Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Musta on vitun väärin, että Nokian insinöörejä autetaan, koulutetaan ym.

Vierailija
11.02.2011 |

sama ilmiö, kun paperitehtaan lopetettiin.

Onko näiden yritysten työntekijöiden ihmisarvo jotenkin arvokkaampi kuin minun.

Itse jäin 3 vuotta sitten työttömäksi enkä saanut mitään erityistoimenpiteitä Olen kahlannut omatoimisesti itse kaiken häslingin läpi, ilman tukea ja vertaiskokemuksia ym.

Mikä siinä on että toisia tuetaan verovaroilla ja toisia ei.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin aika ajoin joutunut työttömäksi, mutta ketään ei kiinnosta akateemiset pätkätyöläiset, vaikka kuinka päteviä olisivatkin.

Ehkä tuota pidetään kansantalouden kannata merkittävänä, että pitää panostaa, jos 3000 insinööriä jää yhtä aikaa työttömäksi.

Mutta ainakin samanverran on paljon muitakin ryhmiä (ja kalliisti koulutettuja) työttöminä, enkä itsekään ihan ymmärrä sitä, että meitä ei juurikaan tueta mitenkään.

Vierailija
2/67 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jäin 3 vuotta sitten työttömäksi enkä saanut mitään erityistoimenpiteitä Olen kahlannut omatoimisesti itse kaiken häslingin läpi, ilman tukea ja vertaiskokemuksia ym.

työehtosopimusneuvotteluissa saaneet sovittua ja tes-kirjaan niitattua. Teknologiateollisuudessa on erittäin edullinen tes, joka on tehty aikana, jolloin alan työntekijät veivät työantajaa kuin kuoriämpäriä. Niiden aikojen eduista irtisanottavat nokialaiset pääsevät nyt nauttimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työehtosopimusneuvotteluissa saaneet sovittua ja tes-kirjaan niitattua. Teknologiateollisuudessa on erittäin edullinen tes, joka on tehty aikana, jolloin alan työntekijät veivät työantajaa kuin kuoriämpäriä. Niiden aikojen eduista irtisanottavat nokialaiset pääsevät nyt nauttimaan.

että en tunne teknologiateollisuuden TES:iä tältä osin. Itse kuuluin samaan piiriin, mutta niin pienessä työpaikassa, että kukaan ei kertonut TES:in sisällöstä ja näin ollen se ei minua auttanut. Ei edes liiton juristi ?

Mutta pitääkö valtion sekaantua yritysmaailman muutoksiin, kun ihmiset näin ovat eriarvoisessa asemassa.

Kerrotko, mikä on tes:in sisältö lyhyesti tältä osin ? niin sitten ensi kerralla osaa vaatia, jos osuu kohdalle.

ap

Vierailija
4/67 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että en tunne teknologiateollisuuden TES:iä tältä osin. Itse kuuluin samaan piiriin, mutta niin pienessä työpaikassa, että kukaan ei kertonut TES:in sisällöstä ja näin ollen se ei minua auttanut. Ei edes liiton juristi ?

Mutta pitääkö valtion sekaantua yritysmaailman muutoksiin, kun ihmiset näin ovat eriarvoisessa asemassa.

Kerrotko, mikä on tes:in sisältö lyhyesti tältä osin ? niin sitten ensi kerralla osaa vaatia, jos osuu kohdalle.

ap

että on työnantajan velvollisuus kertoa sulle TES:n sisältö? Kyllä se kuule on työntekijän itsensä velvollisuus, työntekijän etuhan se TES on. Typerää luottaa siihen, että työnantaja sitä TES:iä noudattaa, jos ei työntekijä itse puutu epäkohtiin.

Vierailija
5/67 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Sellainen on jokaisen saatavilla. Ei pidä syyttää liiton juristia tai työnantajaa omasta laiskuudesta tai avuttomuudesta. Ennen tätä en ollut koskaan kuullut työntekijästä jonka mielestä liiton juristin tehtävä on lukea hänelle työehtosopimusta. :=DDDDDDDDDD

Vierailija
6/67 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko yhteiskunanlle tuottavmpaa kouluttaa näm kyvykkää tinsinöörit uusiin hommiin, jossa pystyvä ttaas pistämäänkansantalouden kasvamaan.

Elämä ei aina tunnu oikeudenmukaiselta. Talouden lainalaisuudet siinä vaan puhuvat. Ei näitä Nokian insinööejä empatian vuoksi kouluteta.

Vierailija
7/67 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

ottaa selvää siitä TES:istä. Tuskin sitä kukaan tulee sinulle huvikseen selventämään...

Vierailija
8/67 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmaan opiskella inssiksi, kun noin tympii.

Jokaisessa työssä omat juttunsa ja etunsa.

Vierailija
9/67 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

että on työnantajan velvollisuus kertoa sulle TES:n sisältö? Kyllä se kuule on työntekijän itsensä velvollisuus, työntekijän etuhan se TES on. Typerää luottaa siihen, että työnantaja sitä TES:iä noudattaa, jos ei työntekijä itse puutu epäkohtiin.

että yrityksessä ei ollut luottamusmiestä jakuten kirjoitin, edes omanliiton juristi ei kertonut mitään mikä viittaisi siihen, jota ny Nokialla harkitaan, eli kaikki maailman tuet ja irtisanomispaketit.

Eihän se työnantajan velvollisuus olekaan.

Edelleen kiinnostaa, jos joku osa lyhyesti kertoa, mitä erikoista tuo ylempien tes antaa irtisanomistilanteessa.

Ei kai siellä lue, että valtio kustantaa koulutuksen ja hommaa uuden työpaikan ?

Vierailija
10/67 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko yhteiskunanlle tuottavmpaa kouluttaa näm kyvykkää tinsinöörit uusiin hommiin, jossa pystyvä ttaas pistämäänkansantalouden kasvamaan.

Elämä ei aina tunnu oikeudenmukaiselta. Talouden lainalaisuudet siinä vaan puhuvat. Ei näitä Nokian insinööejä empatian vuoksi kouluteta.

insinöörit sitten jotenkin paremmin koulutettavissa kuin muut insinöörit ? Vai miksi heitä käsitelläään silkkihansikkain.

Eikö reaalitalouden lainalaisuudet ole samat kaikille insinööreille, oli entinen työpaikka Nokia tai Wärtsilä.

ap

Vierailija
11/67 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Sellainen on jokaisen saatavilla. Ei pidä syyttää liiton juristia tai työnantajaa omasta laiskuudesta tai avuttomuudesta. Ennen tätä en ollut koskaan kuullut työntekijästä jonka mielestä liiton juristin tehtävä on lukea hänelle työehtosopimusta. :=DDDDDDDDDD

Minun mielestäni nimenomaan oman liiton juristin tehtävänä on selventää näitä sopimusteknisiä asioita liiton jäsenen soittaessa. Kukas sitten liiton jäsenen etuja valvoo, jos ei oma liitto.

Mutta edelleen, osaako joku sanoa parilla ranskalaisella viivalla, mitä tes sanoo tältä osin. Siis sellaista joka on erityisen hyvää ja poikkeuksellista muihin liittoihin ?

ap

Vierailija
12/67 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yksiä autetaan ja toisia ei. Yksilötasolla työttömäksi jääminen on aina kurja juttu riippumatta siitä millä tavalla ja missä tilanteessa työt loppuvat.

Nämä isommat irtisanomiset kuitenkin vaikuttavat välillisesti meihin kaikkiin verotulojen laskiessa ja menojen kasvaessa. Niille työttömiksi jääville isopalkkaisille insinööreille kun pitää maksaa isot työttömyyskorvaukset.

Vierailija
13/67 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimitaan kaikkien suurten rakennemuutosten kohdalla.

Kyse on vain siitä, että yhteiskunnalle on kannattavampaa auttaa työttömiksi putoavia työllistymään mahdollisimman nopeasti. Ja veronmaksajille halvempaa, joten nillityksenne on aika ihmeellistä, mikäli maksatte veroja ettekä vain ole tappelemassa siitä miten verotuottoja jaetaan. Tai oikeastaan ottajienkin kannalta sitä voi ihmetellä, sillä pitkällä aikavälillä näidenkin irtisanottavien nopea työllistyminen tuottaa kyllä enemmän jaettavaa.

Vierailija
14/67 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuota pidetään kansantalouden kannata merkittävänä, että pitää panostaa, jos 3000 insinööriä jää yhtä aikaa työttömäksi.

Tuossa on kaksi näkökulmaa. Toisaalta työttömyyden tuomat kustannukset, toisaalta se että kansalinen tuottavuus ja bruttokansantuote laskee samalla kun verotuotto pienenee.

On fiksumpaa työntää vähän rahaa koulutukseen kun kärsiä vaihtoehdon kaikki kerrannaisvaikutukset.

Vierailija
15/67 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on kaksi näkökulmaa. Toisaalta työttömyyden tuomat kustannukset, toisaalta se että kansalinen tuottavuus ja bruttokansantuote laskee samalla kun verotuotto pienenee.

On fiksumpaa työntää vähän rahaa koulutukseen kun kärsiä vaihtoehdon kaikki kerrannaisvaikutukset.

mutta onko kansantaloudelle eri asia, jos irtisanotaan yhdestä firmasta 1000 tai kymmenestä yrityksestä jokaisesta 100 tai sadasta yrityksestä jokaisesta 10.

1000 irtisanottua joka tapauksessa.

Mielestäni ihmisiä kohdella eri tavalla sen mukaan mikä on heidän työnantajansa tai muutoksen suuruus. Eriarvoista se on. Kaikille sama koulutuspaketti ja konsultti etsimään työtä. Kyllä jokaisen työpanos on yhtä merkittävä kansantalouden kannalta.

ap

Vierailija
16/67 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta onko kansantaloudelle eri asia, jos irtisanotaan yhdestä firmasta 1000 tai kymmenestä yrityksestä jokaisesta 100 tai sadasta yrityksestä jokaisesta 10.

Mielestäni ihmisiä kohdella eri tavalla sen mukaan mikä on heidän työnantajansa tai muutoksen suuruus.

Tässähän ei kohdella vain ihmisiä eri tavoin, vaan pyritään tukemaan aluetta, kaupunkia ja kuntaa, jotta se kestää muutoksen. Jos tästä ei ole pelkoa, tukea ei tule. Tuki on siis aluetukea, ei yksilötukea.

Edelleen pitää huomioida, että suuremmille joukoille on halvempaa järjestää koulutusta. On ihan eri asia järjestää koulutusta esimerkiksi tuhannelle insinöörille, kuin tuhannelle eri alojen työntekijälle. Ensimmäinen voi olla vielä verrattain halpaa, jälkimmäinen ei.

Vierailija
17/67 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten pidä turpasi kiinni

Vierailija
18/67 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ihmisiä kohdella eri tavalla sen mukaan mikä on heidän työnantajansa tai muutoksen suuruus.

Tässähän ei kohdella vain ihmisiä eri tavoin, vaan pyritään tukemaan aluetta, kaupunkia ja kuntaa, jotta se kestää muutoksen. Jos tästä ei ole pelkoa, tukea ei tule. Tuki on siis aluetukea, ei yksilötukea.

Edelleen pitää huomioida, että suuremmille joukoille on halvempaa järjestää koulutusta. On ihan eri asia järjestää koulutusta esimerkiksi tuhannelle insinöörille, kuin tuhannelle eri alojen työntekijälle. Ensimmäinen voi olla vielä verrattain halpaa, jälkimmäinen ei.

jatkossa vanhukset keskitetään vähintään tuhannen vanhuksenyksiköihin, koska oleellista on kustannukset.

Tässä nokian tapauksesa vielä ihmettelen, miksi aluetukea jaettaisiin Espooseen, Tampereelle ja Ouluun.

Mielestäni valtion ei tule asettaa yksilöitä eriarvoiseen asemaan ylläolevan näkökulman mukaisesti. Yritykset voivat ajaa omaa etuaan ja omistajat voivat tehdä mitä haluavat, mutta valtion tulee kohdella kaikkia tasa-arvoisesti.

Ja sitten vielä ihmettelen kommettia "sitä saa mitä tilaa". Mitä ne Nokialaiset ovat tilanneet saadessaan erikoiskohtelua kriisialueella nimeltään Espoo.

ap

Vierailija
19/67 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nokian tapauksesa vielä ihmettelen, miksi aluetukea jaettaisiin Espooseen, Tampereelle ja Ouluun.

Sitä en tiedä minne sitä jaetaan tai miten paljon, eikä varmaan tiedä vielä kukaan muukaan.

Olennaista on, että sitä jaetaan sinne missä tulee suuria ja nopeita rakenteellisia muutoksia. Muutokset heijastuvat suoraan kaupungin kassaan, joka tarkoittaa sitä, että rahaa tulee yllättäen vähemmän ja menee enemmän. Tämä taas saa aikaan nopean ketjureaktion, kun kaupunki joutuu ruuvaamaan rahahanojaan kiinni. Ja kun rahahanoja ruuvataan kiinni, ensimmäisenä lomautetaan opettajat, sitten ovat vuorossa terveyskeskustoiminnot ja niin edelleen.

Kyse on vain ja ainoastaan siitä, että suuria rakenteellisia ja taloudellisia muutoksia kokevissa kaupungeissa pyritään pitämään vaikutukset muuhunkin väestöön mahdollisimman pieninä ja palauttamaan verotuottojen ja siten palveluiden tuottamisen mahdollisuudet mahdollisimman nopeasti.

Ihan järkevää se on, usko nyt vaan ;)

Vierailija
20/67 |
12.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en tiedä minne sitä jaetaan tai miten paljon, eikä varmaan tiedä vielä kukaan muukaan.

Olennaista on, että sitä jaetaan sinne missä tulee suuria ja nopeita rakenteellisia muutoksia. Muutokset heijastuvat suoraan kaupungin kassaan, joka tarkoittaa sitä, että rahaa tulee yllättäen vähemmän ja menee enemmän. Tämä taas saa aikaan nopean ketjureaktion, kun kaupunki joutuu ruuvaamaan rahahanojaan kiinni. Ja kun rahahanoja ruuvataan kiinni, ensimmäisenä lomautetaan opettajat, sitten ovat vuorossa terveyskeskustoiminnot ja niin edelleen.

Kyse on vain ja ainoastaan siitä, että suuria rakenteellisia ja taloudellisia muutoksia kokevissa kaupungeissa pyritään pitämään vaikutukset muuhunkin väestöön mahdollisimman pieninä ja palauttamaan verotuottojen ja siten palveluiden tuottamisen mahdollisuudet mahdollisimman nopeasti.

Ihan järkevää se on, usko nyt vaan ;)

Espoon kokoisessa kaupungissa ei Nokia juuri näytä sellaista roolia että pitäisi valtiontukea jakaa. Ei ainakaan tuhannen nokialaisen mahdollinen irtisanominen.

Espookin voisi korottaa veroprosenttiaan 3 %-yksikköä ennen kuin puhutaan valtion avusta.

Eikä tässä kyse ole pelkästä aluetuesta, vaan siitä miten yksilöitä kohdellaan suomessa.

ap