Onko vaikea tajuta, ettei lastenvaunujen/rattaiden kanssa saa mennä liukuportaisiin?
Tänään Turussa Clas Ohlsonin liukuportaissa: Mies työnsi lastenvaunuja, olivat menossa alaspäin, nainen tuli perässä. Yhtäkkiä vaunut vain lipsahtivat miehen kädestä ja vaunut menivät koko matkan alas.
Vaunut jäivät jotenkin jumiin niihin portaisiin tai jotain... En jäänyt paikalle töllöttämään mitä tapahtui, mutta vauva ainakin huusi ihan hulluna. Toivottavasti ei sattunut mitään vakavaa.
Kommentit (191)
Etkö vitun pelle tajua, että Oulun KappAhlin liukuportaat eivät ole maailman ainoat.
Vierailija:
Etkö vitun pelle tajua, että Oulun KappAhlin liukuportaat eivät ole maailman ainoat.
Minä taidan olla tässä maassa ainoa tyhmä, joka en ole tiennyt, että liukuportaissa ei saa mennä rattailla. Pari kertaa olen mennyt, kun ei ole ollut hissiä. Ja olen ihmetellyt, että onpas hankalaa, mutta ei minulle kukaan sanonut, että ei saa mennä. En toki olisi mennyt, jos olisin tiennyt ettei saa. Miksiköhän mikään vartija ei sanonut minulle mitään? No, nyt viisastuin. Onneksi asun maalla eikä tarvitse noita hissejä tai liukuportaita kovin usein käyttää (selittänee myös tyhmyyteni).
Vierailija:
Itseäni varmasti syyttelisin jos vaunujen kanssa menisin rullaportaisiin, ja syystä tai toisesta tapahtuisi onnettomuus, ja vauvani loukkaantuisi. Olisi tosi kurjaa kantaa syyllisyydentunnetta lapsesta huolehtimisen lisäksi.
En myöskään ole noita kiellettymerkkejä nänyt rullaportaissa, mutta niissä kulkminen on mielestäni ollut vaarallisen tuntuinen vaihtoehto, siksi olen aina kysellyt hissien perään.
176
Vierailija:
En myöskään ole noita kiellettymerkkejä nänyt rullaportaissa, mutta niissä kulkminen on mielestäni ollut vaarallisen tuntuinen vaihtoehto, siksi olen aina kysellyt hissien perään.176
ollaanko meillä täällä Suomessakin menossa siihen amerikanmalliin, että jos liukuporrasvalmistaja tai kiinteistön haltija ei suoraan kiellä portaiden käyttöä vaunujen kanssa, niin sitten se on automaattisesti turvallista ja sallittua. Järjenkäytto on tässäkin asiassa sallittua.
Itselläni ei ole lapsia, mutta sitten jos joskus on, niin pyrkisin kyllä siihen että kauppakeskukseen lapsen kanssa lähtiessäni minulla olisi aikaa odotella sitä hissiä. Tai jos on kiirus, niin sitten jätän lapsen suosiolla isukin kanssa kotiin ja lähden yksikseni. Sääliksi usein käy kun katselee vaikka tuolla Itiksessä perheitä, joissa äiti on " pakottunut" perheen mukaan ostoksille. Ja isiä ja lapsia ei voisi asia vähempää kiinnostaa ... Ja sitten tiuskitaan siinä koko perheen voimin.
Mutta kaiken kaikkiaan on kyllä hyvä että tästä alkuperäisestä aiheesta keskustellaan, koska väitän että tässä maassa on todella monia perheenisiä ja -äitejä, jotka eivät ole koskaan ajatelleet että liukuportaissa voisi olla mitään vaarallista. Ei sitä kannata paisutella, mutta asiaa kannattaa kuitenkin miettiä. Ja myös opettaa vähän isommillekin lapsille että hissit ja liukuportaat eivät todellakaan ole mitään leikkipaikkoja.
Vierailija:
ollaanko meillä täällä Suomessakin menossa siihen amerikanmalliin, että jos liukuporrasvalmistaja tai kiinteistön haltija ei suoraan kiellä portaiden käyttöä vaunujen kanssa, niin sitten se on automaattisesti turvallista ja sallittua. Järjenkäytto on tässäkin asiassa sallittua.Itselläni ei ole lapsia, mutta sitten jos joskus on, niin pyrkisin kyllä siihen että kauppakeskukseen lapsen kanssa lähtiessäni minulla olisi aikaa odotella sitä hissiä. Tai jos on kiirus, niin sitten jätän lapsen suosiolla isukin kanssa kotiin ja lähden yksikseni. Sääliksi usein käy kun katselee vaikka tuolla Itiksessä perheitä, joissa äiti on " pakottunut" perheen mukaan ostoksille. Ja isiä ja lapsia ei voisi asia vähempää kiinnostaa ... Ja sitten tiuskitaan siinä koko perheen voimin.
Mutta kaiken kaikkiaan on kyllä hyvä että tästä alkuperäisestä aiheesta keskustellaan, koska väitän että tässä maassa on todella monia perheenisiä ja -äitejä, jotka eivät ole koskaan ajatelleet että liukuportaissa voisi olla mitään vaarallista. Ei sitä kannata paisutella, mutta asiaa kannattaa kuitenkin miettiä. Ja myös opettaa vähän isommillekin lapsille että hissit ja liukuportaat eivät todellakaan ole mitään leikkipaikkoja.
Siis en ennen tätä keskustelua tajunnut, että rullaportaissa olisi jotain vaarallista tai että niissä olisi vaikea kulkea rattaiden kanssa. Hissejä käytän, jos osuu kohdalle, mutta esim. Helsingin asematunnelin hissit on niin törkyisiä ja haisevia, että mielummin menen rullaportaita pitkin. Mutta nyt kun kerran sain tietää, että rullaportaat ovat rattaiden kanssa vaaralliset, alan käyttämään enemmän hissejä.
Vierailija:
Siis en ennen tätä keskustelua tajunnut, että rullaportaissa olisi jotain vaarallista tai että niissä olisi vaikea kulkea rattaiden kanssa. Hissejä käytän, jos osuu kohdalle, mutta esim. Helsingin asematunnelin hissit on niin törkyisiä ja haisevia, että mielummin menen rullaportaita pitkin. Mutta nyt kun kerran sain tietää, että rullaportaat ovat rattaiden kanssa vaaralliset, alan käyttämään enemmän hissejä.
Kerran kun tulin töistä metrolla ja olin itse menossa ylöspäin rullaportaita näin tälläisen kaatumisen.
nainen oli tyttönsä(teini) kanssa tulossa alaspäin portaita kun yhtäkkiä vaan kaatui ja kieri portaita alas tosi hurjan näköisesti.Tyttö huusi ihan shokissa..jotain et äiti äti mikä sulle tuli ja auttakaa meitä...
Joku pysäytti ne raput ja vartijat lähti juoksien katsomaan mitä sille naiselle kävi.
en kehdannut jäädä katsomaan,mutta ei voinut kovin hyvin käydä kun tuli tippui melkein portaitten ylhäältä alas asti.luulen että se nainen sai jonkun sairaskohtauksen koska kukaan ei ainakaan töninuyt tai muuta vastaavaa.
Onneksi ei ollut mikään ruuhka aika niin ei useamalle ihmiselle sattunut mitään.Toisaalta huono juttu kun nainen pääsi kierimään niin pitkän matkaa.
Ilmeisesti ei, koska väittely jatkuu sivukaupalla. Mielestäni 37 kirjoituksen jälkeen ei pitäisi olla mitään väiteltävää enää.
Onneksi taas viisastuin tällä palstalla...tosin käytän niitä tosi harvoin vaunujen kanssa kun jos lähden kaupunkiin shoppailemaan niin yleensä menen ilman lapsia.
Silloin kun olen käyttänyt vaunujen kanssa niin olen kyllä selvinnyt niissä melko helposti.
Mutta kiitos teille että tollaisenkin asian pistitte miettimään ja tiedän miten toimia seuraavalla kerralla.
Tv.Yksi maalainen
En ole koskaan ajatellut että rullaportaissa voisi olla vaarallista rattaiden kanssa. Tämän jälkeen en ikinä enää käytä rullaportaita, jos hissillä edes jotenkin pääsee.
Jos hissi on asiallisesti saatavilla käytän sitä. Pitkillä väleillä (metroasemat) käytän hissiä aina. Kerrostalojen lyhyitä kerrosvälejä joissa vaunuja ei ole kielletty (esim Stokkalla on ainakin viimeiseen asti ollut sekä kiellettyjä että sallittuja liukuportaita) menen rattaiden kanssa paitsi jos hissi on näkyvillä ja saatavilla.
Täällä on nyt joku yksi tyyppi villiintynyt ja menettänyt suhteellisuudentajunsa (ja kirjoittaa selvästi muka monena ihmisenä). Elämä itsessään on riski. Silti aion käydä lasten kansa kaupungilla silloin tällöin ja aion kulkea järkeviä ja sujuvia reittejä kun kyseessä on oikeasti varsin turvalllinen tilanne. Kauhuskenaarioita voi kuvitella moneenkin paikkaan, mutta mietin asiaa myös järjellä (ja tilastojakin uskoen). Jatkossakin siis menen joskus autoon vaikka voisin jättää reissun väliin, ylitän kadun vaikka ruokakauppoja olisi lähempänäkin. Taidan tosiaan toivoa lasteni vammautumista kun olen näin vastuuton...
Vierailija:
Jatkossakin siis menen joskus autoon vaikka voisin jättää reissun väliin, ylitän kadun vaikka ruokakauppoja olisi lähempänäkin. Taidan tosiaan toivoa lasteni vammautumista kun olen näin vastuuton...
Se kun on kuitenkin oikeasti paljon vaarallisempaa kuin liukuportaissa kulkeminen ja usein paljon helpommin vältettävissä ja turhempaa. (Nyt puhutaan lähinnä kaupunkilaisista, kuten liukuportaidenkin käytössä tietysti.)
Jos joku niissä portaissa kulkee rattaiden kanssa on se hänen oma asiansa! Ei teidän jeesustelevien paukapäiden täällä tarvitse toitottaa omaa mielipidettänne!
(edes omissa ajatuksissani) haukkua, syyllistää ihmisiä jotka autoilevat vaikka voisivat kävellä tai jättää menemättä tai jopa huvikseen. Eikä ole tullut mieleen kuvailla miltä kenties näyttää oma onnettomuudessa murskaantuinut lapsi. Kyllä jokainen osaa sen kuvitella.
Vierailija:
Se kun on kuitenkin oikeasti paljon vaarallisempaa kuin liukuportaissa kulkeminen ja usein paljon helpommin vältettävissä ja turhempaa. (Nyt puhutaan lähinnä kaupunkilaisista, kuten liukuportaidenkin käytössä tietysti.)
Vierailija - 23.10. 13:22
Kun seuraavan kerran menet sinne 6-kerroksiseen tavarataloon, jätä vaunut kotiin ja laita vauva/lapsi rintareppuun tai kantoliinaan tai kanna sylissä. Helpompi se niin on kulkea ja turvallisempaa kuin hurjastella liukuportaissa.
Mutta kuten tässäkin ketjussa on todettu, kaatua niissä rullaportaissa voi myös ihan ilman vaunuja. Rintarepussa olevan lapsen voi silloin käydä vieläkin pahemmin...
Kai tässä ainoa vaihtoehto lienee olla menemättä mihinkään. Kun tosiaan monissa ostoskeskuksissa niitä hissejä on todella vähän. Ellös ennen lastentekoa varastoida kaikki mahdollinen kotiin vai ja siiten vaan mökkihöperöityä.
Ei tasan tarkkaan sovi ohittamaan, onneksi ei sovi edes useimmat vaunut niihin.
Vierailija:
Joku hörhö ei niitä sun rattaita väistä, jos hörhökohtaus iskee.