Miksi vaihtaa autoa kun tulee lapsia?
Olen jo jonkin aikaa mietiskellyt että miksi kaikki vaihtavat normaalia autoa farmaariin/tila-autoon heti kun ensimmäinen vauva ilmoittaa tulostaan? Joo ymmärrän sellaisen Mini-autot joihin ei minkäänlaiset vaunut mahdu mutta jos on kyse normiautosta ja normiperheestä johon eka lapsi tulossa niin onko vaan joku ihme halu "tulla perheelliseksi" että tätä pitää ilmentää perheellisen tavaramerkillä ;) Lähipiiristä kun olen kysellyt niin yhtäkään oikeasti järkevää vastausta en ole saanut, siis sellaista mikä oikeasti puoltaisi farmaria.
Kommentit (26)
Ja nyt joku audi:n farmari. Kivempi on tehä pitempiä matkoja, kun on enempi tilaa autossa. Itse istun vauvan kanssa nyt takapenkillä. Vaunut, koira, vaatteet jne. vie yllättävän paljon tilaa jos menee esim viikoksi tai kuukaudeksi reissuun. Olen myös kuullut, että isompaa autoa olisi helpompi ajaa.
Itse kyllä toivon, että vaihdettaisiin takaisin pienempään autoon, kunhan lapsi pärjää itekseen takana ja mökille ei tarvii viedä vaunuja.
porrasperäinen auto. Ainakin meillä piti renkaita repiä irti että mahtui. Vaunujen lisäksi ei muuta sitten mennytkään. Elämäni helpottui huomattavasti kun vaihdoimme farmariin. Turvallisuudesta en ole kuullutkaan, että porrasperäinen olisi turvattomampi auto kuin farmari ;)
Mutta elämäni helpottui, eipä tartte enää taiteilla vaunuja peräkonttiin :)
auto on sedan, mutta mä hermostuin siihen, että aina kun tarvis enemmän tilaa (rattaat, kahden lapsen vaihtovaatteet reissuun, vaipat, kauppakassit, omat tamineet) niin joutui anelemaan lainaksi farkkua, koska sedanissa se tila takakontissa on pienempi. Ostin sitten kakkosautoksi farkun. Mieluummin tuolla sedanilla huristelen varsinkin näillä säillä, mutta tilan puolesta toi farkku pesee mennen tullen sedanin.
ollaan kyllä pärjätty ihan ilman farmaria kolmen lapsen kans. Hyvin on mahtunu vaunut takakonttiin. Jotenki farmarit on näyttäny mun mielestä aina niin kamalalta etten voi kuvitellakaan sellasta pistäväni. Ja onneks mieheni kuuntelee myös mun mielipidettä ku autoa hommataan. Hänelle farmari kelpais, mulle ei IKINÄ! Tulee mieleen keinosiementäjä sellaisesta autosta, en tiedä miksi.:)
Kun sanot, ettet ole saanut kunnollista selitystä asiaan, niin mitä ne ei-kunnolliset selitykset sitten ovat olleet?
Mulla ihan sama kuin muillakin, että sedaniin vaunujen tunkeminen on työlästä, ja farmarin kanssa on paljon helpompaa elää vaunuelämää. Eli ihan vain oma mukavuus on syynä. Ekan lapsen kanssa oli sedan, ja mulla oli oikeasti tosi korkea kynnys lähteä kotoa minnekään, koska se vaunujen pusaaminen takakonttiin oli niin hikinen homma.
Toisen lapsen synnyttyä halusin sellaisen auton, että lapset saa helposti pakattua autoon. Niinpä meille tuli tila-auto, minne vaunut sai ajamalla sisään, ei tarvinut laittaa kokoon, aisa vain piti taittaa pois takaluukun tieltä. Lapsetkin oli helppo vyöttää korkeisiin takaistuimiin. Enää ei ollut lähteminen kiinni siitä, että auton pakkaaminen oli työlästä.
Ja mulle tuo oli oikein kunnollinen selitys asiaan, vaikka se ap:lle ei varmaan kelpaakaan. Mulla tuo esti eristäytymistä ja sen kautta masentumista, eli koko auton vaihto oli todellakin hintansa veroinen juttu.
ollaan kyllä pärjätty ihan ilman farmaria kolmen lapsen kans. Hyvin on mahtunu vaunut takakonttiin. Jotenki farmarit on näyttäny mun mielestä aina niin kamalalta etten voi kuvitellakaan sellasta pistäväni. Ja onneks mieheni kuuntelee myös mun mielipidettä ku autoa hommataan. Hänelle farmari kelpais, mulle ei IKINÄ! Tulee mieleen keinosiementäjä sellaisesta autosta, en tiedä miksi.:)
Sehän riippuu vaunu merkistä ja automerkistä mahtuuko vaunut takakonttiin :)
t.5
että menivät helposti meidän nykyisen porrasperäisen auton takakonttiin. Paljon helpompaa ja halvempaa ostaa vaunut auton mukaan kuin päinvastoin.
Mutta ilmeisen yleistä tuo auton vaihto on, sen verran itsestäänselvänä yksi vaunukaupan myyjä piti sitä, että oltaisiin oltu vaihtamassa autoa.
lapsia kaksipaikkainen ja siis myös kaksiovinen sporttiauto, jossa takapaksiin mahtui hädintuskin kauppaostokset, niin mielestämme oli järkevää vaihtaa se farmariin, jonne jopa saatin mahtumaan se lapsen turvaistuin, vaunut ja myös ne kauppakassit.
... mutta itse sivusta seuranneena olen huomannut, että varsinkin mitä nuoremmista vanhemmista on kyse, sitä useammin heidän unelmaansa "täydellisestä perhe-elämästä" täydentää se farmariauto. Ja se hankitaan jo tyyliin raskausviikolla 5. Niin se vaan joillakin menee... Ehkä joskus itsellänikin, jos todella koen sen tarpeelliseksi :D
Oletko kysynyt niiltä nuoremmilta vanhemmilta että oliko tuo syy? ;)
Eihän se teiltä ole pois jos joku ostaa farmarin :)
Me ollaan (hui) niitä nuoria vanhempia jotka vaihtoi farmariin lapsen tultua :) Tai no, ehti se sedan olemaan aika kauan vaikka olikin lapsi :)
Sedan alkoi olemaan vanha auto ja paljon ajettu. Joten oli otollinen hetki vaihtaa farmariin :) Kait tuo olisi pitänyt pitää se sedan ettei pääse ihmiset sanomaan että halutaan leikkiä kotia autoa myöten :D :D Hmm, mulla kyllä oma auto oli farmari jo ennen lapsen suunnitteluakaan... Mutta möin sen pois kun ei kahdella autolla tehty mitään :)
En siis ole farmaria vastaan ja saatan itsekin hyvin todennäköisesti vielä joskus omistaa sellaisen, mutta monesti olen miettinyt, että miten aikanaan sisarusteni kanssa mahduttiin ihan "tavalliseen" autoon, kun farmari tuntuu olevan nykyään niin must :)
Ihan samaa olen miettinyt. Pärjäsimme Volkswagen Golfilla (pikkuinen malli) yhden lapsen kanssa. Toki tavaratilaa ei ollut samalla tavalla kuin farmarissa, mutta hyvin mahduimme reissaamaan. Nyt kun on tulossa toinen lapsi, vaihdoimme auton sedan-malliseen autoon. Ei siis vieläkään farmaria koettu tarpeelliseksi.
Että meillä mukana kulkee usein myös pidemmillä matkoilla kissa ja koira. Kissa kuljetuskopassa ja koira tietty kans takapenkillä. Siihen mukaan vielä kaikki laukut yms. On helpompi hommata auto jossa saadaan koira suoraan takatilaan. Mukavampi reissata tilavasti kuin ahtaasti. Ja nämä meidän reissut on siis 1-2 krt kuussa vanhempiemme luo 200 km päähän.
Teettekö jatkuvasti pitkiä reissuja vai mikä on syynä?
Meillä on 3 lasta, enkä muista tavallisten vaunujen olleen auton kyydissä kuin korkeintaan 5-10 kertaa koko tänä aikana. Matkoja vartenhan on olemassa pieneen tilaan menevät matkarattaat!
Mekin olemme vaihtamassa porrasperäistä autoa tila-autoon nyt, kun takapenkille pitää saada mahtumaan suosiolla kolme lasta turvaistuimineen. Mutta tosiaan tähän asti olemme pärjänneet vallan mainiosti näin.
Meillä syy oli se, että emme mahtuneet enää vanhaan autoon lapsen + lemmikkien kanssa.
Ennen lasta mahduimme pieneen autoon koirien matkustaessa takapenkillä, lapsen synnyttyä tämä ei ollut enää mahdollista.
Ja kun lapsia tuli pari lisää, piti ostaa tila-auto, koska farmari ei enää riittänyt.
Ei meillä ainakaan autoa ole ihan vain huvikseen vaihdettu isompaan ja ylläpitokustannuksiltaan kalliimpaan.
Ostimme vaunut, jotka mahtuivat heittämällä Golfin tavaratilaan. Jokaisella merkillä on vähintään yksi malli (Emmaljunga City Cross, Teutonia Mistral, Briolta en muista mallia), jonka kanssa ei tarvinnut irrotella pyöriä tai muuten venkslata. Ajattelimme, että tulee edullisemmaksi vaihtaa vaunuja vaikka vuoden välein pienempiin, ketterimpiin, vähemmän tilaa vieviin kuin vaihtaa auto. Mun mielenterveys ei järkkynyt pienellä autolla liikkuessa :) Mutta hei, jokaisella perheellä omat tarpeet ja mahdollisuudet esim. vaihtaa autoa eri elämäntilanteissa.
pieneen autoon :) Taisi olla saab merkkinen :)
No silloin ei kyllä me lapset edes istuttu turvaistuimissa. Takana ei tainnut olla edes turvavöitä takana autoissa :D
Ehkä vähän muuttunut ajat lapsuusvuosilta. Ajonopeudetkin ovat aivan eriluokkaa kuin silloin.
t.14
Teettekö jatkuvasti pitkiä reissuja vai mikä on syynä?
Meillä on 3 lasta, enkä muista tavallisten vaunujen olleen auton kyydissä kuin korkeintaan 5-10 kertaa koko tänä aikana. Matkoja vartenhan on olemassa pieneen tilaan menevät matkarattaat!
Mekin olemme vaihtamassa porrasperäistä autoa tila-autoon nyt, kun takapenkille pitää saada mahtumaan suosiolla kolme lasta turvaistuimineen. Mutta tosiaan tähän asti olemme pärjänneet vallan mainiosti näin.
Tulee paljon käyty pidemmällä matkalla tuttavien luona. Heidän kanssaan saatamme käydä jopa pienellä lenkillä :)
Kävelemällä en kavereiden luokse edes pääse, ellei halua kävellä toistakytä kilometriä :)
piti saada jotain täydentämään kuvaa suomalaisesta tavisperheestä, niin hommattiin vauva.
millä monet on aivopesty