Eikö ole tosiaan mitään keinoa helpottaa lapsen kivuliaita rakkuloita/aftoja suussa?
Ko rakkulat johtuvat allergisista reaktioista. Ne tulevat ja menevät, mutta saattavat usein vaivata jopa 10 päivää... Jotenkin tämä aihe tuntuu olevan tosi vaikea lääkäreille. Kukaan ei osaa sanoa mitään auttavaa konstia. Eikö oikeasti ole?? Kyllä suoraan sanottuna tuntuu välillä vaikealta tämä asia. Ja aina lapsella tietenkin vaikeuksia syödä... Muutenkin painoa liian vähän:(
Kommentit (12)
tuotteita kipeisiin suun haavaumiin/aftoihin, joista monet sopivat lapsillekin. Esim. GUM-sarjalla hyviä...käy sieltä katsomassa. Ja kannattaa hammastahna vaihtaa esim. Salutemiin (apteekit myy). Ei ainakaan sitten tahna aiheuta aftoja...vaikka teillä siis jotain allergiaa?
MIKSI lapsella on usein allergian takia niitä rakkuloita suussa?
MIKSI lapselle syötetään sellaista,mikä ei sovi?
Kylmää vettä sekaan jotta jäähtyy ja purskutusta vaan ainaki aamuin illoin ja mieluiten päivälläkin.
Moneen rakkoon auttaa sama konsti.
aikoinaan aftoja ja nykyään saa apteekista ilman reseptiä aftoille tarkoitettuja "tabletteja" joka laitetaan rakon päälle ja se tekee sellaisen kalvon rakon päälle ja paraneminen alkaa melko nopeesti
Nämä lääkkeet ovat kuulemma useiden lääkärien mielestä "turhia" tai eivät auta.(en sitten tiedä mikä on totuus, mulla on kaapissa kyllä hankittuna jotakin, mutta ei kuulemma sovi yhteen tällä hetkellä toisen käytettävän lääkkeen kanssa) Olen saanut neuvon käyttää särkylääkettä pahimpaan vaivaan, mutta ei se oikeasti tunnu paljon auttavan. Täytyy kokeilla tuota yhtä keitettyä vesi-juttua.
Lapsella ei ole keliakiaa, se on kokeilla testattu ja vaikka olisikin niin hän ei syö minkään valtakunnan viljaa (paitsi riisiä), hän on vain todella allerginen, saattaa saada ilmankin kautta oireita. Ruokavalio on suppea. Tuntuu surkealta, että vielä vuosien jälkeenkin joudumme yhä uudelleen Kelaa varten altistamaan häntä säännöllisesti allergisoiville aineille vaikka ko allergiat näkyvät myös testeissä. Ja kun joku rohkeni -mielestäni täysin asiantuntemattomasti- kyseenalaistaa että miksi syötän lapselleni vääriä ruoka niin kerron, että sillä tavalla se vain menee (Kelan lisäksi). Saadakseni laajennettua lapsen ruokavaliota hänelle on hyvin pienissä määrin kokeiltava uusia aineita, valitettavasti joskus hitunenkin jotakin uutta aiheuttaa reaktion. Yritän tietenkin olla tyytyväinen niin kauan kuin vältymme hengitystieoireilta, mutta kyllä nämä rakkulatkin saavat mielen masentuneeksi. Joskus toisinaan onnistumme saamaan uuden aineen ruokavalioon ja se on kyllä ihanaa!!
muta crohnia on kyllä tosi hankala "sulkea pois". Vaikka skopiat ja koepalat olisi puhtaat, eikä esim. magneetissakaan näkyisi mitään, voi se silti muhia siellä. Joskus menee ikuisuus ennen kuin se diagnosoidaan.
Ja en nyt tod. tarkoita että ap:n lapsella oisi crohn, vaan valistan ulkopuolisia tulehduksellisista suolistosairauksista ;)
-ohis
sekin on tutkittu ja possuljettu.
ap
Minulla on ollut omalla pojalla aftoja ja nyt on tyttärenpojalla myös.
Hapanta sokeroiomatonta mehua (puolukka, karpalo, sitruuna jne. jne.) ja sitten olen muutaman päivän kuluttua antanut voita, johon olen lisännyt kristalli- eli ruususuolaa. Lapsi on yleensä muutaman tunnin jälkeen syönyt kunnolla ruokaa.
Puuduttavaa voidetta on olemassa, mutta sitä määrätään jostain syystä harvoin. Miksi lapsella on niin usein aftoja?
Syökö kirpeitä karkkeja? ne aiheuttaavat monelle aftoja. Toinen on hammastahnan yksi osa, joka voi aiheuttaa niitä.