Minäpä säästän ihan hirmusesti rahaa kun otan työpaikaltani ruokia kotiin,roskiin menevät kuitenkin!
Otan joka arkipäivä päiväkodin keittiöstä ruokaa koko perheelle. olen yksin keittiöllä joten kukaan ei tästä tiedä, ruokaa menee roskiin aivan käsittämättömän paljon, joten en nää pahana ottaa siitä laatikkoon itselleni. Monta sataa säästyy kuussa. vloppuna kokkaamme sitten itse vähän herkullisempaa ruokaa,vaikka eipä tuossa arki ruuassakaan valittamista ole!
Kommentit (31)
mutta ihan pomon luvalla =) Se vaan on niin että kaikesta huolimatta ruokaa varata, tosin pienempiä kuin "perus"annoskoot ja silti ruokaa yleensä jää.
heittää syötäväksi kelpaavaa ruokaa roskiin. Tosin sitten kannattaisi mietiä, että ruoka tilataan/tehdään vähemmän. Se taas on rikollista jo tilaa enemmän kuin on syöjiä ja vie ne kotiin.
Se taas on rikollista jo tilaa enemmän kuin on syöjiä ja vie ne kotiin.
kotiinvieminen johtaa juurikin siihen, että ruokien määrää ei ole tarpeen tarkistaa alaspäin. Toisin sanoen ruokaa tuodaan enemmän kuin pitäisi, jotta työntekijät saavat sitä kotiinsa.
paikassa sai ihan pomon luvalla ja kehotuksella viedä kotiin kaikkea mahdollista ylimenevää; ruokaa, jälkiruokaa, leipää... Osa tietenkin hyödynnetään seuraavina päivinä mutta kaikkea ei voi.
Nykyisessä työssä kaikki tällainen on ehdottomasti kielletty. Ja kun joku ihmetteli, miksei roskista voi ottaa, niin siitä kiinni jäädessä sanktiot on turhan suuret, se kun katsotaan varkaudeksi. Ei viitsi riskeerata, vaikka sydäntä särkeekin se hukkaan menevän hyvän ruuan määrä.
Kaveri on kaupassa töissä ja pomo sanoi duunareille että varastakaa vanhaksi menevät, mitään en ole nähnyt :)
Eniten saa leipää, jogurtteja yms.
kyllä mitenkään varastukseen rinnastettavissa jos joku keksii hyötykäyttöä tavarasta joka muutoin menisi roskiin. Ääliömäisiä säädöksiä nuo!
Itse olen päiväkodissa työllistettynä, ihana paikka ja viihdyn mutta vähän nyppäisi tämä ruokajuttu. Eräs työntekijä siis sanoi minulle, että keittiöhän myy pilkkahintaan sitä ylimääräistä ruokaa pois kun harmittelin että roskiin menee välillä tosi paljon.
Noh, minähän sitten keittiötädiltä kysyin että myytkö, hän käski kysyä pomolta joka sanoi että ei myydä. Ei sitten mutta monta kertaa viikkon näen kun keittöstä maitoja sun muita haen että rasioihin laittaa jäänyttä ruokaa ja sitä joku työntekijä aina kuskaa sitten päivänpäätteeksi kotiin.
Ilmeisesti niitä myydään vain vakkareille sitten. Olisin niin mielelläni ostanut niitä ruokia, olisi ollut tosi helppo keittää vaikka perunat kotona jollekin kastikkeelle tms työpäivän jälkeen itselleni ja koululaiselle. Ja olisi rahaakin säästynyt.
Ilmeisesti niitä myydään vain vakkareille sitten. Olisin niin mielelläni ostanut niitä ruokia, olisi ollut tosi helppo keittää vaikka perunat kotona jollekin kastikkeelle tms työpäivän jälkeen itselleni ja koululaiselle. Ja olisi rahaakin säästynyt.
sitä riittää myydä kaikille, homma on pahasti pielessä. Ruokaa ei pidä tilata juurikaan enempää kuin sitä menee niille oikeille asiakkaille. Jos sitä aletaan työntämään ilmaiseksi tai pientä korvausta vastaan työntekijöille, paine ylimääräisen tilaamatta jättämiseen pienenee. Pahimmassa tapauksessa sitä sitten tilataankin lisää, että kaikille työntekijöille riittää, eikä kellekään tule paha mieli. Kustannukset nousee ja taas lentää ruokaa roskiin, vaikka alunperin tavoite oli nimenomaan viedä sitä kotiin, jotta sitä ei heitettäisi roskiin.
Nämä kierteet on nähty niin monesti, että ne riittää. Ruokaa heitetään siis roskiin, samalla opitaan tilaamaan oikeampi määrä. Mitä enemmän ruuan roskiin heittäminen koskee ja ahdistaa, sitä lähemmäs oikeita tilausmääriä päästään.
mä teen vielä paljon näyttävämmin. Mun isoimmalle asiakkaalle tulee ruoka koko henkilökunnalle ( 50 henkeä ) joka päivä ja kun lounas on ohi, he pakkaavat ruuan ja käyn kotimatkalla koukkaamassa ruuat mukaani. Asun ihan parin sadan metrin päästä asiakkaaltani.
Olen tehnyt näin jo yli 5 v, toimisto on kiinni heinäkuussa, mutta pakkasessa vanhaa ruokaa on, eli me ostetaan kotiin vain maitoa ja joskus jotain hedelmiä.
Ruoka on todella hyvää ! Me syödään aina päivällinen tätä ja pakkaan sitä seuraavaksi päiväksi mulle ja miehelleni mukaan. Joskus kun tulee tosi paljon ruokaa, pakkaan n 10 annoksen laatikkoon ja kutsun vkonloppuisin vieraita.
Mä en osaa edes sanoa kuinka paljon me säästetään tässä rahaa. Perjantaisin ruokana on aina tasokkaampaa, vaikka se on aina monta kertaa tasokkaampaa kuin esim mun työpaikkaruokalassa. Eli meillä syödään sunnuntaipäivällinen aina perjantaisin.
Lapset eivät oikein tajua tätä kun äiti ei ikinä teen ruokaa, vaan lämmittää ja sulattaa. Mutta ovat aina nähneet mun näin tekevän.
kyllä mitenkään varastukseen rinnastettavissa jos joku keksii hyötykäyttöä tavarasta joka muutoin menisi roskiin. Ääliömäisiä säädöksiä nuo!
on!
Harmillista, tyhmää ja todella epäekologista, mutta näin vaan on.
Ja todellakin työpaikka voi mennä, jos väärälle eli oikealle henkilölle jää kiinni.
Että näin se vaan on :(
Kompostointiin meni ihan älyttömästi ruokaa olis monta kertaa mieli syödä, mutta ei saanut. Johtaja nipotti ,kun työharjoittelija otti hänen mielestään liikaa ruokaa. Asetti taukohuoneen pöydälle taulukon grammamääräiseti mitä saa syödä. Emäntä tuli töihin ja otti lipun päydältä ja tuumasi pyh".