Jos en mene töihin, vaan jään kotiäidiksi vielä hoitovapaan jälkeenkin, mitä mieltä olet?
Tilanne on tämä: mies käy töissä, tienaa keskiverrosti (ainakin omasta mielestäni), käteen n. 2000 - 2500 €/kk.
Meillä on oma asunto, josta velkaa jäljellä n. 40 000 €. Asunto miehen nimissä.
Kaksi lasta, toinen kohta 3 v. ja toinen 5 v.
Saan kotihoidontuen ja lapsilisät eli n. 500 €/kk. Maksan itse omat kuluni, ja osan ruokamenoista, sekä hoidan huushollin ja päävastuun lapsista.
Mies maksaa velkaa ja asumiskulut ja suuren osan ruoasta. Lasten tarvitsemista asioista minä ostan halvemmat (esim. vaatteet, pääasiassa kirppareilta hyväkuntoisia) ja mies kalliimmat, eli urheiluvälineet, pyörät ym.
Nyt olen ajatellut, että mitä jos hoitovapaan jälkeen en lähtisikään työnhakuun laisinkaan, vaan jäisin kotiäidiksi vielä ainakin siksi aikaa, että nuorimmainenkin on tokaluokalla.
Rahaa en paljoa tarvi, nytkin mulle aina jää säästöön tuosta 500 eurosta, joten vaikka sitten "mulle" ei tulisikaan kuin lapsilisät, saisin niillä todennäköisesti kaiken tarvittavan.
Elämäntyylini ja "harrastukseni" on nuukasti elely. Ostan vaatteeni vain kirpputoreilta, käytän vaatteeni loppuun (toki korjaan ja "muodistan" niitä itse ompelemalla), harrastukseni eivät maksa mitään, en käy kampaajalla, en käytä juurikaan mitään kosmetiikkaa, en tilaa mitään lehtiä, en tupakoi enkä käytä alkoholia.
Olen alkanut ajatella, että mitä järkeä työssäkäynnistä minulle/meille olisi, kun rahaa ei lisää tarvita, ja sitten vaan arki hankaloituisi, olisi ainainen kiire, äreät ja kiireiset aamut lasten kanssa ja kiirehtiminen kaupan kautta kotiin, eikä olisi aikaa hoitaa kotia (niin hyvin kuin haluaisin) eikä todennäköisesti olisi niin paljoa aikaa harrastaa, olla lasten kanssa tai tavata ystäviä. Tai ihan vaan rentoutua.
Eli, kysynkin nyt teiltä, mikä on se syy, jotta minun pitäisi mennä töihin, jos sellainen syy mielestäsi löytyy? Ja millä sen perustelet?
(Miehelläni ei ole asiasta mielipidettä, hänelle on ok jos lähden töihin, mutta ok jos jään kotiin)
Kommentit (68)
Mene ehdottomasti töihin, käy kampaajalla ja osta uusia vaatteita. Hullua tuollainen elämä. Ja minne sitten kelpaat töihin, kun kuopus olis vihdoinkin tarpeeksi vanha? Ilman työkokemusta....
Mikä sun ammatti edes on? Tietty joku lähäri.
Käytä se niin kuin itse haluat. Tietysti miehenkin mielipiteellä on väliä.
kun et pääsekään takaisin töihin tai kun fyrkat ei riitäkään.
mies voi sitten tokaista, miten on elättänyt sinua, meillä ainakin kävi noin, kun olin 5-vuotiaan kanssa vuoden kotona, nyt olen vain laiskotellut tuon ajan ja sain sentään lapsilisän tililleni..
Mene ehdottomasti töihin, käy kampaajalla ja osta uusia vaatteita. Hullua tuollainen elämä. Ja minne sitten kelpaat töihin, kun kuopus olis vihdoinkin tarpeeksi vanha? Ilman työkokemusta....
Mikä sun ammatti edes on? Tietty joku lähäri.
omasta mielestäni esim. kampaajalla käynti ja uusien vaatteiden ostaminen on sitä, ekologisista syistä eritoten mutta myös muistakin. Tästä en nyt kuitenkaan jaksa aloittaa keskustelua, meitä on moneen junaan.
Lähihoitaja en ole, ei sillä että siinä olisi mitään vikaa.
Koulutukseltani olen datanomi.
ap
mies voi sitten tokaista, miten on elättänyt sinua, meillä ainakin kävi noin, kun olin 5-vuotiaan kanssa vuoden kotona, nyt olen vain laiskotellut tuon ajan ja sain sentään lapsilisän tililleni..
mieltä että minun tulisi mennä töihin, jotta mahdollisen riidan sattuessa mieheni ei voisi vedota siihen, että on elättänyt minua?
ap
jää kotiin vaan.
Itse en pärjäisi noin pienellä rahalla.
Palasin juuri töihin 2,5 vuoden äitiysvapailta. Mies jäi nyt kotiin puoleksi vuodeksi.
Minulla ei olisi ollut mitään sitä vastaan, että olisin jäänyt kotiin vapaaherraksi ( : Mutta näin me nyt teimme. Mies ei myöskään halua, että jäisin.
kuten parhaaksi näet.
Minä olen edelleen kotiäitinä. Kuopus on jo 5v. Eikä minulla ole kiire tästä mihinkään. Taloudellisen tilanteemme takia, minun ei tarvitse tehdä töitä. Kun on mahdollista kerran näin, niin mieluummin olen kotona.
ihan siltä miltä tuntuu. Sinuna miettisin kuitenkin alaa, mikä on työllistymismahdollisuutesi jos olet nämä vuodet poissa. Miettisin myös sitä, jos ero nyt sattuukin tulemaan, niin sinulle ei jää mitään konkreettista. Mies makselee nyt omaa taloaan pois tavallaan sinun kustannuksellasi, kun hoidat lapset kotona. Lapsillehan toi on ihana asia.
aikuiskontaktit, henkinen ja älyllinen vuorovaikutus perheen ulkopuolisten ihmisten kanssa, mökkihöperyyden torjunta, vahvempi taloudellinen riippumattomuus, itsenäisyys, mahdollisuus olla yksin (vaikka vain lukea romaania bussissa matkalla töihin). Tämä kaikki sataa perheen laariin.
Voi jos minä olisin sinä, en miettisi hetkeäkään!
Haluaisin niin kovasti jäädä kotiin,muttei se ole taloudellisesti mahdollista.Nyt yritän saada työasiat järjestettyä niin,että voisin tehdä osa-aikaisena tai ainakin lyhyempää päivää.
ja jos mies ei ole halukas vaimoa elättämään, tämä tietenkin aukaiskoon suunsa siinä vaiheessa kun asiasta päätetään!
ottaa elatus asian esille riidan sattuessa, niin ei asia silloin oikeasti ole miehelle ok. Vaan se häiritsee jollain tasolla miestä.
hoitaen yhtä viisivuotiasta?? Minä en ainakaan moista elättäisi.
aikuiskontaktit, henkinen ja älyllinen vuorovaikutus perheen ulkopuolisten ihmisten kanssa, mökkihöperyyden torjunta, vahvempi taloudellinen riippumattomuus, itsenäisyys, mahdollisuus olla yksin (vaikka vain lukea romaania bussissa matkalla töihin). Tämä kaikki sataa perheen laariin.
olen itsekseni viihtyvää sorttia, mutta tällä hetkellä tuttavapiirissäni on paljon muita kotiäitejä, joten joka viikko meillä kyläilee vähintään 3 eri ystävääni. Joten mökkihöperöksi en usko tulevani.
Minulla on myös mahdollisuus olla yksin, käyn esim. lenkkeilemässä, ja mies tietysti katsoo silloin lasten perään.
ap
_jokaikistä_ miestä häiritsisi? Nyt on kuitenkin kyse ap:sta ja hänen miehestään, jonka hän kai kuitenkin paremmin tuntee..
Minä olin kotiäitinä (rouvana :) melkein kymmenen vuotta, eikä mies ole koskaan käyttänyt sitä minään "lyömäaseena" riidassa. Ja miksi olisikaan, sillä asia oli yhdessä päätetty.
ottaa elatus asian esille riidan sattuessa, niin ei asia silloin oikeasti ole miehelle ok. Vaan se häiritsee jollain tasolla miestä.
ihan siltä miltä tuntuu. Sinuna miettisin kuitenkin alaa, mikä on työllistymismahdollisuutesi jos olet nämä vuodet poissa. Miettisin myös sitä, jos ero nyt sattuukin tulemaan, niin sinulle ei jää mitään konkreettista. Mies makselee nyt omaa taloaan pois tavallaan sinun kustannuksellasi, kun hoidat lapset kotona. Lapsillehan toi on ihana asia.
Jos ero kuitenkin tulisi (mitä pidän hyvin epätodennäköisenä) niin tietysti sitten hakisin töitä ja vuokraisin asunnon. Vaikka töitäkään ei löytyisi, saisin silti asumistukea ja pystyisin varmasti tulemaan toimeen senkin jälkeen. Nuuka kun olen. Huonekaluja minulla on "omia". Mitä sitä muuta sitten tarvitsisin, kun materialisti en ole? Katto pään päälle ja ruokaa, kirppisvaatteita, ystäviä ja ilmaisia harrastuksia.
ap
Mä olen kotiäiti ja tyytyväinen siihen. Mulla on eskarilainen ja 4 vuotias. Ajattelin mennä töihin/opiskelemaan sitten kun lapset pärjäävät jo kotona yksin koulupäivän jälkeen... Mun mies on yksityisyrittäjä, joten sillä on paljon töitä ja päivät venyy välillä pitkiksikin. Mutta muista, että et pahoita mieltäsi, koska ihmiset on ilkeitä ja kateellisia, kun joku on voinut/päättänyt jäädä kotiin kotiäidiksi. Mä en pahemmin toitota kotona olemista ja kun siitä sitten joskus kuulee niin jättää ne kommentit vain omaan arvoonsa, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos! Mä oon ajatellut, että kyllä niitä töitä vielä kerkeää tekemään..
jos teet sen omalla rahalla ja riskillä. Tietysti asian pitää olla miehelle ok..