Voiko 200 000 eurolla rakentaa okt-talon? Ei älvsby eikä vastaava...
Vaan ihan sellainen "kunnon" omakotitalo.
Sisältäen kunnallistekniikan yms ja tontin?
Riitääkö 200 000 euroa?
Kommentit (45)
- tontti 30 000
- maarakennus 20 000
- perustukset 20 000 (jos joudut paaluttamaan hintaa lisää 10 -15 tonnia
- liittymät /vesi & sähkö 8 000
- pihan teko + muuta sälää 15 000
- pääsunnittelija + vastaava mestari 4000 - 5000 € (ton verran jotaikuinkin joudut pulittamaan jos haluat että tekevät muutakin kuin lakisääteiset hommat. Suunnittelijalle kannattaa maksaa, muuten rakennusmiehet vievät amatööriä kuin pässiä narussa.)
tähän mennessä n. puolet 200 000 € mennyt eikä ole vielä taloon löyty yhtään naulaa...
Onneksi ostettiin vanha talo valmiina ja rempattiin!
mieheni rakentaa taloja ja sanoi että "vain soitto meille ja talo rakennetaan"
- tontti 30 000
- maarakennus 20 000
- pääsunnittelija + vastaava mestari 4000 - 5000 € (ton verran jotaikuinkin joudut pulittamaan jos haluat että tekevät muutakin kuin lakisääteiset hommat. Suunnittelijalle kannattaa maksaa, muuten rakennusmiehet vievät amatööriä kuin pässiä narussa.)tähän mennessä n. puolet 200 000 € mennyt eikä ole vielä taloon löyty yhtään naulaa...
Pääkaupunkiseudulla pääsuunnittelija, ainakin oikea arkkitehti maksaa noin 20000 euroa / noin 200m2 talo.
- tontti 30 000
- maarakennus 20 000
- pääsunnittelija + vastaava mestari 4000 - 5000 € (ton verran jotaikuinkin joudut pulittamaan jos haluat että tekevät muutakin kuin lakisääteiset hommat. Suunnittelijalle kannattaa maksaa, muuten rakennusmiehet vievät amatööriä kuin pässiä narussa.)tähän mennessä n. puolet 200 000 € mennyt eikä ole vielä taloon löyty yhtään naulaa...
Pääkaupunkiseudulla pääsuunnittelija, ainakin oikea arkkitehti maksaa noin 20000 euroa / noin 200m2 talo.
Arkkitehdin palkkio riippuu todella paljon talosta mutta 20 000 €:lla suunnitellaan talo jo kunnolla kaikkine kalustekaavioineen, materiaaleineen ja kojeineen, aika lailla vimpan päälle. Lupakuvat saat n. 5000 € ylöspäin. Toki suositttelen käyttämään arkkitehtia ainakin julkisivujen ja tärkeimpien kiintokalusteiden suunnittelussa, niin olennaiset ideat välittyvät lopputulokseen ja hintaan.
Talon hinnaksi koosta riippuen 1500 - 2000 € kun teette halvalla. Ja tontti päälle. Jos haluatte parempaa, maksaa väistämättä enemmän. Ja ison talon neliökustannus on pienempi, koska pakolliset kalliit tilat ovat n. samat.
- arkkitehti (ja se safa...)
Noinhan sitä vaan palaa.
Itse olen työmaamestari, ja tontti ostettuna nyt.
Talopaketti vesikattovalmiina on 90k€, kaupat lyödään lukkoon kun toisen talopaketin tarjous saadaan. Tuosta saa vielä tuon 3000- 5000€ pois.
kvv vastaavana tuttu 400€ tekee iv ja putkityöt kanssani ja teen hänelle vastapalveluksena sitten asunnossa sisätasoituksen jne.. Eli putkista noin 7k€- 10k€ maksimi materiaaleista.
Vastaavana mestarina en välttämättä voi olla (selviää 2kk sisällä) koska en ole tehnyt lopputyötä kouluun vieläkään, eli nyt katsotaan riittääkö vuosien kokemus tässä.
Rakennesuunitelmat ovat juurikin tuossa luokassa, Lvis- suunnittelu tulee talopaketissa. Maa ja perustamistapalausunnot tutulta, samoin rakennuksen pohjat sokkeliin asti. tuohon meneekin tasatontilla ajoineen ja koneineen, rautoineen jne noin 25k€-30k€ varmaa hintaa en ole saanut vielä.
Sähköt tytäryhtiön kautta noin 15k€.
Viemäri ja vesi Nurmijärvellä noin 7000 siihen luvat jne.
huoh.
Rahaa laskin menevän 148hum2 taloon (pelkkä talo) noin 210k€ ja 20k€ otetaan varmuudella päälle.
Tontti 105k€
Puhutaan siis 330000 hintaisesta talosta. Oman työn osuus suuri, tai valtava siis.
Huvittavinta oli kun itse tein laskelmia maanvaraisesta laatasta ja laskin betonimottien määrää niin vaimo mietti miten verhot sijoitetaan molempiin taloihin =)
Onnea keikille rakentajille!
Mestari 30v
Ei. Jos hyvä tontti etelässä maksaa 150 te niin mitä meinaat 50 te saada?
edes tonttiin, että vähän tarkemmat speksit voisi olla kohdallaan... mutt aesimerkki: sukulainen rakennutti talon postimerkin kokoiselle tontille Tuusulaan ja maksoi koko hoidosta 600.000e, talossa 180m2. Itse ostettiin "vanha", vuonna -91 rakennettu 280m2 omakotitalo Espoosta isolla pihalla ja maksettiin 500.000 koko hoidosta (tehtiin vielä iso remppakin). Että onko talon rakentaminen todella ainoa hyvä idea?
Jos ei ole rahaa enempää, ei kannata haaveilla! Ei riitä muuten isompaan Älvsbyynkään..
...Riippuen tietysti tontin hinnasta paljonkin. Meillä okt 139 neliötä kahessa tasossa + autotalli 35 neliötä ja lainaa nostettu 120 000 euroa kaikkiin kuluihin. omaa rahaa oli noin 30 000 ennen rakennushommien alkua ja kastelli paketti tuli sateeltasuojaan pystytettynä. Sisustus ei todellakaan halvinta ole ja tontin hinta oli noin 20 000. Oikein hyvin ainakin meiän mielestä tollasel summal rakentaa jos ei tontista tarvii 100 000 euroa maksaa. Pihahommat ja kaikki jo tuohon rahaan meil tehty.
...Riippuen tietysti tontin hinnasta paljonkin. Meillä okt 139 neliötä kahessa tasossa + autotalli 35 neliötä ja lainaa nostettu 120 000 euroa kaikkiin kuluihin. omaa rahaa oli noin 30 000 ennen rakennushommien alkua ja kastelli paketti tuli sateeltasuojaan pystytettynä. Sisustus ei todellakaan halvinta ole ja tontin hinta oli noin 20 000. Oikein hyvin ainakin meiän mielestä tollasel summal rakentaa jos ei tontista tarvii 100 000 euroa maksaa. Pihahommat ja kaikki jo tuohon rahaan meil tehty.
Me rakennettiin itse viisi vuotta sitten 170 neliöinen 1½ kerroksinen talo ilman mitään erikoisuuksia vaan ihan tavallista tasoa niin autotalleineen hinnaksi tuli yli 300 tuhatta. Tontti maksoi vain 35 tonnia. Jos teet suorakaiteen muotoisen talon ilman yhtään erkkeriä tai uloketta, ilman parveketta, ilman takkaa, ilman mitään kallista helpolle tontille niin 200 tuhatta ei siltikään riitä.
samalla optimistisella 200 000,- lähdettiin liikkeelle, kuin ap, mutta vaikka tehtiin paljon itse, niin siltikin lopullinen saldo oli 340 000,-, siinäkään hinnassa ei vielä ole mukana ihan kaikkea mm. pihaan mennyttä, kun on vuosien aikana vähitellen rakennettu ilman lisälainaa.
Meillä budjetin ylityksen aiheutti lähinnä se, kun luotimme liikaa tutun arkkitehdin harkintakykyyn ja annoimme hänelle liikaa löysää. Sanoisin, että 50 000- 80 000 olisimme ehkä säästäneet, jos suunnittelu ja toteutus olisi ollut jämptimpää. Lopputulos on kuitenkin ihana ja rakkaudella "itse tehty" :)
maksaa vähintään 100k€ joten ei siitä enää taloon jää mitään! Jos tuon 200k€ voi käyttää taloon niin 100-120m2 onnistuu max oman työn määrällä, ei teetettynä
t 2 rakentanut ja 3:tta suunnitteleva
... 138-neliöisen talon ja 50-neliöisen tallin. Siihen päälle tontti 36000 euroa. Oman työn osuus erittäin suuri. Myös sähköt sähkäriystävä tekee talkoilla. Toisaalta älysähköön kuluu 5000 euroa ylimääräistä.
Budjettiin olen laskenut ostettua työtä n. 600 tuntia ja sen lisäksi maarakennukseen olen varannut 22000 euroa sisältäen myös kaivurimiehen palkan. Itselle jää sitten ne loput työt (n. 1500 mtt).
Liittymiin, suunnitelmiin, viranomaismaksuihin ja valvojien palkkioihin näyttäisi menevän n. 11000 euroa.
Mitään maalämpöjä tähän taloon ei tule, mutta toisaalta tulee polyuretaanieristys (-> matalaenergia-/passiivitalo)
Olen suhteellisen tarkkaan laskenut kaikki tarvittavat materiaalimäärät ja budjetin saamieni tarjousten perusteella, enkä usko, että se heittää kovin monella tonnilla.
Kymmenen vuotta sitten rakensin (suurelta osin itse silloinkin) 177-neliöisen talon ja 45-neliöisen tallin n. 185 000 eurolla. Hinta pitää sisällään tontin, joten vuosien takaisiin hintoihin verrattuna tämän päivän hinnat ovat oleellisesti korkeampia. Rakennuspaikkojen välimatka n. 3 km.
Tontin hinta kuuluu siihen 240 000 euroon.
Riippuu nimittäin täysin paikkakunnasta, montako tarkastusta rekennustarkastaja haluaa pitää. Esim. Hämeenlinnassa riittää yksi, Espoossa tulee väkisinkin kymnenkunta. Jokaisesta maksetaan kunnalle satasia ja samoin vastaavalle työnjohtajalle, näistä ei voi joustaa mitenkään. Pelkkiin vastaavan hommiin ja muihin tarkastuksiin meillä menee kymppitonni, viranomaispalkkiot päälle. Rakennuslupakin on viitisen tonnia. Maanrakennukseen voikin sitten mennä ihan miten paljon tahansa, riippuu tontista.
Täytys ensin tietää tarpeesi talon suhteen mutta noin yleisesti ajatellen ilman tonttikustannuksia olen sitä mieltä että perustalon ,tinkimättä kumminkaan mistään oleelisesta voidaan edelleenkin talon m2 hinnassa päästä reilustikin alle 1000e/m2,mutta se vaatii hyvää etukäteissuunnittelua ja tervettä maalaisjärkeä joka tuntuu nykyään olevan kateissa aika monelta rakentajalta,mutta halvallakin pystyy tekemään jos perustaso riittää ja on valmis itse tekemään mahdollisimman paljon koska jokainenhan osaa jos vain haluaa-kantaa tavaraa,nostaa pystyyn,naulata/ruuvata,levittää,tasottaa,taputtaa,mennä kyykkyyn,kävellä,ajaa autolla,kiivetä,veistää,sahata,leikata,käyttää vatupassia,mittaa,akkukonetta,sirkkeliä ym.ym ei se nyt mitään atomifysiikkaa ole,eikä tähtitiedettä,rohkeasti vaan paanalle.
Mekin rakennettiin itse viisi vuotta sitten 170 hm2 talo, koko homma tontteineen (15 000 e) maksoi 150 000 e. Ihan tavallista tasoa, tai ehkä vähän hienompi, ei mikään peltolättänä.
On kai vaan niin montaa eri tasoa "rakentaa kaikki itse".