Onko vaikea tajuta, ettei lastenvaunujen/rattaiden kanssa saa mennä liukuportaisiin?
Tänään Turussa Clas Ohlsonin liukuportaissa: Mies työnsi lastenvaunuja, olivat menossa alaspäin, nainen tuli perässä. Yhtäkkiä vaunut vain lipsahtivat miehen kädestä ja vaunut menivät koko matkan alas.
Vaunut jäivät jotenkin jumiin niihin portaisiin tai jotain... En jäänyt paikalle töllöttämään mitä tapahtui, mutta vauva ainakin huusi ihan hulluna. Toivottavasti ei sattunut mitään vakavaa.
Kommentit (191)
Vierailija:
EI haju ole mikään syy olla käyttämättä hissiä rullaportaiden sijaan. Kyllä meidän perheessä ainakin lapsen etu menee oman nenän edelle. Vai onkohan kirjoittajalla mahdollisesti henkilökohtainen avustaja huolehtimaan vauvan paskavaipoista ja oksennustaudeista?? Ja vittu ei yleensäkään pese hissejä...
En ole ikänä yhtään rullaporrasonnettomuutta missään nähnyt, en metroasemilla tai kaupoissakaan, toki niitä voi sattua, mutta mielestäni sen riski on aika olematon. Jos joku kaatuu portaissa, voisin kuvitella että aika pian ne pysäytettäisiin hätävivusta. Niitä on ainakin metroasemien portaissa pitkin matkaa, ei vain ylä- ja alapäässä portaita. En koe riskiksi käyttää rullaportaita, mutta siis voisin useammin harkita käyttäväni hissejä metroasemillakin, jos ne olisivat edes joten kuten siistejä.
Vauvan/lapsen kakkavaipat ja oksennus eivät mielestäni ole vertailukelpoisia pultsareiden löyhkän ja kusilammikoiden kanssa. Miten muka olisi?
Ja tuo " vittu ei yleensäkään pese hissejä" (sanoiko joku niin jossain?) oli niin typerä ja epäonnistunut pilkunnussintayritys, ettei sille voi kuin hymähtää.
Ette siis käytä valjaita, koska pystyt todella nopeasti puolessa sekunnissa tempaisemaan vauvasi rattaista pois??
Vierailija:
Kun sun ja vauvan välillä on se vaunujen aisa????? Sulla ilmeisesti on joku pikakiinnitys, jolla aisa lähtee puolessa sekunnissa irti. Ja vauva luonnollisesti on suunnilleen nakuna vaunuissa köllöttelemässä, jotta saat hänestä salamannopeasti kunnollisen tukevan otteen???
kaikin puolin ihmeellistä että niitä vielä on käytössä. pitäisi kaikki poistaa, koska riskit ovat niin suuret. Uskallatteko muka käyttää niitä? todella ajattelematonta, niskaan voi saada rattaita, vaunuja, ostoskärryjä, juoppoja ja sairauskohtauksen saaneita tai muuten vain kompastuneita ihmisiä. Itse voitte sitten joutua sairaalaan pitkäksi ajaksi tai halvaantua, jopa kuolla tai saada lopuksi elämäksi jonkun kiusallisen vaivan. Todella ajattelematonta käyttää liukuportaita, ajattelisitte edes lapsianne tai läheisiänne, miten heille tulee surua ja murhetta kun jotain tapahtuu....Itse en mistään hinnasta menisi liukuportaisiin. Hisseissä sama homma. Mitä jos jäätte sinne sähkökatkoksen aikaan ja kuolette nälkään. Oikeastaan kaikki kaksi kerroksiset tai korkeammat rakennukset pitäisi purkaa, koska kerroksesta toiseen siirtyminen on täynnä vakavia riskejä....Ryhtykäämme kaikki vauva-palstalaiset kúnnon kansalaisina viemään lakialoitetta eduskuntaan!
Ja niissä hisseissä ei mikään, EI todellakaan mikään haise niin pahalle etten voisi käyttää hissiä. Toisaalta, enpä niissä myöskään liiku heti metron aamulla käynnistyttyä enkä juuri ennen metron hiljentymistä. En ainakaan lasten kanssa.
Jos todella olet noin nirso, niin kulje taksilla mun puolesta tai tapa itsesi ja muksusi liukuportaissa hienohelmanenä.
Vierailija:
Ei se enää takaatulijoista ole kiinni ja heidän toimistaan. Ei siinä tyhjän päällä voi seisoa.
.
kädet selässään, jotka työnsivät hänet kärryjen päälle.
Ja vaikka olisikin ollut vahinko, luulsi edes kysyneen kävikö kuinkaan..
Toiset ottaa varman päälle ja toiset luottaa siihen, ettei mulle voi mitään käydä. (Toivotaan, ettei tosiaan käykään!) Jotkut oppii sitten virheistä, jos sittenkään.
Turvallisia kauppareissuja kaikille pienille rattaissaan!
Vierailija:
Ja niissä hisseissä ei mikään, EI todellakaan mikään haise niin pahalle etten voisi käyttää hissiä. Toisaalta, enpä niissä myöskään liiku heti metron aamulla käynnistyttyä enkä juuri ennen metron hiljentymistä. En ainakaan lasten kanssa.Jos todella olet noin nirso, niin kulje taksilla mun puolesta tai tapa itsesi ja muksusi liukuportaissa hienohelmanenä.
kehtaan väittää niin, ei varmastikaan pidä paikkaansa.
En viitsi kulkea taksilla (tai edes omalla autolla) aina, koska se on niin epäekologista. Enkä ajatellut tappaa itseäni enkä lapsiani liukuportaissa(kaan). En ole edes erityisen hienohelma ;).
Sinä puolestasi vaikutat jotenkin yltiönegatiiviselta ja katkeralta ihmiseltä, kun vedät niin ison roskan nokkaasi siitä, että metroasemien hissien siisteystasoa arvostellaan, taidat olla siivoojana metroasemilla kun noin koville ottaa. Toivotan elämääsi onnea ja menestystä.
Liukuporrasonnettomuuden riski on kaukana olemattomasta. Kuten aiemmin kirjoitin niitä tapahtuu useamman kerran viikossa HKLn metrossa ja niissä tulee välillä todella pahaa jälkeä.
Käykää Helsingissä asuvat huviksenne katsomassa Kampin aseman liukuportaat läpi. Ne isot tummat läikät portaissa muuten ovat verta. Myöskin uusissa portaissa.
Tiedän kyllä tasan kuinka pahalta hissit juoppojen jälkeen haisevat. Itsehän niitä saatan ulos kun ovat liian huonossa kunnossa matkustamaan turvallisesti. Silti en koskaan vie lastani liukuportaita pitkin. Olkoon haju kuinka paha hyvänsä lapseni turvallisuus on tärkeämpi kuin oma mukavuuteni.
Vierailija:
lapseni turvallisuus on tärkeämpi kuin oma mukavuuteni.
Ostapa elämä egopelle ja kulje niillä saatanan hisseillä! Haiskoot vaikka verelle, mutta opettele kulkemaan hissillä!!! Mikään ei haise niin pahalle kuin oman kuolleen lapsesi veri vaatteillasi ja käsilläsi. Sitä hajua et tule koskaan unohtamaan. Toivottavasti pystyt edes kuvittelemaan hajun. Siihen verrattuna mikään ei haise pahalle. Kuvittele kuinka oman lapsesi veri valuu vaatteitasi ja käsiäsi pitkin. Veri tunkeutuu jokaiseen huokoseesi, kaivautuu kynsiesi alle ja jää ikuisesti haisemaan nenässäsi. Kuvittele sitä hajua ja näe silmiesi edessä vauvasi verien valuvan liukuportaikkoa pitkin. Kuvittele, näe ja koe. Ajattele aisteillasi ja kuvittele mielessäsi kuinka miellyttävän lämmin, suorastaan sykkivä veri valuu pitkin rintaasi kun puristat elotonta vauvaasi itseäsi vasten ja samalla silmäsi seuraavat alas laskeutuvaa hissiä.
Aika iso, jos tän keskustelun osallistujiin uskoo.
Hätätilanteessa rattaat jää siihen ja otan lapsen syliin.
Monethan pitää lasta kasvot eteenpäin, miten on edes mahdollista ottaa lapsi rattaista takakautta pois työntöaisan ja selkänojan takaa kurottelemalla ja aikaa sekunti?
Vierailija:
Ostapa elämä egopelle ja kulje niillä saatanan hisseillä! Haiskoot vaikka verelle, mutta opettele kulkemaan hissillä!!! Mikään ei haise niin pahalle kuin oman kuolleen lapsesi veri vaatteillasi ja käsilläsi. Sitä hajua et tule koskaan unohtamaan. Toivottavasti pystyt edes kuvittelemaan hajun. Siihen verrattuna mikään ei haise pahalle. Kuvittele kuinka oman lapsesi veri valuu vaatteitasi ja käsiäsi pitkin. Veri tunkeutuu jokaiseen huokoseesi, kaivautuu kynsiesi alle ja jää ikuisesti haisemaan nenässäsi. Kuvittele sitä hajua ja näe silmiesi edessä vauvasi verien valuvan liukuportaikkoa pitkin. Kuvittele, näe ja koe. Ajattele aisteillasi ja kuvittele mielessäsi kuinka miellyttävän lämmin, suorastaan sykkivä veri valuu pitkin rintaasi kun puristat elotonta vauvaasi itseäsi vasten ja samalla silmäsi seuraavat alas laskeutuvaa hissiä.
En tajunnut, ettei vaunujen kanssa tosiaankaan kannata mennä liukuportaita (tai eivät olleet varsinaisesti portaat vaan paremminkin sellainen liukutaso kauppakeskuksessa). Vauva oli pieni, enkä ymmärtänyt, että pitäisi käyttää hissiä. Olin menossa kauppakeskusken toiseen kerrokseen vaunujen kanssa, kun edelläni oleva nainen jäi vaunujensa kanssa liukutason yläpäässä jotenkin jumiin. Vaunut olivat täynnä tavaraa (ilmeisesti ei vauvaa vielä), eikä nainen jotenkin osannut ohjata painavia vaunuja. Minä sitten kävelin paikoillani ja yritin saada omat vaununi pysymään paikoillaan, jotta ne eivät törmäisi edelle jumittuneisiin vaunuihin.
Tämän jälkeen olen AINA käyttänyt hissiä vaunujen tai rattaiden kanssa liikkeellä ollessani.
Ostoskärryjen kanssa kuljettaessa on se ero, että ne liukutasot on tehty sellaisiksi etteivät ostoskärryjen pyörät niissä pyöri, toisin kuin lastenvaunujen ja rattaiden. Ja lasten kanssa liikkuville tarkoitettujen autonnäköisten ostoskärryjen kuljettaminen liukutasolla on muuten myöskin kielletty.
Vierailija:
En tajunnut, ettei vaunujen kanssa tosiaankaan kannata mennä liukuportaita (tai eivät olleet varsinaisesti portaat vaan paremminkin sellainen liukutaso kauppakeskuksessa). Vauva oli pieni, enkä ymmärtänyt, että pitäisi käyttää hissiä. Olin menossa kauppakeskusken toiseen kerrokseen vaunujen kanssa, kun edelläni oleva nainen jäi vaunujensa kanssa liukutason yläpäässä jotenkin jumiin. Vaunut olivat täynnä tavaraa (ilmeisesti ei vauvaa vielä), eikä nainen jotenkin osannut ohjata painavia vaunuja. Minä sitten kävelin paikoillani ja yritin saada omat vaununi pysymään paikoillaan, jotta ne eivät törmäisi edelle jumittuneisiin vaunuihin.Tämän jälkeen olen AINA käyttänyt hissiä vaunujen tai rattaiden kanssa liikkeellä ollessani.
Ostoskärryjen kanssa kuljettaessa on se ero, että ne liukutasot on tehty sellaisiksi etteivät ostoskärryjen pyörät niissä pyöri, toisin kuin lastenvaunujen ja rattaiden. Ja lasten kanssa liikkuville tarkoitettujen autonnäköisten ostoskärryjen kuljettaminen liukutasolla on muuten myöskin kielletty.
Helpompi se niin on kulkea ja turvallisempaa kuin hurjastella liukuportaissa.
On niin mieletön määrä kauppoja ja ostoskeskuksia, joissa lastenvaunujen ja -rattaiden kanssa liikkuminen on tehty helpoksi, että olen itse pystynyt hyvinkin rattaiden kanssa liukuportaisiin menon, ja pystynyt arsin hyvin kulekmaan hisseillä. Oudossakin paikassa henkilökunta osaa neuvoa hissin paikan.
Mielestäni on vaan turhaa riskeeraamista, jos menisin rattaiden tai vaunujen kanssa iukuportaisiin, ja jos onnettomuus sattuisi, kuten ap:n esittämässä tapauksessa, olisi se MINUN vikani, vaarantaisin oman lapseni turvallisuuden. Hissin jumiutumistilanteessa vika ei olisi ainakaan minun...
Ja avorattaat ainakin ovat niin kapeat, että niiden ohi pääsee turvallisesti kävelemään liukuportaissakin, jos jollakin on niin kiire.
Kuinka nopeasti nappaat lapsen kainaloon, joka esim turvavöissä?
Ylhäällä joku kaatunut ja ohi ei pääse rattailla ja olet itse just se eka, joka kaatuneeseen törmää.