Kenen vastuulla lapsi on ennen koulun alkua, koulun pihalla?
Olen seurannut hiukan hämmentyneen lasteni alakoulun toimintatapaa. Minkäänlaista valvojaa ei ole paikalla koulun pihalla ennen koulun alkua. Meno on aamukahdeksalta/yhdeksältä välillä hyvinkin raisua, tapellaan, heitellään jääpaloja ja lumipalloja jne.
Erityisesti mietin tätä, kun tänä aamuna korjasin turvaan kadun varteen haahuilemaan jääneen pienen erityisoppilaan. Hänellä on tapana livistää koulutaksista loitommas, ei halua tulla sisälle kellon soidessa. Tänään norkoili kovassa pakkasessa kadun varressa. Kun sain hänet kauniisti puhumalla suostuteltua sisään (olin käynyt tuomassa omat lapseni kouluun), luokassa ei ollut ketään aikuista (tunti oli alkanut jo viisi minuuttia aiemmin), vaan erityisluokkalaiset istuilivat siellä keskenään katsomassa kirjojaan - kuinka kauan lapsi olisi ehtinyt olla siellä tien poskessa ennen kuin joku olisi kaivannut ja lähtenyt hakemaan. PLUS että sellainen etsiskely on myös hyvin aikaa vievää kouluavustajalle.
Ei hyvä. Mitä jos jotain tapahtuu sille pirpanalle siellä tien poskessa, kuka on vastuussa?
Koska olen maallikko en tiedä, onko ehkä niin, että oppilaat ovat vanhempiensa vastuulla ennen kui astuvat ekalle tunnille luokkaan?
Kommentit (35)
Näinhän se valitettavasti on. Opettajien työaika alkaa silloin kun ensimmäinen koulutunti alkaa, eikä aamulla ole mitään "välituntivalvontaa", kun koulupäivä ei ole vielä alkanut.
Taksilla tulevia oppilaita pitäisi olla vastassa, eli avustaja tietää moneltako taksi tulee ja ottaa lapset vastaan, samoin koulun loppuessa avustaja huolehtii lapset taksiin. Mutta kuten ylempänä joku sanoikin, saattaa avustaja joutua sijaistamaan opettajaa ja saada tiedon siitä vasta tullessan itse töihin, eli ennen oppilaiden tuloa avustaja joutuu kiireen vilkkaa hyppäämään opettajan saappaisiin. Silti jonkun pitäisi samalla huolehtia ne taksilapset koulun pihalle.
En kyllä ymmärrä, miksei näistä koulun aamuista pidetä enemmän metakkaa. Siitä ei varmaan vain tiedetä, että koululla ei ole tuolloin mitään valvontaa. Ekat oppilaathan voivat olla koulun pihalla jo jopa tuntia ennen koulun alkua, joten tuskin kukaan aikuinen koulun työntekijä haluaa tulla omaan piikkiin tuntia aikaisemmin töihin ja pihalle seisoskelemaan. Koulujen resurssit on vedetty niin kireälle, että sääliksi käy. Yhden vuoden sijaistin epäpätevänä ala-asteella ja totesin, että ei ole minun alani nimenomaan työskentelyolosuhteiden vuoksi. :/
jos lapsi on paleltumisvaarassa tai toistuvasti muuten vailla tarpeitaan vastaavaa hoitoa.
19
Siitä pitäisi olla sopimukset koulussa ja asianmukainen korvaus, tietenkin.
ap
Kun vastuukysymys on niin epäselvä.
ap
Siitä pitäisi olla sopimukset koulussa ja asianmukainen korvaus, tietenkin.
ap
23. siis tässä jatkaa. Eli sijaistin koululla ja luokkani avustaja tuli kouluun noin varttia ennen koulun alkua ja otti vastaan taksilapset. Tämä työaika oli kirjattu hänen työsopimukseensa. Silti hän ei ollut "välituntivalvoja" ollessaan pihalla, vaan otti vain lapset taksilta vastaan ja saattoi suoraan koulun pihalle.
Siitä pitäisi olla sopimukset koulussa ja asianmukainen korvaus, tietenkin. ap
23. siis tässä jatkaa. Eli sijaistin koululla ja luokkani avustaja tuli kouluun noin varttia ennen koulun alkua ja otti vastaan taksilapset. Tämä työaika oli kirjattu hänen työsopimukseensa. Silti hän ei ollut "välituntivalvoja" ollessaan pihalla, vaan otti vain lapset taksilta vastaan ja saattoi suoraan koulun pihalle.
ap
ennen koulun alkua.
Taksi vie, en tiedä kuka neropatti aikataulun on suunnitellut.
KoulumatkaT kuuluu koulun vastuulle!
Ei ainoastaan toinen suunta, vaan molemmat.
Oli se sitten loukkaantuminen matkalla tai kiusaaminen. Se on kyllä koulun vastuualuetta.
Jos koulussa tapahtuu heti sinne mentäessä, niin opettajien pitää muuttaa tapaa olla. Ei voida nauttia kahvia vaan hoitaa velvollisuutensa. muuten on poliisiasia jos ei koulussa päästä rauhaan.
riittää huoli. Jos olet huolissasi lapsen pärjäämisestä, niin voit tehdä ilmoituksen.
että taksilla tuotavat erityislapset tulee luovuttaa koulun työntekijälle (avustaja, opettaja). Tuntemissani kouluissa kuljettaja auttaa lapset autosta ulos ja opettajat sekä avustajat ovat heitä vastaanottamassa. Eli mielestäni tuossa tilanteessa väärin on toiminut sekä taksari että koulu. Itse soittaisin rehtorille ja kertoisin hänelle nähdyn tilanteen. Hän voi sitten ottaa tarvittaviin tahoihin yhteyttä, jotta toiminta jatkossa on säädösten mukaista.
KoulumatkaT kuuluu koulun vastuulle!
Ei ainoastaan toinen suunta, vaan molemmat.
Oli se sitten loukkaantuminen matkalla tai kiusaaminen. Se on kyllä koulun vastuualuetta.
Jos koulussa tapahtuu heti sinne mentäessä, niin opettajien pitää muuttaa tapaa olla. Ei voida nauttia kahvia vaan hoitaa velvollisuutensa. muuten on poliisiasia jos ei koulussa päästä rauhaan.
Kyllä, koulumatkat on koulun vastuulla siinä mielessä, että koulun vakuutus kattaa jos jotain sattuu. MUTTA koululla ei ole velvollisuutta järjestää valvontaa pihalle / koulumatkoille kouluajan ulkopuolella ts. ennen / jälkeen koulunkellojen ensimmäisen ja viimeisen soiton ulkopuolella.
Erityislapset, jotka eivät yksinään selviä esim. taksista kouluun sisälle ovat asia erikseen ja tällöin heille on kunta (toivottavasti) usein jäjrestänyt avustajan, jonka työaikaan kuuluu taksilta / taksille saattaminen.
Asia on ERITTÄIN ristiriitainen, mutta toistaiseksi ei siis kuulu opettajan velvollisuuksiin vahtia koulumatkoja tai edes koulun pihaa kouluajan ulkopuolella!
esim. loukkaantumisia jne. Mutta eihän ne opettajat tosiaan sitä lasta sinne kouluun vie/kautta kotia tuo.
Koulukiusaaminen on pahinta juuri yleensä noilla välimatkoilla eli vanhemmat siitä kyllä "toivottavasti" kantavat itse huolta, että puuttuvat kyseisiin tilanteisiin.
Itse kuljen alakoulun lähellä ja samoja reittejä, mitä pienetkin koululaiset ja kyllä se meno nyt vaan on välillä aika hurjaa. Etenkin viime syksynä tiellä oli välillä takkia,hanskaa,reppua jne. huutelua, itkua ym. Eli saattaa olla rankkaa joidenkin pikkukoululaisten tie!
Itse kyllä huomautan asiallisesti, jos näen kyseistä kiusaamista.
meillä koulussa välituntivavontoihin jaettu 15 min vuoro ennen koulun alkua. myös avustajat valvojina, ei tietenkään yksin. toimii hyvin.
Kylläpä täällä kirjoitellaan todella tietävänä...
Koulun vastuu ja vakuutusasiat (tai maksuton hoito) ovat kaksi eri asiaa. Kunnat vakuuttavat yleensä oppilaat koulumatkoilla, toiset kunnat katsovat halvemmaksi maksaa omasta pussista.
Koulun vastuu oppilaista alkaa siitä hetkestä, kun koulupäivä alkaa (esim. 8.30, kun kello soi sisälle tms.). Koulukyydityksissä olevien oppilaiden valvonta täytyy järjestää, jos aikaa pihalle saapumisen ja koulun alun välille jää (ja useimmiten jää). Ei kauhean vaikea asia.. Mutta siis tavallisen, omin voimin kouluun tulevan oppilaan ollessa kyseessä, vastuu lapsesta on huoltajalla ennen koulun alkua.
Tuosta 16:n kirjoituksesta käy ilmi, ettei asia ole mitenkään yksiselitteinen.
ap