Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei jaksa tätä perimenopaussia...

Vierailija
05.05.2024 |

Taas on olo kuin vedettäisiin vakuumiin. Supistavaa hormonia on enemmän kuin muita. Kroppa yrittää irrottaa munasarjoista lopunkin käyttökelpoisen kaman.

Lihakset väsyvät ja ihoa nipistelee. Mielikin on uupunut. 

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

I hear you sister.

Pms-oireet on aivan järkyttävät. Iho ja silmät kuivaa. Niveliä särkee. Välillä vituttaa niin että pää meinaa räjähtää. Itkettää sitten taas, mistä syystä vaan oikeestaan. Olen muuttunut melankoliseksi. Muisti sakkaa ja tunnen itseni täysin idiootiksi. Mietin aika usein mitä väliä minulla edes on. Heräsin viime yönä ekaa kertaa kuumiin aaltoihin. 

Oon menossa menopaussiin erikoistuneelle gynekologille. En enää jaksa tätä sumussa vaeltamista.

Tsemppiä.

Vierailija
2/28 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosiin auttaa hormonikorvaushoito.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun älyttömin oireeni, ja voi jeesus että niitä on sentään ollut jos jonkinlaisia ennen e-pillereitä, jotka ovat kohta vaihtumassa mirenaan ja toivottavasti myös geeliin, on ollut äärimmäisen nopea ja kivulias huulten rohtuminen. Onneksi se meni ohi noin kuukaudessa, mutta mitähän hienoa vielä....?

Muut oireet tosiaan poistuivat pillereillä, mutta nepä toivat tullessaan 15-20 päivää kestävät menkat, eikä niidenkään kanssa voi elää. Nyt, kun kierukan asennusaika olisi ollut huomenna, ei tietenkään vuoda tippaakaan --> aikaa siirretty viikolla.

Tämä kuulkaa jos mikä on persiestä, ja minä olen täyttämässä 45.

Vierailija
4/28 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua hormoneja. Nyt on tullut markkinoille hormoniton lääke hikoiluun ja valvomiseen, mutten kärsi juuri kuumista aalloista tai kovinkaan paljon uniongelmistakaan.

Hikoilen vain joskus ja iho on lämmin. Herkkyys vaivaa, kun tulee uusi käänne tässä prosessissa. Pärjään pitkälle luontaistuotteilla. Vain väsymys ja supistelu/nipistely sekä satunnaisesti huimaus ja pahoinvointi eivät taltu niillä. 

Vierailija
5/28 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun älyttömin oireeni, ja voi jeesus että niitä on sentään ollut jos jonkinlaisia ennen e-pillereitä, jotka ovat kohta vaihtumassa mirenaan ja toivottavasti myös geeliin, on ollut äärimmäisen nopea ja kivulias huulten rohtuminen. Onneksi se meni ohi noin kuukaudessa, mutta mitähän hienoa vielä....?

Muut oireet tosiaan poistuivat pillereillä, mutta nepä toivat tullessaan 15-20 päivää kestävät menkat, eikä niidenkään kanssa voi elää. Nyt, kun kierukan asennusaika olisi ollut huomenna, ei tietenkään vuoda tippaakaan --> aikaa siirretty viikolla.

Tämä kuulkaa jos mikä on persiestä, ja minä olen täyttämässä 45.

Mulla kuivuu iho. Rapisen lattialle, vaatteet pöllyävät kun riisun. Ikä 51.

Ap

Vierailija
6/28 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua hormoneja. Nyt on tullut markkinoille hormoniton lääke hikoiluun ja valvomiseen, mutten kärsi juuri kuumista aalloista tai kovinkaan paljon uniongelmistakaan.

Hikoilen vain joskus ja iho on lämmin. Herkkyys vaivaa, kun tulee uusi käänne tässä prosessissa. Pärjään pitkälle luontaistuotteilla. Vain väsymys ja supistelu/nipistely sekä satunnaisesti huimaus ja pahoinvointi eivät taltu niillä. 

Tiedäthän, että estrogeenipuutos vaikuttaa kaikkiin kudoksiisi, mikä on paljon suurempi ongelma kuin vaihdevuosioireet pitkällä tähtäimellä? Luut haurastuu, suonet kovettuu yms. Jos vasta-aiheita hormonikorvaushoidon käytölle ei ole, se kannattaa ehdottomasti aloittaa.

Vierailija
7/28 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota hoetaan kuin kaikki sillä hoituisi. Kaikki eivät edes voi sitä käyttää. 

Vierailija
8/28 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa hormoneja. Mitäs teen? En pysty nukkumaan. 

Vierailija
9/28 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota hoetaan kuin kaikki sillä hoituisi. Kaikki eivät edes voi sitä käyttää. 

Estrogeenipuutoksen oireet korjaa vain estrogeenikorvaushoito samoin kuin kilpirauhasen vapaatoiminnan oireet voi korjata vain kilpirauhashormonikorvaushoidolla.

Vierailija
10/28 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa hormoneja. Mitäs teen? En pysty nukkumaan. 

Miksi ei saa?

Vierailija
11/28 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kuivuu silmät paria päivää ennen menkkoja kun estrogeeni on matalimmillaan. Kuivuu niin, että näköä haittaa ja silmäluomi tarttuu kiinni.

Vierailija
12/28 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä olette? Itse olen pian 38v ja oireet menivät tosi pahoiksi. Unettomuus ja hikoilu, mielialaoireet, niveloireet jne.

Lopulta en kestänyt enää ja minulle laitettiin Mirena kierukka. Tämän lisäksi käytän estrogeenigeeliä. Tuntuu, että on taas jotain toivoa elämässä.

Onneksi tajusin hankkia lapsen ajoissa. En tiennyt, että tämä voi alkaa näin aikaisin.

Vierailija
13/28 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

I hear you sister.

Pms-oireet on aivan järkyttävät. Iho ja silmät kuivaa. Niveliä särkee. Välillä vituttaa niin että pää meinaa räjähtää. Itkettää sitten taas, mistä syystä vaan oikeestaan. Olen muuttunut melankoliseksi. Muisti sakkaa ja tunnen itseni täysin idiootiksi. Mietin aika usein mitä väliä minulla edes on. Heräsin viime yönä ekaa kertaa kuumiin aaltoihin. 

Oon menossa menopaussiin erikoistuneelle gynekologille. En enää jaksa tätä sumussa vaeltamista.

Tsemppiä.

Nyt ymmärrän, miksi silmäni  niin kuivat. En oo kuullutkaan, et tämäkin vaihdevuosioire. Mulle pahinta on usein huono nukkuminen.

Vierailija
14/28 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas joku haluaa sunnuntain kunniaksi revitellä vee sä jutuilla. Vähissä on moukalle puheen aiheet.. Pidä veesti ja tukkisi. 🤮

Vierailija
15/28 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli just n 5kk:n tauko kuukautisissa. Nyt jännään, että kauanko nää kestää. Pientä esimakua myös kuumista aalloista, mutta mieli normaali. Ikää vasta 43v.

Vierailija
16/28 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä olette? Itse olen pian 38v ja oireet menivät tosi pahoiksi. Unettomuus ja hikoilu, mielialaoireet, niveloireet jne.

Lopulta en kestänyt enää ja minulle laitettiin Mirena kierukka. Tämän lisäksi käytän estrogeenigeeliä. Tuntuu, että on taas jotain toivoa elämässä.

Onneksi tajusin hankkia lapsen ajoissa. En tiennyt, että tämä voi alkaa näin aikaisin.

Olen 44v ja vaihtarit täysillä menossa.

Vierailija
17/28 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi niitä onnekkaita, jotka sitä voivat käyttää. Minulla on perinnöllinen tulostaipumus, ja vielä vakava muoto. Yksi gynekologi jo sanoi, että hän ei minulle korvaushoitoa uskaltaisi määrätä. Kuukautiset ovat muuttuneet epäsäännöllisiksi ja harventuneet, on mielialaoireita ja kipuja. Kyllä ketuttaa, kun hormonikorvaushoidon saaminen on hyvin epätodennäköistä.

Vierailija
18/28 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli just n 5kk:n tauko kuukautisissa. Nyt jännään, että kauanko nää kestää. Pientä esimakua myös kuumista aalloista, mutta mieli normaali. Ikää vasta 43v.

Ja hiusten lähtö on valtavaa. En tiedä liittykö tämä myös esivaihdevuosiin. 

Vierailija
19/28 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

I hear you sister.

Tsemppiä.

Nyt ymmärrän, miksi silmäni  niin kuivat. En oo kuullutkaan, et tämäkin vaihdevuosioire. Mulle pahinta on usein huono nukkuminen.

Silmät kuivuu, nenä kuivuu, suu kuivuu, korvat kuivuu... Niveliin sattuu, lihaksiin sattuu, hampaat vihloo.

Vierailija
20/28 |
05.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi niitä onnekkaita, jotka sitä voivat käyttää. Minulla on perinnöllinen tulostaipumus, ja vielä vakava muoto. Yksi gynekologi jo sanoi, että hän ei minulle korvaushoitoa uskaltaisi määrätä. Kuukautiset ovat muuttuneet epäsäännöllisiksi ja harventuneet, on mielialaoireita ja kipuja. Kyllä ketuttaa, kun hormonikorvaushoidon saaminen on hyvin epätodennäköistä.

Ihon kautta annettavaa estrogeenia ei pidetä tukosriskinä. Kävisin menopaussiin erikoistuneella gynekologilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi