Pitäiskö kertoa opelle???
Poikani sai ekan kerran enkun kokeesta täydet pisteet. On odottanut tätä koko vuoden, kun on siinä kuitenkin hyvä. Tarkistin kokeen ja huomasin, että opettajalta oli jäänyt yksi virhe huomaamatta. Sanoin pojalleni tästä.
Kysymys kuuluu: Pitäiskö kertoa opelle ja saada pisteen alennus? eli ei vieläkään täysiä. Vai olla kertomatta?
Kommentit (8)
Ensinnäkin mitä väliä, puuttuko yksi piste vai ei. Toiseksi opettaja ei välttämättä korjaa kaikkia virheitä, jos sitä asiaa ei vielä vaadita osattavaksi. Kolmanneksi itse en ikinä laske oppilailta väärin annettuja pisteitä. Jos olen korjannut väärin, se on mun moka, ei oppilaan. Ylöspäin korjaan tietty aina.
eli ei vieläkään täysiä.
jos tavoitteena on vain täydet pisteet. Voi luoda pieniä paineita lapselle.
eli ei vieläkään täysiä.
jos tavoitteena on vain täydet pisteet. Voi luoda pieniä paineita lapselle.
No ne on lapsi itse leikkimielellä asettanut, kun haluaisi edes kerran täydet :)
Lähinnä nyt rehellisyyttä tässä peräänkuulutin!!!
-ap
kokeesta täydet pisteet, ja äiti rupee tarkastelemaan että onko varmana täydet?! Jos mun lapsi tois kympin kokeen, kehuisin ja olisin iloinen enkä kyllä alkaisi hakea sieltä opettajan huomaamatta jääneitä virheitä. Ja vaikka huomaisinkin niin enpä tiedä sanoisinko siitä lapselle, joka iloitsee saavutuksestaan. Kyllä sitä rehellisyyttä kai voi opetella muissakin yhteyksissä.
terv. eräs, joka yleensä aina sai kokeista kymppejä, kerran alaluokilla yhdestä kokeesta 7,5 ja jonka äiti oli siitä numerosta ihan kahuissaan, ne kympit oli sitten "normaaleja" arvosanoja, joita kuuluikin saada. Nykyään olen täysin kunnianhimoton, tuo koulumenestyskin kun vain tuli ilman suurempaa ponnistelua.
Piste sinne tai tänne ei vaikuta todistusarvosanaan. Käske pojan viitatahiki päässä koko loppukevät, niin "korvaa" sen virheensä :) -ope
sulla ei ole pätevyyttä arvioida ihmisiä