Ne geenit! Äiti on sinislmäinen ja isä ruskea ja kaikilla lapsilla ruskeat silmät!
Voi sentään,onneksi lapsilla sentään peritynyt äidin mantelimuotoiset silmät ja isot hassut korvat=)
Kommentit (40)
miehellä ruskeat ja lapsilla siniset =)
mutta lapset sinisilmäisiä.
Yleensähän tosiaan sininen on väistyvä geeni, mutta meillä harmillinen "poikkeus". Isän isällä siniset silmät, joten geeniarpajaisissa lapsetkin perivät tämän sinisen...
minulla siniset, miehellä ruskeat lapsilla(3kpl) siniset. Tosin nuorimmalla 1,5v taitaa väri tummua.
En just jaksa selittää mut lukion perus biologiaa, laitan myöhemmin linkin jos löydän tarpeeksi for dummies.
miten helppoa asiaa ei moni ymmärrä.Tai sit ei ole vain koulussa kuunneltu.Silmien värin periytyvyys on yks helpoimpia juttuja jopa ennalta arvioida.Tietenkin kaikessa on yllärimomentit.
olevan % siitä, mikä mahdollisuus ap:n tapauksessa on, että lapselle tulee ruskeat tai siniset silmät.....?
Meillä myös näin, että minulla siniset (ei suvussakaan ruskeaa väriä) ja miehellä ruskeat (miehen äidillä ruskeat, isällään siniset).
Ja 2 lasta sinisilmäisiä, olmas tulossa...Eli onko suurempi todennäköisyys sinivärillä tämän kolmannenkin kohdalla? KIITOS!
Voi sentään,onneksi lapsilla sentään peritynyt äidin mantelimuotoiset silmät ja isot hassut korvat=)
Kohta kaikki on sitä samaa ruskeasilmäistä massaa, sääli.
sinulla on vaan sinisilmäisyyttä perimässä ja miehelläsi sekä sinistä että ruskeata, joten olisko toi 50/50. Tuleeko isän perimästä se sinisilmäisyys vai ruskeasilmäisyys, samallalailla kuin poika vai tyttö. Silmienvärin periytyminen ei kuitenkaan ole ihan niin yksioikoista kuin sukupuoli, mutta noin suurin piirtein.
ap:n silmänväriperimä on ss ja ap:n miehen Rs. Kummaltakin vanhemmalta tulee jompikumpi lapselle ja nyt on miehenltä tullut tuo R(uskea), joka on dominoivampi tekijä...
Oikeasti ei asia ole näin simppeli, mutta tähän suuntaan...
on ruskeat mut yhdelläkään lapsistani ei ole ruskeat silmät. Eikä kummallaakaan minun vanhemmalla ole ruskeita silmiä.
Itsehän olen sinisilmäinen vaikka äidillä on ruskeat silmät, isälläni sinivihreät. Ruskeasilmäisyys on dominoiva geeni, sinisilmäisyys päinvastoin peittyvä. Omassa tapauksessa on geenit pariutuneet niin jännästi että äidin kantama pieni sinisilmäisyyden hippunen yhdistyi isän sinisilmäisyyden kanssa ja tadaa! Äidin perheessä kuitenkin on sinisilmäisiä ihmisiä.
Myös kielen rullalle saaminen riippuu geeneistä, muistaakseni. Näin meille lukiossa opetettiin biologian tunnilla, samaan sarjaan kuuluvat mm. hymykuopat, pisamat.
mulla on ruskeat mut yhdelläkään lapsistani ei ole ruskeat silmät. Eikä kummallaakaan minun vanhemmalla ole ruskeita silmiä.
ketkä sun vanhemmat sitten on, kaksi sinisilmäistä ei voi saada ruskeasilmäistä lasta ellei ole joku mutaatio
mutta lapset sinisilmäisiä. Yleensähän tosiaan sininen on väistyvä geeni, mutta meillä harmillinen "poikkeus". Isän isällä siniset silmät, joten geeniarpajaisissa lapsetkin perivät tämän sinisen...
No tässä tapauksessahan mahdollisuus ruskeisiin silmiin on 50% koska lapsen isän isällä silmät ovat siniset. Meillä on sama tilanne eli mulla on ruskeat silmät ja isällä (puolisollani) siniset. Koska minun isälläni on siniset silmät mahdollisuus ruskeisiin silmiin meidän lapsilla on juuri tuo 50%. Ja näin on meille sattunutkin eli toisella lapsistamme on siniset silmät ja toisella ruskeat.
mulla on ruskeat mut yhdelläkään lapsistani ei ole ruskeat silmät. Eikä kummallaakaan minun vanhemmalla ole ruskeita silmiä.
ketkä sun vanhemmat sitten on, kaksi sinisilmäistä ei voi saada ruskeasilmäistä lasta ellei ole joku mutaatio
isällä ainakin jotkut vihertävän tyyliset ja äidillä ehkä siniharmaat, kai. Mut ei ainakaan ruskeita, joskus joltain asiaan enemmän perehtyneeltä sain vastauksen että näin voi käydä. (kunhan jollain suvussa joskus ollut ruskeat silmät) mun isän isoäidillä on ollut ruskeat silmät, sekä mun serkulla on, ei muilla.
mutta lapset sinisilmäisiä. Yleensähän tosiaan sininen on väistyvä geeni, mutta meillä harmillinen "poikkeus". Isän isällä siniset silmät, joten geeniarpajaisissa lapsetkin perivät tämän sinisen...
No tässä tapauksessahan mahdollisuus ruskeisiin silmiin on 50% koska lapsen isän isällä silmät ovat siniset. Meillä on sama tilanne eli mulla on ruskeat silmät ja isällä (puolisollani) siniset. Koska minun isälläni on siniset silmät mahdollisuus ruskeisiin silmiin meidän lapsilla on juuri tuo 50%. Ja näin on meille sattunutkin eli toisella lapsistamme on siniset silmät ja toisella ruskeat.
miehellä on se sinisilmäisyyden geeni ja ruskeasilmäisyyden geeni, väistyvyys siis tarkoittaa sitä että tällaisessa tilanteessa saa itse ruskeat silmät. Ruskeasilmäinen voi edelleen sitä saamaansa sinistä geeniä periyttää eteenpäin.
Minun äidilläni on myös ruskeat silmät, isällä siniset. Sekä minä että pikkusiskoni olemme sinisilmäisiä.
siskoilani on siniset, vihreät ja ruskeat silmät
Minulla on sinivihreät silmät
mä olisin tuon "vanhan bilsanopetuksen" aikaan ollut niitä äitejä, joita olis tultu syyttelemään. Mulla on vihreät silmät ja miehellä ruskeat, pojalla siniset. Laskin tolla, että alle 10% todennäköisyys, että lapselle tulee siniset meidän sukujen värityksillä.
<a href="http://museum.thetech.org/ugenetics/eyeCalc/eyecalculator.html" alt="http://museum.thetech.org/ugenetics/eyeCalc/eyecalculator.html">http://museum.thetech.org/ugenetics/eyeCalc/eyecalculator.html</a>
ruskea on dominoiva väri, sininen peittyvä. Jos miehellä on ruskea-ruskea-geenipari, tulee lapsista ruskeasilmäisiä. Jos miehellä on ruskea-sininen-geenipari, määrittyy lapsen silmien väri sen mukaan saako isältä tuon ruskean vai sinisen geenin. Äidillähän tässä tapauksessa on siniset silmät eli äidiltä ei tuota ruskeaa geeniä voi saada.
Eikö se yleensä noin kuulukin mennä?