Te, jotka ostatte lapsille vaatteet uusina
Onko teillä koskaan tullut riitaa ystävien/tuttavien kanssa, jotka suosivat kierättämistä? Onko kukaan kritisoinut?
Kommentit (23)
Eihän se mun kaveri olisi saanut kirpparilta hyviä vaatteita jos en itse sinne niitä kuskaisi.
Olkaa vaan kiitollisia meille jotka ostamme hyvälaatuisia vaatteita uutena ja viemme sitten kirpparille:)
Itse ostan uusina mutta kierrätämme myös vaatteita sukulaisten ja tuttujen kanssa.
Lapsemme ovat aivan eri ikäisiä. Ja eri sukupuolta. kavereilla tyttöjä pääosin. Itsellä lapsi jo 10v+ poika.
Kaveripiirissä vanhin lapsi 5v. Ja ei ole riideltävää. Ja jonkun ne vaatteet on ostettava uusina, jotta on jotain mitä kierrättää muille. Itse ostan vaatteemme uusina ja myyn taas kirppareilla, kun sen aika on.
että nykylapsilla on paljon vaatetta. Tämä on tietysti aiheen vierestä, mutta vanhemmat sukulaiset huomauttelevat meille usein lasten paljoista ja 'hienoista' vaatteista - vaikka meillä suuri osa käytettyä. Heistä nykymeno on tuhlausta, ja ymmärrän heidän näkökulmansa.
moni tuttavani/sukulaiseni taas kierrättää kaikki tyyliin kymmenellä lapsella..ja kunto on sitten myös sellainen.
Ostan kyllä osan käytettynä, osan uusina. Joskus kiukuttaa ostaa netin kautta käytettyä, jos "hyväkuntoinen" = polvet melkein puhki, tahroja, kulunut joka puolelta. En useinkaan ehdi kirppikselle, joten käytetty tulee ostettua pääsääntöisesti netistä, esim. huutiksesta. Jossa vaatteista pyydetään usein aikamoisia hintoja.
leikki-ikäisille harvoin löytää hyviä vaatteita kirppikseltä...niin kuluneita ettei viitsi ostaa.
Ainakaan ääneen;)
Itse kierrätän omien lasteni vaatteet sukulaisille ja tuttaville ilmaiseksi tai pientä korvausta vastaan. Ostan omasta mielestäni laatuvaatteita ja olen käsittänyt, että tuttavat ottavat näitä käytettyinä ihan mielellään vastaan.
Omatpahan ovat rahani ja rahan takia tuttavani kierrättävät... ekologisuutta ei harrasteta meidän piireissä valitettavasti :(
Mutta jos joku kritisoi, sanon ettei täällä Italiassa ole kirpputoreja. Jonkinlaista lastenvaatteiden kierrättämistä sentään jo täälläkin harrastetaan ja vaatteita kiertää ystävien ja sukulaisten välillä.
Jonkun verran olemme myös saaneet kavereilta ja myös itse antaneet vaatteita kiertoon. Ei ole kukaan kritisoinut. Meillä ostetaan vaan tarpeeseen (niinkuin varmaan useimmissa muissakin perheissä).
Laitan kyllä melkein kaikki meidän käyttökelpoiset vanhat vaatteet kiertoon. Myös kaikki urheiluvälineet. Itse ostan kuitenkin kaiken uutena.
Kerran yksi "luontoystävällinen", kuitenkin paljon lentokoneella matkusteleva, ystäväni kommentoi minulle kritisoivaan sävyyn pyykkimääräämme (olimme molempien perheiden kanssa lomalla ja pesin mökillä kesken viikkoa koneellisen pyykkiä).
Hän siis oli matkassa kaksin 2-vuotiaan tyttönsä kanssa. Meillä perheessä 5 henkeä, lasten iät 5,4 ja 1.
Onko ihme, että viideltä hengeltä tulee pyykkiä enemmän? Ja joutuuhan hän omat pyykkinsä kuitenkin kotona pesemään. En ihan ymmärtänyt ongelmaa. Ei kai se koneen pyöritys mökillä enempää luontoa syö kuin kotonakaan. Eikä kukaan laita sotkuisia vaatteita kai takaisin vaatekaappiin?
Ja tosiaan lentelee parin kuukauden välein pitkin Eurooppaa tehden kulttuurimatkoja :) Me lennämme kerran vuodessa, joka sekin toki liikaa, mutta eiköhän sillä erotuksella jo pari koneellista pese pyykkiä.
Mielestäni tuollainen toisten valintojen kyttääminen ei ole fiksua eikä kuulu kaverisuhteisiin. Sitäpaitsi elämäntilanne vaihtelee itse kullakin; joskus asutaan lähempänä kirppareita tai lapsi on sen ikäinen että hyväkuntoista tavaraa löytyy käytettynä ym. ja silloin on ihan luonnollista että kirpparilla ehtii kiertää ja sieltä löytyy tavaraa. Esikoisen kohdalla tein itsekin niin. Mut nyt asutaan kaukana kirppiksistä ja toinenkin lapsi on samaa sukupuolta, joten on helpompaa ostaa vaatteet uusina, kaikki tarvittava kerralla, että ovat hyväkuntoisia vielä seuraavallekin lapselle eikä vaatteiden hankintaan mene liikaa aikaa.
tosin vaikka ostankin vaatteet uusina, kierrätän sen jälkeen kyllä, eli serkun muksut saavat meiltä nämä käytetyt vaatteet.
ottavansa ne mun uutena ostamat vaatteet mielellään omalle lapselleen kun jäävät pieneksi.
ja pistän myös omani kiertoo. Hyvät myyt tai saatan myös lahjoittaa tuttavilleni ja hieman huonommat mutta kuitenkin ehjät vaatteet vien kierrätykseen. Ja kukaan tuttavistani ole kritusoinut minua.
ihan oikeakin elama (ei tarvi kayttaa aikaansa muiden asioista nipottamiseen...)
jonka jälkeen ne menee keskimmäiselle lapselle ja sen jälkeen annan ilmaiseksi kavereille ne, jotka on vielä hyväkuntoisia. Kukaan ei ole valittanut ilmaisista vaatteista.
Kolmannelle lapselle, joka on eri sukupuolta kuin kaksi ensimmäistä, saan puolestani kaverilta lainaan tosi paljon vaatteita.
Mä en oikeen ymmäärrä, miten ketään voi haitata ostaako joku lapsilleen vaatteet uutena, vai kirppiksilta vai saako kaverilta lainaksi.
Ei ole kukaan kritisoinut eikä ole ollut edes puhetta asiasta.