mieheni ei saa mitään. Ja haluavat että lapsemme saavat kuitenkin osansa.
En tiedä onko tuossa jotain järkeä? Ilmeisesti.
Jos sinä kuolet, lapsesi perivät sinun osuutesi. Tietenkin. Miehesi ei peri sinua muutenkaan ellet sitä testamentilla määrää (ja silti lapsesi saavat lakiosansa)
pojalleen ja rajata puolison pois mutta poika voi laittaa jo ränsistyvän ja kalliin ylläpidettävän töllin myyntiin ja rahoilla ostaa vaikka vaimolleen mitä lystää...
että tekisivät testamentin, jossa perintö tulee vain minulle ja veljelleni, ei meidän aviopuolisoille. Siihen vanhempani sanoivat että eivät tee niin, koska jos minä kuolen, niin veljeni saa kaiken ja mieheni ei saa mitään. Ja haluavat että lapsemme saavat kuitenkin osansa. En tiedä onko tuossa jotain järkeä? Ilmeisesti.
ei se veljelle mene lainkaan.
Kuulostaa järkevältä tässä tapauksessa.
sellaiseen omaisuuteen jolla on merkitystä ainoastaan sen käyvästä arvosta. Sitten kun perii jotain sellaista, jolla on tunnearvoa on tilanne vähän toinen.Meillä sellainen on esim. suvun kesäpaikka, jolla on suuri rahallinen arvo, mutta jolla on myös suunnaton tunnearvo minulle ja sisaruksilleni.
Tästä(kin) syystä testamentilla on aviopuolisot rajattu perinnön ulkopuolelle.
Tilanteessa jossa joku meistä sisaruksista kuolisi, saattaisi jonkun puolisolla olla suuri houkutus realisoida tuo omaisuus, koska se sijaintinsa ja tontin vuoksi on satojen tuhanisen arvoinen eikä sellaista sidettä paikkaan ole kuin meillä. Toiset sisarukset eivät taas varmaan tätä yhtä pystyisi siitä ostamaan ulos vaan paikka pitäisi myydä.
Näin kesäpaikan periytyminen meidän lapsillemme on turvattu ilman että joku pääsee vetämään välistä. Kokonaan toinen asia on tietenkin miten monen perijän yhteisen paikan ylläpito käytännössä onnistuu :)
Niin sun osuus menee tietysti niille, ei veljellesi.
varmistivat näin, että silikonitissejä muijille ei heidän rahalla hankita.
Jos 61 kuolee ennen vanhempiaan, hänen lapsensa tulevat perijöinä hänen sijaansa. Ei vanhempien perintö suinkaan mene silloin kokonaisna 61:n veljelle, vaan se jaetaan kahteen osaan aivan kuten 61 eläisi. 61:n puolikas jaetaan sitten 61:n lapsille.
pojalleen ja rajata puolison pois mutta poika voi laittaa jo ränsistyvän ja kalliin ylläpidettävän töllin myyntiin ja rahoilla ostaa vaikka vaimolleen mitä lystää...
eikä siihen ole muijalla mitään sanomista, avioliitossa kun rahat on yhteisiä. Velkainen rivari myyntiin ja muutto maalle, sanoi vaimo mitä tahansa.
että tekisivät testamentin, jossa perintö tulee vain minulle ja veljelleni, ei meidän aviopuolisoille. Siihen vanhempani sanoivat että eivät tee niin, koska jos minä kuolen, niin veljeni saa kaiken ja mieheni ei saa mitään. Ja haluavat että lapsemme saavat kuitenkin osansa. En tiedä onko tuossa jotain järkeä? Ilmeisesti.
jos sinä kuolet, menee perintöosuutesi seuraavalle polvelle eli lapsillesi. Eli veljesi ei saa kaikkea vaikka sinä olisi kuollut, lapsesi perivät sinun osuutesi.
Ehdotuksesi on hyvin järkevä, ehdottomasti kannattaa rajata puolisot perinnön ulkopuolelle.
jos sinä kuolet, menee perintöosuutesi seuraavalle polvelle eli lapsillesi. Eli veljesi ei saa kaikkea vaikka sinä olisi kuollut, lapsesi perivät sinun osuutesi. Ehdotuksesi on hyvin järkevä, ehdottomasti kannattaa rajata puolisot perinnön ulkopuolelle.
miehesihän ei missään tilanteessa peri vanhempiasi. Tuo ehdotuksesi suojaisi nimenomaan lapsianne, koska omaisuus pysyisi sinulla ja lapsilla avioeron/kuoleman sattuessa.
on taloa, autoa ja useampia sijoitusasuntoja kesämökeistä nyt puhumattakaan. Meillä sama tilanne. Mut mukavaahan se on yhtäkkiä muuttua opiskelijakituuttajasta omakotitalon, kesämökin + Espanjan-asunnon, 4 sijoitusasunnon ja 2 auton omistajaksi.
Suuret ikäluokat ovat jo hyvän matkaa yli 65v eli jos äitisi sai sinut suurten ikäluokkien keskimääräiseen synnytysikään eli noin 25v iässä, olet jo kolkuttelemassa 40 v:n ikää. Aika vanha opiskelijaksi :-)
vanhempieni testamentissa suljetaan puolisot pois ja jos minä kuukahdan, niin perintöosuuteni menee lapsille, ei veljelleni tai miehelleni.
Suurten ikäluokkien perinnöt on kivoja on taloa, autoa ja useampia sijoitusasuntoja kesämökeistä nyt puhumattakaan. Meillä sama tilanne. Mut mukavaahan se on yhtäkkiä muuttua opiskelijakituuttajasta omakotitalon, kesämökin + Espanjan-asunnon, 4 sijoitusasunnon ja 2 auton omistajaksi.
nimittäin ne suurten ikäluokkien ihmiset istuvat vielä hyvinkin 20-25 vuotta tiukasti omaisuutensa päällä ennen kuin heistä aika jättää, ja he saattavat realisoida siitä ison osan viime vuosiensa asumiseen ja hoitopalveluihin. Kannattaa ehkä siis kuitenkin valmistua ja mennä töihin sitä odotellessa, tai ainakin pyytää vanhemmilta pientä allouanssia ennakkoperinnöksi. Koska teidänhän se kuitenkin on, eix niin? :D
sellaiseen omaisuuteen jolla on merkitystä ainoastaan sen käyvästä arvosta. Sitten kun perii jotain sellaista, jolla on tunnearvoa on tilanne vähän toinen.
Meillä sellainen on esim. suvun kesäpaikka, jolla on suuri rahallinen arvo, mutta jolla on myös suunnaton tunnearvo minulle ja sisaruksilleni.
Tästä(kin) syystä testamentilla on aviopuolisot rajattu perinnön ulkopuolelle.
Tilanteessa jossa joku meistä sisaruksista kuolisi, saattaisi jonkun puolisolla olla suuri houkutus realisoida tuo omaisuus, koska se sijaintinsa ja tontin vuoksi on satojen tuhanisen arvoinen eikä sellaista sidettä paikkaan ole kuin meillä. Toiset sisarukset eivät taas varmaan tätä yhtä pystyisi siitä ostamaan ulos vaan paikka pitäisi myydä.
Näin kesäpaikan periytyminen meidän lapsillemme on turvattu ilman että joku pääsee vetämään välistä. Kokonaan toinen asia on tietenkin miten monen perijän yhteisen paikan ylläpito käytännössä onnistuu :)