Periytyykö bipolaarinen mielialahäiriö?
Kommentit (32)
Perinnöllinen alttius sairastua voi olla. Siihen, sairastuuko ehkä esim. perheen lapsi joskus, vaikuttaa monet seikat. Mitään yhtä "laukaisevaa" tekijää ei ole vaikka toinen vanhemmista olisi bipolaari.
Periytyvyys on suurempaa kuin sch:ssa tai bipo- häiriössä.
hänet kaksikymppisestä asti, enkä ikinä huomannut, että hänellä olisi psyykkisiä ongelmia. Joskus oli apeampi, mutta yleensä hyväntuulinen, erittäin tasapainoinen henkilö ja hyvä äiti. Kuusikymppisenä alkoi oireilu. Meillä oli lapset siinä vaiheessa jo syntyneet.
Mieheni on myös hyvin tasapainoinen, onnellinen ihminen, parhaita ihmisiä maan päällä, hyvä mies ja kasvattaja.
Ikinä ei ole tullut mieleen, että tuota psyykkistä sairautta tai mahdollista periytyvyyttä pitäisi jotenkin pelätä! Aivan puskan takaa tuli tämä ap:n ajatus!
Ap, kyllä sullekin joku paha geeni on, jos suomalainen oot:)
Periytyvyys on suurempaa kuin sch:ssa tai bipo- häiriössä.
kaikki, jotka eivät ole keskivertoa saavat jonkun diagnoosin?
Miksei jokainen saa olla vaan mitä on, kunhan ei aiheuta muille mitään pahaa?
ja ps. noi, jotka muille pahaa aiheuttavat, ovatkin usein persoonallisuushäiriöisiä, narsistisia pomoja, epäsosiaalisia tms.
faktasta, että häneltä löytyy väh. viisi geenivirhettä kuten meistä kaikista muistakin. Eli geenivirheellisiä ollaan kaikki maan päällä.
"on tärkeää huomata, että sairaus itsessään ei periydy vaan alttius sairastua kuormittavissa elämän vaiheissa voi periytyä"
"Mikäli sinulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö, mutta puolisollasi ei ole, riski siitä, että lapsellesi voi kehittyä sama sairaus, on yksi seitsemästä (12.5%)"
Ja mainittakoon tässä, että itse en tiennyt sairaudestani vielä siinä vaiheessa, kun lapset syntyivät. Asiat meni pahaksi vasta myöhemmin.
Toivon todella, ettei lapseni joudu missään vaiheessa niin rankkoihin tilanteisiin, että sairauden puhkeaminen olisi otollista.
Sivulta: www.masennustalkoot.fi
Kaksisuuntaisessa mielialahäiriössä, bipolaarihäiriössä on tutkimuksissa todettu olevan vahva perinnöllinen alttius sairastua, mikäli suvussa kyseistä sairautta on esiintynyt. Jos kyseessä on niin sanotusti saman munaiset kaksoset, joilla on sama geeniperimä, toisen kaksosista sairastuessa kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön toisellakin kaksosella on noin 80 prosentin riski saada sama sairaus. Jos lapsen molemmilla vanhemmilla on todettu kaksisuuntainen mielialahäiriö, lapsella on noin 60 prosentin riski sairastua samaan sairauteen. Jos vain yhdellä lähisukulaisella, kuten isällä tai veljellä on kaksisuuntainen mielialahäiriö, lähiomaisella samassa perheessä on 25 prosentin riski saada sama sairaus. Normaaliväestössä riski sairastua kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön on vain noin 1 prosentin luokkaa.
noin 50% mahdollisuus periytyä. puhkeaminen vaatii usein jonkin traumatapahtuman.
t. yksi bipo, jolla terveet lapset (ainakin nyt
Miehen sisko sekä hänen poikansa (21v) sairastavat. Molemmilla jäänyt peruskouluun, eivät ole tehneet päivääkään töitä, pojan isä satunnainen pano ja sitä rataa. Nainen ei suostu lääkkeitään ottamaan, pojasta en tiedä. Molemmilla siis todella vaikea muoto sairaudesta.
En ehkä kannata pakkostetilisaatiota, mutta tämän henkilön tapauksessa abortti olisi ollut todellakin parempi ratkaisu.
Olen kolmen lapsen isä ja kohtuu haastavissa atk-duuneissa, jossa pyöritetään muutaman sadan miljoonan vuosivaihtoa noin yhdellä aamu ja iltavuorolla. Itse paloin loppuun ja olen etsinyt oireiden mukaista sairautta itselleni tässä odotellessani hoitoon pääsyä. Bipo kakkonen näyttää olevan se diagnoosi. Katsotaan nyt mitä sanoo viisaat, mutta se ainoa minkä itse tunnistan. Stressi ja yliduuni laukaisi minun kohdallani homman, mutta homma on ollut jo kauan 16- vuotiaasta asti. Vaihdellut eri tavoin sosiaalisen tilanteeni mukaan. Koskaan en ole ollut pohjalla vaan nousevassa urassa, mutta mielialat on menneet laidasta laitaan. Keväällä ja varsinkin syksyllä vaikeaa. Nyt tutkitaan.
Tilanne on tänä päivänä järkyttävä sikälikin, että ne suljetut osastot ei edes ole enää kunnon suljettuja! Hus on täysin liian liberaali laitos tätä nykyä. Hesperiat ja Aurorat on täynnänsä hulluja, joilla on kännykät osastolla mukana! Ja sitten ne bipolaariset kaksisuuntaismielialahäiröishullut roikkuvat täällä palstalla, kun hullutkin saa netit kännykkään!
Kyllä niin on, että masentuneet ja muut skitsofreenikot pitää pakkosteriloida ja se laki saada perussuomalaisten toimesta vietyä läpi. Tietyn rajan alle jäävä äo on myös merkki vammaisuudesta, ja eikös vammaisia jo saakin pakkosteriloida.
Jos NYT menis ottaan ne Ketipinorit. Mieskin varmaan jätti, kun putkikassi on kadonnut.