Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko 80-luvulla kansa täysin tietämätöntä ravintoasioista?

Vierailija
14.02.2011 |

Tuli vaan mieleeni, että meillä kotona ei juuri koskaan ollut mitään kasviksia tms. tarjolla ruuan kanssa. Ruoka yleisimmin jotain jauhelihaa + perunaa eri muodoissaan. Kun en juonut maitoa, niin annettiin mehua (kaikilla aterioilla ja väleilläkin). Kiltisti kiikutettiin kaupasta ranskanleipää ja lauantaimakkaraa. Kaikkien ruokien tekoon käytettiin puoli pakettia voita.

Ei ihmekään, että kärsin pahasta ummetuksesta koko lapsuus- ja nuoruusajan! Pahimmillaan suoli toimi vain kerran viikossa ja tuskan kera ja olin aika pullukka. Ihan ihminen minusta onneksi kuitenkin tuli. Mitä nyt huonohampainen. Ja maha alkoi toimia, kun otin ensin käyttöön kuitutabletit ja myöhemmin kuitupitoisen ruuan. Mutta eikö siihen aikaan tosiaan tajuttu mitään vai eikö vain äitini tajunnut? Nykyään hän kyllä suosii kasviksia ja hedelmiä.

Syötiinkö teillä muilla tuolla tavoin vai terveellisesti?

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-osastoa, lisäksi ruokana pottuja, makaronia, jauhelihaa. Juomana rasvaton maito.

Jos oikein oli juhlaa, niin lautasen reunalla kurkku- ja tomaattiviipaleet.

Kärsin myös kauheasta ummetuksesta ja nykyään peräpukamista, vaikka vatsa toimiikin ruokavaliomuutoksen myötä.

Vierailija
22/82 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin omalla paikkakunnallani oli vielä aika pieniä kauppoja, joiden vihannesvalikoima oli suppea, koska ne eivät säily kovin hyvin. Ne olivat myös melkoi kalliita - tai ainakin muistelen kuinka vanhempani jatkuvasti kauhistelivat esimerkiksi hedelmien hintaa ja kovasti painottivat kuinka mustikat ja puolukat on ihan yhtä hyviä kuin mandariinit ja banaanit.

Mut minusta muuten tuntuu, että jotkut olivat tuolloin tosi valveutuneita. Olin perhepäivähoidossa, jossa ei koskaan syöty sokeria, ei tehty kastikkeita, ruokia ei koskaan paistettu jne. Olin ihan ihmeissäni kun eteen lastattiin tummaa riisiä ripauksella currya ja kuivahtanut kananpalanen sekä tajuttoman terveellistä valkokaali-puolukkaraastetta jota oli joka ikinen päivä. Välipalaksi oli aina jotain raastemehua, sokeroimattomia marjoja ja mahdollisimman tönkköä itse leivottua leipää, johon oli sotkettu terveellisä yrttejä. Mä en ole koskaan yltänyt moisiin terveellisiin pöperöihin elämäni aikana. ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei meillä saanu mehua juoda... ja aina oli jotain kasvista ruuan kanssa, ei aina salaattia, mutta jotain kasvista. Tomaattia tms. Ja hedelmiäkin syötiin, vaikka äiti oli köyhä yksinhuoltaja ja hedelmät kalliita. Tää oli -70 ja -80 luvulla.

Vierailija
24/82 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohi halpeni vasta 90-luvun lopulla tehoviljelyn myötä.

Ei meillä 80-luvulla kyllä mitään läskisoosia ja perunoita syöty, vaikka ihan tavallisesta perheestä olen kotoisin. Tyypillisiä ruokia kotona oli kirjolohi, karjalanpaisti, perunalaaatikko, pinaattikeitto, lihapullat ja muusi, jälkiruokana esim marjarahkaa, kiisselit. Salaatit olivat rasasteita, tai kiinankaalia, ja juuri 80-luvulla jäävuorisalaatti oli suosittua.

Vierailija
25/82 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2011 klo 10:23"]

Lohi halpeni vasta 90-luvun lopulla tehoviljelyn myötä.

Ei meillä 80-luvulla kyllä mitään läskisoosia ja perunoita syöty, vaikka ihan tavallisesta perheestä olen kotoisin. Tyypillisiä ruokia kotona oli kirjolohi, karjalanpaisti, perunalaaatikko, pinaattikeitto, lihapullat ja muusi, jälkiruokana esim marjarahkaa, kiisselit. Salaatit olivat rasasteita, tai kiinankaalia, ja juuri 80-luvulla jäävuorisalaatti oli suosittua.

Meidän kahden opiskelijan perheessä syötiin useinkin lohta 80-luvulla. Silloin ei tosin myyty fileitä, vaan lohi oli fileoitava itse. 

Vierailija
26/82 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi näitä vuosia vanhoja keskustelua on nosteltu viime päivinä taas esiin?

Vierailija
27/82 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli runsaasti kasviksia ja hedelmiä jo 70-luvulla.

Vierailija
28/82 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 19:53"]

[/quote]

Kasvikset ja hedelmät eivät tee ruuasta terveellistä. Pitää olla myös proteiinia ja rasvaa.

Vierailija
29/82 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syötiin terveellisesti, paljon on kiinni perheen äidistä ja hänen ymmärryksestään.

Vierailija
30/82 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syötiin paljon ranskanleipää ja ainoa leikkele oli lauantaimakkara. Lisäksi viikonloppuisin pannukakkua, lettuja, hodareita ja vastaleivottua pullaa ja korvapuusteja. Perusruoka oli possua ja perunaa, pihvejä, lihakeittoa, siskonmakkarasoppaa, lihasoppaa.

Kasviksia syötiin pilkottuna niin, että niitä dipattiin sokerikippoon. Myös riisimuroja ja maissihiutaleita syötiin paljon maidon kanssa, niiden päälle ripoteltiin paljon sokeria. En juonut maitoa, mutta join joka päivä jaffaa ja kaakaota.

Olin teininä laiha kuin mikä! En muista hirveästi syöneeni kasviskia... hedelmiä kylläkin: omenat, banaanit, persikat, luumut, vesimelonit. Hampurilaisista ja pitsoista en tiennyt mitään.

Vierailija
31/82 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 19:56"]

[/quote]

Kasvikset ja hedelmät eivät tee ruuasta terveellistä. Pitää olla myös proteiinia ja rasvaa.

[/quote]

Sanoinko mä, että syötiin pelkkiä kasviksia ja hedelmiä?

Vierailija
32/82 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 20:24"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 19:56"]

[/quote]

[/quote]

Sanoinko mä, että syötiin pelkkiä kasviksia ja hedelmiä?

[/quote]

Et sanonut

Vierailija
33/82 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä syötiin vihanneksia, salaattia, jälkiruuaksi oli usein hedelmä. Vaikuttikohan se asiaan, että oltiin kaupunkilaisia? 

Mutta kunakin aikana eletään sen tiedon mukaan mikä silloin on. Nykyäänhän ihmiset sotkee koko elämänsä seuraamalla muutaman kuukauden välein muuttuviua virallisisa suosituksia ja kaiken maailman dieettejä. Oma kokemus jätetään käyttämättä kun totellaan viranomaisten tai jonkun muodissa olevan tv-julkkiksen määräyksiä. 

Ja koko ajan pitää olla vähän huolissaan, että meneekö nyt oikein vai väärin. Jos vatsa toimii säännöllisesti ja nukkuu hyvin, silloin syö, liikkuu ja elää oikein. Niin helppoa se on, mutta tietysti aika epätrendikästä. 

Muuten, eihän 80-luvulla muistaakseni puhuttu keliakastakaan, ei laktoosi-intoleranssista, ei hometaloista, kilpirauhasongelmista ... Eikä suomalaiset kuolleet sukupuuttoon silloinkaan. 

Vierailija
34/82 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koulussakaan ollut kuin jotain juureksia lämpimässä ruuassa. 80-luvun loppupuoliskolla tuli opiskelupaikkaan salaatit, ne olivat valmiiksi annosteltu jälkiruokakulhoihin. Marjoja syötiin meilläkin tosi paljon. Mutta porkkanoita ja herneitä syötiin raakana paljon. Kirjolohi oli meillä aina lauantaisin, kokonaisena ostettu ja leivinuunissa paistettiin. ei se varmaan kallista ollut, koska emme mekään mitään varakkaita olleet. Kaikenlisäksi asuin pienessä maalaiskirkonkylässä, joten ei se kirjolohi varmaan kovin vaikeasti saatavaa enää silloin ollut. 70-luvun puolella mielestäni alkoi jo se perinne. Meillä oli hedelmiä yleensä yksi per nokka päivässä ja useimmiten ne olivat appelsiineja. 

Vierailija
35/82 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli juureksia raakana naposteltavaksi ja sesongin hedelmiä, mitä halvalla sai.

Vierailija
36/82 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla syötiin enemmän kauden juureksia tai vihanneksia. Yleisimmin porkkana- ja lantturaasteita sekä sitä-kaalipuolukkasalaattia. Kiinankaalipohjainen salaatti oli myös hyvin tuttua (halpaa?). Kesällä sitten enemmän tomaattia, kurkkua ja marjoja.

Leipänä oli usein ranskanleipää tai jälkiuunileipää. Leikkeleistä muistan lauantain, balkanin ja metukan.

Perusruoka oli juuri sitä perunat ja lihaa-settiä. Keittoja ja uunivuokia.

Mutta silloin ei yleisesti juuri litkitty limuja (vain joskus saunan jälkeen) ja mässytetty sipsejä tai karkkia nykyisiä määriä. Kaupungistamme löytyi tuolloin yksi hampurilaispaikka, jossa käynti oli spesiaalitapaus (muutaman kerran vuodessa). Pitsalla en muista lapsena käyneeni koskaan, kotona tehtiin joskus itse.

Kaiketi on terveellisempää syödä perunaa, lihoja ja vehnäleipää jne. kohtuudella ilman ylimääräisiä sokereita ja höttöä niin kuin nykyisin.

Vierailija
37/82 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 20:31"]

Muuten, eihän 80-luvulla muistaakseni puhuttu keliakastakaan, ei laktoosi-intoleranssista, ei hometaloista, kilpirauhasongelmista ... Eikä suomalaiset kuolleet sukupuuttoon silloinkaan. 

[/quote]Minun isälläni on diagnosoitu laktoosi-intoleranssi joskus ennen syntymääni (-77). Silloin ei ollut hylaa eikä eilaa, niin mentiin sitten maidottomalla linjalla. Kun äiti nuorena tyttönä meni isän kanssa naimisiin, anoppinsa piti miniälle kokkikoulua siitä, miten kokataan ilman maitoa.

Vierailija
38/82 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin syötiin helppoa perusruokaa, mutta se johtuu siitä, että molemmat vanhempani olivat vaativissa kovan luokan työtehtävissä. Se oli sitä juppi-ura-keskeistä aikaa, ei ollut äiti kotiäitinä kuten nykyään itse olen. 80-luku oli itseasiassa aika terveellisyyskiihkoista aikaa kuntoilun suhteen, aerobic ja bodaus (silloinen nimitys painojen nostolle naisillakin) tulivat muotiin. Nykyäänkin on osa perheistä sellaisia, että syövät eineksiä. 80-luvulla niitä ei ollut niin paljon, kuin nykyään, vaan enemmän kotiruokaa.

Vierailija
39/82 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 20:22"]

Meillä syötiin paljon ranskanleipää ja ainoa leikkele oli lauantaimakkara. Lisäksi viikonloppuisin pannukakkua, lettuja, hodareita ja vastaleivottua pullaa ja korvapuusteja. Perusruoka oli possua ja perunaa, pihvejä, lihakeittoa, siskonmakkarasoppaa, lihasoppaa.

Kasviksia syötiin pilkottuna niin, että niitä dipattiin sokerikippoon. Myös riisimuroja ja maissihiutaleita syötiin paljon maidon kanssa, niiden päälle ripoteltiin paljon sokeria. En juonut maitoa, mutta join joka päivä jaffaa ja kaakaota.

Olin teininä laiha kuin mikä! En muista hirveästi syöneeni kasviskia... hedelmiä kylläkin: omenat, banaanit, persikat, luumut, vesimelonit. Hampurilaisista ja pitsoista en tiennyt mitään.

[/quote]

Niin tuttua!! Ainoastaan tuo, että jaffaa juotiin vain saunan jälkeen lauantaisin ja juhannuksena, kaakaota toki useammin. Asuimme rannikolla omakotitalossa ja kalasatamasta haettiin muikkuja ja /tai silakoita (?) suoraan kalastajalta. Isä oli tehnyt itse savustuspöntön, jossa kalat savustettiin. Voin vieläkin tuntea sen tuoksun ja maun, mikä kaloissa oli! Todella herkullista.

Kasviksista käytettiin tomaattia ja kurkkua, kesäisin oman kasvimaan salaattia, retiisejä ja porkkanoita. Maustekasveista tilliä, persiljaa ja ruohosipulia. Ihanin ruokamuistoni liittyy sairastamiseen. Kun olimme kipeitä, äiti houkutteli ruokahalua tekemällä kerrosvoileipiä ransakanleivästä. Väliin tuli suolalihaa, salaatinlehtiä, tomaattia ja punajuuri-piparjuurisalaattia. Lisäksi viinirypäleitä ja fazerin sinistä.

Emme olleet mitenkään varakkaita, äiti oli tosin nuorena käynyt talouskoulun ja piikonut ylemmän sosiaaliluokan perheessä, joten ehkä sieltä oli tarttunut jotain monipuolistamaan ruokakulttuuria. Valmisruokiakin käytettiin, varsinkin kun isä oli vastuussa ruokahuollosta (vuorotyö, ja aina välillä isä oli kokkina). Silloin syötiin purkkihernekeittoa tai purkkilihapullia. Valmislihapullien käyttö kyllä loppui siihen, kun yhden kerran ne maistuivat aivan kalalle. Tehotuotanto alkoi päästyä vauhtiin noina aikoina ja ilmeisesti possuille oli syötetty hieman liikaa silakkaa (en tiedä oliko oikea syy tuo, mutta se meille lapsille sanottiin selitykseksi kalanmakuisille lihapullille :D). Mutta siis pääasiassa paljon itsetehtyä ja leivottua, keittoja tai kuoripottuja kastikkeen ja porkkanaraasteen tai kiinankaalisalaatin kera.

Vierailija
40/82 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syötiin aika tavallista kotiruokaa. Jauhelihakastiketta ja etenkin sitä herkullista sianlihakastiketta, jota syödään nykyäänkin usein. Onneksi nykyään voi vielä syödä myös ranskanleipää.

Söimme 80-luvulla paljon kalaa, mutta se johtui lähinnä siitä, että suvussamme harrastettiin kalastusta, ja aina kun jotain saatiin, se myös syötiin. Kun ajattelee, missä hinnoissa kuha nykyään on, muistuvat mieleen ne 70- ja 80-luvun kesät, jolloin olimme uistelemassa ja saimme toisinaan kuhia, joita savustettiin. Ei sitä silloin niin osannut arvostaa, mutta näin on monen muunkin asian osalta, kun jälkeenpäin ajattelee.

Kasvispuoli oli varmaan tuota kaali- ja puolukkaosastoa ynnä joskus tomaattia ja kurkkua. Niin ja tietysti lehtisalaattia ja musta- ja punaherukoita.

En minä oikeastaan ole sitä mieltä, että 80-luvulla söimme sen paremmin tai huonommin kuin nykyään. Tosin lihassa oli enemmän läskiä, ja sitä joskus kaipaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi