Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VIRIKEpäivähoito vs. TUKIpäivähoito?

Vierailija
13.02.2011 |

Minusta VIRIKEpäivähoito on sanana osassa tapauksia harhaajohtava. Meidän kohdalla voisi puhua TUKIpäivähoidosta. Ei esikoinen ollut VIRIKKEIDEN vuoksi pari päivää viikossa lyhyttä päivää hoidossa (= alle 10% ajastaan) kun äiti oli vauvan kanssa kotona. TUKIpäivähoitoa käytimme sen vuoksi, ettei lasten tarvitse kokea väsymyksestä sekopäisen äidin itkua ja huutoa (niin paljon) ja poistamaan fyysisen väkivallan uhan, joka väsymystilassa lyhyellä pinnalla oli lähellä.

Ihmisen unentarve on yksilöllinen biologinen ominaisuus, johon ihminen ei juurikaan pysty itse vaikuttamaan tai muuttamaan sitä. Minä kuulun niihin, jotka menevät ihan sekaisin kuukausien pätkäunista. Jotkut kestävät ne ilman mitään oireita. Onhan valvottaminen ja syvän unen estäminen yksi vanha kidutuskeinokin..

Normaalisti (kun en joudu valvomaan kuukausia ja toipumaan synnytyksestä) olen ihan tavallinen, rakastava äiti eikä meillä ole kotona mitään ongelmia. Päinvastoin. Paljon parempaa kotia ja vanhempia ja kodin ilmapiiriä saa etsiä. Mutta että osa-aikahoito oli meille valtavan hyvä TUKI vaikeana aikana.

Elämä on onneksi taas normalisoitunut ja ollut vuosia tasaista ja ihanaa, mutta en uskalla enää lapsia hankkia tuon valvomisen ja sen aiheuttaman sekotilan vuoksi..

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän perhe ei selviä kunnolla omin voimin/ perheessä ongelmia.

Virikehoito taas johtuu vain laiskasta perheestä, ei välitetä tarpeeksi lapsista ja halutaan päästä sieltä missä aita on matalin.

Vierailija
2/18 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikossa päiväkodissa. itse olen kotona nuoremman lapsen kanssa. syynä on masennukseni, ja katson päivähoidon tueksi jaksamiseen. monet lähiympäristön äidit tuntuvat välillä ihmettelevän, ehkä paheksuvankin, mutta eivätpä he tiedä tästä masennuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

väsyneenä ihan eri ihminen..kamala kärttyinen akka...

Vierailija
4/18 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kunnallinen päivähoito ole mikään tukiverkosto, eikä ratkaisu äidin uniongelmiin.Ikävä tilanne tuollainen, ettei kykene rakentamaan suhteita muihin ihmisiin laisinkaan.

Vierailija
5/18 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisilla(?) ihmisillä mitään tapoja.

Vierailija
6/18 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotta äiti jaksaa. Se on varmasti tarpeellinen osalle perheistä. Sitten on äitejä, jotka haluavat lapset pois jaloistaan oman mukavuuden takia. Puhutaan virikkeistä (joita ilmankin lapset voivat hyvin tai jopa paremmin)

On perheitä, joissa ei tukiverkostoja lähimaillakaan, mutta hoitavat silti lapsensa itse.

Joku äiti jaksaa paremmin, toinen huonommin, olipa tukea tai ei.

Arjen pyöritys lasten kanssa voi olla haastelista tai sujuvaa. Univajetta ollut täälläkin, kaikki lapset valvottaneet eka vuonna. Siltikin, elämä voittaa.

Vierailija
7/18 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten niin ap ei halunnut tehdä yhtään mitään? Sinä et tiedä mutta minä tiedän kokemuksesta että pitkä univaje ajaa hulluuden partaalla ja ainakaan minä en nukkunut EDES unilääkkeillä. Tuossa vaiheessa jaksaminen on kaikin puolin niin piipussa että MIKSI EI laittaisi lasta päivähoitoon, se on juurikin sitä tukiverkoston luomista.

Vierailija
8/18 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anyone? Joskus tukipäivähoito on paras ratkaisu ja loistava tuki perheelle pahempien ongelmien ennaltaehkäisemiseksi. Niiden on helppo sanoa, jotka eivät mene ihan sekaisin univajeesta tai eivät joudu sitä ensinkään kokemaan.

Vierailija
9/18 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko kaikki äitiyslomalla lapsensa hoitoon vieneet hakeneet vain niitä virikkeitä? Eikö ole muita, joille se on ollut tuki perheen ja lasten hyvinvoinnille?

Vierailija
10/18 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kai ainoa univajeesta sekaisin menevä

Ovatko kaikki äitiyslomalla lapsensa hoitoon vieneet hakeneet vain niitä virikkeitä? Eikö ole muita, joille se on ollut tuki perheen ja lasten hyvinvoinnille?

Kirjoituksesi ovat vaan niin osuvia, ettei niihin ole kellään mitään vastaanväittämistä!

Mä ihan tosissani mietin, että mahtaako mun haaveitteni lapsikatras kaatua juuri noihin uniin. Nyt jo ensimmäisen (6kk) kanssa mä olen välillä ihan hajoamispisteessä väsymyksen takia. Ja esikoinen on vielä ihan kohtuu hyvä nukkumaan. Pelottaa, että seuraava voisikin olla koliikkilapsi ja huono nukkumaan.

Vierailija
11/18 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kai ainoa univajeesta sekaisin menevä

Kirjoituksesi ovat vaan niin osuvia, ettei niihin ole kellään mitään vastaanväittämistä!

Mä ihan tosissani mietin, että mahtaako mun haaveitteni lapsikatras kaatua juuri noihin uniin. Nyt jo ensimmäisen (6kk) kanssa mä olen välillä ihan hajoamispisteessä väsymyksen takia. Ja esikoinen on vielä ihan kohtuu hyvä nukkumaan. Pelottaa, että seuraava voisikin olla koliikkilapsi ja huono nukkumaan.

Kiva kuulla että on meitä muitakin :)

Muuten tosiaan haluaisin kolmannen lapsen (ja mieheni olisi heti valmis), mutta en taida kestää enää sitä sekopäisyyttä kertaakaan. On kuin olisi toinen ihminen.

Vierailija
12/18 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta VIRIKEpäivähoito on sanana osassa tapauksia harhaajohtava. Meidän kohdalla voisi puhua TUKIpäivähoidosta. Ei esikoinen ollut VIRIKKEIDEN vuoksi pari päivää viikossa lyhyttä päivää hoidossa (= alle 10% ajastaan) kun äiti oli vauvan kanssa kotona. TUKIpäivähoitoa käytimme sen vuoksi, ettei lasten tarvitse kokea väsymyksestä sekopäisen äidin itkua ja huutoa (niin paljon) ja poistamaan fyysisen väkivallan uhan, joka väsymystilassa lyhyellä pinnalla oli lähellä.

Ihmisen unentarve on yksilöllinen biologinen ominaisuus, johon ihminen ei juurikaan pysty itse vaikuttamaan tai muuttamaan sitä. Minä kuulun niihin, jotka menevät ihan sekaisin kuukausien pätkäunista. Jotkut kestävät ne ilman mitään oireita. Onhan valvottaminen ja syvän unen estäminen yksi vanha kidutuskeinokin..

Normaalisti (kun en joudu valvomaan kuukausia ja toipumaan synnytyksestä) olen ihan tavallinen, rakastava äiti eikä meillä ole kotona mitään ongelmia. Päinvastoin. Paljon parempaa kotia ja vanhempia ja kodin ilmapiiriä saa etsiä. Mutta että osa-aikahoito oli meille valtavan hyvä TUKI vaikeana aikana.

Elämä on onneksi taas normalisoitunut ja ollut vuosia tasaista ja ihanaa, mutta en uskalla enää lapsia hankkia tuon valvomisen ja sen aiheuttaman sekotilan vuoksi..

äidin pitää yksin kärsiä valvominen, miksei isä tee osaansa?

Miksi äiti ei laita tukiverkkojaan kuntoon?

Ihan varmasti et ole pystynyt hoitamaan "syvän unen" vajeitasi niiden muutaman tunnin aikana, jotka vanhempi lapsi on ollut hoidossa. Eihän vauva nukahda kuin nappia painamalla siksi ajaksi. Eikä normaalilta ihmiseltä mene kuukausikaupalla synnytyksestä toipumiseen.

Vierailija
13/18 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isommat lapset olivat kahdesti viikossa hoidossa kolmosen vauva-ajan, ja se oli tosi ihana juttu. Nyt meille on tulossa neljäs lapsi ja varmaan taas pidämme kaksi lasta kaksi päivää viikossa hoidossa, tarvittaessa enemmänkin. Esikoinen on jo koulussa.

Mutta, jokainen tekee nämä ratkaisut oman perheen tilanteesta käsin. On toki monia, joilla mummit ja kummit ottavat isompia yökylää ja auttavat muutenkin arjessa. Meillä näin ei ole, joten meidän tukiverkko on Helsingin kaupunki.

Vierailija
14/18 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tismalleen samantapaisessa elämäntilanteessa, viereinen päiväkoti on ollut lapseni pelastus, edes jokin paikka jossa asiat ja rutiinit aina samalla tavalla kun käytin kaikki voimani masennuksesta ja miehen uskottomuudesta selviämiseen kun toinen lapsi oli vasta 2 kk.. ja ns. tukitoimena osaviikkohoito jatkuu ja lapsi on onnellinen, saanut kavereita, äiti jaksaa nykyään paremmin, tekee vaikka mitä ja hoitaa kodin, ja on molemmille lapsille parempi äiti kuin syksyllä, en minä huvikseen vienyt reilu 2 v hoitoon,, ja olisin yrittänyt pärjätä kotona jos lapsi ei olisi ollut onnellinen järjestelyyn, olen tyytyväinen että ne hoitopäivät auttoivat niin paljon kaikkia osapuolia. älkää edes jaksako loukkaantua toisten arvostelusta ja virikelapsien haukkumisesta, jokaisella on varmasti oikeutetut syyt ns virike ja tukihoitoon ja lapsen paras on jokaisen äidin tavoite valintaa tehdessä.

Vierailija
15/18 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidin pitää yksin kärsiä valvominen, miksei isä tee osaansa?

Miksi äiti ei laita tukiverkkojaan kuntoon?

Ihan varmasti et ole pystynyt hoitamaan "syvän unen" vajeitasi niiden muutaman tunnin aikana, jotka vanhempi lapsi on ollut hoidossa. Eihän vauva nukahda kuin nappia painamalla siksi ajaksi. Eikä normaalilta ihmiseltä mene kuukausikaupalla synnytyksestä toipumiseen.

- Miksi äidin pitää yksin kärsiä valvominen, miksei isä tee osaansa? : Koska äiti imettää myös öisin. Viikonloppuisin nukuin minkä pystyin, mutta pitkä univaje johti minulla myös siihen, etten "osannut" nukkua.

- Miksi äiti ei laita tukiverkkojaan kuntoon? : Voisitko kuvat vähän tarkemmin, keitä nämä tukiverkkolaiset ovat? Meillä ei asu sukulaisia lähellä. Kaikki tuntemamme ihmiset ovat työelämässä tai samassa tilanteessa.

- Ihan varmasti et ole pystynyt hoitamaan "syvän unen" vajeitasi niiden muutaman tunnin aikana, : En, mutta parempi sekin kuin ei ollenkaan unta.

Vierailija
16/18 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap vastaa kinkkisiin kysymyksiin :) - Miksi äidin pitää yksin kärsiä valvominen, miksei isä tee osaansa? : Koska äiti imettää myös öisin. Viikonloppuisin nukuin minkä pystyin, mutta pitkä univaje johti minulla myös siihen, etten "osannut" nukkua.

- Miksi äiti ei laita tukiverkkojaan kuntoon? : Voisitko kuvat vähän tarkemmin, keitä nämä tukiverkkolaiset ovat? Meillä ei asu sukulaisia lähellä. Kaikki tuntemamme ihmiset ovat työelämässä tai samassa tilanteessa.

- Ihan varmasti et ole pystynyt hoitamaan "syvän unen" vajeitasi niiden muutaman tunnin aikana, : En, mutta parempi sekin kuin ei ollenkaan unta.

uniongelmasi ratkomiseksi.

Vierailija
17/18 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös kiikutan esikoisen parina päivänä muutamaksi tunniksi hoitoon ihan sen vuoksi että olen kuoleman väsynyt vailla minkäänlaista tukiverkostoa yksin kahden lapsen kanssa. Ja siis ihan jotta lapseni säästyisi minun raivareiltani..katson tämän järjestelyn olevan ehdottomasti paras ratkaisu tässä tilanteessa ja lähes välttämätön.

Vierailija
18/18 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen myös tuota virikehoito-nimitystä. Ainakin meidän kunnassa pk-johtaja sanoi sen tarkoittavan, että lapsi on hoidossa korkeintaan kolme päivää kuussa, eli on mahsuton hoito kiperässä tilanteessa. Joissakin kunnissa sano kai tarkoittaa sitä, kun kotiäiti muuten vaan vie viikottain hoitoon. Meillä esikoinen oli hoidossa, mutta ei tuen eikä virikkeiden vuoksi, vaan koska tein lisäkoulutuksen opintotehtäviä vauvan hoidon ohessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän