Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten opettaja voi ottaa virkavapaata lomaillakseen?

Vierailija
17.02.2011 |

Kesken lukuvuoden? Oppilaat on viikkoja epäpätevän nuoren sijaistytön vahdittavana, eli käytännössä oman onnensa nojassa? Sitten koulussa sattuu ja tapahtuu kaikenlaista, kun sijainen ei saa mitään järjestystä aikaan.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvin usein itse sairaana, lapset sairaana tai sitten virkavapaalla lomalla.

Luulisi että nuo järjettömän pitkät loma-ajat sallisivat matkailun, mutta ei. Aina pitää viikon tai kahden loma-vapaita loma-aikojen lisäksi.

Ja aina on eri sijaiset, pahimmillaan viikon poissaolossa joka päivä eri sijainen. Ja ekaluokkalaisilla. Ihan älytöntä. Lapsetkin kärsii (he itse ovat puhuneet kuinka on holtitonta ja ikävää).

Mutta eihän sille mitään voi. Eukko käy opettamassa silloin kuin hänelle sopii. Ja oppilaat kärsivät.

Vierailija
22/39 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka "katedeerilla" opettaisi nelipäinen sammakko,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin ensimmäistä vuotta työssäni, oppilaat tykkäsivät ja nautin työstäni. Oppilaiden vanhemmat alkoivat pian sanoa, että "ethän tee lapsia vielä, että saat vietyä luokan loppuun?" Tuntui aika ikävältä vaatimukselta, varsinkin kun tiesin jo olevani raskaana. Sijaiseni ei pärjännyt oppilaiden kanssa ja oppilaiden vanhemmat soittelivat minulle, ihan kuin minä olisin voinut tehdä jotain asialle, kun olin vauvan kanssa kotona.

Ehkä Suomessakin pitäisi mennä aineenopettajasysteemiin, ettei yhden luokanopettajan niskoille laitettaisi niin paljon vastuuta ja paineita.

Vierailija
24/39 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin ensimmäistä vuotta työssäni, oppilaat tykkäsivät ja nautin työstäni. Oppilaiden vanhemmat alkoivat pian sanoa, että "ethän tee lapsia vielä, että saat vietyä luokan loppuun?" Tuntui aika ikävältä vaatimukselta, varsinkin kun tiesin jo olevani raskaana. Sijaiseni ei pärjännyt oppilaiden kanssa ja oppilaiden vanhemmat soittelivat minulle, ihan kuin minä olisin voinut tehdä jotain asialle, kun olin vauvan kanssa kotona.

Ehkä Suomessakin pitäisi mennä aineenopettajasysteemiin, ettei yhden luokanopettajan niskoille laitettaisi niin paljon vastuuta ja paineita.

Tiedän, että sekin on mun omilta oppilailtani pois (toisella asteella), mutta ihan koko elämäänsä ei voi elää työn ehdoilla. Viimeiset 14 vuotta mennyt käytännössä töissä.

Vierailija
25/39 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja ottaa virkavapaata vain, jos rehtori sitä antaa. Silloin taas vastuut siirtyy sijaiselle, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että viimekädesssä kaikesta mitä koulussa tapahtuu vastaa viime kädessä rehtori. Riippuu tietty vähän siitä, että mitä tuo "sattuu ja tapahtuu kaikenlaista" pitää sisällään, niin voi toki harkita, että pitäisikö olla yhteydessä rehtoriin. Nuori sijaistyttö sinänsä voi olla vaikka miten pätevä, mutta sijaisen asema ei kyllä välttämättä ole aina ihan hirveän herkku. Kaipa ap muistaa sen omilta kouluajoiltaankin?

Vierailija
26/39 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä muussa ammatissa lomaa 3kk vuodessa? Ei missään. Muutenkin ihmetyttää että miksei lomailla loma-aikoina. Kultamussukoilla ja ilman.

Kaikki eivät ole lomalla koululaisten loma.aikoina

Vierailija
27/39 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on kesälomalla esim. siivoustyössä tai muussa hommassa elääkseen. Palkaton vapaa lukukauden aikana tulee tosi kalliiksi. Se opettajille suotakoon.

Vierailija
28/39 |
20.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeus. Ja se, joka kirjoitti niistä halvoista Thaimaan matkoista, niin oikeastiko kadehdit niiden toisten ihmisten viiden viikon vuosilomia? Viikko talvilomaa? Ei siinä paljon Thaimaassa lomailla niin lyhyellä lomalla.

Opettaja on ensisijaisesti kuten muutkin työntekijät palkattu tekemään työnsä. Työn pitää sujua mahdollisimman sujuvasti ja häiriöttä. Tätä voi työnantajakin odottaa ja lisälomat sotkee varmasti työrytmiä. Tietenkin joskus jossain erityistapauksessa ymmärrän lomamatkat lomien ulkopuolella, mutta kyllä on ihmeellinen reksi, joka myöntää ylimääräisiä virkavapaita tuosta vaan. Eikös reksin velvollisuus ole huolehtia, että koulu ja opetus pyörii mahdollisimman hyvin? Niin, reksi onkin julkisen puolen työntekijä, jolla ei ole tulosvastuuta...

Yksityisellä ei tosiaan mitään palkattomia myönnellä. Minä ja mies on oltu ylempiä toimihenkilöitä melkein 15 vuotta ja vain kerran on edes lomarahat saanut vaihtaa lisälomaksi. Ei toivettakaan viikon tai kahden ylimääräisistä vapaista. Ne torpataan yksiselitteisesti ja ymmärrän hyvin: työntekijä on palkattu, jotta työt tehdään.

Vierailija
29/39 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun täyttää tietyt ehdot.

Se on sitten rehtorin tai koululautakunnan harteilla millaisen sijaisen palkkaavat, ei sen open vastuulla!

Vierailija
30/39 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se virkavapaa on yleensä palkaton, joten ope maksaa lomastaan aika ison hinnan. Silti olen pari kertaa tehnyt niin itsekin.

t. ope

Vierailija
31/39 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri voi ottaa virkavapaata ja jättää potilaat sijaisen vastuulle? Miten kukaan muukaan ihmisten kanssa töitä tekevä voi tehdä näin? Opettaminen ei edelleenkään ole kutsumusammatti, jota tehdään pelkästä hyvästä tahdosta vaan se on ammatti siinä missä muutkin.

Vierailija
32/39 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä pitää ihan hakea. Opettaja ei itse asiasta päätä, eikä etenkään siitä, otetaanko tilalle pätevä sijainen vai ei.

Vierailija
33/39 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai saako opettajan lapset sairastaa, saako opettaja jäädä isyyslomalle jne.

Vierailija
34/39 |
28.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm. luotseilla "loma-aika" vuodessa 6kk, koska työtä vuoroviikoin (12kk:2=6kk) jonka lisäksi vielä ~30-45 vuosilomapäivää, joiden lisäksi mahdolliset pyhät. "Kesälomaa" siis 7,5kk. Ammatinvalintakysymyksiä...

Vierailija
35/39 |
01.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesken lukuvuoden? Oppilaat on viikkoja epäpätevän nuoren sijaistytön vahdittavana, eli käytännössä oman onnensa nojassa? Sitten koulussa sattuu ja tapahtuu kaikenlaista, kun sijainen ei saa mitään järjestystä aikaan.

ja sen käyttää, niin mitä ihmeellistä siinä on.

Eiköhän se ole opettajan yksityinen asia ottaako hän virkavapaata vai ei. Syy lomailuun on täysin epärelevantti. Mikäli koulu virkavapaan myöntää ei asiassa ole opettajan kannalta mitään ihmeellistä.

Jos ap (mitä ikinä tämä tarkoittaakaan)- on tyytymätön sijaisen toimintaa hän voi valittaa rehtorille.

Menkää itseenne ihmiset ja lopettakaa tuo iänikuinen kateus ja arvostelu. Mikäli hatuttaa, niin vaatikaa enemmän etuisuuksia itsellenne älkää yrittäkö poistaaa muiden etuuksia.

Vierailija
36/39 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat todellakin se ainoa ammattiryhmä, jolla ei voi olla oikeutta omaan elämään. On se kumma, että opettajien lomautukset ovat ihan ookoo ja sekin on oookoo, että oppilaat vanhempineen voivat lähteä ihan milloin tahansa ihan minne tahansa kaukomatkalle, mutta opettaja ei voi. Haistakaa PASKA kaikki te, jotka valitatte opettajan palkattomasta virkavapaudesta! Onko tullut milloinkaan mieleen, että opettajillakin on perheet, omat lapset ja ennen kaikkea: ihan oma ja oikea elämä!

Vierailija
37/39 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ylempänä toimihenkilönä työskennellyt 15 vuotta, viidessä eri firmassa, ja JOKAIKISESSÄ näistä on saanut palkattomia lomia erittäin helposti! Sama juttu miehelläni. Ehkä joissain pikkufirmoissa on eri juttu, mutta isoissa firmoissa palkattomat on ihan normaali järjestely.

Ai niin, itselläni olisi myös aineenopettajan pätevyys, mutta paljon mieluummin teen huoletonta toimihenkilöhommaa liukuvilla työajoilla ja etätyömahdollisuudella. Niin kuin suurin osa opiskeluaikaisista kavereistanikin.

oikeus. Ja se, joka kirjoitti niistä halvoista Thaimaan matkoista, niin oikeastiko kadehdit niiden toisten ihmisten viiden viikon vuosilomia? Viikko talvilomaa? Ei siinä paljon Thaimaassa lomailla niin lyhyellä lomalla.

Opettaja on ensisijaisesti kuten muutkin työntekijät palkattu tekemään työnsä. Työn pitää sujua mahdollisimman sujuvasti ja häiriöttä. Tätä voi työnantajakin odottaa ja lisälomat sotkee varmasti työrytmiä. Tietenkin joskus jossain erityistapauksessa ymmärrän lomamatkat lomien ulkopuolella, mutta kyllä on ihmeellinen reksi, joka myöntää ylimääräisiä virkavapaita tuosta vaan. Eikös reksin velvollisuus ole huolehtia, että koulu ja opetus pyörii mahdollisimman hyvin? Niin, reksi onkin julkisen puolen työntekijä, jolla ei ole tulosvastuuta...

Yksityisellä ei tosiaan mitään palkattomia myönnellä. Minä ja mies on oltu ylempiä toimihenkilöitä melkein 15 vuotta ja vain kerran on edes lomarahat saanut vaihtaa lisälomaksi. Ei toivettakaan viikon tai kahden ylimääräisistä vapaista. Ne torpataan yksiselitteisesti ja ymmärrän hyvin: työntekijä on palkattu, jotta työt tehdään.

Vierailija
38/39 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei saa koulujen loma-aikaan lomaa. Tällöin perheen yhteiset matkat on järjestettävä koulun loma-aikojen ulkopuolella. Vai pitäisikö sen opettajan lomailla aina yksin lastensa kanssa... ja joo, ei aloiteta tästä iänikuista keskustelua opettajien pitkistä lomista. Kaikki eivät siis ole kuitenkaan opettajapariskuntia.

Vierailija
39/39 |
03.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2011 klo 14:43"]

kaukomatkat huvin vuoksi.

kyllä se lapsikin hankitaan huvin vuoksi, vaan koska itse niin haluaa. Ei se ole mikään pakko sekään. =)

tai saako opettajan lapset sairastaa, saako opettaja jäädä isyyslomalle jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi