Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

imetyksestä

Vierailija
17.02.2011 |

Miten imetys voi sattua näin paljon? Mun rinnat on niin tuskasen kipeet eikä vauva halua muuta kun olla rinnalla. Viiltävää kipua esiintyy kun vauva imee ja se saa kyyneleet mun silmiin. Ei siis mitään pientä kipua vaan kunnon tuskaa.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluisi sattua ollenkaan... onko vauvalla oikea imuote? kokeileppa laittaa reilusti nänni ja nännipihaa sinne vauvan suuhun, tai kokeile eri asentoja imettää... kuulostaa oudolta ja varmaan rasittavaa... soita neuvolaan..voimia

Vierailija
2/14 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ajatelleeni aina vauvan synnyttyä samaa ja ihmetelleeni miten on mahdollista että kukaan imettää, mutta se on mennyt muutamassa viikossa ohi (enkä edes muistanut koko asiaa, ennen kuin luin kirjoituksesi)ja imetys on jatkunut pitkään.

Varmista kuitenkin, ettei sulla ole tulehdusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinnikkäästi kyyneleet silmissä ja hampaat irvessä kestin ja yhtäkkiä se meni ohi

sullakin varmaan

oletko kattonut, ettei nänneissä ole haavoja tms?

Vierailija
4/14 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkuun saattaa sattua aivan järkyttävästi, mutta se menee ohi! suihkuttele kuumahkolla vedellä rintoja muutamia kertoja päivässä, laita lansinohia tai bepanthenia nänneihin, tarkasta, että vauvalla oikea imuote. älä anna vauvan näykkiä rintoja huonolla otteella. ja rintakumista 1-2 päivää käytettynä on iso apu, mutta älä käytä pidempään kun muuten se voi jäädä pysyväksi tavaksi lapselle. mulla ainakin helpottanut kun vauva vähän isompi 1kk eteenpäin.

Vierailija
5/14 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva on kaksi viikkoa vanha ja just eilen neuvolassa katottiin et imuote on täysin oikea. Nänneissä ei oo enää haavoja ja kaikki on muuten ihan kunnossa mutta nyt on tullu toi kipu.

Vierailija
6/14 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei kuulu sattua, mutta kolmen lapsen kokemuksella väitän, että se on kukkua. Mulla sattunut joka kerta alkuun, mutta helpottaa ja taatusti ei ole ollut väärä imuote.

Vierailija
7/14 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä muu menee ohitse, viikon päästä takuulla jo toinen olo.

Itselläni heruminen sattuu jonkin verran, mutta ei se kuitenkaan imetystä haittaa.

Vierailija
8/14 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekat viikot oli tuskaisia mullakin kun olo oli muutenkin kipeä ja arka.

Rasvaa nännisi sillä paksulla sairaaloien suosimalla utarerasvalla, joku laittoi muistaakseni bepantheniakin. Tarkista imuote.

Kokeile välillä rintakumia.

(Tunge iso määrä rintaa nännin ympäriltä vauvan suuhun) . Ei ehkä onnistu ihan alussa mutta viikon parin päästä menee helpommin.

Muutamien viikkojen päästä imetys on ihanaa ja helppoa. Voit mennä minne vaan vauvan kanssa kun ruoka on aina tuoreena mukana.

Vierailija
9/14 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole herumiskipua. Eikä se herumiskipu ole sellasta et mul tulis kyyneleet silmiin. Tää alkaa kun vauva on jo jonkun aikaa imenyt. Vihlova kipu, vaikea kuvailla... Mutta toivoa sen loppumisesta taitaa kuitenkin olla jos muillakin se on loppunut. Mä puren hammasta ja jatkan sinnikkäästi :)

Vierailija
10/14 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä tulee kun vauva on vähän aikaa imenyt. Kuulet sen myös siitä, että vauvan nieleminen alkaa nopeana sen jälkeen, kun heruminen käynnistyy kunnolla. Se herumiskipu on sellainen viiltävä tunne rinnan sisällä. Mutta sekin lievenee, kun maidontulo asettuu jollekin tasolle piakkoin.

Vierailija
11/14 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin korkeintaan joitakin sekunteja silloin, kun vauva tarttuu rintaan kiinni. Ettei vain olisi silti imuote väärä? Onhan kielijänne tarkistettu? Ettei se ole kireä? Tai sitten ihan vain se, että vauva on vielä niin pieni, että pienellä suullaan ei yksinkertaisesti saa tarpeeksi "isoa" otetta.

Yritä saada vauva ottamaan rinta suuhusi oikein. Purista rintaa littanaksi vauvan suun suuntaisesti ja ohjaa nänni ronskisti vauvan suuhun ihan kitalakeen saakka. Ideana on se, että vauvan täytyy saada rinta tarpeeksi isolla otteella suuhunsa. Imetystuen sivuilta voit vielä katsella oikeaa asentoa.

Jos kyse on siitä, että vauvan imuote on periaatteessa oikea, mutta vauvan suu liian pieni, niin silloinhan kai ajan pitäisi auttaa, ja vauvan kasvaessa tilanne helpottua.

Jos iho tuntuu menevän rikki, käytä koko ajan Bepanthenia ja Lansinohia.

Mullakin oli esikoista imettäessä rinnat tosi kipeät. Mä ajattelin, että kuuluu asiaan, kun sitä (täälläkin) monet väittivät. Neuvolassa ym. tarkistettiin ja imuotteen väitettiin olevan oikein, mutta silti se sattui. Ajan myötä helpottui. Nyt kuopusta imettäessä ei alkuunkaan sattunut ollenkaan. Kuopus oli paljon isokokoisempi ja osasi ilmeiseti heti imeä oikealla otteella (ehkä minäkin olin kokeneempi, varmempi ja rinnat esikoisen jäljiltä karaistuneet). Minun kokemukseni mukaan imetyksen ei siis välttämättä tarvitse ensi alkuun olla kipeää.

Vierailija
12/14 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei kuulu sattua, mutta kolmen lapsen kokemuksella väitän, että se on kukkua. Mulla sattunut joka kerta alkuun, mutta helpottaa ja taatusti ei ole ollut väärä imuote.

Tän neljännen kanssa lisäksi tuli sellainen vihlova kipu toiseen rintaan joka lähti rintalastasta asti. Helpotti vasta kun vauva oli 4 kk, joskin sitä edelleen esiintyy jonkin verran.

Vierailija
13/14 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli alussa tiehyttukoksia, ja silloin imetys sattui, pistävää, vihlovaa kipua siinä kohdassa missä tukos oli... Mutta ne tukokset näkyi muutenkin punaisina läikkinä rinnoissa.

Vierailija
14/14 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli siis sammasta vissiin lapsen suussa, mutta ihan mun rinnassakin, muistaakseni kahdella neljästä lapsesta oli näin. Laita sitä puolukkaa tai sitruunaa nänniin ja katso auttaako... mulla oli ihan se sammaslääke/voide käytössä ja vei kyllä vihlomiset kokonaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi