Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Argh kunnallinen hammaslääkäri...

Vierailija
11.02.2011 |

Kävin eilen yksityisellä oikojalla. Hän sanoi, että lapsen olisi jo pitänyt aloittaa oionta. Kunnallisella puolella sanottiin, että asialla ei ole kiire, vasta jouluna alkaisi. Minä olen vuoden yrittänyt saada lapselle aikaa, mutta olen kuulemma hysteerinen äiti - "kyllä ne hampaat oikenee, kun lapsi kasvaa!"

Kaiken huippu oli se, että lapsella oli kaksi paikkaamatonta reikää, vaikka kaksi viikkoa sitten kunnalliselta puolelta sanottiin, että reikiä ei ole!

Miten voi taso laskea noin alas? Ärsyttää maksaa moisille tunareille palkkaa ja sitten toiseen kertaan yksityiselle!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettivat oikomishoidon, kun totesivat ettei auta.

Todellisuudessa piti poistaa kaksi hammasta, sillä hampaat eivät mahtuneet suuhun. Sen jälkeen aloitettiin oikomishoito. Kunnallisella eivät vaan viitsineet alkaa operoimaan.

Vierailija
2/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme pienellä paikkakunnalla jossa kunnallinen hammaslääkäripalvelu pelittää kympin arvoisesti. Särkytapaukset hoidetaan heti ja ei-kiirettömäänkin hoitoon joutuu odottamaan maksimissaan viikon. Yhden lapsen oikomishoito aloitettiin kunnallisen aloitteesta ja hyvin ovat vetäneet homman loppuun asti ihan operaatiota myöten jossa yksi hammas poistettiin lapselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsngissä ollaan. Tiesin jo että terveyskeskukset ja sairaalat on surkeita, mutta että tämä hammashuoltokin on nyt sitten tällä tasolla!

t. ap

Vierailija
4/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko reiät pysyvissä hampaissa?

Käsittääkseni maitohampaisiin tulleita reikiä harkitaan aina tapauskohtaisesti - paikataanko vai annetaanko olla.

Oiontaa ei myöskään käsittääkseni aloiteta ennen kuin pysyvät hampaat ovat pääosin suussa.

Korjatkaa jos olen väärässä, nämä tiedot tulleet oman lapseni kunnalliselta hammaslääkäriltä.

(reikiä tosin ei ollut, oionta sen sijaan aloitetaan kyllä, mutta hammaslääkäri haluaa odottaa kunnes juuri lähteneiden hampaiden tilalle tulevat uudet ovat saaneet kunnon alut.

Vierailija
5/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei pitäisi kuulemma jättää, varsinkaan silloin kun lapsi saa uusia pysyviä hampaita.

Ja juu, meillekin selitettiin että pysyviä hampaita pitää odottaa... Mutta yksityinen lääkäri sanoi, että olisi pitänyt alkaa oikoa jo tätä väärin kasvanutta hammasta. Se ei siirry yhtään sen paremmin oikeaan paikkaan, vaikka viereen kuinka tulisi tuo pysyvä hammaskin kokonaan. Oionta vain on hankalampaa myöhemmin. Alku siitä naapuristakin on vaikka miten pitkällä.

Vierailija
6/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereen naapurissa asutaan. Meidän perheessä on usealle lapselle jouduttu tekemään oikomishoidot ja ei ole valittamista.

Tosiaan maitohampaisiin tulleita reikiä ei välttämättä paikata mutta kyllä meille ainakin on kerrottu että täällä olis reikä mutta...

Vierailija
7/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aloitettu niin aikaisin että olin ihan hämmästynyt, jos siinä vaiheessa kun ekat pysyvät olivat vasta vaihtumassa.

Vierailija
8/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oikominen aloitettiin hiukan ennen kuin täytti 7, heti kun etuhampaat oli vaihtunut. Ja kun löytyi reikä maitohampaasta, niin aika saatiin seuraavaksi aamuksi vireiseen hoitolaan. Lääkäri tarkisti sit muutkin hampaat. Ja kun yksi hammas ei lähtenyt pois kunnolla, niin silloinkin päästiin lääkäriin seuraavan päivänä. Näin Vantaalla:-)

Vierailija
9/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aloitettu niin aikaisin että olin ihan hämmästynyt, jos siinä vaiheessa kun ekat pysyvät olivat vasta vaihtumassa.

Vierailija
10/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä toimii hyvin ja hoito on laadukasta. Odotusajat on ihna kohtuulliset. En todellakaan voi valittaa laadusta.

Vierailija
11/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä hampaita teillä on oiottu? Etuhampaita vai muita?

t. ap

Vierailija
12/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä vouhkata täällä av:lla, ettei ole reikiä paikattu. Ensikseenkin reikiä kun on sellaisia, joita ei kannata paikata, mutta yksityisellä ne paikataan aina!

Ja toiseksi saavat sakkoja, jos ei hoitotakuu toteudu.

Kolmanneksi kunnallisella on kriteerit oikomishoidolle. Jos ne eivät täyty, oikomista ei aloiteta. Yksityisellä voivat oikoa niin paljon kuin aikaa riittää.

Vierailija
13/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta ollut oikomishoidoissa.

On poistettu "ylimääräisiä" hampaita ja tehty muutenkin tilaa että kaikki (tai ainakin melkein) mahtuisivat ja sitten muuten vain suoristeltu noita hammasrivejä.

8

Vierailija
14/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sitten järkevää vai ei, se on sitten toinen juttu.

Meilläkin muuten kunnnallisessa oikomishoito aloitetiin jo 6-vuotiaana, kun alaetuhampaat eivät mahtuneet.

Vierailija
15/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täyttyvät, siitä ei ole kyse. Se vaan tehdään väärin ja tehottomasti.

Ja mitä ne sakot auttaa? Ei se tuo ammattitaitoa.

ap

Vierailija
16/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä hampaita teillä on oiottu? Etuhampaita vai muita? t. ap

se nyt ristipurennan vuoksi. Ja kaikkia hampaita ei vieläkään ole tullut, itse asiassa röntgenkuvissa ei näy sellaisia, jotka pitäisi jo näkyä tuleviksi. Voi ehkä jäädä aukko näiden kohdalle. Mutta siis hoito aloitettu, vaikka ei kaikkia hampaita tullut vielä.

Vierailija
17/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä hampaita teillä on oiottu? Etuhampaita vai muita? t. ap

se nyt ristipurennan vuoksi. Ja kaikkia hampaita ei vieläkään ole tullut, itse asiassa röntgenkuvissa ei näy sellaisia, jotka pitäisi jo näkyä tuleviksi. Voi ehkä jäädä aukko näiden kohdalle. Mutta siis hoito aloitettu, vaikka ei kaikkia hampaita tullut vielä.

Vierailija
18/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsi täyttää kohta 9! Hampaita on jo, hampaanalkuja on jo ja kuvissa näkyi muidenkin olevan jo tulossa.

Vierailija
19/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kyse on purentavirheestä. Yksittäisiä hampaiden kohdalla se oikomisen aloittaminen on tapauskohtaista, riippuen viasta. Joitain voi hoitaa aiemmin, osaa ei kannata, ennenkuin muut hampaat on puhjennut. Sisarentyttäreni väärinkasvaan ylähampaan päähän lisätiin "pala", joilloin oikeni alahampaiuden avustuksella ilman rautoja:-)

Vierailija
20/24 |
11.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko sinusta siis ok, että ensin meidän perhe maksaa veroja, saa niillä huonoa palvelua, minä teen ylitöitä maksaakseni sen oionnan yksityisellä puolella ja käytän lopun vapaa-aikani kunnallisista palveluista valittamiseen?? Niinkö?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän