Lääkärit saavat tehdä tappavia virheitä eikä kukaan valvo heidän tekemisiään
Potilas kuoli sydänleikkauksen jälkeen
Lääkäri tuomittiin sakkoihin
Keskiviikko 16.2.2011 klo 14.13 (päivitetty klo 14.59)
Kuopion yliopistollisen sairaalan lääkäri on tuomittu leikkauspotilaan kuolemantuottamuksesta sakkoihin.
Pohjois-Savon käräjäoikeus tuomitsi leikkauksessa avustaneen lääkärin reilun 1500 euron sakkoihin. Lisäksi hän joutuu maksamaan potilaan omaisille korvauksia ruumiinavauskustannuksista.
Lääkäri ja Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymä joutuvat yhdessä korvaamaan myös potilaan hautauskulut ja omaisten oikeuskulut.
Potilas menehtyi sydämen ohitusleikkauksen jälkeen heinäkuussa 2008. Oikeuden mukaan ohitus- ja aorttaleikkauksessa avustanut anestesia- ja perfuusiolääkäri syyllistyi kuolemantuottamukseen ja tuottamukselliseen virkavelvollisuuden rikkomiseen.
Myönsi virheen
Lääkäri myönsi oikeudessa, että hän oli kasannut väärin hänen vastuullaan olleen sydäntä ja keuhkoja ylläpitävän koneen. Laitteen väärinkasauksen johdosta potilaan verenkiertoon pääsi ilmaa. Tämä aiheutti potilaalle aivokuolion.
Lääkärin puolustus vetosi oikeudessa potilaalla ennen leikkausta todettuun merkittävään aivovaurion riskiin. Puolustus pyysi oikeutta myös katsomaan lieventävänä seikkana, että lääkäri on ollut mukana yli 10 000 anestesiassa ja noin 2 000 sydänanestesiassa, eikä ole aiemmin tehnyt virheitä.
Potilas leikattiin Kuopion yliopistollisessa sairaalassa 11. heinäkuuta 2008. Hän menehtyi tajuihinsa tulematta 16. heinäkuuta.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011021613198666_uu.shtml
Isoa palkkaa vaativat mutta tekevät hyvin yksinkertaisia virheitä.
Kommentit (40)
Aivan kaikille tulee joskus virheitä, niin se vain on, ei sille voi mitään. Ikäväähän se on, eikä tietenkään saisi tulla huolimattomuusvirheitä mutta kyllä niitä silti vain tulee. Lääkärien toimia todellakin valvotaan, ja jo leikkaussalissa on niin paljon ihmisiä, ettei siellä nyt ihan mitä tahansa pääse tekemään. Mutta jos jollekin tietylle lääkärille alkaa tulla paljon vakavia virheitä, kyllä sitä tutkitaan.
Laitatte paperin väärään pinoon yms. Entä kun se virhe olisi kuolemaan johtava?
Kamala tapaus tottakai, ja kun valitsee vastuullisen ammatin, täytyy vastuu kantaa. Mutta ihmisiä kirurgitkin ovat ja inhimillisiä virheitä valitettavasti tapahtuu.
Hienoa, että on myöntänyt virheensä, eikä lähtenyt selittelemään.
Pienellä palkalla tekevät raskasta työtä, jossa pienikin virhe tai huolimattomuus voi johtaa ei vain yhden vaan jopa kymmenien ihmisten kuolemaan.
Aika harvalla ammattikunnalla Suomessa on riskinä joutua huolimattomuusvahingosta henkilökohtaiseen korvausvastuuseen ja vieläpä rikosoikeudelliseenkin vastuuseen.Tässä oli nyt selvästi kysymys vahingosta, ei tahallisesta asiasta. Mieti milloin olet itse viimeksi tehnyt virheen? Jos olisit lääkäri, tekisitkö koskaan virheitä?
Minä olen ainakin kiitollinen siitä, että lähtökohtaisesti terveydenhuollon taso on sellainen, etten koko ajan joudu pelkäämään akuuttia kuolemariskiä (toisin jossakin afrikassa yms). Vahinkoja sattuu, joskus lääkäreille, joskus liikenteessä, joskus ihmisen ihan omasta syystään.
Itse en lähtisi pelottelemaan lääkäreitä sillä tavalla, etteivät he jatkossa enää uskalla työtään tehdä. Kuka meitä sitten hoitaisi tiukan paikan tullen?
Jos olet itse niin fiksu ja uskot, ettet ikinä tee yhtään virhettä, niin miksi et itse ole kouluttautunut lääkäriksi??
Vai vedetäänkö jo parempaa palkaa?? Tuskinpa, sillä yleensä kaikki valittajat ovat... no jotain muuta sakkia.
Tapaus on tosi ikävä sinällään, mutta tällaisessa leikkauksessa on aina isot riskit: Usein potilaan perussairauksista johtuvista syistä, toiseksi anestesia on vaativaa ja kolmanneksi kirurgisista syistä JA mikä tärkeintä, kukaan ei voi lopulta ennustaa täysin varmasti, miten yksittäisen ihmisen kohdalla käy. Elämä on sellaista.
Tsemmpiä kaikille :-)
ovat siis jotain epämääräistä sakkia ja ansaitsevatkin kohtelunsa?
Tällaisissa leikkauksissa on aina se riski, että vääränlaisella ennakkoasenteella (juuri tällä yllänäkyvällä) varustettu lääkäri ei piittaa, vaikka tekisi virheen.
Joku savolainen sairalakirurgi ei muuten tienaa mitään ihmeitä. Eikä tarvitsekaan. Kun osaamistaso on tota luokkaa, ettei edes laitteita osaa koota.
on sellaiset etta alalle tulee tosi paljon idiootteja. Pitaisi olla kunnon vahingonkorvaukset ja vastuuvakuutukset niin etta toheloille olisi kannattamatonta olla ammatissa.
olevan ylemmyydentunto, epäsosiaalisuus ja kritiikin sietokyvyn puute. Niin, juu, ja ehdoton porttikielto on niillä, jotka katsoo päin tai tervehtii.
Ettei vaan joku hoitsu. Ja nyt yllättäen joutuikin itse sen tekemään, ei osannutkaan.
Mä en jotenkaan pysty tuota nyt säälimään yhtään. On aika paha jos lääkärin tasoinen tyyppi ei osaa koota työssään käytettävää laitetta. Kyllä tuollaiset perusasiat pitäisi opetella heti.
sä voit valittaa potilasvakuutusyhdistykselle tai sitten mene poliisille, jos virhe on tapahtunut
kyllä nekin joutuvat vastuuseen teoistaan, kunhan uhri tai omaiset vaan jaksavat raskaaseen prosessiin ryhtyä
vaatikaa oikeutta!
Hoitovirheiden uhrit eivät ole mitään epämääräistä sakkia!!!
Te valittajat olette. Katsokaa peiliin, ja miettikää oikeasti keitä olette, ja miksi olette niin vihaisia ja katkeria?
Ja valitan.
Minä olen myös hoitovirheen uhrin omainen.
Aiheellisia ilmoituksia jätetään tekemättä, koska kaikki tietää, että se on tuulimyllyjä vastaan tappelemista. Kuka ne toteaa aiheettomiksi? Lääkärit... Hmm... Varmasti oikeudenmukainen ja rehti tutkimus suoritettu.
ja jos joku on niin tampio, ettei tee ilmoitusta, niin se on sitten hänen ikioma mokansa.
Kukapa muukaan lääketieteellisiä asioita tutkisi kuin alan asiantuntija? Hannu Karpoko, no hehehe...
Sinä sen sanoit :-) Samaa mieltä :-)
leikkaamaan sitä potilasta. Olisi sitten kuollut ilman oikeudenkäyntejä. En ymmärrä näitä nykyihmisä kun kukaan ei saa kuolla, vaan kaikkien pitäisi elää ikuisesti ym. Lääkäreiden pitäisi pystyä parantamaan kaikki ym. Kohta meillä on se tilanne ettei ole lääkäreitä eikä hoitajia ollenkaan.
Kylläpä oli tyhmä kommentti. Siis kun lääkäri tekee virheen ja potilas kuolee niin siitä ei saa valittaa. No toivotaan että tällainen lääkäri osuu myös sinunkin kohdallesi.......
Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö hoitovirheitä ja potilasvahinkoja sattuisi.
Aiheellisia ilmoituksia jätetään tekemättä, koska kaikki tietää, että se on tuulimyllyjä vastaan tappelemista.
Kuka ne toteaa aiheettomiksi? Lääkärit... Hmm... Varmasti oikeudenmukainen ja rehti tutkimus suoritettu.