Ootteko saaneet toimeentulotukea vaikka on omakotitalo
Kommentit (14)
en tiedä mitä nykyään suuret perheet saa- asumistukea?
-ja vuokra-asumiseen saa sitten asumistukea tulojen perusteella. Ja loput toimeentulotukena mitä jää minimielintason alle.
Jos talon myynnistä jää jotain käteen, niin se on luonnollisesti käytettävissä elämiseen.
siis siellä missä ei ole mitään muuta kuin taloja, ei kerrostaloja?
Miten olisi että vuokraisisitte talonne? ehkä sitten kun todistatte että se vuokra kattaa vain talon maksut. Tai ei ehkä edes sitäkään.
Ja sitten anoisitte apua vuokralla elämiseen?
Olisiko tuossa harkintaa jos talo on kohtuuhintainen ja asumiskustannuksiltaan edullinen, niin tuntuisi oudolta jos se on myytävä seudulla jossa ei ole kohtuuhintaista vuokra-asuntoa tarjolla.. Ehkä sitten kaikkia vaan tuetaan asumaan kaupungin vuokraluukussa.
menin sosiaalitoimen juttusille. Minulle jäi 3 alle kouluikäistä lasta, talo, auto ja maat.
Minulla oli vain todistukset tuloista ja menoista, eikä sen enempää kyselty. Minä sain avustusta ihan rahana ja laskuja maksettiin sitä kautta, eikä kukaan kyllä puhunut talon, auton tai maan myymisestä.
Tilanteet on siis aina yksilöllisiä ja kyllä ne siellä on ihmisiä...
ja muutenkin tarkoitus lienee että toimeentulotuen asiakkaat pääsee hiljalleen tilanteeseen jossa myös omilla ansioilla tullaan toimeen.
Minusta se on vaan käsittämätöntä että nykyisellään sossun asiakkailta kaikki omatoimisuus on käytännössä kielletty. Eli jos tienaat himpunkin alle sen toimeentulotukinormin, niin omalla työllä et voi parantaa taloudellista asemaasi centin vertaa ellet tee työtä pimeästi.
Pääsee hetkellisen taloudellisen ongelman yli ja töihin, maksaa lainan sitten pois.
Jos ongelma jatkuu pidempään, menee talo tietty myyntiin.
Sekä asumistukea että toimeentulotukea vaikka mei´llä on oma ja velkainen omakotitalo. Ei käsketty myydä taloa tai autoa joka oli välttämätön työhän menon takia. Meistä toinen kävi silloin töissä.
Olimme kyllä aika lyhytaikaisia asiakkaista joten en tiedä miten sitten jos joutuu asioimaan soskussa vaikka vuosikausia.
Asumistukea omakotitaloihin saa huonosti. Jos tulot ovat pienet menoihin nähden, kannattaa hakea toimeentulotukea. Siinä asumismenot huomioidaan paljon asumistukea laajemmin. Esimerkiksi myös kiinteistöverot ja tontin vuokrat ovat toimeentulotuessa asumismenoja. Toimeentulotukea juuri lapsiperheet voivat saada paljon asumistukea enemmän. Toimeentulotuen hakemisen jälkeen katsotaan myös se, että onko mahdollista saada asumistukea tai muitakin tukia. Niiden määrä kuitenkin vähentää toimeentulotukea, mutta eri tukimuotojen keskinäisestä jakautumisesta Kela päättää sisällään. Toimeentulotukea voi hakea Kelasta sähköisesti 12.12.2016 alkaen.
Kelan ohjeet asumismenojen korvaamiseen toimeentulotuessa löytyvät tästä:
Ompa törkeää että toimeentulotukea saa jos on auto ja ok talo. Sen pitäisi olle viimesijainen turva.
Oksettaa tuollaiset tyypit.
Vierailija kirjoitti:
menin sosiaalitoimen juttusille. Minulle jäi 3 alle kouluikäistä lasta, talo, auto ja maat.
Minulla oli vain todistukset tuloista ja menoista, eikä sen enempää kyselty. Minä sain avustusta ihan rahana ja laskuja maksettiin sitä kautta, eikä kukaan kyllä puhunut talon, auton tai maan myymisestä.
Tilanteet on siis aina yksilöllisiä ja kyllä ne siellä on ihmisiä...
Toisin kuin jotkut edellä väittivät, ei toimeentulotuen kohdalla edes saa vaatia myymään taloa. Omakotitaloonkin voi saada toimeentulotukea. Oma asunto on lailla turvattu perusoikeus, josta ei tarvitse luopua romahtaneiden tulojen takia, vaan tukea saa siihen asuntoon, jossa jo asuu. Auto saatetaan vaatia myymään, jos se katsotaan tarpeettomaksi elämisen ja tulojen saamisen kannalta. Mutta siihenkin annetaan yleensä aikaa, ja ensin myönnetään toimeentulotuki, ja auto vaaditaan myytäväksi myöhemmin - jos vaaditaan silloinkaan. Perheelliselle auto katsotaan herkemmin tarpeelliseksi, koska lapsiakin pitää pystyä kuskaamaan, ja samoin niissä paikoissa asuville, missä ei joukkoliikennettä kauheasti kulje, kun taas vaikka Helsingin ydinkeskustassa auton omistus ei ole usein niin välttämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Ompa törkeää että toimeentulotukea saa jos on auto ja ok talo. Sen pitäisi olle viimesijainen turva.
Oksettaa tuollaiset tyypit.
Aika usein on halvempaa asua omistusasunnossa kuin vuokralla. "Oksettaa" tämä nykyinen asuntokuvio, missä vuokralla on varaa asua vain, jos olet varakas tai jos sossu maksaa lystin. Kieroutunutta asuntopolitiikkaa.
Itse maksan 5h+k+s rivarista pk-seudulla yhtiövastiketta reilut 300 euroa/kk. Asunto lähes velaton, joten lainojen jälkeenkin kuukausimenot ovat huomattavasti paljon edullisemmat kuin monissa saman alueen kaupungin vuokrakerrostaloissa puolta pienemmissä asunnoissa.
Tällaisissa tilanteissa tuntuu järjettömältä, jos pakotetaan myymään asunto ja muuttamaan kalliiseen vuokra-asuntoon.
Vaikka ei ole ollut rahakaan on vain yritetty pärjätä.