Onko muita, joiden kotona lautanen syödään tyhjäksi?
Meillä syödään lautanen pääsääntöisesti aina tyhjäksi. Poikkeuksena, jos on sairaana, niin syödään sen verran kuin maittaa. Sama koskee uusia ruokia. Mutta jos on ruoka-aikaan tuttua kotiruokaa pöydässä, niin lautanen syödään tyhjäksi.
Neuvolassa iäkkäämpi terveydenhoitaja kiitteli napakkaa asennettani. Kuulemma nykyään ylipainoisista lapsista ja nuorista näkee, että säännöllisiä ruoka-aikoja ei ole noudatettu, eikä lapsia ole ohjeistettu syömään lautanen tyhjäksi. Vedellään vain välipalaa välipalan perään.
Kommentit (95)
meillä kyllä on muuten tiukat säännöt ruokailussa.Mä en hyväksy sellasta huvikseen yökkimistä jonka tarkoitus on saada jotain muuta tai jopa "herkkuja".Meillä ei tartte syödä jos ei halua mut silloin poistutaan pöydästä ja seuraava ateria on seuraava ateria.Minä en anna välipalaa tms.jos lapset on nälkäisiä.En koskaan.Tiukat ehdot pätee myös juomisiin.Mua ärsytti miehen tapa antaa ruokajuomaksi mehua tai kaakaota.Arvaatte varmaan paljonko se kaalilaatikko kiehtoo samaan aikaan kun on sulaa suklaata mukissa.Lakkasin ostamasta ja ruoan kans on nykyään vain vettä tai maitoa.
vielä lapsessa näykään että on pakotettu se lautanen aina syömään tyhjäksi. Nämä lapset joita pakotetaan se lautanen AINA syömään tyhjäksi ovat AIKUISENA useimmiten ylipainoisia.
kuin nykypäivän 20-vuotiaat? Edelliset on kasvatettu arvostamaan ruokaa ja yhteistä ateriahetkeä, jälkimmäiset mättävät rasvaisia snackseja tietokoneen äärellä. Ja ei, chatti yms. ei ole yhteinen ruokahetki, vaikka se chattikaveri siellä verkon toisessa päässä mättäisi Dillinger-pitsaa menemään.
riitä jos sanoo että "kiitos hyvästä ja maittavasta ruuasta, tätä voisi syödä vaikka kuinka paljon on niin hyvää mutta enempää en jaksa."?? Vai ainoastaan sekö on arvostamista että lautanen on tyhjä, puhtaaksi nuoltu?
nro 80. Kyllä joka ikäryhmään noita hoikkia ja paksuja ja sairaalloisen lihavia kuuluu!! Ei kaikki 20v ole tod lihavia tai kaikki 30v hoikkia. :D Huvittavia nämä yleistykset!
Huvittavia nämä yleistykset!
lautasen tyhjäksi syövistä tulee aikuisena ylipainoisia.
mielipiteitä mutta omasta kokemuksestani voin sanoa, että juuri tuolla ap:n asenteella ja "napakkuudella" niitä syömishäiriöitä saadaan aikaan.
Lapsi syö kyllä jos on nälkä eikä niitä epäterveellisiä välipaloja voi syödä jos niitä ei ole käsillä.
Pakkosyömisen seurauksena olen itse kärsinyt eriasteisista syömishäiriöistä koko elämäni ajan ja kärsin yhä edelleen (olen jo yli 40v). Kasvoin nimittäin perheessä, jossa pöydässä istuttiin niin pitkään että se lautanen tosiaan oli tyhjä.
Sairasta ja vahingollista!!
Eli pitäisikö minun mennä aina ravintolaan syömään?
kasvatettu arvostamaan ruokaa ja yhteistä ateriahetkeä, jälkimmäiset mättävät rasvaisia snackseja tietokoneen äärellä. Ja ei, chatti yms. ei ole yhteinen ruokahetki, vaikka se chattikaveri siellä verkon toisessa päässä mättäisi Dillinger-pitsaa menemään.
Eli pitäisikö minun mennä aina ravintolaan syömään?
Olet varmaan myös työtön ja typerä, kun et ymmärrä asian pointtia.
uskon kyllä, että vanha terkkari tuota suosii. se on niin vanhanaikainen ja huono periaate tässä ylipainoisten luvatussa maassa. syödään sopivasti vatsa täyteen. joskus voi annostelussa tulla virheitä.
Neuvolassa iäkkäämpi terveydenhoitaja kiitteli napakkaa asennettani. Kuulemma nykyään ylipainoisista lapsista ja nuorista näkee, että säännöllisiä ruoka-aikoja ei ole noudatettu, eikä lapsia ole ohjeistettu syömään lautanen tyhjäksi. Vedellään vain välipalaa välipalan perään.
Kyllä monesti ihmisten läski on peräisin ihan yksinkertaisesti liiasta syömisestä. Ja jos ruokaa syödään valtava lautasellinen ("loppuun saakka, terttuirmeli!") pari kertaa päivässä, ihmisen vatsalaukku venyy jättimäiseksi, ja sinne mahtuu kauheasti ruokaa kerralla.
Jos taas ruokaa ei ole pakko syödä koko annosta, ja annetaan välipalaakin, verensokeritaso pysyy järkevällä tasolla koko ajan, eikä vatsa veny siihen mittakaavaan että sinne menee kerralla cokispullo ja sipsipussi.
Itse olen aina ollut hoikka, ja mä nimenomaan syön vähän kerrallaan ja usein. En ole koskaan ymmärtänyt tuota "ämpärillinen ruokaa pari x päivässä" -meininkiä. Ja meillä ei todellakaan ole pakko syödä enempää kuin tuntuu hyvältä.
Selitäpä, miksi nykypäivän 30-40-vuotiaat on hoikempiakuin nykypäivän 20-vuotiaat? Edelliset on kasvatettu arvostamaan ruokaa ja yhteistä ateriahetkeä, jälkimmäiset mättävät rasvaisia snackseja tietokoneen äärellä. Ja ei, chatti yms. ei ole yhteinen ruokahetki, vaikka se chattikaveri siellä verkon toisessa päässä mättäisi Dillinger-pitsaa menemään.
että kolme-nelikymppiset olisivat jotenkin erityisen hoikkia.
Eiköhän syynä entisaikojen lasten ja nuorten hoikkuuteen kuitenkin ollut se, että ennen oli köyhempää, eikä ole ollut tarjolla kaupoissa näitä epäterveellisyyspommeja. Nykyään ovat lihavia niin lapset, teinit kuin aikuisetkin.
En usko, että entisaikojen hoikkuudella on mitään tekemistä lautasen tyhjäksisyömisen kanssa. Tosin ehkä sillä on, että nykyajan keski-ikäiset, jotka on kakarana pakotettu syömään kaikki minkä ottavat, eivät raatsi jättää ikinä mitään syömättä vaan pupeltavat joka ikisen ostamansa muffinsin ja tyhjentävät naksupussit, koska ruuan haaskaamista ei saa tehdä.
ei tarvitsekaan syödä lautasta tyhjäksi. Tyttärellä on on sellainen ongelma, että jos syö vähänkään liikaa tulee yrjö ja muutenkin on hyvin oksennusherkkä eli ei pysty vaatimaan syömään kaikkea. Pienenä oli painokäyrä pahasti alapäin alaspäin joten olin tyytyväinen, kun söi ilman oksentamista. Nyt on onneksi alkanut tasoittumaan ja ei oksentelekaan juurikaan.
niin toiset tekee kyllä lastensa kanssa kaikki pieleen jos ne ei ole.
Minulla on 4 lasta ja kas, yksi heistä on ollut huono syömään. Onneksi minua ei ole ikinä pakotettu. Olin nirso ja hankala ruoan suhteen.
Otin saman käytännön kuin äitini eli sai syödä sen, mitä söi. Jos yökki, eikä saanut ruokaa alas, sai syödä näkkileipää (hui kauhea, nyt tulee tomaatteja palstamammoilta niskaan).
Tyttö oli alipainoinen ja käytettiin painokontrollissa. Napakka terveydenhoitaja paasasi, että pakko on syödä lautanen tyhjäksi ja lapsi pitää vaikka pakottaa syömään. Totesin, että me menemme minun tyylillä, tiedän, että lapsesta tulee monipuolinen syöjä ja paino tulee normaaliksi.
Niin kävikin. Jossain vaiheessa huomasin, että tyttö maistelee kaikkea rohkeasti ja vetää sapuskaa aivan innolla. On nyt normaalipainoinen murrosikäinen tyttö.
Samoin minä entinen nirso syön nykyään mielelläni kaikkea ja olen kiitollinen siitä, että äitini ei tehnyt valtataistelua ruoasta minun kanssani.
Olen ollut onnekas, kun lapset ovat aina olleet hyväsyömäisiä. Pienestä lähtien on kelvannut pihvit, kasvikset ja uudetkin tuttavuudet.
Ihmeisssäni katson vanhempia, jotka nirppuilevat lasten kanssa ruokapöydässä lahjoen, uhaten ja kiristäen. Samalla päivitellään, kun lapselle ei kelpaa ruuat ja itse moititaan tiettyjä ruokia ja puhutaan esim. läskimaidosta (täysmaito)
Moni lapsinirso täyttää energiantarpeensa mehuilla ja maidolla tai sitten hetki ennen ruokaa ahdetaan banaania ja jogurttia.
Eiköhän vanhempien oma esimerkki meinaa eniten perheen ruokakulttuurissakin. Meillä on arvostettu mukavia ruokahetkiä ja on uskallettu kolmen pojan kanssa lähteä uloskin syömään, kun sielläkin käyttäytyvät hyvin ja syövät tilaamansa ruuan.
Jokainen poika on myös itse alkanut syödä alle 2v iässä ja pakkosyöttöä ei ole tarvinnut harrastaa koskaan.
mutta se on tosi et pakkosyöttö on rangaistava teko. Eli luetaan yhtä pahaksi kuin väkivalta. Elikkäs ymmärtäkää jo että se on katsottu vahingoittavan lasta ja sen takia nykyään siitä sakotetaankin että mahd moni lapsi säästyisi pakkosyötöltä.
lapsi saa syödä sen minkä syö.
mun oli lapsena pakko syödä lautanen tyhjäksi. istuin sitten siinä vaikka koko illan,mut pöydästä ei nosutu ennen kuin lautanen oli tyhjä. Sillä ei ollut mitään väliä oliko ruoka jo kylmää tai olinko saanut lihasta pureskeltua kammottavia palloja. Rioka piti syödä.
Tämä oli aivan kammottavaa.
En halua siirtää tuota tunnetta omalle lapselleni.
syököön sen minkä syö. Jos jotain jää se menee koiralle.
Useinmiten hän syö lautasensa ihan tyhjäksi.
Joskus jotain jää mutta se ei ole mikään maailmanloppu.
Katsoin jo lastenosastolla kauhuissani hänen pakkosyöttämistään. Maitoa valutettiin letkusta mahaan,joka oli edellisestäkin annoksesta vielä ihan täysi. Vannoin siellä itselleni ja tytöllemme että kun pääset kotiin sinua ei pakkosyötetä.
Syömään pakottaminen on julmaa.
se on sairasta jos pakotetaan syömään. :/ Eise ole normaalia. Sadisti, narsisti tai jokin muu ongelma tämmösellä täytyy olla joka pakottaa. Hyihyi sanon minä.
kuin nykypäivän 20-vuotiaat? Edelliset on kasvatettu arvostamaan ruokaa ja yhteistä ateriahetkeä, jälkimmäiset mättävät rasvaisia snackseja tietokoneen äärellä. Ja ei, chatti yms. ei ole yhteinen ruokahetki, vaikka se chattikaveri siellä verkon toisessa päässä mättäisi Dillinger-pitsaa menemään.
että kolme-nelikymppiset olisivat jotenkin erityisen hoikkia.
Eiköhän syynä entisaikojen lasten ja nuorten hoikkuuteen kuitenkin ollut se, että ennen oli köyhempää, eikä ole ollut tarjolla kaupoissa näitä epäterveellisyyspommeja. Nykyään ovat lihavia niin lapset, teinit kuin aikuisetkin.
En usko, että entisaikojen hoikkuudella on mitään tekemistä lautasen tyhjäksisyömisen kanssa. Tosin ehkä sillä on, että nykyajan keski-ikäiset, jotka on kakarana pakotettu syömään kaikki minkä ottavat, eivät raatsi jättää ikinä mitään syömättä vaan pupeltavat joka ikisen ostamansa muffinsin ja tyhjentävät naksupussit, koska ruuan haaskaamista ei saa tehdä.
jos et tiedä, että lasten ja nuorten ylipaino 2-3 kertaa yleisempää kuin parikymmentä vuotta sitten. Katsos, kun ne nelikymppiset eivät osta niitä naksupusseja, vaan ne parikymppiset.
mutta se on tosi et pakkosyöttö on rangaistava teko. Eli luetaan yhtä pahaksi kuin väkivalta. Elikkäs ymmärtäkää jo että se on katsottu vahingoittavan lasta ja sen takia nykyään siitä sakotetaankin että mahd moni lapsi säästyisi pakkosyötöltä.
jossa ap sanoo pakkosyöttävänsä lastaan?
päs nyt se lautanen tyhjäksi, ajattele niitä köyhiä kehitysmaan lapsia jotka eivät koskaan saa syödä mahaansa täyteen" tai "Nyt syöt sen annoksen kokonaan muuten äitillä tulee pahamieli."
"Lauantai karkit jää saamatta jos et sitä annosta syö kokonaan." "Sun on pakko syödä, mitä otit niin paljon sitä keittoo."(ja lapsi ei tajunnu et keitto oli ihan kamalan pahaa, liikaa chiliä ja pippuria. :/
Oisko kivaa ruokailuseuraa? Olisiko kiva syödä tällaien ihmisen kanssa samassa pöydässä?