Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Historiasta kiinnostuneet/sitä lukeneet: kyllästyttääkö tai turhauttaako aihe joskus?

Vierailija
19.02.2026 |

Tuleeko joskus mieleen että perkelettäkö näitä vanhoja tässä enää kaivelee, mitä se auttaa mihinkään? Että tämä on pelkkää eskapismia.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkää paskaahan se pääasiassa on. Joskus fantasioin että ennen oli paremmin, mutta ei se kyllä ollut. Ja jos joskus olikin niin niitä aikoja ei saa enää takaisin joten turhaa märehtiä vanhoja. Kirjoitin laudaturin ja suunnittelin opintoja historiaan liittyen, mutta jätin kuitenkin harrastukseksi. Hyvä niin. Olen ihan kypsä koko aiheeseen. 

Vierailija
2/14 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin. Nykyisyys on se mikä ottaa päähän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei turhauta. Jos alkaisi turhauttaa, siirtyisin johonkin muuhun aikakauteen tai peräti nykyaikaan.

Vierailija
4/14 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko historia sinullekin siis eskapismia? Minulle se oli sitä, mutta en enää jaksa sitäkään. Olen jo yli 5-kymppinen, mitä noita vanhoja enää vatvomaan. Odotan vain eläkkeelle pääsyä. Katson siis tulevaan, en enää menneeseen. Se on ohi.

Vierailija
5/14 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei etukäteen tiedä mitä löytää jos kaivelee asioita oikein perusteellisesti. Vähintään löytää uusia näkökulmia.

Vierailija
6/14 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllästyttää nykymeno kun historiasta ei ole opittu mitään.

Vierailija
7/14 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa erityisesti Saksassa 90 vuotta sitten valtaan nousseen ja siellä touhunneen A kirjaimella alkavan herrasmiehen touhut.

Ei siksi, että olisin samaa mieltä hänen kanssaan vaan siksi että miksi asiat halutaan niin villisti lakaista maton alle.

Vierailija
8/14 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllästynyt enkä kyllästy. Koko ikäni olen lukenut historiaa, toki muutakin, mutta historia on jotain niin mielenkiintoista, ettei sitä voi jättää tutkimatta/lukematta. Aina löytyy uutta - katselen myös kaikki historiaa käsittelevät dokut. 

Vierailija
9/14 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa erityisesti Saksassa 90 vuotta sitten valtaan nousseen ja siellä touhunneen A kirjaimella alkavan herrasmiehen touhut.

Ei siksi, että olisin samaa mieltä hänen kanssaan vaan siksi että miksi asiat halutaan niin villisti lakaista maton alle.

Kuka lakaisee maton alle? Onhan aivan jättimäärä kirjallisuutta tuosta henkilöstä ja sen ajan politiikasta tarjolla. Ainakin saksaksi. Olen lukenut.

Vierailija
10/14 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisyyden tekee jokainen itse. Historiaa on muistella tehtyjä valintoja ja tekoja, omia tai muiden.

Vierailija
11/14 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena aikuisena turhauduin historiaan, kun siitä ei voinut saada järkevää ammattia: arkeologiksi tai historiallisen museon kuraattoriksi pääsemiselle olisi ollut lottovoittoon verrattava todennäköisyys, ja opettajaksi en olisi millään maailman ilveelläkään ryhtynyt (erinomaisen hyvä niin, koska olen edelleen työikäinen ja koulujen meno on nykyään vielä vähän erilaista kuin ysärillä, jolloin ammatinvalinta oli ajankohtainen asia).

Vierailija
12/14 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllästytä, ahdistaa välillä se, että historiasta ei opita mitään. Tehdään rauha, joka kestää muutaman kymmenen vuotta, että sodan tuhot korjataan ja vainajat haudataan, ja sitten joku alkaa taas isotella ja vaatia takaisin niitä satojen kenties  tuhansien vuosien takaisia alueitaan.

Vierailija
13/14 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämme historiaa. Tästä kirjoitetaan vääristynyt totuus kirjan kansiin.

Historia toistaa itseään uudestaan ja uudestaan ja kaikki kirjoitelmat ovat vain satua, puppua, joka on jonkun näkökulmasta kirjoitettu mielipide.

Eli ei en lue enään historiaa, vaan fiktiivisiä satuja menneiltä ajoilta jitka antavat osvittaa kuinka silloin elettiin.

Eli hyvin samoin kuin nyt,puitteet vaan olivat erit. Mutta draamat, ongelmat, vastoinkäymiset aina samat.

Vierailija
14/14 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka lakaisee maton alle? Onhan aivan jättimäärä kirjallisuutta tuosta henkilöstä ja sen ajan politiikasta tarjolla. Ainakin saksaksi. Olen lukenut.

Miten jättimäärän lukenut ihminen voi samaan aikaan olla noin sokea?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän