8v lapsi (ADHD) ei noudattanut eilen kotiintuloaikaa. Miten olisit toiminut?
Lapselle oli siis laitettu kello soimaan 19.30 jotta lähtee tulemaan kotiin kaverilta. 20.00 yritin soittaa hänelle kahdesti, ei vastannut. Sitten tuli tekstiviesti "Mä paan puhelimen kiinni", ja näin teki. Otti virran pois. 21.00 saapui kotiin.
Perustelu oli "Halusin olla vielä kun olin ehtinyt olla niin vähän aikaa".
Miten toimisit?
Kommentit (18)
Koulusta suoraan kotiin, läksyt hoidetaan ja ilta kotona.
noin viikko. Sitten saa mennä kavereille, mutt alyhyemmiksi ajoiksi.
Lisäksi mä olisin jo eilen illalla lähtenyt hakemaan sen kotiin sieltä kaveriltaan silloin klo 20. Se oli meidän vastaavan termiitin kohdalla se toimivin keino: muutenhan hän tavallaa saa, mitä haluaakin. Ei häntä huominen tai ensi viikko kiinnosta, nyt on nyt.
päiväksi. Ja juttelua siitä, että sääntöjä on noudatettava, tai sitten ei mennä yhtään minnekään.
ADHD tarvitsee liikuntaa ja ulkoilua.
ADHD tarvitsee liikuntaa ja ulkoilua.
jos ei noudata kotiintuloaikaa, seuraavan päivän on kotona koulun jälkeen. Noinkin myöhään illalla tapahtuneesta myöhästymisestä olisi luultavasti tullut esim. loppuviikko "arestia". Mutta en osaa sanoa pitääkö ADHD-lapsen kanssa toimia jotenkin eri tavoin, onko hänellä yleisestikin vaikeuksia noudataa sääntöjä tms.
Minulla on 9-vuotias ADHD-poika ja tuo mitä kirjoitit, on käynyt meillekin!
Meillä toimii parhaiten pleikkakielto, pelaaminen kun on pojalle mieluisin tekeminen. Kotiarestia olen antanut myös tuollaisista. Tosin sillon pitää laittaa myös se pleikkakielto päälle, koska poika olisi vaan tyytyväinen, kun saisi pelata kotona.
Mihin itse päädyit?
itse olisin tuolloin kahdeksalta soittanut kaverin vanhemmille, että nyt meidän tenava kotimatkalle. Tai lähtenyt vaikka itse hakemaan sitä ipanaa.
Aika kumma kyläilypaikkakin, jos 8-vuotias saa olla vaikka kuinka pitkään kylässä...
Ja kun vahinko on jo sattunut, arestia napsahtaisi meilläkin ja syvällisiä keskusteluja sopimusten noudattamisesta.
Otimme puhelimen pois koska ei näytä osaavan sitä käyttää oikein. Tarkoittaa sitä että ei saa kavereihin yhteyttä. Puhelin palautetaan viikonlopun jälkeen.
Puhuttiin aikuisten kunnioittamisesta ja sääntöjen noudattamisesta.
Ollut puhe että saa hiihtolomalla ostaa lelun. Sanottiin että jos tapaus toistuu, lelua ei osteta.
Lapsella on vaikeus noudattaa sääntöjä kun on ilman lääkettä. On ajattelematon ja hyvin impulssiivinen, kiukutteleva. Jopa alkanut ilmetä uhmakkuutta.
Iltapalaa en enää tehnyt hänelle, sanoin että meillä oli iltapala kello kahdeksan. Istui keittiössä puolisen tuntia uhmakkaana ja teki itselleen iltapalan. Sanoin että seuraavalla kerralla iltapala jää kokonaan väliin.
Mukava kuulla muiden tapaa toimia jotta osaisi itse ennakoida jos tapahtuma toistuu (epäilen toistuvan).
Siis jos tulee yhdeksältä kotiin ja jää vielä keskustelujen jälkeen puoleksi tunniksi keittiöön istumaan?
Meillä tuonikäiset tenavat menevät kahdeksalta iltapesuille ja omiin huoneisiinsa lukemaan, kunnes viimeistään yhdeksältä sammuu valot.
Miksi adhd:lla perustellaan lievempi kuri? eikö asian pitäisi olla juuri päinvastoin?
Lueskelee ja nukahtaa n. 21.30-22.00. Herätys 7.45.
niin eikös se pitäisi passittaa suoraan sänkyyn, eikä antaa uhmailla keittiössä?
miksi lääkitys ei ole päällä? siis ymmärsin, että lääkkeet on olleet, mutta nyt ei, ja siksi uhmailee eikä noudata sääntöjä? eikö silloin olisi tosiaan tarvetta tiukentaa kuria, eikä antaa lapsen ymmärtää, että kotiin voi tulla milloin vaan.
Miten nyt aiotte saada lapsen kyliltä kotiin, jos puhelin ei ole käytössä?
Kun ei ole puhelinta, ei mene kavereille jotka asuvat pidemmällä. Eli jää kotiin tai leikkii omalla pihalla.
Olen saanut ohjausta että ADHD lapsen kanssa ei rankaista kaikesta. Jos rankaistaisiin joka asiasta kovin suuresti, rangaistukset loppuisivat kesken. Lapsi on hyvin empaattinen.
Ehkä olimme liian lepsuja.. Siksi täällä kyselenkin.
Lääkeasia ei liity tähän ketjuun.
nukahtaa kahdeksalta eikä kymmeneltä, varsinkin kun on vilkas lapsi, niin tarvitsisi enemmän unta ja lepoa.
Hiihtoloma on liian kaukana, tuon ikäiselle seurauksen pitää tulla heti, eli se välitön pelikielto ja aresti, mistä moni puhuu, on paras. Lelu hiihtolomalla ei liity toimintaan nyt.
Kaikesta ei pidä rangaista, eli siis sellaisesta tahattomasta toheltamisesta, mikä johtuu impulsiivisuudesta, eli ei siitä, että joku tavara rikkoutuu tai törmää kaveriin. Mutta siitä, että tahallaan jättää noudattamatta sääntöjä, pitää rangaista, eikä tuo ole sellainen juttu, mihin impulsiivisuus altistaa, tuohan on täysin harkittu teko kun puhelinkin suljetaan, ja tekstari ehditään lähettää.
Eli jos arestiin niin lukee koko illan. Mitä tosin tekee muutenkin useamman kerran viikossa.
Liekö se auttaisi
Meillä 9v ADHD ja onpas tutun kuuloista... Tulee myöhässä kotiin ja selityksiä on milloin mitäkin... Parhaillaan olen hänet hakenut kotiin ja tietää kyllä että arestia ja muuta tulee mutta ei sillä hetkellä hallitse ajatuksiaan ja jää edelleen. Uhkasin jättää nyt synttärikutsut järjestämättä jos yhtään rikettä vielä tulee. Vaatii jatkuvasti tiukempaa kontroliontia kuin vastaavan ikäinen norm. lapsi jos sallitte näin verrata... Kuluttavaa ja haastavaa. Tiukat säännöt joista ei poiketa. Piste. Voimia kaikille samassa tilanteessa oleville!!
ja tänään on sitten kotiarestissa.